«رویای بیقرار»؛ فاطمه مسعودی؛ نشر نیستان خداوند هرکسی را یک جور امتحان می‌کند

فاطمه مسعودی،   3980920056 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

خداوند هر کس را به چیزی امتحان می کند. گاهی به مال، گاهی به فرزند، گاهی...! گاهی فرزند می دهد اما سالم نیست، گاهی فرزند سالم است و صالح نیست، گاهی سالم و صالح است و در سنین کودکی پس می گیرد، گاهی می‌دهد که در شب دامادی دوباره بگیرید، گاهی فرزند سبب بی آبرویی والدین می شود، گاهی آبرو می‌بخشد اما به درد دوری دچار هستند گاهی... برای ادعایم شاهد هم دارم

خداوند هرکسی را یک جور امتحان می‌کند

«رویای بیقرار»

نوشته: فاطمه مسعودی

ناشر: کتاب نیستان، چاپ اول 1398

194صفحه، 40000 تومان

****

 

می گویم:« بهترین دعای من در حقت این است که خدا ،به فرزند، امتحانت نکند» براق می شود به چشم هایم و سکوت معناداری می کند، از همان جنس سکوت هایی که یعنی «تو چه می فهمی!» زهره را می گویم! انگار نه انگار که من خالق او و داستان زندگی ش هستم. من رویای فرزند داشتن را به سرش انداخته بودم و با چند قطره معجون داستان نویسی او و هادی را به درون رودخانه پرتلاطم سنت و علم و عرف و شرع پرت کرده بودم. من رویایش را بیقرار کرده بودم. 

لبخندی حواله ش می کنم که خون دویده در زیر پوستش و گرمای نشسته بر تنش بنشیند تا به کوچه پس کوچه های داستانش بکشانمش و یکی یکی گره بیاندازم و باز کنم تا شاید خودش به عمق دعای خیری که در حقش کردم پی ببرد. گره اول زندگی زهره را اول بار در کیلینیک ناباروری انداختم. همانجا که حس کرد چیزی در زندگی ش کم است و نفهمید آن چیز مهر مادری و نبود فرزند نیست. مثل پرنده ای در قفس خودش را به میله ها می کوبید تا شاید راه فراری پیدا کند. اصلا تصمیم نداشت با حقیقت رو به رو شود.  این فکر که هر زوجی باید در همان روزهای اول آشناییشان، نامی برای فرزندانشان انتخاب کنند و یکسال بعد از ازدواج کم کم سر از سونوگرافی و سیسمونی فروشی دربیاورند خوره ای شده بود به جان آرامشش! هیچ وقت هم نفهمید شکستن این قانون نانوشته کمک می کند تا سر وقت و در آمادگی کامل روحی به استقبال بچه بروند. 

دید متفاوت هادی و زهره به مقوله فرزند، ترکِ اول را به شیشه غبار گرفته رابطه شان انداخت. هر دو برای زندگی شان تلاش می کردند اما در دو مسیر متفاوت، زهره سعی داشت برای بدست آوردن چیزی که فکر می کرد در زندگیشان کم است تلاش کند و هادی سعی داشت، چیزهایی را که دارند حفظ کند. فکر می کنم در روزهای اول برای هیچ کدامشان مهم نبود مشکل علمی ماجرا از زهره است یا هادی! فقط باید مثل تمام مشکلات گذشته حل می‌شد، با این تفاوت که مشکلات گذشته را دوتایی و با یک راه حل رفع کرده بودند اما حالا هر یک به تنهایی راه حل خودش را داشت. کم کم دیو سنت های غلط را به سراغشان فرستادم. و زمزمه خناس ها را به جانشان انداختم تا جاییکه مهم شود، مشکل از کدامشان است و دردهای درمان از آن کدامشان! وقتی هنوز درکشاکش نبرد با سنت بودند، سرنگی را در شاهرگ زندگیشان فرو بردم و امید به علمی را که هنوز خودش در این مقوله در حال آزمون و خطاست تزریق کردم. آنقدر فرزنددار شدن برای اطرافیانشان عادی و بی دردسر اتفاق افتاده بود که فراموش کردند همه چیز یک معجزه است. و علم در طول اراده خداوند است نه در عرض آن!

پس باید یادآوری می کردم که دین برای این معجزه، آدابی قرار داده است و با امید به علم کلینیک های ناباروری از آن آداب فاصله خواهند گرفت. حالا چراغ روشن دین باید وارد داستان میشد تا کمی این راه تاریک را روشن کند، اما پذیرش حقیقت همیشه سخت بوده است. پس زهره مقاوتش را شروع کرد. چهره خاکستری زهره کم کم به تیره شدن نزدیک شد، کینه، نفرت، دلخوری و... حاصل نبرد تنهایی او با سنت و علم بود و در ناخودآگاهش برای رسیدن به رویای فرزنددار شدن حاضر بود دین را پشت سرش بگذارد.

 بچه باشد!

 به چه قیمتی؟!

 اهیمیتی نداشت.

 نه او از دغدغه های هادی برای نگه داشتن رابطه سرد و بی روحشان خبر داشت و نه هادی از خراش های روحی و جسمی او!

خداوند هر کس را به چیزی امتحان می کند. گاهی به مال، گاهی به فرزند، گاهی...! گاهی فرزند می دهد اما سالم نیست، گاهی فرزند سالم است و صالح نیست، گاهی سالم و صالح است و در سنین کودکی پس می گیرد، گاهی می‌دهد که در شب دامادی دوباره بگیرید، گاهی فرزند سبب بی آبرویی والدین می شود، گاهی آبرو می‌بخشد اما به درد دوری دچار هستند گاهی... برای ادعایم شاهد هم دارم، بهزیستی و بیمارستان و خانه سالمندان و.... گاهی هم اصلا نمیدهد! فرزند رویای شیرین تجربه یک زندگی دوباره است، از نو قدم برداشتن، مدرسه رفتن و... مرور تمام آنچه برانسان طی سالها زندگی ش گذشته است. اما در نهایت، مهمان خانه والدین خواهد بود و دوباره همان زوجی که در روزهای اول آشنایی نامی برای فرزندشان انتخاب می کردند، به تنهایی همان روزها دچار میشوند. پس دیر یا زود هر زوجی باید بیاموزد چطور از زندگی در کنار هم لذت ببرند و هدفشان از زندگی چیست! آنوقت تندبادی چنین سهمگین هم نمیتواند گزندی به زندگیشان بزند.

زهره اینها را بعد از روایت هشت فصل از زندگی ش فهمید، هرچند بهای کمی برای یادگرفتن نپرداخت اما در نهایت فهمید آنوقت در گوشم زمزمه کرد:« خداوند کسی را به فرزند امتحان نکند! که در هر صورتش سخت است»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۵۴۶۰۱۲:۵۴:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۰
چقدر حرف زده
ناشناس۱۲۳۵۴۷۱۱۲:۵۸:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۰
و ایران را با برخی مسئولین شکم سیر و بی مسئولیتش امتحان می کند
عاشق ایران۱۲۳۵۵۵۵۱۳:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۰
خدایا یک بار هم مردم ایران را ثروت و مدیران شایسته امتحان کن قول میدهیم سپاس گزار باشیم
ناشناس۱۲۳۵۹۶۴۱۷:۲۵:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۰
مارو هم با زندگی در ایران داره امتحان میکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین