لاوروف: گفت‌وگو با ترامپ سازنده بود

گروه جهان الف،   3980920032

وزیر خارجه روسیه در پایان سفرش به آمریکا گفت: مسکو با هر گزینه‌ای برای تمدید پیمان استارت-۳ موافق است، نیروهایی در آمریکا نمی‌خواهند روابط روسیه-آمریکا بهبود یابد و اقدامات کنگره نمی‌تواند طرح خط لوله «جریان شمالی-۲» یا «جریان ترکیه» را متوقف کند.

لاوروف: گفت‌وگو با ترامپ سازنده بود

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در پایان سفر کاری خود به ایالات متحده در جمع خبرنگاران اعلام کرد، این کشور با هر گزینه‌ای برای تمدید پیمان کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به استارت-3) است و چنین پیشنهادی به طرف آمریکایی ارائه شده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما تصمیم گیری درباره چنین تمدیدی را بسیار مهم دانسته و این مسئله هرچه زودتر اتفاق بیفتد، بهتر است. و همانطور که اخیراً "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد داده، این تمدید می‌تواند بدون هیچ پیش شرطی، تا پایان سال جاری رخ دهد.

وی همچنین تأکید کرد که مسکو آماده است تا با واشنگتن درباره موضوع موشک‌های با برد متوسط ​​و کوتاه‌تر هم صحبت کند.

مذاکرات با ترامپ در فضایی همراه با تفاهم متقابل انجام شد

لاوروف یادآور شد که دیدار وی با "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در فضایی همراه با تفاهم متقابل، به خصوص در رابطه با مسئولیت روسیه و ایالات متحده در قبال وضعیت امور جهان انجام شد و برخی مشکلات جدی در روابط دوجانبه مطرح شد.

وی افزود: «ما با دونالد ترامپ توجه ویژه‌ای به ثبات راهبردی، مسائل امنیتی، وضعیت موجود در عرصه کنترل اسلحه و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای پرداختیم.»

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که وی راه‌های جلوگیری از بروز بحران در منطقه خلیج فارس را با رئیس جمهوری آمریکا در میان گذاشته است. وی گفت: «ما در این باره صحبت کردیم که چه اقداماتی لازم است برای جلوگیری از تعمیق بحران در منطقه خلیج فارس انجام شود، اقداماتی برای حل و فصل مشکلات بوجود آمده به دلیل خروج یک‌جانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز باید انجام شود.»

نیروهایی در آمریکا تلاش می‌کنند از هر راهی، ازجمله اعمال تحریم، مانع از بهبود روابط روسیه-آمریکا شوند

سرگئی لاوروف در پایان سفر کاری خود به واشنگتن اعلام کرد که دونالد ترامپ به خوبی از فواید برقراری روابط خوب با روسیه برای تجارت آمریکا و در مجموع ایالات متحده و برای حل و فصل مشکلات در جهان آگاه است، ولی در ایالات متحده نیروهایی وجود دارند که با این دیدگاه موافق نبوده و از هر طریق ممکن سعی دارند تا در برقراری تماس‌ها بین دو کشور مانع تراشی کرده، روسیه را با استفاده از تحریم‌های بیشتر و بیشتر، در محاصره قرار دهند.   

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما در صداقت رئیس جمهوری آمریکا تردیدی نداریم.» به گفته وی، دونالد ترامپ همچنین به رایزنی‌های روسیه-آمریکا در چارچوب شورای تجاری دوجانبه که ابتکارعمل ایجاد آن از سوی ولادیمیر پوتین مطرح شده، علاقه دارد و در حال بررسی این مسئله است.  

لاوروف همچنین گفت که اقدامات کنگره آمریکا نمی‌تواند طرح‌های خط لوله گاز «جریان شمالی-2» یا «جریان ترکیه» را متوقف کند.  وی با اشاره به اینکه کنگره به معنای واقعی کلمه، تمایل دارد به هر اقدامی برای از بین بردن روابط بین روسیه و ایالات متحده دست بزند، افزود: « ولی ما به این نوع حملات عادت کرده‌ایم و می دانیم که چگونه به آنها پاسخ دهیم. من به شما اطمینان می دهم که خط لوله گاز «جریان شمالی-2» و «جریان ترکیه» متوقف نخواهند شد.»

سرگئی لاوروف یادآور شد که وی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کرده تا مکاتبات انجام شده بین مسکو و واشنگتن از اکتبر سال 2016 تا ژانویه 2017 را در رابطه با "مداخله روسیه در انتخابات آمریکا" را منتشر کند تا مشخص شود که مسکو آماده همکاری برای برطرف شدن هر نوع تردیدی از سوی طرف آمریکایی در رابطه با دخالت روسیه در انتخابات این کشور است.

روسیه خواستار ازسرگیری همکاری‌ها در عرصه مبارزه با تروریسم است

وزیر خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده به سرعت رئیس هیئت نمایندگی این کشور در رایزنی‌های مربوط به همکاری در عرصه مقابله با تروریسم بین دو کشور (که پیش از این "جان سالیوان" که در حال گذراندن مراحل انتصاب خود برای سمت سفیری آمریکا در مسکو است، برعهده داشت) را تعیین کند.

به گفته لاوروف، البته رایزنی‌های منظم در سطح معاونین وزرای خارجه دو کشور در این باره انجام می شود و این یک مکانیسم بسیار مفید است که امکان رویکرد مشترک برای هماهنگی تلاش‌های ما در این زمینه بسیار مهم را فراهم می‌کند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که رهبران دو کشور در سال 2017 از پیشنهاد ایجاد همکاری ضدتروریستی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده حمایت کردند. به گفته وی، این همکاری در زمانی جریان داشت که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا بود، اما پس از آن به حالت تعلیق درآمد.

آمریکا با این دیدگاه روسیه موافق است که مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با اوضاع سوریه نیز گفت که مسکو و واشنگتن موضع گیری مشترک خود را مورد تایید قرار دادند که راه حل نظامی برای مناقشه در این کشور وجود ندارد.

لاوروف افزود: «در جریان مذاکرات با مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا)، ما  حل و فصل مشکلات در سوریه را نیز بررسی کردیم. مواضع مشترک ما که امروز آن را مورد تایید قرار دادیم، آن است که مناقشه در سوریه راه حل نظامی ندارد و باید صرفاً به گفت‌وگو‌های ملی پرداخت. برای تحقق این مسئله هم قبل از هرچیز باید از روند حل و فصل سیاسی اوضاع در چارچوب کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو استفاده کرد و لازم است تا راهی برای دخیل کردن کردهای سوری به این جریان سیاسی پیدا کرد.»

به گفته وی، به عقیده مقامات مسکو، نخستین گام در این راه برقراری تماس کردها با دولت مرکزی در دمشق است و روسیه در این باره با کردها در حال گفت‌وگو است.  

بحران‌های کنونی در عراق و لبنان باید بدون مداخله خارجی حل و فصل شوند

سرگئی لاوروف همچنین تأکید کرد، مواضع روسیه درباره اوضاع کنونی در عراق و لبنان بر این اساس است که بحران‌های داخلی در این کشورها تنها از راه گفتگوهای ملی و بدون مداخلات غیرسازنده از خارج قابل حل و فصل هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «من امیدوارم نه در لبنان و نه در عراق مداخله غیرسازنده نیروهای نظامی خارجی رخ ندهد و همه نقش آفرینان تلاش کنند تا لبنانی‌ها و عراقی‌ها خود بتوانند به وفاق ملی دست یابند.»

به گفته وی، در لبنان این کار باید "با احترام به آن اصولی که قانون اساسی لبنان براساس آن بنا شده است" انجام شود و در رابطه با عراق هم، روسیه با دولت این کشور که باید با بقایای گروه‌های تروریستی مبارزه کرده و در عین حال به دنبال تحکیم جامعه بر اساس مبانی قومی، بین مذهبی- با مشارکت شیعیان و سنی‌ها و ... باشد و همچنین با در نظر گرفتن جایگاهی که کردستان در کشور عراق دارد، اعلام همبستگی می‌کند.

دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا درباره مذاکراتش با وزیر خارجه روسیه

لازم به یادآوری است، دونالد ترامپ هم دیدار خود با وزیر خارجه روسیه را بسیار خوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای دوجانبه در آینده نزدیک ادامه پیدا کند.

رئیس جمهوری آمریکا در تویئتر خود نوشت: «در جریان این مذاکرات بسیاری از مسائل: از جلمه روابط تجاری، ایران، کره شمالی، پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، کنترل تسلیحات هسته‌ای و اتهامات علیه روسیه مبنی بر مداخله در انتخابات ایالات متحده مورد بحث قرار گرفت.

ترامپ در دیدار با سرگئی لاوروف از روسیه خواست تا از تلاش‌‌های ایالات متحده برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران و اطمینان از خنثی سازی کره شمالی حمایت کند. وی همچنین از طرف روسی خواست تا مناقشه در اوکراین را حل و فصل کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین