۳ دلیل روانی افزایش قیمت ارز

گروه اقتصادی الف،   3980919140 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی، با برشمردن علل صعود مجدد نرخ ارز گفت: وقایع فصلی، ناآرامی‌های عراق و جو ناشی از افزایش قیمت بنزین، از جمله عوامل روانی موثر در تغییرات نرخ ارز به شمار می‌رود.

۳ دلیل روانی افزایش قیمت ارز

مجید شاکری در یادداشت تلگرامی نوشت: برای افزایش رخ داده در بازار ارز از نظرگاه‌های مختلف می توان تبیین های متفاوتی را قائل شد. اما مجموعا در رویکرد تعیین نرخ ارز بر اساس تغییرات هزینه مبادله سه دلیل اصلی برای افزایش نرخ قابل ارائه است:

1. وقایع فصلی به معنای ورود به ماه دسامبر و تحت فشار رفتن سمت تقاضا بدلیل بستن حسابهای دلاری و یورویی در انتهای سال میلادی.

2. ناآرامی های عراق با این توضیح که بخش مهمی از دسترسی به دبی از طریق سلیمانیه حاصل می شود. مرحله تبدیل ریال به دینار بدون مشکل جدی انجام می شود ولی در تبدیل دینار به درهم بدلیل به هم خوردن انتظارات طرف عراقی از باب ناآرامی های رخ داده در بغداد عملا عرضه درهم کاهش یافته است که اثر واسط بسیار جدی بر فرایند تبدیل ریال به درهم دارد. تاکید می کنم که جهت پایان ناآرامی ها بنفع یا ضرر منافع ملی ایران اهمیت چندانی در این مسئله ندارد و صرفا خود پایان یافتن مشکل انتقالات را حل می کند.

بانک مرکزی برای هر دوی این وقایع هم امادگی و هم راه داشت . چنان که در دور قبلی ناآرامی های عراق مداخله جدا موفقی را در روز شنبه قبل از تصمیم بنزینی انجام داد.

3. مسئله بنزین: اجرای طرح بنزینی و تبعات آن فارغ از درست و غلط اصل طرح، اثرات فوری روی انتظارات داخلی و مهمتر از آن خارجی داشته است. در داخل بعد از یک دوره پیوسته کاهش شدید تورم نقطه به نقطه ( به عنوان نزدیکترین سنجه ای که به تورم انتظاری در اختیار داریم) شاهد افزایش جدی در انتظارات تورمی بعد از مسئله بنزین بودیم. همچنین کیفیت اجرای طرح اساسا انتظارات عمومی نسبت به اقتصاد را بعد از ثبات نسبی و طولانی از بهار امسال دستخوش تغییرات کرد. بخش مهمترمسئله اما به تغییر روند انتظارات خارجی نسبت به ایران و تنگتر شدن بعضی کانالها با تصور ضعیف شدن ایران بر می گردد که جنس متفاوتی از واکنش بانک مرکزی را طلب می کند.

در واقع علیرغم وجود دو ریسک اول در صورت عدم اجرای طرح بنزینی احتمالا هرگز شاهد اعداد امروز نبودیم و آرامش آغاز شده در بهار برغم تحولات فصلی و عراق ادامه می یافت.

این حقایق البته حکم نمی‌کند که روند افزایشی نرخ لزوما پایدار باشد. دو نیروی مهم رو به پایین در این میانه قابل توجه است. اول روند فصل و خروج از مشکلات تقویمی با گذر زمان (بخصوص که مکانیسم تسویه یوان برای سال چینی در سال جاری حتی نسبت به سال قبل هم قویتر به نظر می آید) و دوم و مهمتر نتایج سفر رییس کل به عمان که به مراتب از پیش بینی های قبل از سفر مفیدتر و عملگرایانه تر بوده است و پاسخ مستقیمی به مشکل تنگ تر شدن کانال های خارجی است. به نحوی که حتی احتمال گشایش یکباره کانال های غیر مترقبه مالی (شبیه به زمستان 95 اما با منشا متفاوت) در عمان هم ابدا کم نیست.

از زاویه رویکرد پولی به نرخ ارز هم یک ترمز جدی برای افزایش بلند مدت نرخ وجود دارد. علیرغم افزایش رشد پایه پولی عملا مسیر رشد نقدینگی چندان با رشد پایه پولی همنوا نیست. این موضوع خودش را از کانال کاهش شدید نسبت وام به سپرده در بانکها علیرغم تقریبا دو برابر شدن نسبت دخایرمازاد به سپرده و کاهش شدید نرخ بین بانکی نشان می دهد. اگر چه این خبر از لحاظ نیاز به تامین مالی خبر مثبتی نیست ولی به لحاظ ارزی اثر جدی در به تاخیر انداختن تبعات تغییر ترکیب پایه پولی دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۳۹۷۰۱۶:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۱۹
بانک مرکزی هم متاثر به این سه عامل روانی شد یا فقط مردم روانی شدن اقای اقتصاددان مردم را .. امروز بانک مرکزی برای جابجایی پول از بیستم محدودیت قایل شد به بهانه پولشویی و از اول دی رمز یکبار مصرف و بعدش معلوم نیست چی بخشنامه صادر کنه همه دستورات نشانه گرفتن پول و سپرده ها مردم برای کسب در آمد دولت مردم باید برای حفظ داراییشون پول ها در اسرع وقت از بانک و تبدیل به دلار یا سکه یا هر چیزی خارج از دید دولت دولت امروز ..
ناشناس۱۲۳۴۷۹۰۰۴:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲۰
شاید هم بخاطر آلودگی هوا باشد فکر میکنید نویسنده کارش چی باشه که همه چیز را به همه چیز ربط داده تا توجیه کنه.
ناشناس۱۲۳۴۸۱۹۰۶:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۰
تجربه نشون داده عامل افزایش قیمت دلار خود بانک مرکزی هست چون هر وقت آقایون صلاح دونستن قیمت رفته بالا هر وقت هم صلاح دونستن قیمت رو آوردن پایین فقط تو این بین یک سری اخبار و اتفاقات بهانه جلوه داده میشه
ناشناس۱۲۳۴۸۶۱۰۷:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۰
اجبار برای نصب نرم افزار برروی گوشی دریافت رمز دوم ،مضحک ترین کار ممکن هست که توسط بانک مرکزی درایران اعمال شده است . در تمام دنیا درهمان زمان خرید اینترنتی برروی سایت مربوطه این رمز دوم به گوشی شخص پیامک میشود واجباری برای نصب نرم افزار برروی گوشی کاربران نیست . از نظرامنیتی درتمام دنیانصب نرم افزارهای رنگارنگ برروی گوشی کاربران مردود هست.
ناشناس۱۲۳۳۹۸۶۱۶:۳۹:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۱۹
عوامل دیگر عبارتنداز: بی کفایتی مسوولین افتصادی _به هدردادن ارز بانک مرکزی_پررویی مسوولین ونجابت بیش از اندازه مردم و....
ناشناس۱۲۳۴۵۸۱۲۲:۴۱:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۱۹
اگر کلمه« دیگر » را از فرمایشت حذف کنی ، حرف کاملتر میشود .
ناشناس۱۲۳۴۰۱۲۱۶:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۹
1 ریال روانی است 2دلار روانی است 3مردم روانیند که دل به شما ها خوش کرده اند
ناشناس۱۲۳۴۰۲۴۱۶:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۱۹
رئیس کل بانک مرکزی که توی این 2 هفته ، شونزده تا دلیل نام برده برای گرونی $ !!!!
ناشناس۱۲۳۴۰۳۴۱۶:۵۹:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۹
اقتصاد رو هواست
ناشناس۱۲۳۴۵۸۵۲۲:۴۳:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
دولت رو هواست که نتیجه آن میشود ، اقتصاد رو هوا .
ناشناس۱۲۳۴۰۴۳۱۷:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۹
اقتصاد مریض ایران شفا نمیابد
ناشناس۱۲۳۴۱۹۹۱۸:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۱۹
اقتصاد ایران و کشورهای حاشیه خلیج، همواره وابسته به نفت است. والسلام! بنابراین، این نوع اقتصاد میتواند با صادرات مجدد نفت جانی دوباره بگیرد.
ناشناس۱۲۳۴۲۴۷۱۹:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱۹
اقتصاد دبی و ترکیه هیچ ربطی به نفت ندارد
ناشناس۱۲۳۴۰۵۰۱۷:۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱۹
نثار روح سرگردان و پریشان اقتصاد مملکت بخوانید فاتحه مع الصلوات
ناشناس۱۲۳۴۰۵۱۱۷:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۱۹
بعنوان دکترای اقتصاد میگم قیمت واقعی دلار حدود ۱۵ هزار تومان هست. ۳ ضربدر ۵ میشه ۱۵. به همین سادگی. حجم پول از ۹۲ تا ۹۸ شده ۵ برابر.
ناشناس۱۲۳۴۵۴۰۲۲:۱۹:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱۹
شما به عنوان دکترای اقتصاد اول جواب بده چرا در کشور ما وقتی نرخ بنزین رو بالا میبرن قیمت خودرو افزایش پیدا می کنه در صورتی که در علم اقتصاد و کشور های خارجی عکس این قضیه اتفاق می افته،تعیین نرخ دلار پیش کش
ناشناس۱۲۳۴۷۹۷۰۵:۱۱:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۰
تو هم از اون اقتصاددانها...یی .
ناشناس۱۲۳۴۸۱۸۰۶:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۰
الان دیگه دکترا زیاد شده که .. چون سطح دانشگاه ها بسیار پایینه
ناشناس۱۲۳۴۸۴۴۰۷:۳۵:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۰
همین دکترای اقتصادمان امثال شمایی که وضع اقتصاد این است. اگر اینجور سهل و ساده بود که من خودم فوق تخصص اقتصادم!!!!!!!!!!!!!!!
حمید۱۲۳۴۸۵۵۰۷:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۰
قیمت دلار زیر 6 تومنه. اما بانکها برای این که سرمایه شون رو زیاد کنن تو گرانی و افزایش نرخ ارز دست دارن. کدام فرد حقیقی اینقدر نقدینگی داره که حجم پولش بتونه تاتیر بزاره روی نرخ ارز و تورم؟ اون هم به این شدت. یه راه حل فوری وجود داره کسی که میخواد چیزی صادر کنه یا وارد کنه دولت واسطه شه ارزی به کسی داده نشه فقط معادل ریالیش رو بدن
ناشناس۱۲۳۴۰۶۴۱۷:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۱۹
مملکت را بلد نیستید اداره کنید آسمان و زمین را به هم میبافند هر روز یک بهانه و دلیل ؟؟؟ برای تمام دنیا نسخه میپیچید الی کشور خودمان ؟؟ تورم کمر مردم را شکست از خواب ..،.. بیدار شوید
ناشناس۱۲۳۴۰۷۶۱۷:۲۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱۹
این تحلیل گر اقتصادی بنا به دلایلی دستش بسته است حرفهای آقای همتی رو میزنه اصل مطلب اینه قرار بوده دلار تا ۱۴ پیش بره و بعد ریزش سند این صحبت هم میتونید با نرخ گرفتن از بازار متوجه بشید اصلا هم ربطی به تسویه حساب شرکتها به مناسبت سال جدید میلادی نداره چطور روز بعد از سهمیه بندی این اتفاق شروع شد؟؟؟؟؟؟؟ی دفعه همه چی با هم؟؟؟!!!آقایان بعضی حرکاتتون دیگه نخ نما شده بسپرید به دست کسانی که حرام و حلال سرشون میشه به دست کسانی که اول ..
ناشناس۱۲۳۴۰۸۰۱۷:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۹
دلایل دیگری نیز در سقوط ارزش پول ملی وجود دارد از جمله نا آرامیهای اخیر.جبران کسری بودجه دولت. تهی کردن صندوق ذخیره ارزی.افزایش نقدینگی وتورم .کاهش شدیدتر صادرات نفتی.سختتر شدن نقل وانتقال ارز ووو
ناشناس۱۲۳۴۱۵۲۱۸:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۹
علت اصلی آن چرخاندن لقمه دور سر است والا عراق قبل از این اعتراضات مشکلات عظیم تری را گذارند ویا اینکه تقاضای سفر جهت تعطیلات سال نو و .. چرا چند علت جزیی رو اساس تلاطم در اقتصاد کلان قرار میدهید و چشمانتان را بروی واقعیت عدم تعامل با جهان میبندید
ناشناس۱۲۳۴۱۸۷۱۸:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۹
سال گذشته هم بهانه 19 هزار تومان شدن قیمت دلار ، صرافی های دبی بود ، حال سوال پیش می آید که چرا باید مبادلات مالی ما وابسته به کشوری ناامن و جنگ زده باشد ، از آن مهمتر ، اگر عراق دچار حمله نظامی از سوی داعش یا اشغال دوباره از سوی امریکا شود اقتصاد ما با این وابستگی نابود نخواهد شد ؟
هنر تحریمها۱۲۳۴۲۲۰۱۸:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۱۹
با سیاست چاوولزی نمی توان بیش از این انتظار داشت..
ناشناس۱۲۳۴۲۲۸۱۸:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
بابا ما می دونیم شما همه متخصص، عالم به کلیه علوم، مدیر و مدبر جهانی هستید. اشکال از روان، نوزیدن باد، پرواز بی موقع و..،..،..،..است.
ناشناس۱۲۳۴۲۴۳۱۹:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱۹
..کمر بندها رو محکم ببندید موج روانی قیمتهای تحت تاثیر بنزین در راه است
ناشناس۱۲۳۴۲۴۸۱۹:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۱۹
دلیل اول تحریم دوم تحریم و سومی دولت خودمون
ناشناس۱۲۳۴۷۴۷۰۱:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۰
جابجا گفتی اول دولت خودمون دوم مافیای بانک مرکزی گه مشغول نوسان گیری ارز هستش سوم تحریم
ناشناس۱۲۳۴۲۹۴۲۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۱۹
نه عراق نه بنزین نه فصل، مشکل جیب دولته مگه زمان احمدی‌نژاد، رفسنجانی هم این مشکلات بود که دلار اونموقع هم سه چهار برابر شد
ناشناس۱۲۳۴۳۳۴۲۰:۲۰:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
یه دلیل روانی داره اونم شماها..
ناشناس۱۲۳۴۳۵۱۲۰:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۱۹
تحریم کاملا بی اثر! شعار تو خالی..
من روانی شدم۱۲۳۴۳۶۶۲۰:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
من از دولت محترم و بانک مرکزی خواهشمندم دستشون را از جیب مردم بیرون بکشند و برای جبران کسری بودجه از راههای دیگری به غیر از دست.. به دارایی های ملت متوسل شوند. بیخود نیست که مردم از ترس اینکه جیبشون را بزنند مجبورند دارایی های خود را به ارزهای خارجی یا سکه تبدیل کنند.
ناشناس۱۲۳۴۴۰۲۲۰:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۱۹
یک جایگاه سازمانی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به نام " مشاور روانشناسی " رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ایجاد کنید .
ناشناس۱۲۳۴۴۱۷۲۱:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱۹
بانک مرکزی شده صرافی کاسبی میکنه نرخ بانک مرکزی داره اعلام میکنه نه امثال جمشید بسم الله
ناشناس۱۲۳۴۵۹۵۲۲:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۱۹
اولين و مهمترين و عمده ترين و.. عامل تعيين كننده نرخ ارز ((((حجم پايه پولي)))) است. والسلااااااااام. تا وقتي حجم پايه پولي بدون رشد اقتصاد واقعي و توليد مدام زياد ميشه در بر روي همين پاشنه خواهد چرخيد. نرخ دلار هم تا حدود ١٥ بالا ميره تا اواسط دي بعد تا اخر سال حدود ١٢،٥٠٠ تا ١٣،٥٠٠ تثبيت ميشه. هر سال در حدود ٢٠ درصد در حدود همين ماههاي سال دقيقا همين اتفاق ميفته. اگر هم وضع تحريم ها به همين منوال بره و دولت ناگزير به خلق پول باشه حدودا ٣ تا ٤ سال آينده جهش چند برابري دلار رو دوباره درپيش داريم. ارادت
ناشناس۱۲۳۴۷۵۶۰۲:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۰
اينها كه گفتيد كدامش روانى بود؟!
ناشناس۱۲۳۴۸۴۳۰۷:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۰
ناآرامی های عراق قیمت ارز در ایران را افزایش داده ولی بر خود عراق اثر نگذاشته است؟!!! اقتصاد شدیدا دولتی ما واقعا به کجا میرود.
ناشناس۱۲۳۴۸۴۵۰۷:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۰
آقا بگویید..دلیل روانی چیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین