گزارش اختصاصی الف/ کنار رفتن پرده‌ها در روزهای پر تلاطم و ناآرام؛ «درگیری شیعی - شیعی» و انحلال «حشدالشعبی» سناریوی اصلی آمریکایی‌ها برای عراق + عکس

گروه جهان الف،   3980918141 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر رسانه‌ای در روزهای نخست ناآرامی‌ها در عراق از تحرکات گروه ها و جریان های افراطی وابسته به محور غربی - عبری - عربی از جمله نوبعثی‌ها در میان معترضان خبر می داد مورد استهزاء و هجوم قرار می‌گرفت و به توهم توطئه متهم می‌شد اما گذشت زمان به سرعت نشان داد که این مسئله یک واقعیت است.

گزارش اختصاصی الف/ کنار رفتن پرده‌ها در روزهای پر تلاطم و ناآرام؛ «درگیری شیعی - شیعی» و انحلال «حشدالشعبی» سناریوی اصلی آمریکایی‌ها برای عراق + عکس

گروه بین الملل الف؛ اوایل مهرماه اعتراضات مردمی به فساد گسترده، بیکاری و وضعیت بد معیشتی در مناطق مرکزی و جنوبی عراق از جمله در شهرهای بغداد، نجف، کربلا، ناصریه و ... به صورت مسالمت آمیز آغاز شد.

شهروندان معترض در میدان های اصلی شهرها تجمعات آرام برگزار کردند و خواستار اصلاحات واقعی در عرصه سیاست و اقتصاد بودند اما به تدریج ناآرامی ها شروع شد و خسارت هایی به اموال عمومی، خصوصی، دولتی و مراکز نظامی وارد آمد.

مرجعیت عراق که از همان ابتدا به صورت صریح و علنی از مطالبات اقتصادی و سیاسی شهروندان معترض حمایت کرده بود یک بار دیگر خواستار تغییر وضعیت موجود شد اما در عین حال تاکید کرد معترضان از خشونت پرهیز کنند تا فرصت سوء استفاده از گروه هایی که به دنبال درگیری هستند گرفته شود.

در عراق مرجعیت به صورت ویژه مورد احترام مردم است و معترضان هم به درخواست برای فاصله گرفتن از هرگونه آشوب لبیک گفتند و در بیشتر شهرها تجمعات آرام را با کمترین درگیری برگزار و مدیریت کردند.

اما گذشت زمان نشان داد که چند گروه مشخص از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز دل خوشی ندارند و سود و منفعت آنان در ایجاد درگیری و به خشونت کشیدن تجمعات آرام است و این روند در مناطق زیادی مشاهده شد و سیر صعودی گرفت.

البته با افزایش دامنه آشوب آفرینی ها در شهرهای کربلا، ناصریه و بغداد پرده ها نیز یکی پس از دیگری کنار رفت و ماهیت جریان خشونت طلب که در میان جمعیت معترضان نفوذ و ایجاد درگیری می کرد برای همگان مشخص شد.

حمله به کنسولگرهای ایران در شهرهای کربلا و نجف و  هجوم همزمان رسانه ای به حشدالشعبی عراق و مرجعیت و آتش زدن بخشی هایی از آرامگاه شهید « محمد باقر الحکیم» یکی از چهره های معروف مبارز با رژیم دیکتاتوری صدام، تصویر واضح تری را از آنچه که در عراق می گذشت نمایش داد.

در حالی که شهروندان معترض عراقی خواستار تغییرات گسترده اقتصادی و اصلاح قانون اساسی و انتخاباتی بودند که با دخالت و فشار آمریکایی ها در سال 2005 به تصویب رسیده بود، نوک پیکان حملات به سمت ایران و حشدالشعبی نشانه گرفته شد.

جریان های افراطی از جمله بعثی ها با پشتیبانی پیاده نظام رسانه ای و نفوذ در میان معترضان، قطع رابطه با ایران، انحلال حشدالشعبی و خارج کردن مرجعیت از جریان اعترضات را خواسته های اصلی مردم معرفی کردند و این دقیقا همان راهبردی بود که محور غربی- عبری - عربی در ماه های گذشته به شدت و شیوه های مختلف دنبال می کرد.

به گزارش گروه بین الملل الف، جریان های افراطی با افزایش درگیری ها و خشونت ها تلاش کردند به اهدافی که از سوی آمریکایی ها، سعودی ها و اماراتی ها تعیین شده بود دست یابند اما باز هم با ابتکار عمل مرجعیت و هوشیاری معترضان غافلگیر شدند.

شهروندان معترض عراقی به خوبی می دانستند که پروژه درگیری « شیعی - شیعی» یکی از راهبردهای اصلی جریان مقابل است تا از آب گل آلوده ماهی بگیرد و به همین دلیل کمپین « مسیر خود را جدا کنید» را به راه انداختند.

معترضان با به راه انداختن این کمپین نشان دادند که بار دیگر می خواهند تظاهرات را به مسیر اصلی باز گردانند و خواسته های اقتصادی و سیاسی خود را به صورت مسالمت آمیز پیگیری کنند و گروه هایی که به دنبال درگیری و اهداف مشخص هستند را به حاشیه بکشانند.

شهروندان معترض در شهرهای مختلف عراق کمپین « مسیر خود را جدا کنید» را با موفقیت پیش بردند و این موضوعی نبود که از سوی جریان های خشونت طلب مورد استقبال قرار گیرد و آنان در کمین بودند تا فرصتی را به دست آورند و یک بار دیگر ناآرامی و درگیری ایجاد کنند.

پنج شنبه هفته گذشته (چهاردهم آذرماه) زمانی که هزاران نفر دیگر از مردم معترض عراقی به دعوت مرجعیت و همسو با کمپین « مسیر خود را جدا کنید» به سمت میدان التحریر بغداد حرکت کردند تا خواسته های اقتصادی و سیاسی خود را دنبال و آشوب را هم محکوم کنند، تحرکات گروه های افراطی برای ایجاد درگیری آغاز شد.

جریان های افراطی می دانستند که ورود این جمعیت به میدان التحریر ابتکار عمل را از دست آنان خارج خواهد کرد و در گام نخست فرافکنی رسانه ای را در دستور کار قرار داند و مردم معترض که دعوت مرجعیت را پاسخ داده بودند به سازماندهی شدن از سوی ایران متهم کردند.

به گزارش گروه بین الملل الف، گروه های خشونت طلب حتی مرزهای وقاحت را هم در نوردیدند و اعلام کردند که جمعیتی که به سوی میدان التحریر حرکت کرده به سلاح گرم و سرد مجهز است و قصد جان معترضانی را دارد که از دو ماه قبل در این میدان تجمع کرده اند.

زمانی که مشخص شد جمعیت معترضی که به سمت میدان التحریر حرکت می کند فقط دست نوشته های با مضمون وحدت و تظاهرات مسالمت آمیز دارند، جریان های افراطی اعلام کردند که ما 2 ماه است در میدان حضور داریم و کسی دیگر حق ورود ندارد و همین موضوع گیری کافی بود تا باز هم ماهیت آنان آشکار تر شود.

در نهایت روز پنج شنبه، چهاردهم آذرماه هزاران شهروند معترض بدون درگیری به تظاهرکنندگان در میدان التحریر پیوستند و این روند یک روز بعد نیز با ورود گروه بزرگی دیگر کامل شد تا گروه های آشوب طلب در شوک فرو روند و از سویی دیگر رسانه های غربی- عربی - عبری هم نتوانستند عصبانیت خود را از این حضور و تظاهرات مسالمت آمیز نشان ندهند.

ادامه تجمعات آرام و مسالمت آمیز در میدان التحریر مسئله ای نبود که جریان های افراطی از جمله بعثی ها و انحصار طلب ها تحمل کنند چرا که موجودیت آنان در معرض خطر جدی قرار می گرفت و ابتکار عمل را از دست می دادند.

جمعه شب زمانی که افراد مسلح نقاب دار به معترضان در میدان « الخلانی» و پل « سنک» در نزدیکی میدان التحریر حمله و دهها تن را شهید و زخمی کردند سناریوی گروه های خشونت طلب برای فرار از شکست مشخص شد.

تحولات 2 ماه گذشته عراق به خوبی نشان می دهد زمانی که اوضاع به سمت آرام شدن پیش می رود ناگهان درگیری و کشتار معترضان صورت می گیرد و نمونه آن پیشتر در شهرهای نجف و ناصریه دیده می شود که حتی منجر به استعفای نخست وزیر هم شد و البته این مسئله ثابت کرد چه گروهی از خشونت ها سود می برد.

بدون شک درگیری های جمعه شب در میدان « الخلانی» و پل « سنک» هم ادامه همین سناریوی است که هدف نهایی آن خون ریزی های بیشتر، انهدام ساختار سیاسی و ایجاد جنگ داخلی تمام عیار در عراق است.

گروه های حامی خشونت جمعه شب تلاش کردند درگیری ها را به میان معترضان در میدان التحریر بکشانند و در نهایت تظاهر کنندگانی را که به دعوت مرجعیت در میدان حاضر شده بودند را بیرون برانند که با هوشیاری شهروندان این طرح ناکام ماند.

جریان های افراطی و قدرت طلب که همواره تلاش کرده اند خود را حامی معترضان نشان دهند به مانند 2 ماه گذشته حشدالشعبی عراق را عامل حملات جمعه شب معرفی کردند و در این در حالی است که ورودی ها و خروجی های میدان « الخلانی» و پل « سنک» در کنترل آنان بود و هیچ خودرویی بدون اجازه این گروه ها حق تردد نداشت.

اتهام های بی اساس گروه های آشوب آفرین و انحصارطلبی که همیشه به دنبال مظلوم نمایی و ایفای نقش قهرمان هستند در حالی ادامه دارد که حشد الشعبی به دستور مرجعیت وارد اعتراضات و ناآرامی ها نشده و اعلام کرده که به وظیفه ملی در دفاع از خاک عراق ادامه خواهد داد.

نکته قابل توجه در خصوص درگیری های جمعه شب این است که جریان مدعی مبارزه با فساد که بیشترین کرسی را هم در پارلمان عراق دارد باز هم حشدالشعبی را هدف حمله قرار داد و با مظلوم نمایی تلاش کرد خود را ناجی معترضان و یک قهرمان معرفی کند و این مسئله زمانی جالب تر می شود که گروه های خشونت طلب مانند بعثی ها از نقش این جریان تمجید کردند.

پروژه مظلوم نمایی و قهرمان نمایی این جریان پیش از ظهر روز شنبه، شانزدهم آذرماه نیز تکرار و اعلام شد به خانه رهبر این جریان در نجف حمله پهپادی شده و این در حالی است که تمامی مقامات عراقی این خبر را از اساس تکذیب کردند اما نیروهای شبه نظامی این جریان به این دروغ آشکار اصرار ورزیدند و از واکنش متقابل خبر دادند.

فعالان سیاسی و معترضان عراقی معتقدند انتشار خبر کذب حمله پهپادی برای ملتهب کردن فضای آرام به وجود آمده بوده و ادامه همان پروژه درگیری « شیعی - شیعی» است که محور غربی - عبری - عربی در عراق دنبال می کند که هدف نهایی آن درگیری با نیروهای حشد الشعبی و ایجاد جنگ داخلی است.

گروه های آشوب طلب و قدرت طلب از شروع اعتراضات در مهرماه امسال، حشدالشعبی را متهم و تلاش زیادی کردند تا این نهاد مردمی را وارد درگیری کنند اما تاکنون در این مسیر ناکام مانده اند و به در بسته خورده اند. 

به گزارش گروه بین الملل الف، مصادره و به حاشیه کشاندن مطالبات مردم عراق، انحلال حشد الشعبی، قطع رابطه اقتصادی با ایران در جهت فشار حداکثری واشنگتن و به انزوا کشاندن مرجعیت هدف نهایی این جریان ها محسوب می شوند که دقیقا همان خواسته و هدف آمریکایی ها در عراق است.

دیدگاه کاربران

س.علی۱۲۳۲۲۱۰۱۶:۴۲:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اینجام آمریکا و اونجام آمریکا؟؟؟!!!
ناشناس۱۲۳۲۵۸۸۲۰:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
آمریکا از مکالمات مرکل هم شنود میکرده! اینجا و اونجا که سهله!
ناشناس۱۲۳۲۲۵۷۱۷:۰۹:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
منظور را بگو دیگر و جریان چند ..چهره صدر
ناشناس۱۲۳۲۳۲۷۱۷:۴۳:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
من اگر یک شهروند عراقی بودم، نگاهی به کشور های اطراف می انداختم، جدا از اشعار حکومت ها، نگاه می کردم ببینم جایگاه مردم آن کشور در بین کشور های جهان کجاست، اگر حال و روز مردمش خوب بود که از دوستی با آن کشور طرفداری می کردم و اگر روزگار مردمش سیاه بود، چون نمی خواستم روزگار خاکستریم سیاه شود، طرفدار دوری از آن .. کشور می شدم، به همین سادگی! ..! به هر حال حاکمیت آن کشوری محترم است که روزگار مردمش محترمانه بچرخد!
ناشناس۱۲۳۲۶۰۴۲۱:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
من هم اگه جای مردم عراق بودم نگاه میکردم ببینم زمانی که روزگار خاکستریم داشت به دست داعش سیاه میشد چه کسی برادریش رو ثابت کرد به اون نزدیک میشدم! هر کسی هم که از پشت خنجر زد ازش دوری میکردم! اینکه اگر بارمون از پل گذشت گذشته رو فراموش کنیم اوج نامردیه و مردم عراق مردونگی شون رو توی اربعین ثابت کردن! هرچند اگر بینشون عده ای گول حرفهایی مثل شما رو بخورن!
ناشناس۱۲۳۲۷۳۰۲۳:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
قرارنیست منت بذاری بعدشم مگه مسئوولان نظام مانگفتن ما درعراق میجنگیم تاداعش وارد مرزهای ما نشود؟ پس چه منتی برسر عراقی ها دارید؟ تازه قرارنیست کمک کردیم دست بسته تابع سیاست ایران باشند
ناشناس۱۲۳۳۲۳۴۱۰:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۹
دولت عراق بارها از آمریکا بخاطر شکست داعش تشکر کرد . خصوصا حیدر عبادی نخست وزیر قبلی عدم پخش اینگونه در ایران موجبی برای عدم وجود آن نیست !
ناشناس۱۲۳۲۶۰۶۲۱:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
البته بهتره یه سفر به عراق بری و نظر کسایی رو که اومدن ایران درباره ایران بپرسی! احتمالا متعجب خواهی شد! همونطور که شاید ترکها وقتی نظر ما رو در مورد خودشون بشنون متعجب میشن!
ناشناس۱۲۳۲۶۱۴۲۱:۰۷:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اشتباه شما اینه که فکر میکنی با دوری و نزدیکی به دیگران پیشرفت حاصل میشه اما حقیقت اینه که هیچ کس دلش برای دیگری نسوخته!
شهاب۱۲۳۳۰۰۲۰۸:۳۴:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۱۹
خیلی از نوکرها در کنار اربابانشان زندگی مرفهی دارند ،همینطور حیوانات دستآموز بدون اینکه بدونن در قفس زندانی هستند خورد و خوراک خوبی دارند! چگونه داشتن مهم تر از داشتن است،بلایی که در این چهل سال سر عراق آمده نتیجه همین ظاهر بینی هاست ،مثلا امارات و عربستان مردمش احترام بیشتری دارند؟؟ احترامی که حاصل تایید آمریکاباشه با کوچکترین اشاره امثال ترامپ از بین خواهد رفتن ،جالب اینکه همه بدبختی عراق از سر سپردگی صدام به آمریکا شروع شد و اگر گرایش عراقی ها به ایران نبود با توطئه آمریکا الان عراقی ها داشتند به داعش حساب پس می دادند،مشکلات داخلی دلیلی بر گرایش به بیگانه نمی شوند و رفاه و آسایش امروز همه کشورهای وابسته داستان گوسفندانی است که طعم علوفه های سبز قصاب در دهنشان مزه کرده ودر نوبت رفتن زیر تیغ هستند.
ناشناس۱۲۳۲۳۵۰۱۸:۰۰:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
اگه خارجی ها چه ایران و ترکیه و روسیه و چه عربستان و امارات و آمریکا دخالت نکنند خود مردم عراق میدونند چکار کنند
ناشناس۱۲۳۲۳۶۷۱۸:۰۸:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
من یکی قانع شدم.
دلارام۱۲۳۲۷۰۴۲۲:۳۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
بعدازسرکوب داعش نقشه بعدی امریکا جنگ داخلی وخصوصا شیعه کشی وازبین بردن بسیج عراق حشدالشعبی است
ناشناس۱۲۳۲۷۸۶۰۰:۲۳:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۹
شايدروزي در سوريه هم همين آشوب ها ايجاد شود وعليه ايران شعار بدهند دشمن در عراق كه موفق شد شيعيان را عليه ايران بشوراند بطوريكه بيشترين شعار اعتراضات عليه ايران بوده است وبعد از عراق به سراغ مردم سوريه خواهد رفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین