انبارلویی: فکری برای ارزش پول ملی بکنید

گروه اقتصادی الف،   3980917209 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت در طی ۵ سال تصدی، با مدیریت غلط، عنان نرخ ارز را به دست کسانی سپرد که روند کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار حتی صدای صندوق بین‌المللی را نیز در آورد. 

انبارلویی: فکری برای ارزش پول ملی بکنید

«محمدکاظم انبارلویی» در یادداشتی نوشت: دیروز بودجه 1988 هزار میلیارد تومانی سال 1399 توسط رئیس‌جمهور تسلیم مجلس شد. بودجه عمومی دولت 563 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی سه برابر بودجه عمومی دولت تقویم شده است.
ویژگی‌های خوب و مهم بودجه سال 1399 این است. در جداول بودجه، برنامه هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی دقیقا تعریف و بودجه آنها برای سال آینده، برآورد و حتی افق بودجه 1400 هم دیده شده است. این یک گام بزرگ در شفافیت، بودجه‌نویسی و بودجه‌ریزی و اصلاح ساختار بودجه است، اما همین ماشین شفافیت وقتی به دستگاه نفت می‌رسد، از نفس می‌افتد. اعداد و ارقام مربوط به برنامه‌های وزارت نفت عدد صفر را نشان می‌دهد و هیچ تصویر روشنی از هزینه‌های بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور نمی‌دهد.(1)
همچنان عظیم‌ترین بنگاه اقتصادی دولت یعنی شرکت ملی نفت معاف از مالیات و تقسیم سود سهام است و 5/14 درصد از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را به عنوان سهم خود می‌برد، بی هیچ توجیه، تفسیر و تغییری!
قیمت نفت بالای 100 دلار باشد، سهم شرکت ملی نفت همین است! صادرات نفت بالای دو میلیون بشکه باشد، سهم شرکت ملی نفت همین است! قیمت نفت زیر 50 دلار و صادرات زیر یک میلیون بشکه باشد، سهم شرکت ملی نفت همچنان 5/14 درصد است. رئیس‌جمهور نتوانست طی 6 سال گذشته پرده از این معما بردارد که بالاخره هزینه‌های این بنگاه بزرگ اقتصادی چقدر است که در این نوسان‌ها این سهم و سهام به بهانه تأمین هزینه‌های شرکت ملی نفت هیچ تغییری نمی‌کند!
امسال نیز گامی برای شفاف‌سازی و اصلاح ساختار بودجه و بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی براساس عملکرد حوزه نفت برداشته نشد و تلاش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این وادی به نتیجه نرسید.
درخصوص اعداد و ارقام و ویژگی‌‌های بودجه سال 99 حرف و حدیث زیاد است که در اولین فرصت با سنجه تفریغ بودجه سال 97 که به زودی تسلیم مجلس می‌شود، سخن خواهیم گفت، اما به بهانه تسلیم بودجه 1399 یک بحث مهم و کلیدی که بی‌ارتباط با بودجه هم نیست، مطرح می‌نمایم و‌آن بحث ارزش پول ملی است که در این سال‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است و اراده‌ای از سوی رئیس‌جمهور و مسئولان پولی و مالی کشور برای حفظ ارزش آن دیده نمی‌شود.
ذیل اسکناس‌های رایج در هر کشوری ممهور به  امضای رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی است! پول، پول است و چک وسیله انتقال پول. چاپ مسکوک پول و اسکناس و امحاء و اندراس آن در هر کشوری یک حساب و کتابی دارد. در قانون پولی و بانکی هیئت نظارت بر اندوخته و چاپ اسکناس متکفل این امر مهم است.

​​​​​​​اعضای این هیئت براساس قانون پولی و بانکی عبارتند از:
1- رئیس‌کل بانک مرکزی ایران یا معاون او
2- دو نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس
3- دادستان کل کشور یا معاون او
4- خزانه‌دار کل کشور
5- رئیس دیوان محاسبات
6- رئیس هیئت نظارت بانک مرکزی ایران
این جماعت وظایف مهم و کلیدی به عهده دارند که اگر خوب به آن عمل کنند، ارزش پول ملی حفظ می‌شود.
چند سالی است اسکناس‌های 50 هزار تومانی در جریان است. این اسکناس‌ها ابتدای انتشار به آن چک‌پول می‌گفتند که مقررات خاص داشت. بعد گفتند تراول‌چک، آن هم مقررات خاص داشت،‌ اما الان همه آن مقررات برداشته شده است و خاصیت پول ملی رایج کشور را دارد و مثل همه اسکناس‌های رایج کشور، اسکناس یک‌هزار تومانی، دو هزار تومانی و اسکناس‌های 10 هزارتومانی و 5 هزار تومانی، همگی با دو امضای رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و داریی است،‌ اما اسکناس‌ 50 هزار تومانی که به وفور در بازار رایج است، فقط با یک امضای رئیس‌کل بانک مرکزی است. مفهوم این رویکرد چیست؟
1- چه مبلغ از این اسکناس‌های 50 هزار تومانی در چه تیراژی چاپ شده است؟
2- چه مقدار به جریان افتاده است؟
3- آیا مجوزهای قانونی از سوی مرجع صالحه برای چاپ و انتشار آن اخذ شده است؟ اگر صادر شده، چند میلیارد و با چه پشتوانه‌ای و چرا با یک امضا است؟
4- اعضای هیئت نظارت بر چاپ و اندوخته اسکناس در این باره چه می‌گویند؟
5- چاپ پول بدون پشتوانه چه بلایی بر سر اقتصاد کشور می‌آورد؟
6- چه کسی پاسخگوی کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم واقعی آن در دوران دولت تدبیر و امید است؟
7- چه مقدار از افزایش نقدینگی که چون اختاپوسی بر جان اقتصاد کشور افتاده است، مربوط به چاپ اسکناس‌های یک‌امضایی است؟!
پاسخ دقیق، علمی و فنی به این سؤالات از سوی کارشناسان  و اقتصاددانان در خدمت دولت می‌تواند به این سؤال کلیدی پاسخ دهد که «بر سر پول ملی چه آمده است؟»
تصمیمات نادرست منتهی به تضییع بیت‌المال و نابلدی در کار، در حوزه پولی و مالی چه زیان‌هایی را متوجه مردم کرده است؟ این حوزه و مجموعه تصمیم‌‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در اختیار شخص رئیس‌جمهور و رئیس دولت و اختیارات مطلقه‌ای که در این زمینه دارد، مربوط می‌شود. او قطعا باید پاسخگوی این معضل که نوعی دست‌درازی به جیب مردم است،‌ باشد.
دولت در طی 5 سال تصدی، با نادیده گرفتن نرخ ارز محاسباتی در بودجه که برای آن مقابل ریال منتهی به بودجه سال 97 فقط 3500 تومان بوده، اما با مدیریت غلط شناور کردن آن از این سقف محاسباتی که بودجه کل کشور با آن بسته شده، برخلاف بندهای ماده یک قانون پولی و بانکی عنان نرخ ارز را به دست کسانی سپرد که روند کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار حتی صدای صندوق بین‌المللی را نیز در آورد. صندوق هشدار داد که بیایید ریال و طلایی که نزد ما دارید تعدیل کنید. دولت تاکنون چندین مصوبه در این زمینه داشته از جمله  مصوبه زیر:
هیئت وزیران در جلسه  9/4/1395 به پیشنهاد شماره 49816/54 مورخ 26/3/1395 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یک صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.
1- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است از محل منابع داخلی خود نسبت به  تأمین و پرداخت مبلغ 9 هزار و هشتصد و هشتاد و دو میلیارد و ششصد و سیزده میلیون و چهارصد و بیست و شش هزار و دویست و هفتاد و سه  (273/426/613/882/9) ریال بابت تسویه بدهی ناشی از تعهدات جمهوری اسلامی ایران به صندوق بین‌المللی پول به منظور تعدیل ارزش ریالی اقدام کند.
2- وزارت امور اقتصادی و دارایی بابت تسویه این بدهی، تضمین کتبی لازم را در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. (2)
برخی مدعی بودند اگر آقای رئیسی رئیس‌جمهور می‌شد، دلار می‌شد 40 هزار تومان، حالا آنها می‌دانند سرمایه‌ ایران به صورت ریال یا ارز یا طلا در صندوق بین‌المللی پول چند میلیارد ریال یا چند میلیون دلار است که دولت برای تعدیل و جبران کاهش ارزی آن بیش از 9 هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی جواز داده که در وجه این صندوق پرداخت شود؟
فقط مصوبه فوق نبوده و دولت فقط در سال‌های 95 و 96 چندین بار مرتکب این تعدیل و پرداخت وجه مابه‌التفاوت کاهش ارزش پول ملی به صندوق بین‌المللی پول شده که آدرس آنها به شرح زیر است:
1- مصوبه 124479 مورخ 8/10/95 به مبلغ 591/833/175/962 ریال
2- مصوبه 34866 مورخ 27/3/96 به مبلغ 032/651/993/010/4  ریال
3- مصوبه  141742 مورخ 9/11/96 به مبلغ 826/821/894/794 ریال 
آقایان بیایند توضیح دهند که مجموع این چند مصوبه طی دو سال می‌شود 648/15 میلیارد ریال. آیا کسی در دولت و مجلس و مجمع عقلا هست به مردم توضیح دهد این 1564 میلیارد تومان بابت کاهش ارزش چند میلیارد تومان سهمیه ما در این صندوق به اسم تعدیل پرداخت شده است؟ و بانک مرکزی این مقدار پول را از کجا آورده است؟ از ذخایر ارزی و ریالی خود داده یا پول چاپ کرده است؟ کدام یک؟
پی‌نوشت‌ها:
(1) جدول شماره 7 بودجه دستگاه‌های سیاست‌گذار در سال‌های 1399 و 1400، صفحه 108 و 109 لایحه بودجه 99 ماده واحده و جدول کلان منابع و مصارف بودجه
(2)- تصویب‌نامه 42371 مورخ 12/4/95

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۰۸۸۱۲۳:۴۷:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
بازگشت ارزش پول هدف اول باید باشد. در غیر اینصورت اهداف دیگر مانند یک اسب افسار گسیخته به این هدف حمله خواهند کرد. حتی برای بازگرداندن ارزش پول از منابع افزایش مالیاتی و وجوه شرعی نیز می توان بهره برد.
بهلول۱۲۳۰۸۹۷۲۳:۵۹:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۱۷
خاطرم هست یکی از دوستان میگفت سر جلسه امتحان نشسته بودم‌و داشتم فکر می کردم. یهو به خودم آمدم که من که چیزی بلد نیستم، دارم به چی فکر می کنم؟ پا شدم و جلسه امتحان رو ترک کردم. وقتی اقتصاد در خدمت سیاست باشد و نه سیاست در خدمت اقتصاد، من که جواب سوالها رو بلد نیستم ،جلسه امتحان رو ترک می کنم.
ناشناس۱۲۳۰۹۰۴۰۰:۰۸:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
.. ناامنی ارزش پول ملی را پایین آورده برو ببین ملت تو همین وضع تحریم چطوری دلارها تو کشورهای همسایه تبدیل به ملک میکنند. کی به خودتون میآید کی ..
ناشناس۱۲۳۰۹۱۲۰۰:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چشم! خانه از پای..
مصطفي۱۲۳۰۹۱۶۰۰:۲۴:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
واقعا تصادفي پيش آمد يا برعكس كاملا هوشمندانه كمر پول ملي شكسته شد!!!!
ناشناس۱۲۳۰۹۴۸۰۱:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
ببین این آشی که اقتصاد دانهای معتقد به بازار آزاد آزاد آزاد که در لباس مشاور توصیه های کانونهای ثروت را بر خط مشی اقتصادی حاکم در چند سال گذشته دیکته میکردند چقدر شور شده که صدای صندوق بین المللی پول را هم در آورده. یقیناراه نجات اقتصاد کشور تقویت ارزش پول ملی است.بی معطلی باید چرخش سیاست های تعدیل متوقف و تقویت ارزش ریال در مقابل ارز خارجی مورد اقدام قرارگیرد.
ناشناس۱۲۳۱۱۱۳۰۸:۲۰:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مگر ما اقتصاد آزاد داریم اول انقلاب.. شعار میدادن مرگ بر سرمایه داری امروز پشت لباس نئولیبرالیسم قایم شدن و مرگ بر آن میگویند اشکال از سرمایه داری نیست اشکال از رانت و خودی ها است دنیای سرمایه داری غرب که مردمش به همه چیز رسیده اند و ..
ناشناس۱۲۳۱۷۴۶۱۳:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
کشوری که صدها هزار میلیارد تومان یارانه و رانت توزیع میکند اقتصادش اقتصاد بازار آزاد نیست دوست عزیز
ناشناس۱۲۳۰۹۵۲۰۱:۴۷:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۸
.. با تقسیم مردم به خودی و غیرخودی، خود را از توان مدیریتی افراد غیر خودی محروم کردیم و دچار بحران ناکارآمدی در تمام زمینه ها شدیم. نظام ما اصلاح ساختاری نیاز دارد که تاخیر در آن پیامدهای سنگینی برای کشور و ملت خواهد داشت.
معلم تاریخ۱۲۳۰۹۶۶۰۲:۰۱:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
ترامپ معتقد است روحانی نقشه او را برای صفر کردن ذخیره ارزی و تسلیم ایران خنثی کرد. برای همین امر با تحریم بیشتر و مقصر نشان دادن دولت .. زمینه شکست اصلاح طلبان و امیدی ها با غفلت و نا اگاهی مردم اگر در انتخابات شرکت نکنند را فراهم کرد.
معلم اقتصاد۱۲۳۰۹۷۶۰۳:۰۵:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
مثل اینکه شما در ایران زندگی نمی کنید!
ناشناس۱۲۳۰۹۹۰۰۴:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
تنها راه تقویت پول ملی : تولید و کشاورزی و صادرات و توسعه گردشگری. ما باید درآمد ارزی را بالا ببریم. هر ایرانی موظف است درآمدزایی کند. دولت هم پایش را از اقتصاد کنار بکشد.
کاوه۱۲۳۰۹۹۶۰۵:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۱۸
وقتی درآمد حاصل از نفت و گاز و محصولات پتروشیمی کم شد دولت کسری بودجه پیدا کرد ، برای اینکه کسری بودجه را جبران کند قیمت همه محصولاتی که به مردم می فروخت را سه برابر کرد ، لذا حالا تورم آنقدر زیاد شده است که دیگر نمیتوان روی پول ملی حسابی باز کرد .
ناشناس۱۲۳۱۰۴۵۰۷:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
روحاني بايد استعفاء دهد ويا توسط مجلس بر كنار شود وبا انتخابات زودرس.. اقتصاد كشور از سقوط .. نجات پيدا كند
ناشناس۱۲۳۱۲۵۲۰۹:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
یعنی ،با رفتن روحانی و امدن کسی دیگر،وضعیت فرق خواهد کرد؟
ناشناس۱۲۳۱۰۴۹۰۷:۲۳:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۸
چرا بودجه های زايد مثل فرهنگستان ادب وسایر بودجه های رانتی درشرایط سخت فعلی حذف نمیشه؟فقط مردم باید ریاضت بکشند؟
ک.م۱۲۳۱۰۶۸۰۷:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
با اشتباهات در تصمیم گیری ها ارزش پول ملی کاهش پیدا میکند. گرانی کالا و املاک را اسمش رو عواید میگذارند و میخواهند یک بار دیگر به دارایی مردم ضربه بزنند و مالیات بر عوایدودارایی بگیرند .این جز فقیر تر کردن مردم عواقبی نخواهد داشت .
ناشناس۱۲۳۱۱۱۷۰۸:۲۴:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
هر مالیاتی به هر نوع در آخر از جیب مردم پرداخت خواهد شد این را فراموش نکنید و آنهائیکه فکر میکنند چقدر خوب شد که مالیات بستن منتظر گران شدن هر گونه سرویسی که میگیرند باشند
ناشناس۱۲۳۱۰۷۵۰۷:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
پشیز (ریال سابق)
صمصام۱۲۳۱۱۰۶۰۸:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جناب انبار لویی کاهش ارزش پول ملی از سال 88 کلید خورد نکنه شما هم مثل دوستان دیگر.. در سال 90 تفاوت دلار آزاد و دولتی فقط 226 تومن بود اما اکنون رسیده به 12000تومن! دولت آقای روحانی تنها مقصر نیست ..
حمید۱۲۳۱۹۸۹۱۴:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
پرت نگو
دلارام۱۲۳۱۳۸۰۱۰:۴۴:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
تمام سیاست گذاریهای دولت براین مبناست تورم گرانی نارضایتی وسپس پیچیدن نسخه تسلیم وشکست به گفته خودشون فشارازطبقات پایین وچانه زنی از بالا.
ناشناس۱۲۳۱۶۲۰۱۲:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۱۸
ارزش پول ملی موقعی سقوط میکنه که هزینه خود دولت باپرداخت حقوقهای نجومی در دستگاهها وبریزوبپاش وهزینه های غیرضروری انجام بشه که متاسفانه بانزدیک شدن به عید نوروز و بستن دهان کارمندان این هزینه ها چندین برابرمیشه وتورمش میمونه واسه اول سال ۱۳۹۹ این چرخه همچنان ادامه دارد
ناشناس۱۲۳۱۶۵۷۱۲:۲۹:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۱۸
متاسفانه زمان احمدی نژاد دلار 3000-1000=2000و دلار 12000-4000=8000 یعنی گپ ایجادشده دردولت روحانی 4برابر دولت احمدی نژاد است وچهاربرابر اون موقع مردم تحت فشار قرارگرفتند درکل در دوره دهه 90،قدرت خرید مردم 12برابر کمترشد وکمر مردم شکست.
ناشناس۱۲۳۱۷۸۳۱۳:۳۴:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۸
ارزش پول ملی زمانی حفظ خواهد شد که تلویزیون اچ دی سال بعد نشه فول اچ دی و سال بعد آن یو اچ دی و..4کا ، 8کا و قس علی هذا . ملت مصرفی منابع را به هدر میدهد ،پس انداز و درنتیجه تولید نخواهد داشت . دولت های باری به هرجهت نیز دستشان تو کیسه نفت است و فکر می کنند رفاه مردم همان اقلام فوق ذکر است
ناشناس۱۲۳۱۸۶۴۱۳:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۱۸
متاسفانه بسیاری ازمردم ازحل مشکلات کشور توسط مسوولین نا امید ومستاصل شده اند
علی کریمی۱۲۳۱۹۰۳۱۴:۱۰:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۸
جناب آقای انبارلویی اصلی ترین مشکل کشور نگاه های جناحی به مسایل است لذا تا زمانیکه نخبگان کشور، مثل جنابعالی، بر اساس واقعیت های جامعه و ساختار سیاسی کشور در موضوعات مختلف اظهار نظر و انتقاد نکنند وضعیت بهتر از این نخواهد شد..
ناشناس۱۲۳۲۰۱۷۱۴:۵۹:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱۸
برای هر بحرانی کمیته بحران تشکیل می دهند الا بحران اقتصاد
ناشناس۱۲۳۲۰۲۸۱۵:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۸
انبار لویی : فکری برای ارزش ملی پول بکنید!!! مگه تا حالا ندیدی اینها برای انجام هرچیز یا کاری فکر کردن اون کار یا موضوع به خاک سیاه نشست؟؟؟ مگه تو این مملکت زندگی نمیکنی؟؟؟ کجای کاری برادر؟؟؟؟
نادر۱۲۳۲۸۰۵۰۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۱۹
نمیدونم باید ناشکری کنم از بیکاری جلو زن و بچه خجالت میکشم بعنوان یک مرد. امیدوارم که حداقل این کش مکش الکی جمع شود وراهی درست جلوی پای مردم قرار گیرد سیاستمدار یعنی دروغگو
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین