طرح «استیضاح» و «محاکمه» همزمان زنگنه در مجلس و دادگاه

گروه اقتصادی الف،   3980917111 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر نفت را در دستورکار دارند و برخی از موافقان استیضاح زنگنه قصد دارند همزمان با استیضاح، از زنگنه به قوه قضائیه شکایت کنند.

طرح «استیضاح» و «محاکمه» همزمان زنگنه در مجلس و دادگاه

فارس نوشت: «شکایت نمایندگان مجلس از بیژن زنگنه به قوه قضائیه» در کنار طرح استیضاحی که برای وزیر نفت در پارلمان تهیه شده، حکایت از تمرکز نمایندگان بر روی عملکرد زنگنه دارد.

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در خانه ملت، علت تمرکز بر روی عملکرد وزیر نفت را اینگونه بیان می‌کند «در شکوائیه نمایندگان، خواستار این شدیم که قوه قضائیه به اقدامات وزیر نفت که موجب وارد آمدن ضرر و زیان به بیت‌المال شده، رسیدگی کند.» 

ابطحی البته ضرر چند صدمیلیاردی به بیت المال با حذف کارت سوخت و احیای مجدد آن را یکی از مهمترین دلایلی برشمرد که باعث شکایت نمایندگان از وزیر نفت شده است.

این نماینده مردم در خانه ملت عنوان می‌کند که بین استیضاح‌کنندگان و شاکیان از وزیر نفت توافق شده تا بحث پیگیری شکایت از زنگنه تا مشخص شدن نتیجه نهایی نشست امروز (یکشنبه) استیضاح‌کنندگان با وزیر نفت در کمیسیون انرژی متوقف شود و در نهایت پس از نشست امروز پیگیری استیضاح و شکایت در دستورکار قرار گیرد.

* پیگیری همزمان «استیضاح» و «شکایت» از وزیر نفت

وی که از پیگیری همزمان طرح استیضاح زنگنه و شکایت از وی سخن می‌گفت، تاکید کرد که علاوه بر فعل‌ها و اقداماتی که منجر به ضرر و زیان به کشور شده، برخی اقدامات وزیر نفت که منجر به بروز فساد شده هم در شکوائیه نمایندگان مطرح و به آن پرداخته شده است.

دیگر نماینده‌ای که درباره علت تمرکز بر روی عملکرد زنگنه توضیحاتی می‌دهد، ابوالفضل ابوترابی‌ نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس است.

ابوترابی تاکید دارد که دلیل تمرکز نمایندگان بر روی زنگنه حیف و میل بیت‌المال در این وزارتخانه و تاثیرات منفی حذف کارت سوخت و ضررهای این اقدام زنگنه بر زندگی مردم است.

* امروز؛ نشست تصمیم‌گیری نهایی درباره استیضاح زنگنه

وی اعلام می‌کند که امضاهای استیضاح بیژن نامدار زنگنه به 71 امضا رسیده است و تاکید دارد که در نشست امروز (یکشنبه) کمیسیون انرژی مجلس با دستورکار بررسی استیضاح وزیر نفت، تصمیم نهایی در این زمینه گرفته خواهد شد.

به گزارش فارس، علت حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه‌ اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره‌ علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزارت نفت، ناکارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و همچنین عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی از جمله محور‌های استیضاح وزیر نفت عنوان شده است.

* نگاهی به نامه ۷۲ نماینده مجلس درباره وزارت نفت

البته استیضاح کنندگان در تشریح جزئیات انتقادات خود از وزیر نفت به نامه‌ای هم اشاره می‌کنند که بهمن‌ماه سال گذشته خطاب به سران قوا نوشتند.

نمایندگان در آن نامه تاکید کرده بودند که با توجه به از دست دادن فرصت‎ها توسط وزیر نفت، با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا توسط سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود.

وزیر نفت اما به این نامه پاسخ‌هایی داد که با توجه به تدوین طرح جدیدی برای استیضاح زنگنه، می‌توان دریافت که عملکرد وزیر نفت نمایندگان را برای عدم پیگیری استیضاحش قانع نکرده است و فقط محورهای جدیدی در این زمینه توسط نمایندگان تدوین شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۰۱۵۰۱۴:۰۲:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۷
زنگنه باید بخاطر قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و حذف کارت سوخت و ضرر 100 میلیارد دلاری آن محاکمه و مجازات بشود.
هیچ کس۱۲۳۰۴۹۷۱۸:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۱۷
وهمینطور آن کسانی که علیرغم قرا ردادهای فوق دوباره اورا کاندید وزارت نفت کردند و آنهایی که به او رای اعتماد دادند تا آنجایی که یادم هست مثل اینکه تخصص بالایی در نفت دارد چون مدرکش راه وساختمان است
میلاد حمیدی۱۲۳۰۱۵۸۱۴:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۱۷
.. آنطور که مشهود است هیچ کس موافق افزایش قیمت بنزین نبوده است و جمیع نمایندگان و رییس قوه قضاییه و خود روحانی می گویند ما نبودیم بهتر است به جای استیضاح زنگنه و سرگرم شدن با این موضوع به اصلاح قیمت بنزین و قرار دادن آن روی 1600 بپردازید. در قالب یک طرح دو فوریتی.
یاری۱۲۳۰۱۶۰۱۴:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
هر مسئول رانت سازی باید عزل و محاکمه شود
ناشناس۱۲۳۰۱۷۲۱۴:۱۲:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
اگر واقعی باشد خصوصا شکایت کردن از ایشون من امیدوار می شوم به آینده کشور چون یکی از افرادی که ۲۰ سال وزیر بوده ولی بودنش بیشتر از اینکه سود داشته باشد ضرر بوده نمی گویم از عمد این کارها را می کرده یعنی حالت خوشبینانه ترش این است که غیر عمدی ضرر میزده
ناشناس۱۲۳۰۱۷۷۱۴:۱۶:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۱۷
شما را به اما‌م‌حسین (ع) زودتر محاکمه‌اش کنید ____ زمانی خواهد رسید ، کسانی هم که در طول این سالها مانع استیضاح و محاکمه‌ی وی شدند و به ویرانی بیشتر مملکت دامن زدند را محاکمه کنیم انشاءالله
ناشناس۱۲۳۰۱۸۶۱۴:۱۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
همش سیاسی کاری و برای انتخاباته
ناشناس۱۲۳۰۵۳۰۱۹:۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
جوجه رو آخر پائیز می شمارند. آخرش یا آقایون (پس از ..،..،..،.. وزارت نفت) امضاشون رو برای استیضاح پس می گیرن، یا جلسه استیضاحی ضعیف برگزار و زنگنه را مجددا ابقا می فرمایند! هنوز جلسات استیضاح آخوندی و ابقای فاجعه بار مجدد ایشان را فراموش نکرده ایم!
شهریار۱۲۳۰۱۹۱۱۴:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
به عنوان یک کارشناس منصف و آگاه که سالها در وزارت نفت کار میکنم اعلام میکنم حداقل برخورد با آقای زنگنه برکناری فوری ایشان است.
ناشناس۱۲۳۰۲۰۵۱۴:۳۲:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
یاد ایستگاه های مترو می افتم که ابتدا پله میگزارن بعد یادشان می افتد که چگونه مردم باید اینهمه پله را بالا بروند سپس میان خراب میکنند و پله برقی میگزارند. یاد سد سازی می افتم که سد را میسازند بعد که نمک تپه های اطراف را وارد آب کرد و زندگی و آب و آبزیان را نابود کرد میفهمند چه اشتباهی کردن. یاد مسکن مهر که در بیابان ساختند بعد متوجه راه دور، هزینه رفت و آمد سنگین ومشکل عدم امکانات و تخریب آنها در یک زلزله معمولی افتادم یادم میاد که این وزیر بجای شرم از زیان تفکرش بفکر پست بعدیه
الف ر۱۲۳۰۲۱۴۱۴:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
یک روز تاخیر در استیضاح ایشان از سوی نمایندگان موجب ضرر به این ملت است هرچند ایشان هواداری زیادی تومجلس دارند امکان استیضاح خیلی کم است
ناشناس۱۲۳۰۲۲۵۱۴:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۷
وزیر کشور باید استیضاح شود . بخاطر انتخاب ساعت 12 شب برای اجرا و قطع دو هفته اینترنت و کارهای نادرست در هنگام اجرا گرانی بنزین
ناشناس۱۲۳۰۲۳۲۱۴:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۷
این چه وضعیه که هیچ آماری اعلام نمیشه؟ کسی استعفا نمیده. همه مثلا نماینده ها باید محاکمه بشن. اگر زنگنه تقصیری داشته، نماینده ها کجا بودن؟
ناشناس۱۲۳۰۲۹۸۱۵:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
کاری به اسامی ندارم اصل موضوع اینه که وزیر چه زمانی کارت سوخت را کنار گذاشتند؟شما بعد از گذشت چند سال دارید از ایشان شکایت میکنید؟تو این چند سال تا حالا ایشان را بابت این کار استیضاح کردید؟ببینید جواب این سوالات مشخصه شما نمایندگان فرصت و زمان کافی داشتید که جلوی کارهای ایشان را بگیرید اما نگرفتید شما فرصت داشتید سال ۹۷ روحانی را برکنار کنید اما جلسه استیضاح تبدیل شد به ی نمایش .. چیزی که مجلس باید داشته باشد ی رئیس توانا و نمایندگانی قوی و مقتدر که با پول خراب نشند. ما این موارد را نداریم و نخواهیم داشت .. چیزی ظاهری هست.
ناشناس۱۲۳۰۳۲۰۱۵:۴۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
سران سه قوه تصمیم گرفته اند، ..، شما میخواهید زنگنه را محاکمه کنید؟
ناشناس۱۲۳۰۳۲۱۱۵:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۱۷
کارکنان صنعت نفت فقط نگران هستند که فردی خارج از این تشکیلات را وزیر کنند لطماتی که در دوره احمدی نژاد به این صنعت وارد شد نمونه اش سو آپ با همسایگان شمالی بود اگر این سو آپ برقرار بود میتوانستیم کلی صادرات داشته باشیم . از آن آقای وزیر باید پرسید چرا زدی زیر قرار داد سو آپ حتما فکر کردی مشتریان نفت 120 دلاری در بشکه تا ابد در صف ایستاده اند .
ناشناس۱۲۳۰۳۷۵۱۶:۲۲:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۷
نمايشی برای رای آوری در انتخابات اسفند ماه!
بانام۱۲۳۰۴۳۴۱۷:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۱۷
یک سوال از استیضاح کنندگان: آیا آنها میتوانند و جرات این را داشتند که بدون در نظر گرفتن تصمیمات کلان سیاسی اقدامی در حد وزارت نفت یا هر وزارتخانه ای دیگر نمایند. مثلا اگر وزیر راه می شدند می توانستند هواپیما یا کشتی یا قطار وارد کشور کنند یا مجبور بودند تابع سیاست کلی کشور باشند که نتیجه اش میشود همینی که هست، همه شاهد هستیم؟
حمید۱۲۳۰۴۴۹۱۷:۲۵:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۱۷
اگه برای حمایت مردم و نیت خدایی باشه تا آخر خط باید بمونند و وزیر نالایق وسیاسی کا ر محاکمه بشه. گرچه پشتوانه این حرکات وزارت نفت و مسئولیتش با شخص رییس جمهو ر هست
ناشناس۱۲۳۰۵۰۰۱۸:۲۰:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۱۷
چون در كشور مشكلي نداريم وهمه چيز گل وبلبله مجلس براي جلوگيري از بيكاري ..،.. در مجلس وزراي متخلف را استيضاح مي كنند
سینا۱۲۳۰۵۰۱۱۸:۲۲:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱۷
هر کس که در این دولت سمتی داشته باید جوابگوی ملت و تاریخ باشه این دولت بد.. ترین و .. ترین دولت تاریخ ایران بوده البته ..
شركت نفت۱۲۳۰۵۶۱۱۹:۲۹:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
آقا يك تيم بي طرف تشكيل بديد و بفرستيد مناطق عملياتي نفت از خوزستان تا عسلويه و.. انگيزه كاري را در كاركنان عملياتي به صفر رسونده آقاي زنگنه، انگار عمدا قصد ايجاد نارضايتي در بين كاركنان داره، بررسي كنيد
ناشناس۱۲۳۰۵۶۷۱۹:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱۷
شش سال پیش باید زنگنه محاکمه میشد... بخاطر کرسنت و استات اویل و ...مهدی هاشمی و ... شش سال پیش ما مردم به اینان رای دادیم.
ناشناس۱۲۳۰۶۳۱۲۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۷
من سال ۹۶ یک خودرو صفر از خودرو ساز داخلی خریدم بعد از مدتی کارت سوخت توسط پست برایم فرستاده شد و من آن را دریافت کردم . اگر کارت سوخت حذف شده بود چرا در آن سال برای من کارت سوخت صادر شد و برای من ارسال شده بود ؟ به نظرم نماینده های فعلی از روی استیلا..،.. برای رای آوردن این کارها را می کنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین