اجماع جریان های سیاسی عراق بر سر استعفای عبدالمهدی و رد پای پروژه‌های خارجی

گروه جهان الف،   3980909111 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند این برای نخستین بار در تاریخ عراق است که استعفای نخست‌وزیر این کشور به خواسته مشترک جریان‌های متناقض عراق از آیة الله سیستانی گرفته تا سفارت آمریکا و جریان صدر تبدیل شده است اما از رد پای پروژه‌های خارجی در تحولات عراق نیز نباید غافل شد. 

اجماع جریان های سیاسی عراق بر سر استعفای عبدالمهدی و رد پای پروژه‌های خارجی

به گزارش الف روند پرشتاب اعتراضات مردمی در عراق از اول اکتبر تاکنون، ناتوانی دولت در کنترل اوضاع و سستی موجود در انجام اصلاحات سیاسی و قانونی موجود در ارائه قانون انتخابات و همچنین فشارهای خارجی نهایتا منجر به استعفای عادل عبدالمهدی رئیس جمهور این کشور شد، روندی که دست‌کم در کوتاه مدت می تواند تحولات عراق را با ابهام بیشتری همراه سازد.

استعفای عبدالمهدی بعد از آن صورت گرفت که آیت الله سیدعلی سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق، دولت عبدالمهدی را مسئول ریخته شدن خون مردم در خیابانها معرفی کرد و از مجلس خواست تا رأی اعتماد خود از وی را پس بگیرد. نماینده ایشان در کربلا نیز خواستار حضور چهره های جدید در دولت این کشور و اصلاحات قانون اساسی برای تغییر حاکمیت کشور شد.

در حال حاضر اعتراضات عراق در شهرهای جنوبی این کشور نظیر ناصریه، کربلا، المساویة و نجف اشرف ادامه دارد و شرکت‌کنندگان در اعتراضات خواستار استعفای الحلبوسی رئیس پارلمان و برهم صالح رئیس جمهور نیز هستند.  این در حالی است که کمیته تحقیق پارلمانی در خصوص حوادث استان ذی قار طی دو روز گذشته تشکیل شده است که در جریان آنها 7 نفر کشته شدند. علاوه بر اینکه شهر نجف نیز دیروز شاهد تشییع 15 تن از قربانیان اعتراضات اخیر بود.

استعفای عبدالمهدی اتفاقی نادر بود که در جریان آن مطالبات و خواسته‌های تقریبا تمامی گروه‌های داخلی و خارجی عراق منطبق بر یکدیگر قرار گرفت، دولت عبدالمهدی  از همان ابتدا دولتی مستحکم نبود و این موضوع را می شد از اهمال صورت گرفته در روند تعیین وزرای مختلف متوجه شد. میزان مشارکت مردمی در انتخابات از رقم  چهل درصد فراتر نمی‌رفت، علاوه بر اینکه شبهه‌هایی در خصوص تقلب در انتخابات نیز مطرح شده بود.  علاوه بر اینها فشارهای آمریکا بر جریان حاکم در عراق نیز باعث تضعیف موقعیت دولت در این کشور شده بود. 

در حال حاضر بر حسب ماده 81 قانون اساسی عراق، استعفای نخست‌وزیر این کشور رسمی است، اما برای کنار گذاشتن دولت که از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفته‌اند، نیاز به بررسی استعفای عبدالمهدی در پارلمان احساس می‌شود. در این صورت رئیس جمهور مأموریت‌های نخست وزیر را دنبال می‌کند و دولت به دولت پیشبرد امور تبدیل شده و رئیس جمهور باید فرد جدیدی را از میان بزرگترین فراکسیون پارلمانی مأمور تشکیل کابینه کند. وی 15 روز برای معرفی این فرد فرصت دارد.

شرایط پارلمان عراق به گونه‌ای است که احتمال بالایی برای پذیرش استعفای عبدالمهدی وجود دارد. در همین راستا شرکت‌کنندگان در اعتراضات میدان التحریر در مرکز بغداد بلافاصله بعد از تقدیم استعفای عبدالمهدی به پارلمان از این موضوع استقبال کردند. در همین راستا ائتلاف سائرون به ریاست مقتدا صدر که گویا از استعفای عبدالمهدی راضی به نظر می‌رسد، خواستار برگزاری نشست پارلمان برای رای دادن به استعفای نخست‌وزیر شده است. این بیانیه همچنین خواستار تشکیل دولت تکنوکرات در عراق بدون فشار خارجی شده و تاکید کرد که انتخابات زودهنگام  باید بعد از تصویب قانون انتخابات در پارلمان و تشکیل کمیساریای مستقل در راستای مطالبات تظاهرات‌کنندگان و ملت عراق برگزار شود.

هادی العامری رهبر ائتلاف فتح در  پارلمان  که پیش از این از حامیان نخست‌وزیر عراق به شمار می‌رفت، بدون اشاره به ادامه حمایت از نخست‌وزیر، خواستار انجام  تغییرات لازم  بر اساس منافع عراق و حفظ کشور از توطئه‌های خارجی و هرج و مرج طلبان شده و بر ضرورت تسریع در تصویب قانون انتخابات و تشکیل کمیساریای عالی انتخابات و اجرای قوانین مربوط به اصلاحات در این کشور تاکید کرد. جریان الحکمة و عمار الحکیم نیز خواستار برگزاری نشست پارلمانی برای اجرای بیانیه مرجعیت شیعه عراق شده و بر ضرورت انجام تحقیقات فوری در خصوص حوادث استان‌های ذی قار و نجف اشرف  تاکید کرد. فراکسیون النصر نیز که امیدهای خود را برای بازگرداندن حیدر العبادی به قدرت تا حدی زنده کرده است، خواستار عدم رای اعتماد به دولت و تبدیل کردن آن به دولت پیشبرد امور شده و بر ضرورت اقدامات سریع در تشکیل دولت جدید مستقل برای برپایی انتخابات بی طرف و زودهنگام بعد از  تصویب قانون انتخابات عادلانه تاکید کرد.

در هر حال به نظر می‌رسد که گروه‌های مختلف سیاسی در عراق بر اساس برنامه کاری متفاوت خود، ادامه حمایت از دولت عادل عبدالمهدی را به نفع خود نمی بینند، به ویژه که در سایه عدم حمایت مرجعیت شیعه از وی، این اقدام می‌تواند محبوببیت گروه‌‌ها در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی را به حداقل برساند.

رد پای پروژه‌های خارجی در تحولات عراق 

البته این استعفا را نمی‌توان بی‌ارتباط با سفر مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عراق دانست، این در حالی است که سفارت آمریکا در بغداد نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده بود.

این در حالی است که پیش از وی نیز مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز به عراق سفر کرده و در خصوص مسائل و برنامه‌هایی که جزئیات آن مشخص نشد، با  مسئولان ارشد کرد  در فرودگاه اربیل دیدار کرد و بدون این که سفری به بغداد داشته باشد یا با مقامات ارشد این کشور دیدار کند، به سفر خود پایان داد. این موضوع  تجاوز آشکار در امور داخلی عراق خوانده شده و باعث خشم مقامات سیاسی این کشور شد. 

پایگاه خبری العهد لبنان در همین راستا به نقل از برخی محافل اطلاعاتی اعلام کرد که بازداشت عزت الشابندر سیاستمدار عراقی در امارات نیز در راستای اطلاعاتی بود که وی از دولت قطر در خصوص ماهیت پروژه های رژیم صهیونیستی در عراق دریافت کرده بود. پروژه‌هایی که امارات متحده عربی نیز در حمایت مالی از آن سهیم است. بر اساس اطلاعات موجود از این منابع، امارات همچنین در تامین مالی ارتش آمریکا در تجهیز ۴ گروه عشایر عراق  برای ایجاد اوضاع نظامی جدید در راستای جداسازی منطقه الانبار از دولت مرکزی دست دارد. بر اساس  گزارش‌های موجود، تحولات مذکور محور اساسی سفرهای متوالی پنس و ژنرال میلی به عراق به شمار می‌رود و این موضوع  نمی‌تواند با تحولات امنیتی موجود در مناطق شیعه نشین عراق نیز بی ارتباط باشد.

تحرکات و پروژه‌های غربی در سایه ناآرامی‌های عراق ، لزوم بررسی و حل و فصل این اتفاقات را بیش از پیش روشن می‌کند. به هر حال برگزاری انتخابات بر اساس قانون عادلانه انتخاباتی، مبارزه با فساد، بهبود سطح معیشتی یا هر مطالبه دیگری که معترضان عراقی داشته باشند، در صورتی می‌تواند به ثمر برسد، که روند تحولات امنیتی مهار شده و ابزارهای جدیدی برای  قانع کردن افکار عمومی  به اجرا گذاشته شود.

از سوی دیگر در خصوص  سناریوی مربوط به هویت نخست‌وزیر آینده قضاوت زود است، به ویژه که این موضوع باید بر اساس توافق میان شیعیان به ‌عنوان فراکسیون‌های اکثریت پارلمانی و در ادامه توافق ملی بین تمامی گروه‌های سیاسی عراقی صورت گیرد، لذا در شرایط کنونی پیش‌بینی در خصوص فرد احتمالی مورد توافق تمامی گروه‌ها مشکل به نظر می‌رسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۷۰۸۵۰۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۰
همیشه یه عنصر خارجی وجود داره. یعنی مردم همه دیوونه شدن و با یه تحریک خارجی فوری میان خیابون!
ناشناس۱۲۱۷۴۰۴۰۹:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱۰
لابد میخوایی بگی کار امریکاس !!!
ناشناس۱۲۱۷۰۹۴۰۰:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۰
بهتره سیستم عراق به ریاست جمهوری تغییر پیدا کنه تا مردم عراق به طور مستقیم رییس دولت را انتخاب کنند.
ناشناس۱۲۱۷۰۹۸۰۰:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۰
چرا در این چند سال که عراق روزی 3-4 میلیون نفت فروخته، نتوانسته حتی یک نیروگاه برق بسازد؟ پول فروش نفت عراق چه شده است؟ نباید دولت های عراق جوابگو باشند؟
ناشناس۱۲۱۷۵۶۲۱۱:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱۰
بین گروهها مانند قدرت تقسیم شده تا هر گروه خودش را اداره کنه نه مردم را
ناشناس۱۲۱۷۵۷۲۱۱:۲۴:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱۰
یک میلیون بشکه نفت را روزانه به آمریکا رسما باج می دهند.
کریم۱۲۱۷۸۹۷۱۳:۳۱:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۱۰
بهتره بگی چرا این چند سال که عراق روزی 3 تا 4 میلیون بشکه نفت فروخته، چرا غرامت سنگین جنگ رو به ایران پرداخت نکرده؟؟؟..
ناشناس۱۲۱۷۱۵۹۰۳:۰۴:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۰
بی عرضگی حاکمان عامل اصلی این وضع هست. یک عده فوراً می گویند ردپای خارجی. چرا تو سویس و ژاپن رد پای خارجی نیست.
ناشناس۱۲۱۷۱۹۷۰۶:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۱۰
راهپيمايي أربعين كه هر سال بر جمعيت ميليوني آن اضافه ميشود موجب بزرگترين ترس امريكاوصهيونيستها براي نفوذ ايران در عراق شده است وبا تبليغات مسموم با دلارهاي مرتجع عرب وهمچنين فساد در حاكميت عراق باعث شدمردم عراق عليه حاكمان خود وايران شعار بدهنددر حاليكه بزرگترين حامي عراق در نابود كردن داعش ايران بود و حيدرالعبادي نيز از مخالفان اصلي ايران ووابسته به وهابيت مرتجع عرب است كه اگر مجددا به قدرت برگردد نفوذ عربستان واسراييل در عراق بيشتر ومشكلات زيادي براي ايران ومردم عراق بوجود خواهد آورد
ناشناس۱۲۱۷۲۸۷۰۸:۳۰:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۱۰
مطالبات مردم عراق و شخص نخست وزیر می بایست با رای مردم عراق و از دل صندوق رای خارج شود که اگر به غیر از این باشد و شخصی تحمیل گردد، سبب بروز و ظهور دیکتاتوری خواهد بود .
ناشناس۱۲۱۷۲۸۹۰۸:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۱۰
مردم باید نخست وزیر خودشان را با رای انتخاب کنند نه با زد و بند حزبی و جناحی که البته به لطف خداوند مردم عراق بیدار و هوشیارند .
ناشناس۱۲۱۷۳۰۴۰۸:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۱۰
مردم عراق باید به فکر تغییر قانون اساسی در نحوه انتخاب مسئولان خود باشند . اینکه فلان پست و مقام ، حتما باید به فلان جریان و فلان گروه برسد کاملا اشتباه است . اشخاص برای رسیدن به پست و مقام حتما باید رای مردم را داشته باشند .
ناشناس۱۲۱۷۳۱۵۰۸:۴۷:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۱۰
آخر و عاقبت کسی که به جای اعتماد به مردم کشورش ، دست نیاز به سوی بیگانه دراز کند
ناشناس۱۲۱۷۸۴۶۱۳:۱۹:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۱۰
موافقم. البته هر دولت و کشور بیگانه ای
رضا۱۲۱۸۰۱۵۱۴:۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱۰
اين واژه بيگانه و دشمن بهانه شده براي توجيه نابلدي ها و بي عرضگي هاي حكومت هاي جهان سوم
ناشناس۱۲۱۷۴۴۳۰۹:۵۹:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۱۰
اگر درست وقایع عراق را تحلیل نکنیم به اشتباه افتاده یا مردم خود را در ناآگاهی قرار داده ایم. متاسفانه دیشب در شبکه خبر کارشناس برنامه کاملا وقایع را واژگون تفسیر کرد. چکیده تمام وقایع این شد : از دو ماه پیش و قبل از اربعین, جمعیت زیادی از مردم معترض عراق به خیابان ها ریختند. گفته شد که آنها با تحریک بیگانگان به اعتراض می پردازند!!! در نهایت همین معترضان هم نظر با امریکا و مرجعیت , باعث برکناری نخست وزیری شدند که ایران در تمامی این مدت اعتراضات با رفتنش مخالف بود! اکنون چگونه می خواهید نظر افکار عمومی عراق را به نفع خود برگردانید ؟
ناشناس۱۲۱۷۵۷۶۱۱:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۱۰
از موضوع ردپای خارجی که بگذریم در طول این ۴۰ سال اخیر عراق ۴ جنگ سنگین شامل جنگ با ایران جنگ اول و دوم با آمریکا و جنگ با داعش را شاهد بوده و زیر ساختهای کشور بکلی نابود شده. در دوره بعد از صدام هم دولتهای مرکزی بسیار ضعیف بودند طوری که داعش در یک روز ۳ استان عراق را گرفت. شاید عادل عبدالمهدی که یک اقتصاد دان بود بهترین شانس عراقی ها در خروج از وضعیت اسفبار اقتصادی بود و اتفاقا عملکرد بسیار مثبتی داشت و قدمهای اساسی در بهبود اساسی اقتصاد عراق برداشت. اما دو اشتباه کرد اول که عملکرد مستقلی را در سیاست خارجی نسبت به آمریکا اتخاذ کرد و دوم زیر بار انحلال حشدالشعبی نرفت. در آینده عراق با سه چالش اصلی روبروست، اول که اقتصاد بیمار شدیدا وابسته به نفت و نبود زیر ساخت ، دوم خواست کردها برای استقلال و سوم و از همه مهمتر رقابت شدید بین ایران از یک سو و آمریکا و عربستان از سوی دیگر.
ناشناس۱۲۱۷۷۷۶۱۲:۴۹:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۱۰
واقعیت این است که مسئولان ما هنوز به آن تجربه و پختگی لازم برای اعمال سیاست خارجی صحیح نرسیده اند آنچه در عراق می بینیم نفی دخالت خارجی است و این شامل ایران هم می شود ،
ناشناس۱۲۱۷۹۶۲۱۳:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۱۰
این یک تحلیل تکراریه چون دست دشمنان اسلام در وقایع عراق بوضوح دیده میشه و کسی نمیتونه انکارش کنه. سوال اصلی چرایی موضعگیری عجیب آیت‌الله سیستانی هستش! حتی اگر مصلحت عراق رو در برکناری عبدالمهدی تشخیص داده، ولی انتقاد و بدگویی از نخست وزیری که خوب جلوی دخالت استکبار جهانی ایستاد جای سوال داره. این مسئله جدید هست که نیاز به تحلیل داره، نه تکرار مکررات!
ناشناس۱۲۱۸۱۴۲۱۵:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۱۰
تاثیر سالها حکومت بعثی دست پخت صدام حالا حالاها دست از سر عراق بر نمیداره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  2. مأمور خاطی بازداشت شد

  3. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  4. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  5. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  6. مرده متحرک !

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  9. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  13. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  14. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  15. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  16. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  17. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  18. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  19. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین