دولت به دنبال افزایش ۱۱۲ درصدی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها

گروه اقتصادی الف،   3980908014 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از جلسه روز سه شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان درآمدهای نفتی پیش بینی شده در سال آینده و میزان درآمدهای هدفمندی یارانه ها در سال ۹۹ را اعلام کرد.

دولت به دنبال افزایش ۱۱۲ درصدی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها
 

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پس از حضور در جلسه روز سه شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس، دو خبر مهم درباره میزان درآمدهای نفتی کشور در سال جاری و آینده و میزان درآمدهای هدفمندی یارانه ها در سال 99 اعلام کرد که لابلای اخبار مختلف درباره یارانه بنزینی گم شد و مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت. 

نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: «در آمد سالانه کشور از فروش نفت حدود 10 تا 12 میلیارد دلار در سال جاری و آینده پیش‌بینی شده است».

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اظهار داشت: «حدود 302 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار برای سال آینده پیش‌بینی شده است که 186 هزار میلیارد تومان آن به صورت نقدی و غیرنقدی میان خانواده‌ها توزیع می‌شود».

درباره این اظهارات نوبخت نکات زیر قابل ذکر است:

الف- براساس اظهارات مقامات ارشد دولتی از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمدی که دولت در قانون بودجه 98 برای فروش نفت درنظر گرفته بود حدود 21 میلیارد دلار بود که از فروش 1.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی با قیمت 54 دلار حاصل می شد. مجموع درآمدهای ناشی از صادرات نفت در سال جاری 120 هزار میلیارد تومان بود که با توجه به درآمدهای ناشی از صادرات گاز و درآمدهای ناشی از فروش خوراک پتروشیمی به 158 هزار میلیارد تومان می رسید.

با توجه به تشدید تحریم های نفتی در اردیبهشت امسال و براساس پیشنهاد دولت برای اصلاح قانون بودجه 98 که در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا در اوایل سال 98 به تصویب رسید، میزان درآمدهای نفتی شامل صادرات نفت خام و میعانات گازی، صادرات گاز و فروش خوراک پتروشیمی از 158 هزار میلیارد تومان به حدود 61 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. به عبارت دیگر، با توجه به نرخ متوسط تسعیر ارز در این قانون (5700 تومان)، مجموع درآمدهای نفتی به حدود 10.7 میلیارد دلار کاهش یافت که با رقم اعلام شده توسط نوبخت تطابق دارد. اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد دولت در لایحه بودجه سال آینده هم می خواهد درآمدهای نفتی به دلار را تغییر ندهد ولی نکته اساسی نرخ تسعیر ارزی است که دولت می خواهد در این لایحه درنظر بگیرد و فعلا مشخص نیست.

ب- براساس تبصره 14 قانون بودجه 98، مجموع درآمدهای هدفمندی یارانه ها در سال  جاری حدود 140 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است که صرفا 62 هزار و 600 میلیارد تومان آن صرف مصارف هدفمندی یارانه ها می رسید و مابقی این درآمدها نصیب شرکت های دولتی (شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و وزارت نیرو) می شد. 

اظهارات اخیر نوبخت نشان می دهد دولت به دنبال افزایش 112 درصدی درآمدهای هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال 99 (معادل 161 هزار و 330 میلیارد تومان) و افزایش 200 درصدی مصارف هدفمندی یارانه ها است. یقینا بخشی از این درآمدها (حداقل 30 و حداکثر 70 هزار میلیارد تومان) از محل افزایش قیمت بنزین حاصل می شود ولی فعلا جزئیات برنامه دولت برای تامین سایر درآمدها مشخص نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۳۶۳۷۱۰:۵۶:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۸
همان زمان که گفتید به 60 میلیون کمک معیشتی دادید اما مشخص شد فقط به 18 میلیون پرداخت شده پرچم بی صداقتی تا حدی بالا رفته که کل مردم ایران میتونن ببیننش.
ناشناس۱۲۱۳۷۰۵۱۱:۴۶:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۸
.. بخش زیادی از جمعیت ایران، در حدود ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر و در معرض گرسنگی و سوءتغذیه قرار گرفته‌اند. دولت توانایی تامین مالی یارانه‌های معیشتی را ندارد و برای پرداخت این یارانه‌ها، لنگ ۳۰ هزار میلیارد تومان است. برای این کار، شتاب‌زده و دست‌پاچه قیمت بنزین را گران می‌کند و روی آن اسم «اصلاحات اقتصادی» می‌گذارد. طرح افزایش قیمت بنزین در هیچ قالبی از اصلاحات و جراحی اقتصادی نمی‌گنجد؛ طرحی ناقص‌الخلقه که در کوتاه‌مدت بحران‌آفرین است، در میان مدت سبب گسترش فقر می‌شود و در آینده کار را برای کسانی که سودای اصلاحات اقتصادی در ایران دارند، سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.
ناشناس۱۲۱۳۷۰۹۱۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۸
درآمدهای نجومی و پادشهای کلان و اختلاس و رانت های برخی مقامات در راه هست
ناشناس۱۲۱۳۷۲۵۱۱:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۸
آنقدر صادقانه با مردم صحبت میکنید همه حرفاتونو باور میکنن
ناشناس۱۲۱۳۸۳۱۱۳:۰۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۸
روز بروز در قهقرای بیشتر مدیران کشور ما پرمدعاترین مدیران جهان ولی در عین حال بی.. ترین مدیران جهان هستند هفتاد% مردم در فلاکت اقتصادی غوطه میخورن ولی احمدالله اعتمادبه نفس مدیران ما در حد تیم ملی
بهرام۱۲۱۳۸۸۸۱۴:۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۸
معلوم است مابقی از جیب مردم است
ناشناس۱۲۱۴۲۶۰۱۹:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۸
نوبخت هر چی میگه بر عکسش اتفاق می افته جدی نگیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین