《جوکر》؛ تحریف عدالت طلبی و ترویج بی تفاوتی در برابر اسطوره سرمایه داری

گروه فرهنگی، ترجمه سامان سفالگر،   3980907160 ۴۱ نظر، ۱ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از منتقدان، از فیلم جنجالی جوکر، با این استدلال که خشونت شخصیت اصلی آن، انقلابی را بر علیه جامعه ظالم و نابرابر رهبری می کند، ستایش و تمجید کرده اند. با این حال، عادی سازیِ خشونت در فرهنگ عمومی موجب بی تفاوتی مردم به درست و غلط در مسائل مرتبط با سیاست و زندگی اجتماعی می شود.  

《جوکر》؛ تحریف عدالت طلبی و ترویج بی تفاوتی در برابر اسطوره سرمایه داری

فیلم جوکر، داستان آرتور فلِک، بیمار روانیِ منزوی و دلقک مهمانی ها را روایت می کند که سعی دارد تبدیل به یک استندآپ کمدین مشهور شود اما مورد پذیرش قرار نمی گیرد و مدام تحقیر می شود. وی در واکنش به تحقیرها علیه خود، انتقامش را از جامعه با تبدیل شدن به یک قاتل و به راه انداختن شورش و قیام بر علیه ثروتمندان می گیرد.

اگرچه این فیلم توانست در جشنواره ونیز امسال، به عنوان بهترین فیلم انتخاب گردد و برنده جایزه شیر طلایی شود، با این حال، نظرات مختلفی در رابطه با آن وجود دارد. بسیاری از منتقدان، از فیلم جنجالی جوکر، با این استدلال که خشونت شخصیت اصلی آن، انقلابی را بر علیه جامعه ظالم و نابرابر رهبری می کند، ستایش و تمجید کرده اند. آن ها می گویند جوکر یک قهرمانِ تحقیر شده است که خشونتش به منزله اقدامی شجاعانه در راستای ابراز کردن خودش است.


برخی دیگر(از منتقدان)، رویکرد منفی تری را در مورد جوکر اتخاذ می کنند و دیوانگی، ستمگری، و نیت شرورانه وی را خطاب قرار می دهند. برخلاف راسکولنیکوف که شخصیتِ قاتلِ رمان "جنایت و مکافات" اثرِ گاستایووسکی بود، جوکر یک دیوانه انتقام جو است که جنایات خود را در نهایت خونسردی انجام می دهد و هیچ احساس مسوولیت و ابراز پشیمانی هم نمی کند. کارگردان فیلم جوکر "تاد فیلیپس" با استانداردهای دوگانه ای که در فیلم خود بکار برده، نوعی سرگشتگی و گیجی را تداعی می کند. فیلیپس در جایی گفته: من فیلم جان ویک 3 را تماشا کرده ام. جان ویک یک قاتل سفید پوست است که 300 نفر را می کشد. چرا این فیلم با استانداردهای متفاوتی مواجه شده است؟ صادقانه بگویم من واقعا این موضوع را درک نمی کنم.


سوال مهم تر در مورد فیلم جوکر این است که آیا یک قاتل روانی فردی مناسب برای عهده دار شدن نقش اصلی در فیلمی است که قصد دارد از نظمِ موجودِ اجتماعی انتقاد کند؟ درست است که ایالات متحده آمریکا در مقایسه با اکثر کشورهای توسعه یافته، به شدت از توزیع نابرابر ثروت رنج می برد و قطعا به تغییر اجتماعی نیاز دارد، با این حال، آیا جوکر و شرارت هایش و همچنین فیلم های دیگری که در مورد هیولاهای قاتل و اِعمال خشونت بی حد و حصر زیاده روی می کنند، ابزارهای مناسبی برای ترویج و ارتقا عدالت اجتماعی هستند؟


تاد فیلیپس(کارگردان فیلم جوکر)، و خواکین فینیکس(بازیگر نقش جوکر)، هر دو سعی کرده اند تا انتقادهایی از این نوع را با این استدلال که هیولاهایی نظیر جوکر، قربانیان بی عدالتی هستند، رد کنند. تاد فیلیپس در این رابطه می گوید: جنایات آن ها(هیولاهایی مثل جوکر) از نبودِ عشق، ترومایِ(آسیب هایِ) دوران کودکی، و نبود شفقت و دلسوزی در جهان، نشات می گیرد. اضافه بر این، همانطور که "دیوید سیمز" در نشریه آتلانتیک گفته است، جوکر را به سختی می توان اولین فیلمی در تاریخ دانست که بر یک ضدقهرمانِ مزاحم تمرکز می کند. تاکنون در فیلم های زیادی زامبی هایی که مغز انسان ها را می خورند، خون آشام ها، و یا قاتلان سریالی، به مثابه منتقدان فرآیند استثمار سرمایه داری، امپریالیسم آمریکا، سرکوب جنسیتی، و برتری طلبی و نژادپرستی انسانی و غیره، به تصویر کشیده شده اند. در واقع، در این نقطه این سوال برجسته می شود که چرا تاکنون هیچ هیولایی به مثابل حاملِ بالقوه ایده های انقلابی در نظر گرفته نشده است؟


این ایده که یک هیولای قاتل به مثابه سمبل اعتراض و یا شکایت از انزوای اجتماعی درآید و در نتیجه این امر، مستحق سمپاتی و دلسوزی باشد، از آرا و تفکرات دو فیلسوف فرانسوی با نام های "ژیل دلوز" و "پیر فلیکس گاتاری" نشات می گیرد. ژیل دلوز و گاتاری با به چالش کشیدنِ توضیحِ "رنه ژیرارد" در مورد ریشه های خشونتِ غیرعقلایی و نفرت علیه دیگری(نظیرِ اقلیت های قومی و مذهبی که تصویری شیطانی از آن ها ارائه می شود و قربانی خشونت طلبی می شوند)، مفهوم دیگری بودن/Otherness را به خون آشام ها نیز توسعه دادند(این یعنی آن ها هم قربانی خشونت هستند). این امر موجبِ ایجاد یک تغییر پارادایمی(Paradigm Shift) در فهمِ هیولاهای قاتل به مثابه دیگری(یعنی موجودیت هایی که خود قربانی هستند) شد. به تدریج، این شخصیت ها به نحو روزافزونی در مرکزِ توجهِ مطالعات دانشگاهی، نقد فرهنگی، و فرهنگ عمومی قرار گرفتند.


تعلقِ خاطر به همدردی و دلسوزی با عاملانِ خشونتِ افراطی، ریشه در چرخشی ایدوئولوژیک در رابطه با شیوه ها و چشم اندازهایی دارد که از منظر آن ها به انسان ها نگریسته می شود. این تغییر، بازتاب دهنده اثرِ نقد رادیکالِ انسان گرایی(اومانیسم) و ردِ(عدم پذیرش) انسان محوری است که به طور خاص توسط طرفداران جنبش حقوق حیوانات و ترابشریت/ transhumanismو پسا انسان گرایی/ posthumanism، از دهه 1990 میلادی در فرهنگ عمومی منعکس شده است(من این موضوع را در کتاب خودم با عنوان "جشن مرگ در فرهنگ معاصر" مورد بررسی قرار داده ام).


داستان هایی که به خشونت، از منظری زیبایی شناسانه و هنرمندانه پرداخته بودند و در آن ها هیولاهای آرمان گرا بر علیه انسان ها شورش می کردند، خیلی زود بواسطه مشروع سازی ایده های خود(که در غیر اینصورت به مثابه سرگرمی های دست چندم و پست در نظر گرفته می شدند) تبدیل به موضوعاتی محبوب در میان مخاطبان و به طور کلی مردم شدند. پیامدهای سیاسی و اجتماعی عادی سازی خشونت در فرهنگ عمومی چیست؟ استفانی زاکارک در مجله تایم، جوکر را اثری در چهارچوب "پوچ گرایی پر زرق و برق" خطاب می کند که در آن، شخصیت اصلی(یعنی جوکر)، الهم بخشِ هرج و مرج و ناامنی است. این فیلم مطمئنا مناظره جدیدی را در مورد رابطه میان خشونت داستانی و خشونت در زندگی واقعی، کلید زده است.


پیش از پخش فیلم جوکر، خانواده های قربانیان تیراندازی دسته جمعی سال 2012 در شهر "آرورا"، در سینمایی در کلرادویِ آمریکا بیانیه ای را صادر کرده و نسبت به خشونت و وحشی گری هایی که در جریان فیلم جوکر به تصویر کشیده شده، ابراز نگرانی کردند. این اقدام به این دلیل انجام شد که تیراندازی دسته جمعی سال 2012 در شهر آرورای کلرادو نیز در جریان نمایش یک اثر دیگر از کمپانی برادران وارنر(این کمپانی تهیه کننده فیلم جوکر است) با نامِ "شوالیه تاریکی برمی خیزد" اتفاق افتاده بود. این بیانیه، کمپانی برادران وارنر، تاد فیلیپس، و خواکین فینیکس را مجبور کرد تا در مورد اعتراضات خانواده های قربانیان حادثه تیراندازی، موضع گیری کنند.


در این راستا، بیانیه کمپانی برادران وارنر به مردم توصیه می کرد که داستان را با واقعیت قاطی نکرده و اشتباه نگیرند. با این حال، پاسخ خواکین فونیکس(بازیگر نقش جوکر) نمودی از تغییر در فرهنگ عمومی در دهه های اخیر است. وی می گوید: من فکر نمی کنم که فیلمساز مسوولیتی برای آموزش اخلاقیات و یا شناخت تفاوت میان درست و غلط به مخاطبان داشته باشد. با این حال، از منظری اخلاقی و از چشم اندازِ عدالت اجتماعی، اگر فیلم جوکر را ندایی برای تغییر اجتماعی بدانیم، پس این فیلم در نهایت در مورد شناخت و تشخیص درست از غلط است. زاکارک در نشریه تایم، تناقض حاکم بر شخصیت جوکر را خطاب قرار می دهد. وی این سوال را مطرح می کند: آیا جوکر یک تبهکار است یا باید وی را سخنگوی سرکوب شدگان(افرادی که در جامعه، لگدمال شده اند) تلقی کرد. وی ادامه می دهد: این فیلم می خواهد هر دویِ این تصاویر را از جوکر ارائه کند. این زبانِ دوگانه یِ فیلم، صادقانه به نظر نمی رسد. "سیمساگرید" در آتلانتیک می نویسد: تاد فیلیپس، جوکر را به مثابه یک ضدقهرمان تعریف می کند، یک شخصیتِ شیطانی که در قالب فیلم تبدیل به سردسته تبهکاران برای اجرای آنچه عدالت می خوانند می شود.


با این حال، هیچ منتقدی تاکنون در مورد ماهیت غیرصادقانه حاکم بر فیلم جوکر صحبت نکرده و سعی نکرده آن را توضیح دهد. جوکر یک مرد دیوانه است که اقدامات خشونت بارش(اقداماتی که در نهایتِ بی تفاوتی و با خونسردی انجام می شوند) به مثابه سرگرمی، درک و اجرا می شوند. اقدامات دیوانه وارِ جوکر به هیچ عنوان، ندایی برای یک انقلاب و یا ایجاد تغییر اجتماعی نیستند. فیلمِ جوکر به جای آنکه مخاطبان خود را برای اعتراض علیه بی عدالتیِ اجتماعی الهام بخشی کند، نسخه ای کالایی شده از ضدقهرمانگرایی را به تماشاگران خود می فروشد که ارزش های ناب و استثناییِ زندگی بشری و آزادی های دموکراتیک را قویا رد می کند. اگرچه این ایده زاکارک که فیلم ها نمی توانند ایجاد خشونت کنند، معتبر است با این حال، آن ها به احتمال زیاد به افکار و عقاید ما در مورد اینکه چه چیزی مجاز و درست است، شکل می دهند.


در نهایت، باید این سوال را پرسید که چگونه خشونت علیه انسان ها در قالب یک فیلم مثل جوکر، بر ارزش و برداشتِ ادراک شده(عرفی) در مورد زندگی، کرامت و عزت انسان ها، بی اثر خواهد بود؟ اضافه بر این، اگر آنگونه که خواکین فینیکس معتقد است، فرهنگ را نمی توان جدایِ از سیاست تصور کرد، پس عادی سازی خشونت و بی رحمی در فرهنگ عمومی می تواند بی تفاوتی فراگیری را در جداکردن و تمییز دادن درست و غلط در زندگی عمومی سبب شود. اکنون ما باید این سوال را از خود بپرسیم که تا چه میزان این بی تفاوتی(که به مثابه عقیده ای حرفه ای در چهارچوب صنعت سرگرمی نیز حمایت می شود)، رفتارهای شومنی(ترامپ) که در حال حاضر، کاخ سفید را به اشغال خود درآورده، تحت تاثیر قرار داده است؟ ***نویسنده: دینا خاپائوا، وی نویسنده کتاب جشن مرگ در فرهنگ معاصر است.

***لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/joker-refutes-human-value-democratic-freedom-by-dina-khapaeva-2019-11

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۳۳۴۸۰۰:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۸
بابا اونا بد، ..شما چی برای ارائه دارید مرد حسابی که نقد میکنی تا حالا چی ارائه کردی.
ناشناس۱۲۱۴۳۸۸۲۰:۵۰:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۸
اخبار بیست و سی روزنامه کیهان پیام رسان سروش عروسک دارا و سارا
ناشناس۱۲۱۴۴۸۸۲۲:۱۷:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۸
منتقد آمریکایی هستش و این متن ترجمه است.
ناشناس۱۲۱۵۱۶۸۰۹:۱۶:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۹
شما خوب و احسنت نشسته ای که دیگران برای تو چه ارائه می کنند؟؟ پا شو به جای تعریف و تمجید از دیگران یک کار برای خودت ارائه کن نه برای دیگران اگر همه مثل تو فکر کنند که باید فقط به دیگران احسنت گفت
ناشناس۱۲۱۳۳۴۹۰۰:۵۳:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۸
وقتی نظام سرمایه گرایی بیرحم هستش شورش در برابر آن هم بیرحمانه خواهد بود!
ناشناس۱۲۱۶۵۳۸۱۸:۰۳:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۹
درسته
ناشناس۱۲۱۳۳۵۵۰۱:۰۱:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۸
من قبلا فکر میکردم زندگی من یک تراژدیه اما حالا می فهمم که همش یک کمدی بوده! جوکر
مهرداد س۱۲۱۳۳۵۸۰۱:۰۴:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۸
این فیلم از نظر بازی بازیگر و فیلم نامه نویسی و کارگردانی بسیار خوب بود. ولی علت استقبال از آن یک مظلوم نمایی دروغین هست. مثلا همین شخصیت قاتل با یک زن سیاهپوست به آرمش نسبی می رسد و یا مشاور او یک زن سیاهپوست است که بیشتر جنبه پوپولیستی قضیه هست. همچنین نقش مجری بر عهده رابرت دنیرو است که بیشتر به نظر برای فروش فیلم انتخاب شده ولی در کل این فیلم جایگاهی در آینده در رنکینگ فیلم های برتر نخواهد داشت
ناشناس۱۲۱۴۹۷۰۰۷:۵۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۹
دقیقا همینطور است آفرین آفرین
ناشناس۱۲۱۳۳۷۰۰۱:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۸
چیزی گیرت میاد ؛ که لایقش هستی!!
ناشناس۱۲۱۳۳۹۹۰۳:۱۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۸
الف جان .. جوکر به ما چه؟ یه کم با جسارت بیشتری به جوکرهای وطنی بپردازید لطفا
ناشناس۱۲۱۳۴۰۷۰۳:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۸
فیلم خوبیه ، .. هم دوستش داره .
ناشناس۱۲۱۳۴۳۷۰۷:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۸
اصلاح میکنم داستایفسکی، نه گاستایفسکی و سوالم اینه آزادی های دموکراتیک؟؟ اصلا یعنی چی؟..
حسن۱۲۱۳۴۶۵۰۸:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۸
اصلا من نمیدونم هدف از ساخت این فیلم چی بوده؟! کاملا بی محتوا و مسخره
علی۱۲۱۶۳۰۴۱۶:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
شما بهتره همان فیلم های سوپرمن و اکشن های صدمن یه غاز را ببینید.
K۱۲۱۸۱۲۶۱۵:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۱۰
زندگی نامه ی جوکر ..
علی۱۲۱۳۵۰۵۰۹:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۸
شما را به دیدن سه باره و چهار باره این فیلم دعوت میکنم
ناشناس۱۲۱۳۵۲۸۰۹:۲۷:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۸
بلاخره چسبوندیش به ترامپ؟
ناشناس۱۲۱۳۵۷۰۰۹:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۸
آخه شما چه میدونید فیلم چیه ..
ناشناس۱۲۱۴۴۸۶۲۲:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۸
دقت کن! ترجمه یک نقد خارجی هستش.
ناشناس۱۲۱۳۵۷۵۰۹:۵۷:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۸
.. فیلم در مورد چگونگی به وجود آمدن یک هیولاست نه یک عدالت خواه صد البته که نوشته شما به دلیل جهت گیری های سیاسی ..است ..
ناشناس۱۲۱۳۵۸۴۱۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۸
بر خلاف تصور همگان جوکر نه از نابرابری اجتماعی و طبقه اشرافی انتقاد کرد نه از پول و جامعه ی سرمایه داری. جوکر نماد انسان هایی هستند در جامعه که اصولن دیده نمی شن، مورد تمسخر اغلب افراد هستند، محبت نمی بینند و دایم مورد ظلم قرار می گیرند جوکر از همه طرف مورد ظلم قرار گرفته بود که طبقات بالای اجتماع و به اصطلاح پدر بتمن، چه مادر روان پریشش، چه رییس ظالمش و چه همکاران هم طبقه خودش و پستش، چه اون پسر بچه های فقیر که سعی بر شکستن و کتک زدنش داشتن و کسی با اون همدردی نکرد در حالی که جوکر قصد انتقام از اونها رو نداشت و بعد وقتی سه تا پسر ثروتمند همون کار رو باهاش انجام دادن و اون اینبار دست به تلافی زد، بخاطر طبقه اجتماعیشون که پول دارند نبود، بلکه می خواست از خودش دفاع کنه فقط اما علاقه جامعه خبری به القای ثروتمند بودن و پولدار بودن اون پسران باعث شده بود رفتار جوکر که همان مراقبت از خودش بود مصادره بشه و القا کردند که اون بر علیه ظلم اشراف قد علم کرده بود در حالی که وقتی از همکار نامرد و پستش که البته هم طبقه خودش بود انتقام گرفت، به مرد کوتوله گفت، تو همیشه با من مهربون بودی. پس مصادره ی حرکت جوکر به پول خلط مبحثه
ناشناس۱۲۱۳۶۲۳۱۰:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۸
... سعی دارد تبدیل به یک استندآپ کمدین مشهور شود اما مورد پذیرش قرار نمی گیرد و مدام تحقیر می شود" نه از طرف همنوعان خودش و کسانی که مشکلاتش رو درک می کنند تازه خیلی از مردم دیگه هم با طنزهاش می خندند، مثلاً در اون رستوران یا هر چی که اسمشه! "انتقامش را از جامعه ... می گیرد" انتقامش رو از آدم هایی که به او بدی کردند میگیره، نه از جامعه! "سوال مهم تر در مورد فیلم جوکر این است که آیا یک قاتل روانی ..." باز هم غلط! این آقا قاتل روانی نیست. شاید بعدها به راحتی آدم بکشه ولی قتل ها بی دلیل نیستند و از زمانی شروع میشه که صبرش تموم میشه و همه چیزش رو از دست میده. ... همین جور پیش برم تا فردا باید متن نویسنده رو اصلاح کنم.
علی۱۲۱۳۶۳۵۱۰:۵۴:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۸
فیلم را کامل و بدون سانسور دیدم، یک شاهکار است. در مقابل جامعه و سیستمی که انسان را آنقدر تحقیر میکند که به مرز جنون میکشاند جوکر ها و اعمالشان طبیعی و حق است.
علی۱۲۱۸۱۳۱۱۵:۳۶:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۰
خود جوکر نه می‌فهمید جامعه و سیستم چیه و نه می‌خواست مقابلشون بایسته. فقط داشت از «اشخاص»ی که از اون‌ها آسیب دیده بود (که خیلی‌هاشون اتفاقا هم‌طبقه خودش بودند و ربطی به سیستم نداشتند) انتقام می‌گرفت. در عوض، معترضین به دنبال یک رهبر و یا قهرمان برای اعتراضشون بودند و همین عطش باعث شده بود بی‌توجه به این‌که جوکر کیه یه روان‌پریشی که بهره چندانی از عقل نداره رو به عنوان رهبرشون بپذیرند.
ستایگر خشنودگان - وکیل و نویسنده۱۲۱۳۶۴۷۱۱:۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۸
تحلیل نویسنده جذاب و خواندنی است، اما این نکته را باید در نظر داشت که تمدن های بزرگ، خود ضایعات و خسارتهای بزرگی ببار می آورند. نمونه اش تمدن مصر، اگر چه رمز ساخت اهرام برای انسان مکشوف نشده، ولی اگربپذیریم که اهرام را انسان های فرو دست ساخته اند، پی به ظلم و شرارت بی پایانی خواهیم برد که فرادستان به سازندگان اهرام تحمیل کرده اند و یا تمدن رم باستان که با وحشیگری بی مانند نبرد مرگ و زندگی گلادیاتورها و ستم بی حد به بردگان در تاریخ گره خورده و به ثبت رسیده. در تمدن ایران باستان نیز این ستم به گونه طبقه بندی اجتماعی ( کاست) ظهور کرده و اقشار جامعه در طبقه خود محبوس و راه گریزی برای بروز استعدادهای خود خارج از رنگ و طبقه ایستای خود نداشتند و یکی از عوامل بزرگ فروپاشی تمدن باستان ایران در همین نکته بوده. النهایه ساده بینی است اگر تصور کنیم، ساختن فیلمی مانند جوکر، در خلا بوجود آمده و چند نابغه فیلمنامه نویس و یا کارگردان سینما و یا بازیگر، از ورای وضعیت موجود جامعه آمریکا و فقط به کمک تصور و اوهام و رویای خود آن را ساخته اند. اگر چنین است، پس این همه کشتار و تیراندازی های هوسگرایانه و یا ظلم بی حد طبقات فرادست به طبقه فرودست و کارگران در آمریکا از کجا آمده است؟ ما آمریکا را از دریچه قدرت نظامی، هالیوود، آسمان خراش ها و سلبریتی های آن می شناسیم زیرا دریچه ای برای مردم جهان وجود ندارد که اعماق این جامعه را بشناسند و به زور و اجحاف و سرخوردگی و تحقیر و توهین غیر قابل تحمل مردمی که این تمدن پر عظمت را ساخته اند، پی ببرند. مصلحی را نمی گذارند در این جامعه پیدا شود، پیامبری ظهور نخواهد کرد، تغییری بوجود نخواهد آمد، رم باستان در لباس آمریکا ظهور کرده و قلعه حیوانات جرج اورول در آمریکا به نمایش درآمده، جامعه ظاهرا دمکراتیک و آزاد ولی در حقیقت بسته و محصور است. بدیهی است در این جامعه پر از تضاد و تنافر و پر از تشدید و توهین و تحقیر، فقط ضد قهرمان است که ظهور می کند و البته کار ضد قهرمان نه اصلاح که ویرانی و تخریب و کشتار است. شاید در مافی الضمیر تهیه کننده، کارگردان و بازیگر این فیلم چنین پیامی نهفته باشد. من این فیلم را یک شاهکار هنری و یک پیام آور بسیار مهیب می دانم. پیامی که چنین جوامعی که توام با ظلم و فساد و تبعیض و توهین و تحقیر است، توسط یک ضد قهرمان ممکن است به ویرانی و تباهی کشیده شود.
ناشناس۱۲۱۳۷۷۵۱۲:۲۸:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۸
مردم با حاکمانشان همان رفتاری را میکنند که حاکمان با مردم میکنند.
ناشناس۱۲۱۳۸۹۷۱۴:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۸
به غیر از بازی فینیکس که بد نیست،فیلم به شدت بدیه وقتی کارگردان هنگ آور میشه کارگردان همچین فیلمی بیشتر از اینم انتظاری نمیره
سینا۱۲۱۳۹۲۰۱۴:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۸
با این نقد مخالفم. فیلم جوکر یک هشدار به نظام های سیاسی اقتصادی موجود است که در صورت ادامه بی توجهی به اقشار ضعیف جامعه، امکان ایجاد جنبش های اعتراضی کور وجود خواهد داشت که هیچ نتیجه ای جز ویرانی نخواهد داشت. خود فیلم هم ادعای عدالت خواهانه بودن جنبش جوکر را ندارد.
ناشناس۱۲۱۳۹۷۹۱۵:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۸
کتاب ننویسین خبر در حد پنج شش خط مابقی قلم فرسائیه
Joker۱۲۱۴۲۲۵۱۸:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۸
بده
sarab۱۲۱۴۳۷۹۲۰:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۸
این فیلم هیچی جز شاهکار نیست و تمام
ناشناس۱۲۱۴۴۵۴۲۱:۵۸:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۸
تورو خدا جای دو تا تحلیل این مطالب چیه آخه
ناشناس۱۲۱۴۴۵۶۲۱:۵۹:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۸
کشتین مارو با این ترجمه هاتون / یک مخاطب قدیمی الف
ناشناس۱۲۱۴۵۸۱۲۳:۱۰:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۸
فیلم بسیار خطرناک بخصوص برای زمان حال ماست
محسن۱۲۱۴۶۵۹۰۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۹
یه مشت پرندیات واقعا نوشته ، فقط اگه یکم دقت کنید سینمای هالیوود بر عکس سینمای ایران هیچ کسی رو تطهیر نمیکنه ، حتی با جوکر شما میتونید همزاد پنداری کنید یا یه فیلم دیگه با عالی ترین مقام دولتی آمریکا ، فقط شعار دادین.. بهترین فیلم سال رو میکوبین ، ..
ناشناس۱۲۱۵۱۵۸۰۹:۱۲:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۹
اینکه در قلب نظام سرمایه داری غرب فیلمی ساخته شود که نسبت به عواقب نادیده گرفتن قشر فرودست هشدار دهد اتفاق بزرگی است. شخصیت جوکر ادعای عدالت ندارد. او طغیانگر است.
علی۱۲۱۸۱۱۴۱۵:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۰
اتفاقا اون‌ها با طغیانگری و آشوب مشکلی ندارند به راحتی می‌شه هم ازش استفاده کرد و هم سرکوبش کرد. اون‌ها از جریان فکری جایگزین سرمایه‌داری می‌ترسند.
ناشناس۱۲۱۶۷۰۸۱۹:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۹
به نظرم فیلم باحالیه
حسن۱۲۱۷۰۳۱۲۳:۱۳:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۹
یکی از بدترین و بی محتواترین فیلمهایی که تا حالا دیدم.چیزی در حد فیلمهای بی محتوای داخلی که این روزها زیاد شده!
علی۱۲۱۸۱۰۷۱۵:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱۰
پیام فیلم: شاید برای به راه انداختن یک حرکت علمی، هنری، اجتماعی و .. نیاز به یک سری مهارت‌ها باشه اما برای به راه انداختن آشوب، لازم نیست حتی عقل درست و حسابی هم داشته باشی!

پربحث‌های دیروز

  1. روند سقوط قدرت خرید کارمندان در سالهای اخیر+جدول

  2. زنگنه: کارت سوخت حذف نشده بود!/ علی مطهری: حوادث آبان را به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم/ علت‌ خنده‌های روحانی در جلسه بعد از گرانی بنزین

  3. ۳ دلیل روانی افزایش قیمت ارز

  4. وزیر اقتصاد نرخ واقعی دلار را اعلام کرد

  5. جهانگیری: برخورد با فساد و مفسدین به‌ تنهایی کافی نیست/ توکلی: مبارزه با فساد باید بدون تبعیض انجام شود

  6. رفتارهایی که در کشورهای دیگر بی ادبی محسوب می‌شود

  7. موجه سازی یارانه پنهان خصولتی-رانتی ها توسط مدعیان اقتصاد آزاد و رقابتی

  8. دژپسند: افشاکنندگان فساد از وزارت اقتصاد جایزه می‌گیرند

  9. قالیباف: خدا همان خدای زمان جنگ است؛ اگر در اقتصاد درست حرکت کنیم

  10. گلوبال ریسرچ: ایران را رها کنید؛ اسرائیل تهدید علیه بشریت

  11. شرط عجیب برانکو برای ایران

  12. آن‌ها که آمدند و آن‌ها که نیامدند؛‌ مجلس آینده را چه کسانی اداره ‌می‌کنند؟

  13. اتباع ایران بخصوص نخبگان و دانشمندان از سفر به آمریکا اجتناب کنند

  14. خسارت ۳۶ میلیاردی ویلموتس به کشور!

  15. فرصت طلبی با وکالت مردم...

  16. رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد

  17. پرونده "پسر آخوندی" به دادگاه ارسال شد/ پای ۵۰۰ میلیارد تومان در وسط است!

  18. لاریجانی: عده‌ای با منفی‌بافی ‌دل مردم را خالی می‌کنند/ مسئولان به مکان‌هایی بروند که مشکلات مردم بیشتر است

  19. خودداری وزیر اقتصاد از اظهارنظر درباره معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها

  20. افزایش بودجه ارتش و سپاه/ کاهش بودجه ستاد کل نیروهای مسلح

  21. دلار در صرافی‌ها به ۱۳۹۰۰ تومان رسید

  22. شرط استراماچونی پذیرفته شد/ استقلال در انتظار بازگشت سرمربی

  23. انتقاد حجت الاسلام قرائتی به تعطیلی ۵شنبه‌ها

  24. سردار جعفری: تنها راه خروج مردم از بن‌بست تغییر انتخاب‌هایشان است/ مشکل اصلی ما ساختار نیست

  25. تصویب افزایش سقف وام مسکن تا ۲ هفته دیگر

پربحث‌های هفته

  1. شما چه فکر می‌کنید؟ | آشنا: جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می‌کنند...

  2. ترامپ از ایران تشکر کرد؛ مبادله زندانیان حاصل «یک مذاکره بسیار منصفانه» بود

  3. جهانگیری: تفاوت ما با دولت قبل در مبارزه با فساد است؛ هیچ خط قرمزی نداریم/ مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه پاک است

  4. روحانی: بر اساس بودجه ۹۹ حقوق کارمندان و بازنشستگان ۱۵درصد افزایش می‌یابد/ بودجه سال آتی، بودجه استقامت است

  5. روغن ریخته‌ای که رییس جمهور نذر امامزاده کرد!...

  6. وزیر کشور: یک مقدار افزایش قیمت‌ها،‌ در برابر افزایش قیمت بنزین طبیعی است

  7. ده چیز که برای اولین بار در عربستان باب شد

  8. آیا محسن لرستانی اعدام شد؟

  9. روند سقوط قدرت خرید کارمندان در سالهای اخیر+جدول

  10. واکنش کاربران به اولین اجرای مزدک میرزایی

  11. ترفند کارمند بانک در برابر اغتشاشگران + عکس

  12. داماد رئیس جمهور در انتخابات ثبت نام کرد!

  13. توضیحات رامبد جوان درباره مهاجرت و خندوانه

  14. در نیزارهای ماهشهر چه گذشت؟! / روایتی تازه از وقایع اخیر در بندر ماهشهر

  15. سازمان مبارزه با فساد تشکیل دهید...

  16. کاهش سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور به ۵ درصد

  17. لیلاز: مردم دیگر نگران قیمت بنزین نباشند

  18. صندلی اتوبوس‌های پایتخت فروشی می‌شود!

  19. تجمع پراکنده و ساختارشکنانه در چند دانشگاه تهران

  20. نماینده مجلس: ممکن است نرخ بنزین دو هزار تومان شود/ دو نرخی بودن بنزین در بودجه ۹۹ حذف می‌شود

  21. «اعتراض»، «آشوب»، «اغتشاش» یا «فتنه»؟ ؛ هر چه بود درسی شد برای عبرت...

  22. زنگنه: کارت سوخت حذف نشده بود!/ علی مطهری: حوادث آبان را به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم/ علت‌ خنده‌های روحانی در جلسه بعد از گرانی بنزین

  23. ۳ دلیل روانی افزایش قیمت ارز

  24. خودتان راجع به این تصاویر قضاوت کنید!

  25. حکم عجیب مشاور وزیر بهداشت برای پسرش + سند

آخرین عناوین