کدخدایی: شورای نگهبان از پیروزی یا شکست افراد متضرر نمی‌شود

گروه سیاسی الف،   3980907142

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا از پیروزی یا شکست افراد متضرر نمی‌شود، بلکه ضرر وقتی است که افراد ناسالم وارد مجلس شوند و مجلس ناکارآمدی داشته باشیم.

کدخدایی: شورای نگهبان از پیروزی یا شکست افراد متضرر نمی‌شود

به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (پنج شنبه) طی سخنانی در همایش هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها و بخش‌های استان فارس با اشاره به هفته بسیج، گفت: بسیج به عنوان رود خروشانی با تدبیر امام راحل شکل گرفت و در تمام دوره چهل ساله انقلاب اسلامی، تشنگان را سیراب کرد و با ایثارگری در هر نقطه و زمانی توانست در راستای ثبات نظام گام بردارد. بی‌جهت نیست که بزرگان ما از بسیج به عنوان شجره طیبه نام برده‌اند.

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ بسیج یک فرصت است و باید تهدیدهای ما توسط بسیج به یک فرصت تبدیل شود، همانطور که بسیج تهدید عظیم جنگ ۸ ساله را به فرصت تبدیل کرد و نهایتا به سازندگی کشور منجر شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه با همت بسیج در حوزه‌های گوناگون خیلی از نیازها به خارج برطرف و سازندگی و پیشرفت کشور رقم خورد، اظهار داشت: بسیج امتداد آرمان‌خواهی ملت ما بود که با جانفشانی از قبل انقلاب نظامی را پی‌ریزی کردند تا آرمان‌های ملت ما محقق شود.

کدخدایی افزود: اینکه مقام معظم رهبری شهیدان صیاد و چمران را در حوزه نظامی و شهید کاظمی در حوزه علمی را در عداد بسیج معرفی می‌کنند این برای ما یک درس است، برای اینکه بدانیم بسیج چه جایگاهی دارد.

وی با بیان اینکه بسیج نهادی متکی به اندیشه اسلامی است، گفت: هرجا که چشم می‌اندازیم بسیج نقش اول را دارد بدون اینکه هزینه‌ای را به نظام و مردم تحمیل کند هرجایی بحرانی باشد پیشگام است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اگر سخن دفاع از کیان نظام اسلامی باشد، بسیج پیشگام است و چه بسیاری از بسیجیان ما که شهید یا جانبار شده‌اند و یا آزاده هستند که بدون چشم‌داشتی ایثارگری کرده‌اند.

کدخدایی به حضور بسیج در کنار مردم همچون سیل سال گذشته اشاره و تصریح کرد: جایی که بحث حمایت از مردم است و آنجایی که نوبت مهربانی و رحمانیت با مردم است باز بسیج حضور دارد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه هرجا سخن از دفاع، پیشرفت علمی و حمایت از مردم است، بسیج پیشگام است، گفت: بسیج از خود مردم است و برای خود مردم کار می‌کند و این اوج تدبیر امام است که خودم مردم را برای پیشرفت کشور هدایت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: امروز بسیج به عنوان یک سرمایه اجتماعی و انسانی برای کشور به شما می‌رود، سرمایه‌ای که نه با تحریم و نه با تهدید از بین نمی‌رود؛ چرا که متکی به اندیشه اسلامی و از بین مردم است، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند.

کدخدایی با تبریک هفته بسیج به حاضران و همه بسیجیان کشور یاد و خاطر همه شهدای بسیج را گرامی داشت.

وی در ادامه سخنان خود به نقش بسیج در اغتشاشات اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته و اغتشاشات اخیر نیز شاهد ایثارگری بسیج بودیم، نقشی که بسیج در حمایت از مردم، کمک رسانی به مردم و خاموش کردن آتش فتنه داشت.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به فتنه دشمنان، گفت: یک زمانی دشمن کشورهای منطقه را به نیابت از خود علیه ما تحریک می‌کرد که اوج آن جنگ تحمیلی و حمله رژیم صدام بود. آن زمان معمولا حمایت‌های خود را تکذیب می‌کردند و آمریکا تلاش می‌کرد چهره بی طرفی را ازخود نشان دهد، اما امروز رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور بی‌محابا مردم ما را تحریک می‌کنند و در امور داخلی ما دخالت می‌کنند و علنا می‌گویند که برای سرنگونی نظام تلاش می‌کنیم پس حقوق بشر ادعایی شما چه شد؟

کدخدایی خطاب به دولتمردان آمریکایی و مدعیان دروغین حقوق بشر، تاکید کرد: مردم ما با جانفشانی و ایثارگری نظام دلخواه خود را پیاده کرده‌اند و الان با وجود مشکلات داخلی به کار خود ادامه می‌دهند. به شما چه ربطی دارد که در امور داخلی ما دخالت می‌کنید.

وی ادامه داد: دشمنان با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران، باز تهدید کرده و به صراحت دشمنی خود را اعلام می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت بنزین و اغتشاشات اخیر، گفت: در بحث افزایش قیمت بنزین انتظار بود که تدبیر و راهکار بهتری پیش بینی می‌شد و مردم را امین خود می‌دانستنند این اعتراضات به حقی است که مردم دارند. بارها افزایش بهای بنزین داشتیم، ولی هیچ وقت چنین نبود.

کدخدایی به خسارات آشوبگران به اموال عمومی و خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: این‌ها جیره خوار دشمنان هستند و با حمایت دشمنان از اشرار متوجه می‌شویم که این‌ها چه برنامه‌ای در سر داشتند.

وی خطاب به دشمنان یادآور شد: شما با یک سیاه‌پوستی که به دستور پلیس بی توجهی کرده است چگونه برخورد می‌کنید؟ او را می‌کشید. حال شما مدعی حقوق بشر هستید.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اعتراض با اغتشاش و شرارت فرق می‌کند، گفت: به تعبیر شهید بهشتی شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید، ما فلان کشور ذره‌بینی نیستیم که با یک تهدید جا خالی کنیم.

کدخدایی ادامه داد: اگر معیشت مردم سخت است، اگر مشکلات اقتصادی وجود دارد، ما هم معتقد و معترض هستیم و از دولتمردان می‌خواهیم با تدبیر و تکیه بر توان داخلی و جوانان مشکلات را مدیریت کنند.

وی به نقش مردم در دفاع از نظام و انقلاب اشاره و تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید قدردان مردم باشیم، مردمی که در همه بحران‌ها به میدان می‌آیند و اعتماد و پیشتیبانی خود را به نظام اعلام می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بعد از اغتشاشات هم دیدید که مردم با وجود اعتراض به گرانی و تورم باز هم در صحنه حاضر شدند و پایبندی خود به نظام را اعلام کردند که طبق فرمایشات رهبری معظم انقلاب باید قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم.

کدخدایی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چه درسی باید از این اتفاقات بگیریم؟ از فتنه‌ای که با تدبیر مقام معظم رهبری خاموش و به فرصت تبدیل شد گفت: اولین درس این است که باید به مردم اعتماد کنیم، مردم از اول با دولت و حکومت جدایی نداشتند با این مردم باید صادقانه برخورد کنیم.

وی افزود: امام هر وقت مطلبی در کشور رخ می‌داد آن را با مردم در میان می‌گذاشتند و مردم را محرم می‌دانستند، بنابراین مسئولان هم باید مردم را امین خود بدانند و اگر مشکلی وجود دارد با مردم صحبت کنند، اینکه بگویند ما نمی‌دانستیم پاسخ نمی‌شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دومین درس این است که باید مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم برطرف شود؛ چرا باید بعد از چهل سال همچنان شاهد بعضی از مشکلات باشیم، راه حل بسیاری از مشکلات در داخل است. می‌شود با تکیه بر توان داخلی و جوانان خیلی از مشکلات را حل کرد.

کدخدایی با بیان اینکه دشمن درصدد است هر روز با یک بهانه‌ای ما را از رفع مشکلات با تکیه بر توان داخلی و جوانان باز دارد، اظهار داشت: باید متوجه طراحی دشمن باشیم و به سمت اعتمادسازی بین جوانان برویم.

وی گفت: سومین درس از اتفاقات اخیر این است که تهدید دشمن توهم نیست و واقعی است، دشمن مترصد فرصتی است که به نظام ضربه بزند و امروز رسما اعلام می‌کند قصد براندازی دارد و رسما مردم ما را تحریم و تحقیر می‌کند. آن‌ها دلشان به حال ما نسوخته است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه غربی‌ها به کشورهای منطقه و دست نشانده‌های خود با این همه خدمت و بذل و بخشش وفا نمی‌کنند و آن‌ها را نهایتا گاو شیرده می‌دانند، گفت: باید بدانیم که دشمن به دنبال منافع خود است و از هیچ کاری برای رسیدن به اهداف نامشروع خود دست برنخواهد داشت و دنبال ضربه زدن به منافع ملی و مردم ما است.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آستانه انتخاباتی شدن فضای کشور هستیم، تصریح کرد: انتخابات از کنش‌های سیاسی عظیم کشور و از وعده‌های امام(ره)  به مردم برای حق تعیین سرنوشت‌شان است.

وی ادامه داد: هر دو سال یک انتخابات بزرگ ملی داریم بنابراین لازم است که مراقبت‌هایی انجام شود. انتخابات در کشور ما مردمی است هیئت‌های اجرایی و نظارتی از بین مردم است.

سخنگوی شورای نگهبان خطاب به حاضران با بیان اینکه همه شما با رضای خداوند آمده‌اید که در انتخابات کمک کنید و هیچ چشم داشتی ندارید، گفت: از زحمات شما قدردانی می‌کنم.

کدخدایی تاکید کرد: باید بدانیم که انتخابات نیازمند پاسداری و صیانت است که این کار از رهگذر نظارت بر انتخابات می‌گذرد و وظیفه شورای نگهبان نیز نظارت است، نظارتی که موثر باشد و نتیجه آن سلامت انتخابات و پاسداری از حق الناس باشد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان برحسب قوانین، وظیفه شرعی، اجتماعی و سیاسی، خود را مسئول نظارت بر انتخابات می‌داند که باید انجام دهد، گفت: تاکید شورای نگهبان، هیئت‌های نظارت و ناظرین بر اجرای قانون است؛ چراکه می‌خواهیم از حق الناس دفاع کنیم و راهکار تحقق این امانتداری را نظارت موثر می‌دانیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین خطاب به ناظران، گفت: اگر در انتخابات دخالتی و یا تخلفی ولو کوچک از هر گروه و جناحی دیدید، قاطعانه برخورد کنید.

کدخدایی ادامه داد: امسال هم طبق روال گذشته اراده‌مان براین است که با تخلفات برخورد جدی داشته باشیم. در جایی که باید به قوه قضائیه ارسال شود این کار را انجام دهید. مسئولان قضایی هم در برخورد با تخلفات مصمم هستند.

وی به هجمه‌های صورت گرفته علیه شورای نگهبان اشاره و خاطرنشان کرد: هر روز در رسانه‌ها افرادی که ضربه خوردند علیه شورای نگهبان، نظارت و وظایف آن حمله می‌کنند که از شما درخواست می‌کنم جایگاه و وظایف شورای نگهبان را برای مردم تبیین و بصیرت افزایی کنید. خیلی‌ها نمی‌دانند و فکر می‌کنند این‌ها درست می‌گویند.

 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اخیرا یکی از مقامات اجرایی گفته بود که شورای نگهبان از عدم احراز صلاحیت کوتاه بیاید، به او گفتم که این را قانون گفته است پس چگونه برخلاف قانون حرف می‌زنید.

کدخدایی خطاب به کسانی که دنبال ثبت نام در انتخابات مجلس هستند، تاکید کرد: همانطور که آیت‌الله جنتی گفتند، افرادی که می‌خواهند در انتخابات ثبت نام کنند بروند مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات را بخوانند، اگر شرایط را دارند ثبت نام کنند و شورای نگهبان را متهم نکنند.

وی اظهار داشت: برخی ثبت نام در انتخابات را با جشنواره ثبت نام اشتباه گرفته اند. ما جشنواره ثبت نام نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه داشتن شرایط قانونی برای ثبت نام در انتخابات اصل است، گفت: اگر شرایط قانونی را ندارید چرا وارد این عرصه می‌شوید.

کدخدایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با وجود گذشت سه سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری، مجلس قانون انتخابات را اصلاح نکرده است، تصریح کرد: اخیرا گفته شد که این قانون در دستور کار مجلس بوده، ولی با کمال تعجب از دستور خارج شد که از این موضوع گلایه داریم، چرا وقتی به مصوبه منطقه آزاد یا بخشودگی بدهکاران بانکی ایراد می‌گیریم هفته بعد روی میز شورای نگهبان است، اما با طرح اصلاح قانون انتخابات طور دیگری برخورد می‌شود، ظاهرا اراده‌ای برای اصلاح قانون انتخابات وجود ندارد، که اگر این اصلاح صورت می‌گرفت بسیاری از مشکلات انتخاباتی برطرف می‌شد.

وی خطاب به افرادی که درصدد سودجویی از انتخابات هستند، تاکید کرد: از ورود کسانی که قصد سودجویی دارند جلوگیری خواهد شد و این حکم قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات شورای نگهبان را به این متهم می‌کنند که نگرش سیاسی دارد، در حالی که بارها عرض کرده‌ام شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست، اگر کسی به فساد آغشته باشد برای ما فرقی نمی‌کند از کدام گروه و جناح باشد، با او برخورد می‌کنیم.

کدخدایی یکی از مشکلات عدم اصلاح قانون انتخابات را در حوزه تبلیغات برشمرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم اصلاح قانون انتخابات در حوزه تبلیغات با مشکلاتی روبه رو هستیم، اما در بحث تبلیغات با همین قانون حداقلی با متخلفان برخورد می‌شود تا بتوانیم به سلامت افرادی که وارد مجلس می‌شوند دقت بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: التبه دستگاه‌های دیگری هم در حوزه تبلیغات وظیفه دارند، این‌ها هم کمک کنند از نقش پول در ورود افراد به مجلس چه پول کثیف یا سالم مراقبت کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان خطاب به ناظران با بیان اینکه تلاش کنید تا کسی به امانت مردم دست درازی نکند، گفت: شورای نگهبان از پیروزی یا شکست افراد متضرر نمی‌شود، بلکه ضرر وقتی است که افراد ناسالم وارد مجلس شوند و مجلس ناکارآمدی داشته باشیم.

کدخدایی در پایان با تاکید بر اینکه مشارکت گسترده مردم همیشه یک سرمایه بوده است که فکر می‌کنیم اگر قانون درست اجرا شود موجب افزایش مشارکت می‌شود، خاطرنشان کرد: رقابت سالم مورد حمایت شورای نگهبان است، اما حمله به شورا مشارکت را افزایش نمی‌دهد.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه شورای نگهبان از نهادهای عالی نظام است، تصریح کرد: حمله به نظارت استصوابی موجب افزایش مشارکت نخواهد بود دوستان ما در دستگاه‌های اجرایی و مسئولان اجرایی و هیئت‌های اجرایی باید قانون را رعایت کنند و بی طرف باشند، بنابراین هرجا شما (ناظران) تخلفی را دیدید حتما گزارش کنید تا پیگیری کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین