سال ۹۸؛ کمترین میزان تولد‌ها در ۵۰ سال اخیر!

گروه اجتماعی الف،   3980907056 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیته رصد و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته گزارشی را از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور منتشر کرده است که برآیندآن آمار بی سابقه کاهش موالید درسال ۹۸ طی ۵۰ سال اخیر به حساب می‌آید.

در شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی مردم و در روز‌هایی که پس از گرانی بنزین، بخشی از جامعه درگیر حذف نامشان از فهرست دریافت کنندگان مبلغ کمک معیشتی دولت هستند شاید صحبت از کاهش جمعیت کمی عجیب به نظر برسد.
 
به گزارش خراسان، چنان که همین روز‌های قبل که گزارشی در این باره نوشته بودیم، شهروندی تماس گرفته بود و می‌گفت: «شما فکر می‌کنید ما دوست نداریم فرزند بیشتری داشته باشیم؟ آیا با این وضعیت می‌شود به این مسائل فکر کرد؟!» آن جا حق را به او دادم و این را هم به او گفتم که «هرکه دندان دهد نان هم دهد...»، اما نباید از حق بگذریم که به هرحال مسئولان جامعه نیز در قبال فرزندان ما مسئولیت‌های مهمی دارند.
 
مسئولیت‌هایی همچون ارائه آموزش و پرورش باکیفیت، پرورش استعداد‌ها و مواردی از این دست که متاسفانه امروز چندان مورد توجه آن‌ها نیست. به طور قطع، وجود همین آسیب است که بخشی از جامعه را از موضوع مهم فرزند آوری غافل می‌کند.
اما آینده چه می‌شود؟ طبق آمار اگر به همین گونه پیش رویم در سه دهه آینده جزو کشور‌های پیر جهان خواهیم بود بنابراین توجه به این مهم و چاره اندیشی درباره آن جز با تدبیر مسئولان کشورراهکار دیگری ندارد.

آمار نگران کننده یک گزارش تحلیلی
کمیته رصد و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته گزارشی را از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور منتشر کرده است که برآیندآن آمار بی سابقه کاهش موالید درسال ۹۸ طی ۵۰ سال اخیر به حساب می‌آید.

۸۰ تا ۹۴ درحال افزایش اما...
در این گزارش آمده است که از سال ۸۰ تا ۹۴ در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است، اما پس از سال ۹۴ به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت تعداد تولد‌ها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال ۹۷ میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از ۸ درصدی مواجه شده که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. ضمن این که در شش ماه اول امسال (۹۸) نسبت به شش ماه اول سال ۹۷ این تعداد با ۱۳ درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از ۹۲ هزار تولدی را به همراه داشته است.

در این گزارش آمده است که تخمین زده می‌شود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم یک میلیون و ۲۰۵ هزارو ۹۰۴ تولد برسد که کاهش بی سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته دارد. در این گزارش آمده است؛ تعداد تولد‌های سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۴ نشان دهنده کاهش ۲۰۳ هزار و ۷۱۰ نفری جمعیت است. همچنین، میزان موالید از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۹۴ با کاهشی محسوس به ۱۶.۷ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۹۷ رسیده است و تخمین زده می‌شود که در سال ۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.

طبق برآورد‌های انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول امسال به ۸۲ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۲۷۰ نفر رسیده است. مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت ایران از ۱.۲۹ درصد در سال ۹۰ به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است و برآورد‌ها نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت هم اکنون حدود یک درصد رسیده باشد ضمن آن که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه باشیم.

۲ نمونه مشوق در بلاتکلیفی
گزارش‌های متعدد خراسان به ویژه در چند مدت اخیر که آمار‌های جمعیتی با چالش‌ها و نگرانی‌های جدی مواجه است، حکایت می‌کند که دوای این درد جز با عمل به قوانین موجود درباره فرزندآوری راهکار دیگری ندارد.
 
نمونه اول قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال ۸۴ برای رفع موانع اقتصادی، فرهنگی و معیشتی پیش روی ازدواج جوانان توسط مجلس به تصویب رسید.
 
این قانون در بر دارنده تمامی خدماتی است که نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف باید در زمینه تسهیل ازدواج جوان همچون در نظر گرفتن وام ازدواج، مسکن، شغل انجام دهند، اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب هنوز اجرایی نشده است و در بایگانی‌ها خاک می‌خورد و تنها در این مسیر وام ازدواجی از سوی دولت پرداخت می‌شود که با وجود افزایش روز به روز تورم و قیمت‌ها این وام هم برای تامین هزینه‌های ازدواج جوانان کافی نیست.
 
نمونه دوم نیز موضوع مرخصی ۹ ماه فرزندآوری است که در بخش‌های مختلف به ویژه در مجموعه تامین اجتماعی اجرا نمی‌شود؛ بنابراین چه از موضوع تشویق برای فرزندآوری خوشمان بیاید یا نیاید، باید بدانیم که کشور در آینده نه چندان دور دچار کهن سالی و پیری می‌شود اگر به همین رویه پیش رود؛ و آیا با یک کشور «پیر» می‌توان به رشد و توسعه رسید؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۲۳۴۶۱۳:۱۸:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۷
..جمعیت ایران حداقل باید نصف بشه برای محیط زیست ایران اینکار واجبه
ناشناس۱۲۱۳۰۷۷۲۰:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۷
برای همه چیز واجبه بخصوص برای اینکه تعدادمون زیاده ارزشمون هم پایین اومده قدر مردم نمیدونن که از زیاد بودن جمعیته. این قانون شامل همه چیز تو دنیا میشه
ناشناس۱۲۱۲۳۴۸۱۳:۱۹:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۷
در سال ۹۴ برجام امضا شد!!!!
سروش۱۲۱۲۳۵۰۱۳:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۷
..لااقل پوشک و شیر خشک گیر بقیه بچه ها بیاد
اشکان۱۲۱۲۴۱۲۱۳:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۷
وقتی حق اولاد سی و پنج هزار تومان هست با این هزینه های سرسام آور چه کسی جرات می کنه بچه دوم داشته باشه ؟ هر چند خود من این اشتباه رو کردم ولی هم یارانه قطع شد هم کمک معیشتی ۰ در واقع بچه دوم باید از سهم بچه اول ارتزاق کنه ۰ بماند که کسانی که حقوق ده ها میلیونی دریافت می کنند این چیزا رو نمی فهمن و..
ناشناس۱۲۱۴۱۰۱۱۷:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۸
مدیران کشور کلا بد می زنند و اگر مواردی پیش می آید که افتضاح نیست ناشی از اشتباه خارج از محدوده تصمیم گیری آنان هست شما هم قدر گلهای زندگی را بدان
ناشناس۱۲۱۲۴۳۹۱۴:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۷
افزایش جمعیت یک دور باطل است، چون هر بچه متولد شده ای بالاخره روزی پیر میشود و در نهایت جمعیت پیر همینطور افزایش می یابد. تا کجا باید جمعیت اضافه شود تا جبران پیر شدن را بکند؟ تا بینهایت؟!!!
ناشناس۱۲۱۳۴۰۰۰۳:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۸
بهترین نظر
ناشناس۱۲۱۲۴۴۱۱۴:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۷
کیفیت مهم است نه کمیت
ناشناس۱۲۱۲۴۵۷۱۴:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۷
قرار بر هر آن کس دندان دهد نان دهد بود، اینهمه گرسنه و قحطی زده در آفریقا و آسیا و .. نداشتیم. ضمنا در مورد خودمون هم صبر کن تا نفت تموم بشه، اونوقت..
ناشناس۱۲۱۲۴۷۶۱۴:۱۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۷
این آمار کمترم میشه من ۳۳ سالمه مجردم دو تا بردار ۳۱ و ۲۹ ساله دارم اونام مجردن کسی توانایی ازدواج و بچه دار شدن نداره
سه تا۱۲۱۲۷۷۴۱۶:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۷
منم ۳۵ سالم هست برادرم ۳۳ و خواهرمم ۳۱ هر سه مجرد کلا با این وضع فکر نکنم تا ده سال آینده هم فکر اردواج بکنیم
ناشناس۱۲۱۳۱۴۴۲۱:۰۴:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۷
دقیقا اوضاع ازین قراره. حالا ببینید کار ما بکجا خواهد رسید..
ناشناس۱۲۱۲۴۸۱۱۴:۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۷
نصف مردم حتی از داشتن دو فرزند پشیمانند گرانی ها مردم را وادار به این بدبختی کرده البته ..
بیگی29۱۲۱۲۴۸۴۱۴:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۷
خانه نشینی بی بی از بی چادری است.
ناشناس۱۲۱۲۴۹۷۱۴:۲۳:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۷
یک عده پول ندارند ازدواج کنند یک عده پول ندارند خرج بچه بدهند بقیه هم خوشبختانه متوجه شدن که افزایش جمعیت باعث کمبود مسکن و رفاه در جامعه و بیکاری و تورم میشه.
ناشناس۱۲۱۲۵۲۱۱۴:۳۲:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۷
اقتصاد مهمترین عامل است.
ناشناس۱۲۱۲۵۲۸۱۴:۳۴:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۷
به فریاد ما برسید . نه زن نه بچه نه کار نه پول نه درآمد مثل من زیاده . چکار کنیم ؟ به چه امیدی زن بگیریم و بچه دار بشیم .
سعید۱۲۱۲۵۳۵۱۴:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۷
امسال پسرم به دنیا اومد. بچه شیرینه ولی مخارج کمر شکن. به همه توصیه میکنم حداقل یکی دو سال صبر کنند
ناشناس۱۲۱۲۵۵۴۱۴:۴۴:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۷
من دندان دارم ولی نان ندارم آقای نویسنده
ناشناس۱۲۱۲۶۳۵۱۵:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۷
فقط تسهیل ازدواج مشکل را حل نمیکند بلکه تسهیل بعد از ازدواج مهمتر است.ازدواج یک روز است .چهل پنجاه سال بعدش را دریابید. شهریه های نجومی مدارس، بیکاری ، گرانی ، اجاره های سرسام آور و..
امیر۱۲۱۲۶۵۳۱۵:۳۴:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۷
چو دانی و پرسی سوالت خطاست بچه هزینه دارد, خوراک, پوشاک, آموزش ..روز به روز توان اقتصادی خانواده ها کمتر میشه
ناشناس۱۲۱۲۶۷۸۱۵:۴۶:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۷
بر اثر سوء مدیریت ..مسئولان کشور در چند دهه گذشته ؛ اوضاع اقتصادی مردم فلاکت بار شده . مردم زیاد زرنگ باشن بتونن شکم خودشون رو سیر کنن . برای همین از خرج و مخارج فرزند فراری هستند .
محمد۱۲۱۲۶۸۶۱۵:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۷
به دنیا بیاریم .. که چی بشه؟!؟ آینده؟ مبهم شرایط اقتصادی؟ داغون اشتغال؟ فاجعه هزینه ها؟ سر به فلک شغل ؟ کارگر حقوق: ماهی 2700
ناشناس۱۲۱۳۱۱۴۲۰:۴۵:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۷
تمام گزینه ها بجز آخری. حقوق من حدود 2 میلیون هست اضافه کارهم دیگه تعلق نمیگیره.
ناشناس۱۲۱۲۸۱۹۱۷:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۷
کمتر هم میشه
ناشناس۱۲۱۲۹۹۸۱۹:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۷
.. شاید تا ده بیست سال دیگه باز مانده ها چیزی برا خوردن داشته باشند
ناشناس۱۲۱۳۰۰۶۱۹:۴۸:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۷
.. خدا رو شکر که مردم به این شعور رسیدن که علاوه بر تامین نیازهای اولیه باید یک فردی رو تربیت کنن که بتونه تمام ابعاد لازم برای رشد رو طی کنه و شکوفا بشه نه مثل اين دهه .. شصتي كه به فنا رفتن
Bahman۱۲۱۳۰۰۹۱۹:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۷
اونهایی که بدنیا آوردند که هیچ ولی خواهشا به فکر آینده اش باشید ببینید درآینده از پس هزینه اش برمی آیید بعد اقدام کنید
ناشناس۱۲۱۳۰۶۱۲۰:۱۷:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۷
.. بیشترین تبلیغات و مشوق ها تو همین چهار - پنج سال اخیر بوده، اینم نتیجه اش. تازه مشوق ها بیشتر در روستاها و شهرهای کوچیک موثره که اونم به جمعیت حاشیه نشین ختم میشه. کشورهایی باید نگران پیر شدن جمعیت بشن که کار تولیدی دارن ولی جمعیت جوان کمه. ما جز نفت چی داریم که نگران باشیم؟
ناشناس۱۲۱۳۰۹۴۲۰:۳۶:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۷
.. برای ما دهه شصتیها که بیشترین ازدحام جمعیت را داشتیم هیچ برنامه ای نداشتند تا چه برسه بچه های ما. همین یک بچه هم از سرشون زیاده. اصلا با این اوضاع ازدواج هم میشه کرد? با کدوم شغل? با کدوم اقتصاد با کدوم تضمین? ..
امیر۱۲۱۳۱۰۹۲۰:۴۲:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۷
با پیشرفت تکنولوژی جوامع به سمت اتوماسیون و استفاده از رباتها و هوش مصنوعی حرکت میکنند. خیلی از مشاغل ساده مثل تاکسیرانی ممکنه تا سی سال آینده یا محو بشن یا خیلی محدود بشن. خودروهای خودران یه نمونه است. ضمن اینکه در آینده، درآمدها در مشاغل ساده باالنسبه کمتر از امروز خواهد بود. آینده متعلق به کسایی هست که تخصص های حرفه ای دارن. متاسفانه با روند فعلی سیستم آموزشی ما و کلا حرکت.. به سمت برون سپاری و پولی سازی خدمات پایه ای مثل آموزش ابتدایی و دبیرستان و خدمات بهداشتی درمانی، قشر ضعیف توانایی خیلی کمی برای کسب تخصص های حرفه ای و انطباق با شرایط آینده دارند. در این شرایط، افزایش جمعیت به احتمال زیاد به گسترش طبقه فقیر و ضعیف منجر میشه. با توجه به وضعیت اسفناک توان مدیریتی و آینده نگری مسوولین، کنترل جمعیت و فرزندآوری کمتر .. مسیر برای آینده کشور باشه.
ناشناس۱۲۱۳۱۲۶۲۰:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۷
مسئولینی که در بهترین شرایط و حقوق مزایا زندگی میکنند ماشین پراید سوار نمیشن با مترو و اتوبوس رفت و امد نمیکنن غذاهای بی کیفیت نمیخورند کیفیت پایین زندگی تجربه نمیکنن درکل بخاطر شرایطی که قرار گرفتن اصلا مردم را درک نمیکنن تصمیم گیرنده و وضع کننده قانون هستند. این مسئولین برای جایگاهیکه نباید دران باشند حقوق مزایای بالایی دارند. شرایط این مقام و منصب باید آنقدر سخت و طاقت فرسا باشه (با حقوق مزایای معمولی) که هرکس هوس عشق به خدمت به سرش نزنه.
ناشناس۱۲۱۳۱۴۷۲۱:۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۷
تمام موجودات زنده هم وقتی شرایط سخت میشه تولید مثل را به حداقل میرسونند.
ناشناس۱۲۱۳۱۹۳۲۱:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۷
بچه به دنیا بیاد که چی بشه با این وضعیت اسفبار اقتصادی کشور و مردم.
ناشناس۱۲۱۳۲۱۳۲۲:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۷
توان نداریم بگیم اقتصاد خرابه،بنابراین ..،به خونه کوچیکه و خودرو آشغال ،فرزند کم و.. راضی میشیم
the۱۲۱۳۲۲۶۲۲:۲۰:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۷
بچه آوری فقط برای آقازاده هاست وبس بقیه چطوری با این وضعیت توان نگهداری بچه دارن .گناه این همه جوان مجرد پای مسئولین
ناشناس۱۲۱۳۲۴۸۲۲:۴۲:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۷
من 29 سالمه با مدرک فوق لیسانس مجرد بیکار سربازی هم رفتم ..
ناشناس۱۲۱۳۲۶۱۲۲:۵۳:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۷
بچه میخواهم چیکار یکی بدبخت تر از خودم همون نباشه بهتر حداقل دیگه یکی دیگه رو بدبخت نکردم
ناشناس۱۲۱۳۳۳۸۰۰:۲۴:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۸
فکر نکنم اگه انتخاب با خود بچه هم باشه، علاقه ای به دنیا اومدن توی همچین وضعیتی داشته باشه، اینهمه خودخواه نباشیم، واقعا اون بچه چه گناهی کرده که توی این وضعیت تاریخی بدنیا بیاد، بنده خدا همه ی راهها به روش بسته ست ..
ناشناس۱۲۱۳۳۹۵۰۲:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۸
چهل و یک سالمه و ازدواج نکردم! اون موقعی که سری داشتم سودایی، آنقدر از جنس مخالف چه از سوی خانواده و چه از سوی جامعه و.. دور نگه داشته شدیم که طریقه برخورد با جنس مخالف را نمی دانستیم و تا پایان دبیرستان برخوردی از جنس عشق و شوریده سری .. نداشتیم و در دانشگاه هم گیج و منگ بودیم. بگذریم از تنگناهای اقتصادی و بیکاری و هزار مشکل دیگر! اکثر جوانان بعد از من هم اینگونه بزرگ شدند. حال که نه انگیزه ای مانده، نه حالی، نه شوری و نه شری عشق و خانواده و بچه و همسر همه و همه ارزانی ..
ناشناس۱۲۱۳۴۰۹۰۳:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۸
فرزند آوری؟همین جمعیتی هم که موندن توانایی مهاجرت نداشتن و الا ازایران میرفتند
رضا۱۲۱۴۱۵۴۱۷:۴۹:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۸
نویسنده عزیز .. طرف حساب شما جوانان آگاهی هستند که قدرت تشخیص صلاح خویش را دارند. جوان بیکار بی پول و نا امید از آینده چطور به راهی برود که پاره تن خود را مثل خودش بیچاره کند. دهه شصت گذشت ..
ناشناس۱۲۱۴۶۹۵۰۰:۲۴:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۹
باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین