پشت‌پرده جدید از غافلگیری شهرداری تهران در روز برفی

گروه اجتماعی الف،   3980905084

در حالی که شهردار تهران می‌گوید بدون هیاهو با خاطیان روز غافلگیری برخورد کرده است سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران پشت پرده جدیدی از حوادث آن روز مطرح کرده که حکایت از عدم انعقاد قرارداد با پیمانکاران برف‌روبی دارد.

پشت‌پرده جدید از غافلگیری شهرداری تهران در روز برفی

فارس نوشت: 26 آبان امسال بود که از ساعت 7 صبح شهر تهران شاهد بارش سنگین باران و برف به خصوص در نقاط شمالی شهر تهران بود. بارشی که ظرف مدت 1.5 ساعت تمام معابر محدوده شمالی شهر تهران در مناطق یک و 2 و معابر بزرگراهی را سفید پوش کرد و باعث شد تردد و عبور و مرور خودروها در این محدوده با مشکل مواجه شود. 

این اشکال آنقدر بزرگ بود که برخی از شهروندان بیش از 5 ساعت در ترافیک صبح روز شنبه گرفتار شدند و نمی‌دانستند باید با این شرایط چه کنند. 

* خودروهای برف‌روبی در ترافیک گیر کردند

بلافاصله پس از ایجاد ترافیک و برف گیر شدن خودروها در مناطق شمالی شهر تهران اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: ما آمادگی‌های لازم را برای مقابله با شرایط برفی انجام داده بودیم اما برف زمانی بارید که پیک ترافیک بود و خودروها در اتوبان‌ها و معابر قرار داشتند.

وی گفت: تا پیش از آغاز برف در سطح معابر شن و ماسه ریخته بودیم اما حجم برف آنقدر زیاد بود که این اقدامات بی‌فایده شد و از سوی دیگر خودروهای برف‌روبی و پاشش شن در ترافیک گیر کردند و نتوانستند به محل‌های مورد نظر برسند.

* حناچی در مرکز کنترل ترافیک 

شهردار تهران هم بلافاصله با توجه به شرایط وخیم تهران و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد شده بود به مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران رفت و از آ‌نجا اوضاع شهر تهران را مورد بررسی قرار داد. 

وی در پیامی توئیتری نسبت به آمادگی شهرداری تهران تاکید کرده و گفته بود به هر تقدیر حجم بارش برف زیاد بوده است و همین امر باعث شده تا اقدامات شهرداری تهران به نتیجه نرسیده است. در همان زمان و با  توجه به اظهارات مسئولان شهری این گزینه قوت گرفت که مسئولان شهر تهران غافلگیر شده و به هیچ عنوان آمادگی مواجهه با چنین بارش برفی را نداشتند. 

* مقصران حادثه بارش برف شناسایی و با آنها برخورد شود

تنها یک روز بعد از وقوع این حادثه و در حالی که شب قبل از آن و در آخرین ساعت‌های روز شنبه حناچی بار دیگر به مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران رفته بود محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا به اتفاقات رخ داده واکنش نشان داد. 

وی گفت: در جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران به ایشان درخصوص اتفاقات رخ داده تذکر داده شد و از ایشان خواسته شد تا با مقصران این حادثه برخورد لازم را داشته باشند. نه تنها محسن هاشمی به این ماجرا واکنش نشان داد بلکه حجت نظری نیز دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران عملکرد شهرداری را مناسب ندانست. 

* شهرداری باید اقدام جدی انجام می‌داد

حجت نظری در این باره گفت آن چیزی که برای ما در شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر عملکرد شهرداری تهران مشخص شده است این است که اقدامات شهرداری در برخی جاها کافی نبوده است. 

وی گفت: شهرداری تهران به اذعان خودش از بیش از دو هفته پیش می‌دانسته است که ابتدای این هفته بارش‌های شدید برف داریم و همین علم و آگاهی می‌طلبیده است که یک اقدام جدی انجام می‌دادند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حتما اقدامات شهرداری برای مقابله با تاثیرات بارش برف کافی نبوده است گفت: از این رو ما حتما از شهردار تهران توقع داریم که با قصور و تقصیرها در هر رده‌ای برخورد شود. 

* چه کسی عزل می‌شود

در حالی که رسانه‌ها در خصوص عزل افراد خاطی گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌کردند و برخی معتقد بودند احتمالا فردی از میان مدیران منطقه‌ای یا مدیران معاونت خدمات شهری یا امور مناطق عزل خواهند شد خبر عزل دو شهردار ناحیه به گوش رسید. براساس اعلام شهردار منطقه یک شهرداران دو ناحیه در منطقه یک تهران به دلیل آنچه که اسمش را کوتاهی در انجام وظایف گذاشته بودند عزل شدند . هرچند که ابعاد ماجرای روز شنبه 26 آبان گسترد‌تر از دو ناحیه از یک منطقه شهرداری بود. 

* شهرداری هنوز اسامی خاطیان روز غافلگیری را معرفی نکرد

یک هفته از درخواست اعضای شورای اسلامی شهر تهران می‌گذشت که روز گذشته رئیس شورای ا سلامی شهر تهران از عملکرد شهردار تهران گلایه کرد. 

وی مجدد در صحن علنی شورا گفت: علی‌رغم درخواست ما هنوز شهرداری تهران اسامی افراد مقصر در بروز حوادث روز شنبه 26 آبان را معرفی نکرد. 

* برای برخورد با خاطیان نیازی به داد زدن نیست

سرانجام صبح امروز حناچی در مورد اینکه چند روز پیش رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود که شهرداری اسامی خاطیان برف‌روبی در هفته گذشته را اعلام نکرده است، خاطرنشان کرد: گزارشات مربوطه انجام گرفته و بدون سر و صدا برکناری انجام شد. لزومی ندارد که داد بزنیم و این مسئله پیامش برای همه کسانی که مسئولیت دارند کافی بود.

* اعتباری که کم شد، مردمی که به زحمت افتادند

در حالی اعضای شورای اسلامی شهر تهران منتظر اعلام مقصر در روز غافلگیری می‌گشتند و در حالی که شهردار تهران معتقد بود بدون داد و هیاهو با افراد خاطی برخوردهای لازم را انجام داده است اما سخنگوی اسلامی شهر تهران پرده دیگری از حواشی روز غافلگیری را تشریح کرد. 

علی اعطا در نشست خبری امروز خود و در پاسخ به سوالی درباره  این موضوع که چرا شهرداری علیرغم تذکرات شورای اسلامی شهر تهران مقصران حادثه برف هفته گذشته را معرفی نکرده است و با آنها برخورد نکرده است گفت: در رابطه با موضوع برف شورا تذکر جدی داد و اکثر اعضای شورا نسبت به این موضوع واکنش جدی داشتند و من هم خودم شخصا به مرکز کنترل ترافیک رفتم تا برداشت دقیقی داشته باشم.

وی افزود: روز شنبه که به آن صورت وضعیت تغییر کرد و برف بارید و مردم در ترافیک ماندند به طور قطع شهرداری آمادگی لازم را نداشت و به طور محسوس مشخص بود که شهرداری غافلگیر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی از همکاران می گفتند هشدارهای سازمان هواشناسی کافی نبوده است اما ما به این نتیجه رسیدیم که قرارداد پیمانکاران برف روبی به موقع منعقد نشده است.

اعطا گفت: کلیت این موضوع از این قرار است که در فراخوانی که برای مناقصه داده شده به دلیل کاهش منابع مناطق پیمانکاران زیادی پای کار نمی آیند و همین امر باعث می شود قرارداد برف روبی به موقع منعقد نشده است.

وی ادامه داد: همین امر باعث می شود تا در زمان بارش برف مناطق فقط به منابع خود شهرداری اکتفا می کنند و این باعث عدم آمادگی شهرداری مناطق می شود و باعث آن اتفاقات می افتد.

اعطا خاطر نشان کرد: این عامل یکی از عوامل جدی و تاثیر گذار در برف بود و البته خوب است این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که در یکی دو روز اول بارش برف عوامل دیگری هم در ایجاد ترافیک نقش داشت.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد شهردار تهران سرزده روز یکشنبه به جلسه هم اندیشی آمدند و توضیحاتی درخصوص مسایل پیش آمده ارایه کردند و با پیگیری های انجام گرفته از سوی کمیسیون های مرتبط این اطمینان حاصل شد که در ادامه مشکلی نخواهیم داشت و بارشهای برف در آینده مشکل برای ما ایجاد نخواهد کرد.

اعطا گفت: این مشکل و غافلگیری نباید اتفاق می افتاد اما به سرعت شهرداری خودش را بازسازی کرد و به آمادگی لازم برای روزهای آینده رسیده است.

وی ادامه داد: برای مثال یکی از مناطق می گفت ما سال گذشته ده میلیارد تومان برای برف روبی اعتبارات داشتیم اما امسال این اعتبار به ۵.۸ میلیارد تومان رسیده است و همین امر باعث شده تا کسی پای کار قرارداد بستن نیامده است.

* حرف آخر 

هرچند به نظر می‌رسد شهردار تهران در یک هفته گذشته موضوع عدم انعقاد قرارداد با پیمانکاران برف‌روبی را می‌دانسته باید پذیرفت که این موضوع را در چند مصاحبه خود با خبرنگاران پنهان کرده و از آن سخنی نگفته است. 

به طور قطع به نظر م‌ی‌رسد که شهردار تهران که شعارش تهران شهری برای همه است باید همانطور که در هنگام بارش باران سیل‌آسا از شهروندان تهرانی عذرخواهی کرد اینبار برای آسمان و ریسمانی که به هم بافت تا موضوع عدم انعقاد تفاهم با پیمانکاران برف‌روبی را بپوشاند بار دیگر از شهروندان تهرانی عذرخواهی کند. 

حناچی که در روز غافلگیری برف 20 سانتی و گیر کردن خودروهای برف‌روب در ترافیک را عامل وقوع حوادث مطرح کرده بود اینبار باید از کاهش اعتباراتی سخن بگوید که به نصف رسیده و باعث شد ساعت‌ها وقت مردم تهران در ترافیک برف هدر برود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین