گرانی های جدید در بازار و وعده دولت برای کنترل قیمت‌ها/ واقعیت چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3980905081 ۱۰۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
گرانی های جدید در بازار و وعده دولت برای کنترل قیمت‌ها/ واقعیت چیست؟

همزمان با اعلام مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین، روسای سه قوه و مسولان دولتی دائماً تاکید داشتند قرار نیست گران شدن بنزین منجر به افزایش کالاهای دیگر شود.

 به جرات می توان گفت شاید یکی از دلایل شکل گیری اعتراضات اولیه مردم که به تخریب و غارت رسید و از اهداف منطقی و اولیه دور شد نیز همین ترس و واهمه از تاثیر تغییر قیمت بنزین بر دیگر کالاها و اجناس بود؛ چرا که به یکباره موجب می شد وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم با نوسانات و تکانه های جدی مواجه شود.

اما با گذشت یازده روز از اجرایی افزایش قیمت بنزین می توان قضاوت و ارزیابی اولیه در این باره داشت. در حال حاضر رصد و بررسی نرخ خدمات و قیمت کالاها در بازار حاکی از آن است که برخلاف وعده های داده شده بهای برخی خدمات و اجناس افزایش یافته است. 

در این باره خبرگزاری ایرنا در گزارشی در تاریخ 3 آذر خبر داده « برخی اقلام کالایی بعد از افزایش قیمت بنزین، گاهی با الگویی منطقی و در بسیاری مواقع به‌صورت هیجانی رشد کرده‌اند». ایرنا عنوان می کند« نرخ حمل و نقل مسافران درون شهری و تره بار بین 25 تا 50 درصد رشد داشته است». در ادامه گزارش آمده که نه یک کالا و خدمت بلکه مجموعه ای از آنها افزایش داشته که صرفا فقط « ابتدا از کالاهایی شروع شده که به‌صورت مستقیم از قیمت بنزین تأثیر پذیرفته‌اند».

دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صراحتاً عنوان کرد گزارشاتی از گرانی کالاها دریافت کرده است. لاریجانی حتی به گرانی توسط شرکت های دولتی و خودروسازی ها اشاره کرد. دیگر نمایندگان مجلس نیز بر چنین موضوعی تاکید داشته اند.

اوضاع و شرایط به گونه ای شده که وزیر صمت نیز صراحتاً افزایش قیمت ها را تائید کرده است. امروز خبرگزاری تسنیم به نقل از رضا رحمانی نوشت « افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند».

البته مشخص نیست منظور وزیر از این عبارت که« تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند» چیست؛ چرا که بالطبع افزایش سه برابری قیمت بنزین حتماً راننده خودروها و تاکسی ها را تحت فشار خواهد گذاشت و آنها هم تنها راه در افزایش کرایه ها جستجو می کنند.

در این بین اگر چه برخی از تورم حداکثر 2 یا 3 درصدی سخن می گفتند اما واقعیت بازار نشان دهنده این است که این اعداد و ارقام حداقل تا کنون بر واقعیت تطابق و هماهنگی ندارد و مشخص هم نیست در آینده اوضاع این گونه پایدار بماند. 

برای این که چرا برخلاف صحبت های اولیه مسئولان، نرخ کالاها و خدمات افزایش یافته می توان پاسخ مختلفی را مطرح کرد. از جمله این که اصولاً تبعات چنین تصمیمی بررسی نشده بوده یا اینکه اتفاقاً بررسی کرده بودند و به چنین نتایجی نیز رسیده بودند اما بدلیل این که صرفاً خواهان اجرایی شدن افزایش بنزین بودند بخشی از واقعیت بیان نشده است.  البته ممکن است بیان شود در روزهای ابتدایی طرح بدلیل همراهی مردم چنین سخنانی بیان شده  یا اینکه سودجویان، دلالان و افراد فرصت طلب از موقعیت سوء استفاده کرده و راساً به چنین کاری دست زده اند و ....

اما هر کدام از این پاسخ ها که پذیرفته شود به این معناست که یا تصمیمی منطقی با بررسی تمام ابعاد و پیامدهای آن اتخاذ نشده یا این که دولت در بزنگاه ها و مقاطع مختلف تمایل دارد با اتخاذ مواضع پوپولیستی فقط همان لحظه را از سربگذراند تا در آینده نیز به اقتضای شرایط موضع گیری دیگری داشته باشد. هیچ کدام از این ها نیز زائل کننده این واقعیت نیست که بی توجهی در گردنه ها و بزنگاه ها به کاستن از مشروعیت و اعتماد عمومی جامعه منجر می شود.

موضوع بعدی نیز که دائماً مسئولان بر آن تاکید دارند و بارها اعلام کرده اند کنترل قیمت ها با استفاده از ابزارهای سخت و بگیر و ببند است. این گونه موضع گیری ها را نیز می توان در ادامه همان مواضع پوپولیستی ارزیابی کرد چرا که تجربه ثابت کرده صرفاً استفاده از این ابزار به نتیجه منجر نخواهد شد و باید مجموعه ای از تدابیر برای مدیریت بهتر قیمت کالاها و خدمات گرفته شود تا هر چه سریع تر، اقتصاد به تعادل برسد. بدون شک اگر دولت فاقد چنین بنیه و توان کارشناسی است می تواند اقتصاددانان را در جلسه ای گردهم آورد تا راهکارهای لازم را از زبان آنها بشنود

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۰۹۱۰۰۰۶:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۶
تازه اول راهیم ... هنوز مونده تا به گرونیا برسیم
ناشناس۱۲۰۹۴۶۴۱۰:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۶
واقعیت اینست که کارگزارانی ها و اصلاح طلبان توان اداره امور جاری کشور را ندارند و این موضوع را در 32 سال بعد از انقلاب اثبات کرده اند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۲۱۰۰۲۱۱۳:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۶
لابد اصول گرا ها و معجزه قرن توان اداره کشور رو دارن!
ناشناس۱۲۱۰۰۲۶۱۳:۲۹:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۶
دولت 8 ساله شما هم دیدیم !
ناشناس۱۲۱۰۲۷۹۱۴:۴۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۶
در دولت قبل اینقدر فساد و نفوذی وجود نداشت.
ناشناس۱۲۱۰۳۰۵۱۴:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۶
در دولت قبل فقط در 2 سال آخر تورم داشتیم اما در دولت روحانی در 4 سال اول رکود بی سابقه بود که باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات و افزایش نرخ بیکاری شد و در 4 سال دوم با تورم افسارگسیخته و کمرشکن مواجه شدیم.
ناشناس۱۲۱۰۵۰۷۱۶:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۶
دولت احمدی نژاد پول کلانی از دولت های خاتمی به ارث برد از طرفی قیمت نفت به بالای صد دلار در هر بشکه رسید. کار دیگری که احمدی نژاد علاوه بر هزینه 800 میلیارد دلاری کرد این بود که پیش پیش درآمدهای دولت های بعد رو هم خرج کرد یعنی اینکه برای دولت های بعد قرض و تورم را بجا گذاشت.
ناشناس۱۲۱۰۳۴۴۱۵:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۶
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا تقریبا"هیچ !
ناشناس۱۲۱۰۱۶۱۱۴:۱۱:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۶
این جماعت اقتصاد کشور را نابود کردند.
میلاد حمیدی۱۲۰۹۵۷۹۱۰:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۶
نتیجه کارشناسی دولت هست
ناشناس۱۲۱۰۰۹۹۱۳:۵۲:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۶
اقدامات غیرکارشناسی دولت باعث مشکلات فراوان برای کشور و مردم شد.
ناشناس۱۲۱۱۲۰۳۲۲:۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۶
قبل داستان دلار و بنزین ،قدرت خرید مون پایین بود ،حالاکه الحمدالله..
احمد۱۲۰۹۱۰۱۰۶:۴۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۶
نمیدانم دخصوص این مسایل تحلیل افراد عادی این مملکت بسیار صحییح ودرست است اما دولت مردان این مسایل را عامدانه ،قادر به به درک آن نیستند.
ناشناس۱۲۰۹۵۰۶۱۰:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۶
هر دولت دیگری اینقدر مشکلات برای مردم ایجاد کرده بود 100 درصد استیضاح و رد صلاحیت و عدم کفایت می شد مجلس نباید کوتاه بیاید.
ناشناس۱۲۰۹۸۴۰۱۲:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۶
تصمیم سران سه قوه بوده هاااااا!!!!!!کی باید کیو استیضاح کنه اونوقت؟؟
ناشناس۱۲۱۰۰۹۷۱۳:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۶
در شورای سران 3 قوه 17 نفر حضور دارند که 10 نفر از دولت و 4 نفر از مجلس و 3 نفر از قوه قضاییه هستند یعنی اکثریت با دولت بود.
ناشناس۱۲۱۰۴۰۱۱۵:۳۳:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۶
آقای رئیسی تاکید کرده بود بدون اطلاع رسانی قبلی و اقناع افکار عمومی نباید این طرح اجرایی بشود.
ناشناس۱۲۱۰۵۱۰۱۶:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۶
اگر اطلاع قبلی داده میشد صف های کیلومتری پمپ بنزین ها شکل میگرفت و مردم برای ذخیر سازی بنزین هجوم می آوردند. صف های کیلومتری تابستان که شایعه گرانی بنزین شد یادتان که نرفته
علی۱۲۱۰۰۱۷۱۳:۲۷:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۶
مگه دولت احمدی نژاد با اون همه خرابکاری استیضاح شد!!؟
ناشناس۱۲۱۰۲۹۵۱۴:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۶
احمدی نژاد طرح سهمیه بندی بنزین و یارانه ها را با کمترین تنش اجرا کرد اما حالا با بی تدبیری و عدم زمان سنجی و عجله اجرا شد که باعث آشوب در 70 شهر شد و 20 هزار میلیارد تومان به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد شد.
ناشناس۱۲۱۰۴۰۴۱۵:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۶
خرابکاری دولت احمدی نژاد فقط تبلیغات بود باور کنید خدمتی که احمدی نژاد کرد هیچ دولتی نکرد بحث یارانه ها- سهمیه بندی بنزین- مسکن مهر و مذاکراه با اروپا و خود کفایی بنزین و.. که همه را دولت روحانی زیر سوال برد و بعد از چند سال حالا اومده اول خط یکی یکی اون ها را پیگیری میکنه حالا قضاوت با شماست.
ناشناس۱۲۱۰۶۵۸۱۷:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۶
اگر مردم عادی تحلیل بلد بودند که به این دولت فشل رای نمیدادن چی میگی داداش
ناشناس۱۲۰۹۱۰۳۰۶:۵۱:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۶
کاملا مشخصه که گرون میشه
ناشناس۱۲۰۹۱۰۶۰۶:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۶
بنزین را گران کردند و میگفتند هیچ چیز را نمی گذاریم گران کنند حالا که همه چیز گران شده است از خواب می پرند و با تعجب می گویند باید گران نمی شد و گران شده است حالا میگین چیکار کنم ؟
ناشناس۱۲۱۰۰۰۷۱۳:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۶
پس فردا روحانی میا میگه باید همه چیز ارزان شود و خلاص با هوش نیستم سناریو تکراری شده
ناشناس۱۲۱۰۲۸۹۱۴:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۶
اینکه در تصمیم گیریها فقط به منافع خودشان فکر میکنند شکی نیست وگرنه یک بچه هم میداند که با این تصمیمات، گرانی به خیلی جاها نفوذ پیدا خواهد کرد. مثل روز روشنه
ناشناس۱۲۰۹۱۰۷۰۶:۵۷:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۶
سهمیه وانت پیکان ماهانه ۲۰۰ لیتر تعیین شده که بااحتساب ۴ روز تعطیل یعنی روزانه حدود ۸ لیتر بعبارتی روزانه حداکثر ۷۰ کیلومتر مسیر بدون ترافیک که در بهترین حالت ۲ سفر بین شهرهای داخل استانی یا چهار سفر داخل شهر عایدش میشه ! سهمیه تاکسی ون ماهانه ۶۰۰ لیتر تعیین شده درحالیکه حدمتوسط مصرفش روزانه ۶۰ لیتره ! یعنی ۱۰ روز کاری ! الباقی هزینه های سوخت به نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومنی باید از کجا تامین بشه بجز صاحب بار یا مسافر ؟!
ناشناس۱۲۱۰۰۳۹۱۳:۳۳:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۶
حتی اگر سهمیه کافی هم باشه باز 50 درصد افزایش قیمت داره. بهبود تدریجی تخریب جهشی می باشد. راه به ترکستان هم نمی برند با این کارهایشان.
ناشناس۱۲۰۹۱۱۲۰۷:۰۱:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۶
وعده دادن کار همیشگی مدیران در این دهه های اخیر هست .مسئله اینه که مردم دیگه این وعده ها رو باور ندارن .خود مدیران هم دیگه به اون وعده هایی که میدن باور ندارن .تنها مسئله فریب مردم برای بقاست.
ناشناس۱۲۰۹۱۲۲۰۷:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۶
عمرا بتونن گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین رو کنترل کنن
ناشناس۱۲۰۹۶۰۸۱۱:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۶
مردم پاسخ این بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها را پای صندوق رای خواهند داد.
ناشناس۱۲۱۰۰۹۱۱۳:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۶
اگر مردم میتونستن صلاح خودشون رو تشخیص بدن که بعد از چهار سال ناتوانی دولت و بیکار شدن جوان ها و تعطیلی کارخانه ها دومرتبه به این دولت رای نمیدادند
ناشناس۱۲۱۰۳۳۲۱۵:۰۵:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۶
مردم چوب انتخاب غلط شون در سال های 92 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
علی یانگ۱۲۰۹۱۲۷۰۷:۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۶
چرا نمی خاید قبول کنید که با سه برابر شدن بنزین گرونی ایجاد میشه.این رو بچه دو ساله هم می دونه
ناشناس۱۲۰۹۱۳۲۰۷:۲۹:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۶
ما به این جور دروغهای رسوا عادت داریم. رییس دولت نهم آمد گفت یارانه حق همه است و نباید هر کس بیشتر مصرف می کند بیشتر بگیرد و ما به همه مساوی میدهیم تا خودشان مدیریت کنند ولی الان می گویند یارانه حق همه نیست و آنقدر تکرار می کنند که برای مردم هم جا افتاده.
ناشناس۱۲۰۹۱۳۸۰۷:۳۵:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۶
بی خود به مردم وعده ی الکی دادید گرانی بنزین مساوی با گرانی دوباره کالا لزوم گرانی بنزین برای مدیریت سوخت و مصرف هم به کنار لزوم حمایت از قشر ضعیف هم خیلی مهمه که البته همه ی مردم ایران ادعا دارند فقیرن و نیاز به حمایت حالا اصلن طرف نمی دونه فقر چیه :)
ناشناس۱۲۰۹۵۲۸۱۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۶
اصلاح طلبان فقط بفکر منافع جناحی و شخصی خودشان هستن و اصلا"بفکر مردم نیستن.
ناشناس۱۲۰۹۱۴۳۰۷:۳۸:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۶
گرانی مهم نیست، عوضش امنیت داریم
ناشناس۱۲۰۹۴۷۳۱۰:۱۲:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۶
اگر به دولت بود که توان موشکی کشور را هم به مذاکره و معامله می گذاشت و آنوقت امنیت هم نداشتیم.
ناشناس۱۲۰۹۷۶۹۱۱:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۶
منفی ها از منافقین داخلی و ایضا از البانی و عربستان است.
ناشناس۱۲۱۰۲۹۹۱۴:۵۶:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۶
به خدا داعش هم مثل شما فکر میکنه. میگی هر کس مثل من فکر نمی کنه یک خودفروخته منافقه؟ داعش هم میگه هرکس مثل من فکر نمیکنه یک کافره و خونش مباح. بالقوه خیلی از مردم ما استعداد داعشی بودن را دارند خدا رو شکر توانش رو ندارند و کاره ای نیستند!
ناشناس۱۲۱۰۰۹۶۱۳:۵۰:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۶
امنیتم به خاطر اینه که دست دولت نیست وگرنه اون رو هم نابودش میکرد
ناشناس۱۲۱۰۰۵۲۱۳:۳۸:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۶
امنیت اقتصادی نداریم. امنیت اقتصادی نداشته باشیم یعنی جنگ داخلی و امنیت نظامی یعنی جنگ خارجی . ولی اگه امنیت اقتصادی نباشه مملکت متلاشی می شه و امنیت نظامی رو از بین می بره
ناشناس۱۲۰۹۱۵۹۰۷:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۶
نتایج سه برابر کردن قیمت بنزین: بیشتر گران شدن کالاها و خدمات بیشتر ارزان شدن اعتماد مردم
ناشناس۱۲۰۹۱۶۷۰۷:۵۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۶
آب میوه ارزان شده است.
ناشناس۱۲۰۹۱۸۶۰۸:۰۶:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۶
سدا و صیما که میگه همه چی آرومه و برخی اقلام ارزان هم شده !!!!!!!!!
یک معلم۱۲۰۹۵۳۷۱۰:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۶
همه چی آرومه من چقدر خوشحالم!
ناشناس۱۲۰۹۵۶۸۱۰:۴۴:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۶
اخه صدا سیما بودجشو دولت میده اگه این حرفا رو نزنه که بودجشو قطع میکنن دولت همیشه از طریق بودجه گرو کشی میکنه و صدا سیما ما بی خاصیت شده
ناشناس۱۲۰۹۶۴۹۱۱:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۶
البته بودجه صداوسیما بیشتر از صندوق توسعه ملی برداشت میشه. مثلا همون 900 میلیون دلار معروف
ناشناس۱۲۰۹۱۹۵۰۸:۱۱:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۶
گرانی و قطع اینترنت، سرگرمی های این روزهای مردم هستند!
ناشناس۱۲۰۹۱۹۷۰۸:۱۱:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۶
واقعیت این است که این دولت به عللی که مشخص نیست هیچ تمایلی هم به کنترل قیمتها و جلوگیری از گرانی ندارد و مثال آن شرکتهای دولتی و خدمات دولتی هستند که حتی آنها نیز درمسابقه گرانی فعالانه شرکت میکنند و بعضا گرانی آنها نیروی محرکه برای سایرین میشود.
ناشناس۱۲۰۹۵۱۹۱۰:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۶
ان شاءالله در انتخابات اسفند ماه مردم از خجالت شون در می آیند.
ناشناس۱۲۰۹۵۸۲۱۰:۴۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۶
عللش کاملا مشخصه دولت قصد ناراضی تراشی و دو قطبی کردن فضای انتخاباتی رو داره تا جناحش بازم رای بیارن
ناشناس۱۲۱۰۰۰۶۱۳:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۶
دوران دو قطبی سازی و مظلوم نمایی تمام شده،
ناشناس۱۲۰۹۲۰۱۰۸:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۶
دو شوک قیمتی دیگر در راه است گران کردن گازوئیل نپذیرفتن FATF
ناشناس۱۲۰۹۵۱۰۱۰:۲۶:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۶
نگران نباش روحانی زبان صحبت کردن با دنیا رو بلد است !!!خخ
ناشناس۱۲۰۹۶۱۴۱۱:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۶
بله کاملا درست است.البته باید وضع مالیات به دارایی ها و پول مردم را نیز به آن اضافه کرد. گمرک را هم فراموش نکنید.
ناشناس۱۲۰۹۷۸۲۱۱:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۶
تو نگران آن FATF کذایی نباش به کوری چشم دشمنان داخلی (لیبرالهای مستقر در دولت) و ایضا خارجی ها هرگز تصویب نخواهد شد.
ناشناس۱۲۱۰۰۴۸۱۳:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۶
FATF تصویب نشود معاملات خارجی دچار چالش خواهد شد و شوک دیگری به اقتصاد ایران وارد میشود
ناشناس۱۲۱۰۳۱۴۱۴:۵۹:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۶
با FATF حتی واردات چمدانی دلار و طلا هم ممنوع خواهد شد و به تبع آن نرخ تورم و ارز افزایشی خواهد شد.
ناشناس۱۲۰۹۲۰۵۰۸:۱۶:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۶
کدام وعده دولت راست در آمد که وعده کنترول قیمتهای راست در بیاید
ناشناس۱۲۰۹۲۴۰۰۸:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۶
مردم از اول می دانستند که مسئولان دولتی مثل وعده هایی که بارها و بارها به دروغ داده بودند این بار هم پوچ است. اعتراض مردم به سه برابر شدن قیمت بنزین هنوز وجود دارد آقای روحانی که نمی تواند به واسطه دوربین هایش نظر مردم را عوض کند.
dayanu۱۲۰۹۲۶۴۰۸:۴۱:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۶
اگر همه کارشناسان را نیز جمع کند به نتیجه ای میرسند که مردم با اعلام نرخ بنزین با تمام وجودشان دریافتند که راهی جز بالا رفتن قبمتها نیست و همه اقدامات سلبی که دولت یا هرنهاد دیگری برای نگهداشتن قیمتها در سطح قبلی انجام می دهند ، فقط هزینه های نظارت بی نتیجه را بالا می برد.
ناشناس۱۲۰۹۲۷۳۰۸:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۶
گفتار درمانی تدبیر دولت است.
نوید۱۲۰۹۲۹۴۰۸:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۶
اون مردم بدبختی که اومدن بیرون و مسالمت آمیز اعتراض کردند حتما یه چیزی می دوستن دیگه! چون توی کف جامعه زندگی کردن و مطمئن هستن وقتی مسئولین میگن قیمت ها رو کنترل میکنیم یعنی صددرصد افزایش قیمت خواهیم داشت!
ناشناس۱۲۰۹۲۹۸۰۸:۵۳:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۶
لحظه ای داره همه چیز گرون میشه به داد مردم برسید خییییلی زشته که ما تو کشور گرسنه داشته باشیم مرد باشید و استعفا کنید آقایون وزرا و نمایندگان یک کلام بگید نمیتونیم اینقدر دروغ تحویل مردم ندید خصوصا شما آقای وزیر صنعت و معدن و تجارت
ناشناس۱۲۱۰۱۶۷۱۴:۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۶
اینا هم استعفا کنن زیاد فرقی نمیکه چون یکی مثل همینا میاد سر کار و همین راه رو ادامه میده.
ناشناس۱۲۰۹۳۴۰۰۹:۱۸:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۶
از اول هم معلوم بود قیمت همه چیز افزایش پیدا میکنه.
م۱۲۰۹۳۴۲۰۹:۱۹:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۶
یا بنزین ارزون کن یا استعفا بده آقای روحانی
م.ر۱۲۰۹۳۴۴۰۹:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۶
باسلام اول قرار شد به همه مردم حتی اونایی که یارانه نمی گیرند یارانه بنزین بدهند که بعدا زدن زیرش وحتی آمار دروغی شصت میلیونی صادر کردن بعد گفتن هیچ افزایش قبمتی نباید باشد که حالا بعضی افزایش ها را منطقی اعلام کردن اینها همه دروغگویی ودورویی نبست پس چی هست
محمود۱۲۰۹۳۵۴۰۹:۲۵:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۶
ریشه قضایا در نا توانی دولت در شناسایی ثروتمندان توسط و اخذ مالیات از ایشان است....مردم فرودست برای اخذ مالیات مستقیم و غیر مستقیم در دسترس دولتند....مبارزه با گرانی غیر متعارف هم ناتوانی دیگر دولت است..
000۱۲۰۹۴۰۶۰۹:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۶
با اين وضعيت شب عيد بايد ميوه را به سه چهار برابر قيمت بخريم علي بركت الله
ناشناس۱۲۰۹۴۷۷۱۰:۱۳:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۶
اصلاح طلبان فقط حرف می زنند و رقبا را تخریب می کنند ولی مرد عمل نیستند
ناشناس۱۲۰۹۵۷۳۱۰:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۶
البته حامیانش هم فقط کور کورانه طرفداری میکنن و این هم مشکلات ساخت دولت رو گردن دیگران میندازن
ناشناس۱۲۱۰۱۷۳۱۴:۱۵:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۶
اصلاح طلبان با تورم افسارگسیخته و بیکاری و فساد مردم را نقره داغ کردند و باید بروند.
ناشناس۱۲۰۹۹۵۱۱۳:۰۵:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۶
احمدی نژاد شما هم بنزین ۱۰۰ تومنی رو ۷۰۰ کرد.‌احتمالا سنت قد نمیده با الزایمر گرفتی
ناشناس۱۲۱۰۳۲۰۱۵:۰۱:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۶
در دولت اصلاحات چرا بنزین 20 تومانی 100 تومان شد ؟!
ناشناس۱۲۱۰۷۱۴۱۸:۰۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۶
از من میپرسی؟ مگه من مسئول عملکرد اصلاح طلبان هستم؟ تورم افسار گسیخته در همه دولتها بوده. راست و چپ نداره
ناشناس۱۲۱۰۳۳۹۱۵:۰۷:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۶
احمدی نژاد یارانه می داد اما این دولت کمک معیشتی را به حساب اکثریت خانوارها واریز نکرده است.
ناشناس۱۲۰۹۴۹۸۱۰:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۶
استعفا آبرومندانه تر از عزل هست
ناشناس۱۲۰۹۵۱۱۱۰:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۶
با گرانی تا 1400
ناشناس۱۲۰۹۵۱۲۱۰:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۶
یعنی شما افزایش پنجاه درصدی همون سهمیه کوپنی را نمی بینید واقعا علم اقتصادو ترکوندین
ناشناس۱۲۱۰۴۳۰۱۵:۴۲:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۶
عزیزم از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ یعنی چند درصد؟؟؟ از ۱۰۰ به ۷۰۰ یعنی چند درصد؟؟
ناشناس۱۲۰۹۵۱۸۱۰:۲۸:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۶
همان فردی که می گوید تاثیر قیمت بنزین در تورم دو تا چهار درصد است خودش قیمت دلار صرافی بانک را ظرف یک هفته ده درصد گران کرده
ناشناس۱۲۰۹۵۲۷۱۰:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۶
واقعیت اینه که دولت میخاد زور بگه والسلام
علی۱۲۰۹۵۷۸۱۰:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۶
ازاینکه مسئولان ماها رو چی فرض میکنن و چطور میبینن که اینگونه برامون حرف میزنن.،بخدا قسم که از خودم و توهین به شعورم خجالت میکشم
ناشناس۱۲۰۹۶۰۳۱۱:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۶
در هفته اخیر د ر ارومیه نان لواش را که قبلا شش هزار تومان می خریدیم با دوهزار تومان افزایش به هشت هزار تومان می فروشند البته بامجوز اتحادیه و مسئولان ذیربط .
ناشناس۱۲۰۹۶۰۴۱۱:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۶
حدیثی از امام حسن عسگری (ع) نقله که می فرمایند تمام پلیدی ها را در یک اتاق جمع کردند و کلید آن دروغه . لابد مسئولین ما این حدیث را نخوانده اند.
ناشناس۱۲۰۹۸۶۷۱۲:۳۱:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۶
واقعیت این است که بازار دستوری نیست. بازار برایندی از عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده است.
ناشناس۱۲۰۹۹۸۸۱۳:۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۶
لحظه ای داره همه چیز گرون میشه به داد مردم برسید خییییلی زشته که ما تو کشور گرسنه داشته باشیم مرد باشید و استعفا کنید آقایون وزرا و نمایندگان یک کلام بگید نمیتونیم اینقدر دروغ تحویل مردم ندید خصوصا شما آقای وزیر صنعت و معدن و تجارت
ناشناس۱۲۱۰۱۷۹۱۴:۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۶
اصولگراها عامل قطع اینترنت هستند ! علت تحریم موشک پرانی و شعار اونهاست
ناشناس۱۲۱۰۳۲۶۱۵:۰۳:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۶
هیلاری کلینتون:تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۲۱۱۵۶۳۰۳:۲۴:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۷
شما اصلاح طلبها حرف رفیقتون کلینتون رو هم قبول ندارید
ناشناس۱۲۱۰۳۵۰۱۵:۱۲:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۶
قطع اینترنت و تشدید تحریم ها دستاورد دولت بنفش است.
والی۱۲۱۰۳۳۵۱۵:۰۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۶
.. ننه جون من هم میفهمه همه چیز گرون شده . گوجه 14 هزارتومانی . پراید 45 به 55 میلیونی انواع پوشاک و انواع مواد خوراکی خصوصا لبنیات همان روز اول 10تا 15 در صد گران کردن فقط بیچاره کارگران وکارمندان . در واقع زمان عزای حقوق بگیرانه نه بقیه
ناشناس۱۲۱۰۴۰۲۱۵:۳۳:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۶
از سال هشتاد و نه تا حالا قیمت همه چیز حداقل حداقل ده برابر شده، و گویا این وضعیت تمام بشو نیست....
ناشناس۱۲۱۰۴۲۵۱۵:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۶
مگه نمی گین گرونی گزارش بدین، کورین؟؟ پراید شده ۵۷ تومن اینو باید گزارش داد یعنی نمی دونین؟
ناشناس۱۲۱۰۴۴۶۱۵:۵۱:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۶
بودجه نهاد ریاست جمهوری در مهرماه به اندازه سه وزارتخانه بود؟!!! این تشنگان ثروت چرا برای ما تصمیم میگیرند؟ سفره شان از مردم جداست.
ناشناس۱۲۱۰۴۶۵۱۶:۰۳:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۶
اون‌مسئولانی که می گفتم ایشال‌‌دولت قیمت ها رو کنترل می کنه حالا بیان جوابگوی ۶۰میلیون جمعیت زیر خط فقر ایران باشن
ناشناس۱۲۱۰۶۲۱۱۷:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۶
دیگه ازطرف مردم حمایت شد ؛ تموم شد
من۱۲۱۰۶۲۶۱۷:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۶
روحانی در تبریز گفت من از روز و ساعت اجرا شدن افزایش قیمت بنزین خبر نداشتم ! بعد بلافاصله میگه دشمن خبردار بود و مردم را به خیابان کشاند وای بر ما که دشمن ..
ناشناس۱۲۱۰۸۳۱۱۸:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۶
هزار وعده ی خوبان یکی وفا نکند.
ناشناس۱۲۱۱۲۳۱۲۲:۲۳:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۶
دولت اول باید از خودش شروع کند . بسته های اینترنت مدت دار که محدودیت زمانی دارند و با محدودیت دسترسی امکان استفاده نداشتیم و پایان یافته و یا رو به پایان است آیا دولت نباید بازرسی شود و این مبالغ را به مردم برگرداند ؟
ناشناس۱۲۱۱۳۲۵۲۲:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۶
آخه مگه میشه بنزین گرون شه و جنس گرون نشه؟؟؟این رو‌کدوم عقلی قبول میکنه؟؟؟؟
ناشناس۱۲۱۱۵۸۳۰۴:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۷
و دیگر این که ما گوش مون به حرف مفت شنیدن عادت داره!
ناشناس۱۲۱۳۱۱۳۲۰:۴۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۷
اینکه بعد از گرانی بنزین همه چیز گران میشود کاملا مشخص بود و در دروغ بودن وعده مسوولین شکی نبود و الان هم بحثی در این نیست. اما در اینکه چرا مردم وعده های دروغ را میپذیرند بحث زیاد است منجمله بحث ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین