اعتراضات مدنی و سیاستگذاری‌های غلط در رسانه ملی

محمدعلی حبیبی،   3980902055 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعتراضات مدنی و سیاستگذاری‌های غلط در رسانه ملی

حالا که از دامنه و شدت اعتراضات کاشته شده و وارد فاز آرامش شده ایم وقت آن رسیده که به نقد شرایط و زمینه هایی بپردازیم که در حوزه های مختلف باعث ناکارآمدی و بحران در  مدیریت تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی چون اصلاح قیمت بنزین می شود. درباره ابعاد اقتصادی و اجتماعی طرح دولت در این باره سخن فراوان گفته شد اما درباره سیاست گذاری رسانه ای در رسانه ملی کمتر سخن گفته شده است.

پرسش اصلی در این میان این است: «رسانه ملی» ما چه نقشی در اتفاقات اخیر و موارد مشابه در سال‌های گذشته داشته است؟ و آیا این نقش را به خوبی ایفا کرده است یا خیر؟! برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا رویه مالوف صدا و سیما در تمام سال های طولانی گذشته بررسی کنیم. رویه ای که علیرغم تغییرات مختلف در ریاست رسانه ملی همچنان وجود دارد.

نخستین واکنش صدا و سیما در قبال انتشار اخبار اتفاقاتی که خوشایند نیست، نوعا، نادیده گرفتن است. 

واکنش دوم صدا و سیما ، پخش یک گزارش یکطرفه است. گزارش یک‌طرفه به‌معنای گزارشی است که فقط از یک‌سو به اتفاقات نگاه می‌کند و حتی «نمایش» انصاف هم برگزار نمی‌کند. در مورد اخیر  بخش خبری بیست و سی روز شنبه یک گزارش یک طرفه درباره اتفاقات اخیر پخش کرد.

ماحصل این گزارش این بود که علی‌رغم اعتراضات به‌حق مردم، برخی از خرابکاران سوءاستفاده کرده‌اند و بنا داشتند به مخازن نفتی حمله کنند و ماموران مجبور به تیراندازی شدند. در اینجا پرسش‌هایی مطرح می‌شود چرا اعتراضات به‌حق مردم تا پیش از این در صدا و سیما جایی نداشته‌اند؟ چرا در این گزارش به عملکرد غلط در اطلاع‌رسانی درباره افزایش قیمت بنزین اشاره‌ای نشده است؟ و سوالاتی از این دست.

پس از واکنش دوم، صدا و سیما همان فرمان را ادامه می‌دهد و گزارش‌های مشابهی در روزهای بعد در این زمینه پخش می‌کند. همه گزارش‌ها هم مضمون مشترکی دارند و فقط برخی تصاویر جدید از شهرهای دیگر به آن اضافه شده است.

آیا این رویکرد، صحیح است؟ هرکس اندک فهمی از رسانه داشته باشد شهادت می‌دهد که رویکرد صدا و سیما از اساس غلط است. نخستین ایراد این است که متناسب با شرایط سال ۱۳۹۸ نیست بلکه مناسب سال‌های دهه ۶۰ است. در دو دهه اخیر، رسانه‌ها گسترش بسیاری داشته‌اند و دسترسی به رسانه‌های مختلف بسیار آسان شده است.

در گذشته صدا و سیما تقریبا رسانه‌ای انحصاری در کشور بود و افراد اخبار خود را از این رسانه می‌گرفتند. اما اکنون دسترسی به رسانه‌ها بسیار راحت شده است و فقط در گوشی همراه می‌توان به صدها رسانه داخلی و خارجی متصل شد و از اخبار آن‌ها استفاده کرد.

حتی اگر اینترنت هم مانند این روزها قطع باشد شبکه‌های ماهواره‌ای در دسترس هستند. چه‌اینکه در همین روزها هم شاهد هجوم مردم به شبکه‌های فارسی زبان کشورهای بیگانه برای دیدن و شنیدن اخبار وقایع بودیم. 

به‌تبع این فهم غلط ، اعتماد از صدا و سیما سلب می‌شود. احساس مردم به صدا و سیما این است که اولا خبررسانی درستی ندارد و ثانیا تحلیل‌های یک‌طرفه منتشر می‌کند و انصاف را رعایت نمی‌کند.

در چنین شرایطی مردم به رسانه‌های دیگر روی‌ می‌آورند و به آنها اعتماد می‌کنند؛ رسانه‌هایی که همگی معاند کشور ما هستند. وقتی اعتماد از صدا و سیما سلب شود، طبیعتا بازوی رسانه‌ای نظام از کار می‌افتد و در عوض بخشی از مردم به بازوی رسانه‌ای انگلیس و آمریکا و سعودی و پهلوی میل می‌کنند.

این اتفاق دقیقا سویه ضدامنیتی این رویکرد  را برملا می‌کند و در بطن خود به نقض غرض می‌انجامد. صدا و سیما می‌خواهد ملاحظات امنیتی را رعایت کند اما در عوض باعث بی اعتمادی افکارعمومی به اصلی‌ترین رسانه کشور و بالتبع تخریب امنیت کشور-حداقل در بلندمدت- می‌شود.

به نظر می‌رسد اگر کسی درد امنیت ملی این کشور را دارد یکی از نخستین اقدامات، تغییر رویکرد رسانه‌ای صدا و سیما در جهت کسب اعتماد عمومی است. راه‌حل آن هم مشخص است: فهم تکثر رسانه‌ای وفرصت دادن به سایر دیدگاههای انتقادی.

در وضعیت تکثر رسانه‌ای، صدا و سیما باید خود را رسانه‌ای در کنار رسانه‌های دیگر بداند و متوجه باشد انحصار رسانه‌ای دیگر وجود ندارد. برای جلب اعتماد در این وضعیت اولا باید اخبار را هرچند ناخوشایند نظام باشد پوشش دهد و در تحلیل‌ها هم دستکم ظاهر بی‌‌طرفی را رعایت کند.

مثلا درباره اتفاقات اخیر از نخستین ساعات شکل‌گیری تجمعات، صدا و سیما باید همه تجمعات را پوشش می‌داد و سخن معترضان را پخش می‌کرد، حتی اگر سخنشان ناحق باشد. در گزارش‌ها هم تلاش می‌کرد ظاهر بی‌طرف را رعایت کند یعنی سخنان معترضین را هم منعکس میکرد. چنین وضعیتی قابل اجراست اگر صدا و سیما درک درستی از رسانه خود داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۷۷۱۴۱۲:۵۹:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲
صدا و سیما حرف های مردم را باز تاب نمی دهد. صدا و سیما تنها یک ابزار است.
ناشناس۱۱۹۷۹۴۸۱۳:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲
سطح زندگی مدیران دولت در حدی است که مشکلات مردم را درک نمی کنند.
ناشناس۱۱۹۸۱۷۴۱۴:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲
احسنت تمام مشکل اینجاست که هر مسئولی از شهردار به بالا هیچ درکی از معیشت مردم ندارند.
ناشناس۱۱۹۸۶۵۳۱۶:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲
ADSL تهران وصل شد
تبریزی۱۱۹۹۱۱۰۱۹:۱۵:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲
مال تبریز هم وصل شد ولی یک ویدیو با کیفیت 240p تو یوتیوب دو ساعت طول می کشه پخش بشه اون هم با سرعت یک مگ. سرعت رو ببرین بالا. این چه وضعیه؟
۱۱۱۹۸۲۸۱۱۴:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲
آقای توکلی لطفا به وضعیت معلمان روستاها رسیدگی کنید ۰۰۰ ۸۰۰ ۱ دریافتی داریم ۰۰۰ ۵۰۰ کرایه رفت و آمد الآن با گرانی بنزین کرایه شده ۰۰۰ ۷۰۰ تومان کلا ۰۰۰ ۱۰۰ ۱ دست ما را می گیرد ظلم آخه تا چه حد . خسته شدیم بخدا
امیر حسین سلطان/تهران۱۱۹۸۲۶۰۱۴:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲
ضمن اظهار تشکر از سایت الف و نویسنده محترم که صدا و سیما را رصد نموده اند قابل ذکر است برخلاف نظر ایشان رسانه ملی در دهه 60 با وجود همه محدودیت ها الحق و الانصاف کارنامه قابل قبولی و رادیو بالاخص کارنامه درخشانی داشتند و مطلقا و متاسفانه رویکرد دهه های اخیر صدا و سیما مشابه و یا در حد سالهای دهه 60 نبوده است. به نظر می رسد نویسنده گرامی ظاهرا دیواری کوتاه تر از دهه 60 پیدا نکرده اند. ایکاش فضای امروز در رسانه ملی لااقل بسان همان دهه 60 بود. هیچگاه فراموش نمی کنم در حالی که حتی همین شهر تهران هدف و آماج بمباران و یا موشکباران رژیم بعث عراق قرار می گرفت رادیو و تلویزیون خیلی خوب و شایسته به معنای واقعی کلمه در خدمت مردم بودند و این در حالی بود که از ماهواره و اینترنت هم خبری نبود اما حقیقتا آدم لذت می برد پیچ رادیو را باز کند و ساعات فراغت و آزادش را با برنامه های رادیو چه در روز و چه در شب بگذراند در حالی که تعداد کل شبکه های رادیو بعضا به عدد 3 هم نمی رسید. یاد ایام بخیر
ناشناس۱۱۹۸۹۷۲۱۸:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲
دولت روحانی به صورت عمدی قیمت بنزین را 3 برابر کرد
ناشناس۱۱۹۹۴۴۱۲۱:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲
الانم دوباره شروع کرده به همون حرکات تکراری بعد از اعتراضات واین قدر رو اعصاب میره تا مردم خسته بشن !
ناشناس۱۱۹۷۷۱۷۱۲:۵۹:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲
مردم در مورد حذف کارت سوخت و سهمیه بندی در سال 93 و احیای دوباره آن با اینهمه خسارت که به کشور و مردم وارد شد اقناع نشدند روحانی و زنگنه باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.
ناشناس۱۱۹۸۱۴۳۱۴:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲
با برجام اقتصاد رو به آرامش و شکوفایی می رفت تا اینکه شماها از داخل و ترامپ از خارج آنرا بهم زدید
عجایب شهر۱۱۹۸۵۷۱۱۵:۴۹:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲
مشکل برجام همین بود که ترامپ به راحتی تونست آن را به هم بزند در حالیکه ما همه تعهدات را انجام داده بودیم!
شهاب۱۱۹۸۵۸۴۱۵:۵۳:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲
برجام؟؟؟؟بفرمایید در داخل چه کاری بر علیه برجام انجام شد؟؟عملا غیر از انجام تعهدات ایران چیزی در برجام عملی نشد ،آیا با امضای برجام دلار ارزان تر شد؟تورم کاهش یافت؟ اشتغال؟صادرات؟همین مغالطه ها کارمان را به اینجا کشانده.
ناشناس۱۱۹۹۲۶۹۲۰:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۱۹۷۷۲۵۱۳:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲
افزایش سه برابری یک شبه قیمت بنزین اقدامی غیرکارشناسی بود و حق مردم ایران نبود.
ناشناس۱۱۹۷۷۲۶۱۳:۰۱:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲
من به شخصه به تمامی اعضای دولت روحانی و به خصوص شخص رییس جمهور کامل بی اعتماد شدم.خیلی بده که ما به کسی اعتماد کنیم ولی طرف ما ،ملتی رو که بهش رای دادن رو غریبه بدونه و یک شبه بدون اطلاع قبلی مثل یک دشمن با ملت رفتار کنه و بقول خودشون به ملت رکب بزنن.
ناشناس۱۱۹۸۵۳۲۱۵:۳۶:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲
حتی ترامپ هم اول چند ماه تهدید کرد بعد از برجام خارج شد!
ناشناس۱۱۹۷۷۳۰۱۳:۰۲:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲
حق با روحانی است!!!
ناشناس۱۱۹۷۹۲۶۱۳:۳۰:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲
نماینده مجلس:گرانی بنزین دستپخت روحانی و لاریجانی بود.
ناشناس۱۱۹۸۲۱۸۱۴:۲۵:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲
امام فرمود مجلس در راس امور است نماینده ایی که شجاعت دفاع از حق ملت را نداشته باشد و به فکر جیب خود و اطرافیان باشد هیچ قدرتی برای دفاع از من ندارد
ناشناس۱۱۹۷۷۳۶۱۳:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲
از نظر صدا و سیما اوضاع مردم و جامعه گل و بلبل است. این مردم و جوامع غربی هستند که مردمشان در فلاکت و بدبختی زندگی می کنند.
ناشناس۱۱۹۸۲۲۳۱۴:۲۶:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲
... و اطلاع ندارن که بدبختن ولی صداسیمای ما میدونه که اونا بدبختن!!
ناشناس۱۱۹۷۷۳۸۱۳:۰۳:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲
قطعی سراسری اینترنت بدون هیچ توضیح و توجیه نشان دهنده این است که وارد فاز آرامش نشده ایم ، اولین مرحله از فاز آرامش این است که مسئولان شجاعانه به اشتباه خود در سه برابر کردن یک شبه بنزین اعتراف کنند .
ناشناس۱۱۹۷۷۳۹۱۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲
پرسش اصلی اینست که چه کسانی از حذف کارت سوخت و افزایش مصرف آن و واردات بنزین در 5 سال گذشته سود می بردند ؟!
ناشناس۱۱۹۷۷۵۱۱۳:۰۴:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲
من که نگاه می کنم همیشه گفته و بارها هم گفته اعتراض ها با اشوب باید جدا شود ولی چون شما ها دنبال جناح بازی و دنبال مقصر هستی ان ها نمی بینی
ناشناس۱۱۹۷۷۵۷۱۳:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲
صدا و سیما نیازی به اضافه کردن مخاطب جدیدی نمی بیند. عده ای مخاطب این رسانه هستند و صدا و سیما فکر می کند که حفظ همینها برای حفظ کشور کافیست.
ناشناس۱۱۹۷۷۶۶۱۳:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲
با اتش و مواد انفجار دارند می زنند ناکار می کند شهر را ان وقت حرف از صحبت کردن با ان ها می کنی؟ می زنند داغونشن می کنند خبرنگاران را چی می گویی برای خودت؟
ناشناس۱۱۹۷۷۷۹۱۳:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲
اصلا هیچی نگوید صدا و سیما دلیلی وجود ندارد که به شبکه هایی که برای تجزیه ایران تشکیل شدن نگاه کرد
امیر حسین سلطان/تهران۱۱۹۸۳۲۰۱۴:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
دوست عزیز چه خوب بود شما دکتر می بودید و این چنین هم برای بیمار های تان نسخه می پیچیدید! آخر مگر می شود برای همیشه رویکرد رسانه ملی(رادیو و تلویزیون داخل کشور) را نادیده گرفت؟!
ناشناس۱۱۹۸۷۳۱۱۶:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲
چه ربطی به دکتر داشت؟
ناشناس۱۱۹۸۵۲۳۱۵:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲
تو چشم وگوشتو ببند
ناشناس۱۱۹۷۷۹۴۱۳:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲
سلام ..دوست عزیز... اگر کمی برنامه ها صدا و سیما را دنبال می کردید و در شبکه های ماهواره ای معاند آشیانه نمی کردید شاید می دید که نظرات مخالفان طرح اصلاح بنزین و چگونگی اجرای آن از زبان مردم به کرات پخش شد..
ناشناس۱۱۹۹۱۵۲۱۹:۲۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲
بله انتقا ها را به شرطی که فقط به دولت بود پخش می کرد
فامیل دور۱۱۹۷۸۰۴۱۳:۱۰:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲
خیلی وقته که رسانه ملی اعتبار خودشو از دست داده.. حال هی گزارشات یکطرفه پخش کنه.. من موندم اون گزارشگری که میره این گزارشات رو میسازه چجوری با وجدان خودش کنار میاد؟؟؟
ناشناس۱۱۹۷۸۱۲۱۳:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲
صدا و سیما ملی رسانه نیست ابزار است
ناشناس۱۱۹۷۸۴۲۱۳:۱۶:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲
مثال جالب در مورد شبکه خبر بود که هفته پیش اعلام کرد مدارس شهرهای آبادان، خرمشهر، بهبهان، شیراز و اصفهان به علت آلودگی هوا تعطیل شده اند!!! در حالی که واقعیت برای همه مشخص بود بخاطر مسائل امنیتی (که صد البته بجا بود ) مدارس تعطیل شده است. وقتی اعتماد به رسانه ملی کم شود، جای آن را رسانه های خارجی پر میکند، وقتی برنامه های پر بیننده ای مثل نود (ورزشی فوتبالی ) حالا خورشید (اجتماعی انتقادی )و دستان (موسیقایی ) تعطیل شوند و حتی دکور کلاه قرمزی رو هم خراب کنند چه انتظار از انعکاس انتقادات مردم در خصوص وضعیت فعلی اقتصادی و اجتماعی از جمله افزایش قیمت بنزین و تبعات آن بر گرانی دارید؟ حد اقل یک میز گرد با حضور کارشناسان مستقل اقتصادی موافق و مخالف برگزار میکرد تا وجهه یک سویه خود را تعدیل کند
ناشناس۱۱۹۷۸۴۷۱۳:۱۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲
صدا و سیما خیلی وقته قافیه را به دیگر رساناهای معاند باخته است
ناشناس۱۱۹۷۸۵۳۱۳:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲
اعتماد از صدا و سیما سلب می‌شود... فکر کردی براشون مهمه؟
ناشناس۱۱۹۷۸۸۴۱۳:۲۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲
سیمای میلی حتی تره هم برای انتقادات شما خرد نمیکند چه برسد به ما شهروندان درجه 2!!!
ناشناس۱۱۹۷۹۰۳۱۳:۲۷:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲
من که هر جور شده بابام رو راضی می کنم ماهواره ببندیم اینجوری که نمیشه از همه چی بی خبر بمونیم
ناشناس۱۱۹۸۰۲۹۱۳:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲
ماهواره اخبار دروغ میگه بخشی از آشوب های اخیر زیر سر شبکه های معاند ماهواره ای بود.
ناشناس۱۱۹۸۱۵۱۱۴:۱۰:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲
عزیز من این حرفا دیگه قدیمی شده شبکه های ماهوارهای خبر نداشتن بنزین گرون شده و برنامه ای نذاشته بودن ولی مردم تو خیابون بودن تا کی میخواهید به این روش ادامه دهید؟
ناشناس۱۱۹۸۲۴۲۱۴:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲
و صدا و سیما همه اش داره اخبار واقعی پخش میکنه!!! نمونه اش تعطیلی مدارس در شهرستانها بدلیل آلودگی و برودت هوا !!!
علی۱۱۹۸۳۳۴۱۴:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲
ماهواره دروغ میگه ،صداو سیما راست میگه؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۱۹۸۰۵۵۱۳:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲
صدا و سیما که هیچی من از سایت خبری الف این سوال رو دارم که در حوادث هفته گذشته چند نفر از هموطنانم در کشور کشته شده اند؟ به تفکیک استان و مشخص نمودن تعداد نظامیها و غیر نظامیها. زخمی ها هم همچنین. هر چه باشد جان آدمها بسیار مهمتر از عابر بانک و سطل زباله و ... است. متشکرم
ناشناس۱۱۹۹۴۹۱۲۲:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲
اینترنت قطع کردن نفهمیم
ناشناس۱۱۹۸۱۲۵۱۴:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲
همین رسانه ملی اگر یک گزارش انتقادی ساده پخش کنه دولت اسلاحتلب بودجش رو قطع می کنه
ناشناس۱۱۹۸۱۴۱۱۴:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲
حق با رسانه ملی است
ناشناس۱۱۹۸۱۷۰۱۴:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲
این ره که میرویم به ترکستان است
ناشناس۱۱۹۸۲۹۰۱۴:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲
بابا دیگه بیخیال این حرفها بشین صدا و سیما مدلش پاک کردن صورت مساله هستش.
ناشناس۱۱۹۸۳۳۶۱۴:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲
چرا کسی از عملکرد صدا وسیما قبل از این تصمیم صحبتی نمیکنه؟ اصلا وظیفه اطلاع رسانی و اقناع مردم بر دوش کیست؟ صدا وسیما در موارد دیگه این همه گزارش و مصاحبه و... پخش میکنه نوبت به این مورد که می رسه هیچ!!! چرا ؟عجیب انکه شب آخر یه گزارش پخش کرد از مالزی و مصاحبه با چند نفر از مردم! نمی شد قبلش این کارو بکنه؟
ناشناس۱۱۹۸۳۹۱۱۵:۰۲:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲
هيس ! فقرا فرياد نمي کشند!!
حسن بک۱۱۹۸۵۷۳۱۵:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲
ماحصل کل برنامه های خبری، سیاسی، اجتماعی و تحلیلی صدا و سیما این است: " ما خوبیم انها بدند، ما داریم پیشرفت می کنیم انها دارند مضمحل می شوند"
ناشناس۱۱۹۸۵۷۶۱۵:۵۰:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲
چرا بخش‌های خبری صدا و سیما بویژه ۲۰ و ۳۰ برای مخاطب و مردم هیچ سطحی از شعور و فهم رو قایل نیست؟
ناشناس۱۱۹۸۵۸۲۱۵:۵۳:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲
این تصویر یک ادم کوکی کنترل شده است جهت ماسمالی کردن
محمودی۱۱۹۸۵۸۸۱۵:۵۴:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲
اقای حبیبی عزیز : مجلسی که در راس امور است تا صبح روز بعدا از گران شدن بنزین خبر نداشت و موضوع رو از در وهمسایه شنید آنوقت انتظار داری صدا وسیما چی رو خبر رسونی کنه.؟؟؟ کجای کاری ای برادر ؟؟؟
ناشناس۱۱۹۸۶۲۱۱۶:۰۵:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲
راستی صدا وسیما چقدر به وظیفه اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومي قبل گران شدن بنزین عمل کرد؟ مگر نه این وظیفه آنهاست و شورای امنیت ملی هم مصوب کرده بود.چرا شب آخر توانستن گزارش تهیه کنند ،خب اینکار را از یک هفته قبل شروع میکردند و از کارشناسان و مدیران هم دعوت میکردند...
ناشناس۱۱۹۸۶۲۳۱۶:۰۵:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲
خوبه نقد کنیم ولی ابتدا به خودمون. من از شما می پرسم خودتون چقدر انصاف رو در این مسیله رعایت کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اسی۱۱۹۸۷۲۸۱۶:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۲
من میگم گرانی 10 برابری همه چی در همه زمانها حق مسلم ماست ! آرمیکا در چه فکریه ما همیشه در صحنه هستیم!
ناشناس۱۱۹۸۸۱۳۱۷:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲
پس حق کیه
ناشناس۱۱۹۸۹۲۳۱۸:۰۱:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲
از ديد صدا وسيما همه اشوب طلب بودن
ناشناس۱۱۹۹۲۶۲۲۰:۲۲:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲
دولت نمیتونه قیمت گوجه را کنترل کنه گوجه کیلیویی ۱۲۰۰۰ تومان. بعد میاد ادعا میکنه ما تورم و افزایش قیمت را کنترل میکنیم
محمد۱۱۹۹۳۲۹۲۰:۴۳:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲
صدای مردومو بشنوید
ناشناس۱۱۹۹۵۸۷۲۲:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲
خدارو شکر سالهاست تلویزیون نمی‌بینم
حمید۱۱۹۹۸۱۷۰۱:۰۱:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۳
برخلاف تمام مقالات این چند روزه. این یکی خوب و شجاعانه بود تبریک می گم به نویسنده محترم آقای حبیبی از ایشون می خوام یه تحقیقی در خصوص آمار کشته شده ها به تفکیک هر شهر و پیدا کنند
حانیه۱۲۰۰۱۱۱۰۷:۵۶:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۳
سرویس مدرسه پسرم از 120 تومن رسید به 180 ،این اولین تاثیرش ،حالا هی بگید کسی حق نداره چیزی رو گرون کنه .
ناشناس۱۲۰۰۱۶۱۰۸:۲۰:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۳
به وظیفه صدا وسیما قبل از طرح هم اشاره کنید که وظیفه اطلاع رسانی داشت اما هیچ کاری نکرد!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین