حق اعتراض مدنی؛ چرا و چگونه؟/۳ عباس عبدی: وقتی اجازه اعتراضات مدنی را ندهیم، به طور ضمنی خشونت و تخریب را پذیرفته ایم/ حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است

گروه سیاسی الف،   3980902033 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک فعال سیاسی گفت: حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است، نمی‌توان چندهزار نفر در خیابان راه بیفتند و اعتراض کنند و رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون آن را به شکل مناسب منعکس نکنند. وقتی اجازه اعتراضات مدنی را ندهیم، به طور ضمنی پذیرفته ایم که اعتراض علیه آن باید با خشونت و تخریب همراه باشد.

عباس عبدی: وقتی اجازه اعتراضات مدنی را ندهیم، به طور ضمنی خشونت و تخریب را پذیرفته ایم/ حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است

به گزارش الف، بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد و همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به خانواده های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد. این تصمیم دولت موجب شد تا از روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین برگزار شود که این اعتراض ها از روز شنبه ۲۵ آبان نیز ادامه و موجب سوءاستفاده افراد اغتشاشگر و ضد انقلاب از اعتراضات مردمی شد.

گسترده شدن دامنه اعتراضات و ابهام های موجود درباره نحوه استفاده از حق مدنی اعتراض و تجمعات اعتراضی نکته ای است که در چند روز گذشته مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است. 

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص به الف گفت: دو سال پیش و بعد از اتفاقات سال ۹۶ این موضوع مطرح شد که مردم باید حق اعتراض داشته باشند ولی هنگامی که آب‌ها از آسیاب افتاد به فراموشی سپرده شد. در مواردی هم افرادی به خیابان آمده و اعتراضی هم کردند که بازداشت شدند. لذا این درست نیست که تا مسئله ای پیش می آید فورا یاد حق قانونی بیفتیم و بعد هم فراموش کنیم. سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که حق قانونی برای تصمیمات اجرایی را دارد، حالا بگذریم از قید اجرایی این گزاره، اما می گویند این حق را دارند، این حق چگونه اجرایی می‌شود؟!

وی تصریح کرد: مردم اگر بیانیه بدهند که ما به یک تصمیمی می‌خواهیم اعتراض کنیم، این مردم باید کی و به کجا مراجعه کنند و چه مرجعی حق آنان را استیفا می‌کند؟ آیا بلافاصله دستگیر خواهند شد؟ بعلاوه به معنای دقیق، مردم به صفت افراد منشا اثر نیستند، این احزاب و گروه‌ها هستند که باید اعتراضات را سازمان‌دهی کنند. مردم که بدون گروه نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند. همچنین حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است، نمی‌توان چندهزار نفر در خیابان راه بیفتند و اعتراض کنند و رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون آن را منعکس نکند. این بی معنی بوده و مشخص است که اصلا آن را به رسمیت نشناخته اند، بنابراین راه و روشی که پیشنهاد می‌شود راه و روش مناسب برای به رسمیت شناختن حق اعتراض نیست.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در درجه اول آزادی رسانه، درجه دوم آزادی احزاب و گروه‌ها مهم است و زمانیکه آن‌ها به وجود آمد، از همه مهم تر حاکمیت قانون است و زمانیکه این موضوع هم انجام شد، بی طرفی دستگاه قضایی و انتظامی است که با آنها بی طرفانه برخورد کنند و جایی را برای آنها در نظر بگیرند . ما در حال حاضر با این شرایط فاصله داریم، به همان اندازه فاصله داریم که شاهد اتفاقات هفته گذشته خواهیم شد.

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت‌های قانونی برای این اقدام کافی است یا خیر و اگر کافی نیست چگونه باید آن را فراهم کرد، می‌گوید: در این مورد اگر قرار به ظرفیت‌های قانونی باشد، در قانون اساسی این حقوق تصریح شده است، شاید برخی ها بگویند که در قانون عادی نوشته نشده است، پس مشخص است که نمی‌خواستیم این کار صورت بگیرد که پس از ۴۰ سال قانون عادی آن را ننوشته ایم، همچنان که برای آن جرم سیاسی هم ننوشتیم، اخیرا هم یک متن کم خاصیتی را به این عنوان تصویب کردند که اجرا هم نمی‌شود و من هم ندیدم که یک نفر را هم بخواهند که به این اتهام رسیدگی کند و بعد هم در آخر هیات منصفه‌ای می گذارند که نقش آن با توجه به ترکیبش بازتاب دهنده انصاف عمومی نیست.

آزادی رسانه و احزاب، حاکمیت قانون و بی طرفی نهادهای حاکمیتی 

وی تاکید کرد: بنابراین ظرفیت‌های قانونی برای جامعه ای است که حاکمیت قانون وجود داشته باشد، زمانیکه که قانون اساسی آن را نوشته، یعنی می‌توانند این اعتراضات را انجام دهند. به طور مثال، اکنون یک حزب قانونی و رسمی می‌خواهد نشستی را در جایی برگزار کند، سوال می‌کنند که سخنران و محتوای برنامه چیست و در آخر هم اجازه نمی‌دهند، در چنین شرایطی چه طور میخواهید مردم به خیابان آمده و راجع به یک موضوعی به صورت مدنی و آرام اعتراض کنند لذا بحث درباره ظرفیت‌های قانونی در اینجا نیز بی‌معنی است.

عباس عبدی در مورد به رسمیت شناختن اعتراضات مدنی و عمومی می‌گوید: زیر ساخت‌های اصلی در به رسمیت شناختن اعتراضات مدنی و عمومی؛ آزادی رسانه و احزاب، حاکمیت قانون و بی طرفی نهادهای حاکمیتی است، و تا این سه موضوع انجام نشود، اعتراضات شکل مدنی و عمومی نخواهد داشت. اعتراضات نهایت به همین شکل خواهد بود، یعنی ابتدا به صورت کما و نطفه در می آید و یکباره "مِن حَیثُ لا یَحتَسِب" متولد می‌شود و هنگامی که متولد شد نمی‌توان جلوی آن را گرفت، چهار جوان مستاصل و بی‌گناه به میدان آمده که سپس معلوم نیست به چه سرنوشتی دچار می‌شوند.

اعلام ناگهانی همراه با موشک پرانی 

این کارشناس مسایل سیاسی در مورد نقش احزاب و رسانه‌ها در ساماندهی هدایت و کنترل اعتراضات مردمی یادآوری کرد: احزاب و رسانه ها چنین آزادی و حقوقی را ندارند یا اینکه برای آنها به رسمیت شناخته نشده که بتوانند چنین نقشی را ایفا کنند، نمونه آن همین قضیه بنزین، اگرچه معتقد نیستم که این اتفاقات در واکنش به افزایش قیمت بنزین رخ داد، چراکه این اتفاقات ریشه‌های دیگری دارد که اکنون بهانه یا فرصتی است که برخی به دست آورده اند تا این اعتراضات را انجام دهند، ولی در مورد بنزین باید اصحاب سیاست، اقتصاد و رسانه‌ها با یکدیگر گفتگو کرده تا شاید به یک اجماع ملی در این خصوص برسند که همه از آن حمایت کنند، زمانیکه همه از آن حمایت کنند، دیگر  لازم نیست ساعت دوازده شب ناگهانی قیمت جدید بنزین را اعلام کنند و بعد این بحران‌ها به وجود بیاید و عده‌ای دیگر از درون ساخت قدرت علیه این برنامه شروع به موشک و خمپاره پرانی کنند و بعدش هم مواجه با این وضعیت شویم، اگر این کار به عهده رسانه‌ها و احزاب مدنی گذاشته شود، یک مقداری کار سخت پیش می‌رود ولی مهم این است که با دوام، پایدار و کم هزینه پیش میرود.

تجربه کشورهای دیگر

عبدی در مورد تجربه کشورهای دیگر در این خصوص گفت: تجربه کشورهای دیگر بسیار روشن است، هرجایی که احزاب و رسانه ها آزاد و قوی بودند، به نسبت از پس این مشکلات بر می آیند، این مشکلات هر از گاهی در تمام کشورها به وجود می آید، در حال حاضر فرانسه، نیز چنین است و اتفاق خاصی هم نمی افتد و بعد از مدتی نیز به یک نقطه تفاهمی می‌رسند. چند سال پیش مشابه چنین اتفاقی در انگلیس هم رخ داد، البته همه این‌ها در حد مسایل محدود است؛ فردا ممکن است در مورد معدن‌کارها و راننده‌ها چنین موضوعی پیش بیاید، هر از چندگاهی چنین موضوعی رخ می‌دهد اما جوامع پیشرفته این موضوعات را هضم می‌کند، چراکه احزاب، رسانه‌ها، دستگاه قضایی و پلیس در آنجا بی‌طرف و مستقل است و اصراری هم ندارند که آن را به خارج ربط دهند، این تجربه کشورها است اما در کشورهای منطقه مشاهده می‌کنیم که به سرعت و دومینو وار یک موضوع کوچک به مسئله بزرگ تبدیل شود، که باید آن را سرکوب یا جمع کرد که البته هر دو مورد برای جامعه ضرر دارد.

مرز اعتراضات مدنی و خشونت 

وی در مورد مرز اعتراضات مدنی و خشونت تاکید کرد: اعتراض مدنی روشن است و معترض مسوولیت آن را می پذیرد، یعنی افرادی که در صف اول ایستاده اند، مهم ترین افراد اعتراضات هستند. چهره‌ها شناخته شده‌ است و دست همدیگر را گرفته و دارای پلاکارد بوده و همواره مصاحبه می‌کنند، به طور کلی، چهره‌ ناشناخته ای وجود ندارد و چهره‌‌های ناشناخته پشت صف هستند. طبیعی است که نه شیشه ای را می‌شکنند و نه اجازه میدهند، کسی این کار را انجام دهد،  این واقعیت اعتراض مدنی است. اما در خشونت و اغتشاش، اعتراض غیرمدنی است،  به طور مثال ده هزار نفر به خیابان آمده و اعتراض می‌کنند؛ نه مسوولی، نه اهدافی و نه شعاری وجود دارد و اگر کسی شعاری بدهد یا سنگی بزند، بقیه هم این کار را انجام می‌دهند، لذا طبیعت اعتراضات غیر مدنی، خشونت و اغتشاش است. حکومتی که اجازه اعتراضات مدنی را ندهد، به طور ضمنی پذیرفته است که اعتراض علیه آن باید با خشونت و تخریب همراه باشد و در واقع مسوولیت اصلی این اغتشاشات لزوما بر گردن آن جوانی نیست که در زندگی خود اجازه اعتراضات مدنی را نداشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۷۴۶۴۱۲:۰۳:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲
شماها از همه بدترین اون نقاب اصلاح طلبیتون تو این چند روز از صورتتون افتاد تو دولت حمایت شده از طرف اصلاح طلبان همان اتفاقات باقی دولتها افتاد دلار که گرون شد رکود تورمی افزایش یافت بنزین گرون شد فیلتر اینترنت نه تنها افزایش بلکه به طور کلی قطع شد
ناشناس۱۱۹۷۴۹۸۱۲:۱۳:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲
اشکال از دولت ها نیست. چرا که دولت های مختلف با گرایش های مختلف آمده اند و رفته اند. اشکال از جاهایی است که مدیرتش ثابت است و چرخشی در سیاست ها و مدیریت هایش نیست
ناشناس۱۱۹۷۵۴۰۱۲:۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲
من طرفدار خاتمی نیستم ولی در زمان ایشون به یکباره افزایش قیمت نمی داد وبا تورم افزایش می داد و شوک به اقتصاد ایجاد نمی کرد اما در دوره هاشمی و احمدی نژاد و حالا روحاتی به خاطر سیاسی کاری .... با شما بودم جناب چرخشی
ناشناس۱۱۹۷۶۸۱۱۲:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲
مشکلات امروز کشور نتیجه تکرار میکنم خاتمی است.
ناشناس۱۱۹۷۹۶۱۱۳:۳۴:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲
سطح زندگی مدیران دولت در حدی است که مشکلات مردم را درک نمی کنند.
ناشناس۱۱۹۷۸۰۵۱۳:۱۰:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲
درآمد آقای عبدی از چه راهی است؟ دارایی های آقای عبدی چقدر است؟ فرزندانشان به چه کاری مشغولند؟ فرزندانشان در چه کشورهایی زندگی می کنند؟
ناشناس۱۱۹۷۵۶۷۱۲:۲۹:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲
اشکال از مدیران دولتی است که بدون توجه به نظر کارشناسان اقدامات غیرکارشناسی انجام می دهند و خود را عقل کل می دانند !
ناشناس۱۱۹۷۶۲۰۱۲:۳۹:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲
اتفاقا یکی از مشکلات کشور ما کارشناسهای ناکارشناس هستند..خطهای اشتباه رو اونا میدن
ناشناس۱۱۹۷۶۷۵۱۲:۴۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲
تا کی باید تاوان اقدامات ناشیانه وزیر نفت را بدهیم آن از خسارت 53 میلیارد دلاری کرسنت اینهم از حذف کارت سوخت که باعث زیان 100 میلیارد دلاری کشور در 5 سال گذشته شد.
ناشناس۱۱۹۷۶۹۸۱۲:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲
اکثریت استانداران با این طرح مخالف بودند اما روحانی و زنگنه گفتن هیچ اتفاقی نمی افتد و آنرا با شتابزدگی و بی برنامگی اجرا کردند.
ناشناس۱۱۹۷۵۰۶۱۲:۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲
مردم در مورد حذف کارت سوخت و سهمیه بندی در سال 93 و احیای دوباره آن اقناع نشدند اصلاح طلبان باید پاسخگوی این بی تدبیری های دولت باشند.
محمد قاسمی۱۱۹۷۷۳۷۱۳:۰۳:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
چه کسی از آشوب در ایران سود میبرد تا مردم نتوانند به درستی اعتراض کنند؟؟؟
ناشناس۱۱۹۷۴۶۷۱۲:۰۴:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲
خخخه این هم دنبال سیاسی کاری خودش است!!! جناب محترم مگر فرانسه از نظر شما اخر ازادی نیست پس چرا تظاهرات می کنند؟ یا حتی همین عراق بغل خودمان مگر همه کشورها و رسانه ها در این کشور فعالیت نمی کنند پس چرا اشوب و تظاهرات دارن؟ ولی برعکس چرا در چین یا امارات که سنگین ترین سانسورهای رسانه ای دارند اعتراض زیادی به وجود نمی اید
ناشناس۱۱۹۷۵۱۶۱۲:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲
آخه تو امارات چرا باید اعتراض کنن؟ به چی؟ چین هم که کلا چندین سال پشت سر هم دارای رشد اقتصادی و پیشرفت رفاهه اعتراض به چی؟ تورم چهل درصد؟ قطعی اینترنت؟ فساد مسوولان؟
ناشناس۱۱۹۷۵۵۲۱۲:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲
فرانسه چرا اعتراض می کنند؟ هنگ کنگ که جز اقماری چین است و بالاترین رفاه هم در هنگ کنگ دارد؟
ناشناس۱۱۹۷۶۸۹۱۲:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲
رفاه نسبیه اون چیزی که در فرانسه حق عموم مردمه در ایران آرزوی ثروتمندانه اعتراضات اونجا سیاسیه اینجا اقتصادیه و اگر اصلاحات واقعی انجام نشه اینجا هم تبدیل به سیاسی میشه
ناشناس۱۱۹۸۰۱۷۱۳:۴۴:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲
توی فرانسه سر سوزنی قیمت سوخت اضافه شده یکسال هست هر شنبه اعتراضه. نه اینترنتی قطع شده و نه ...
ناشناس۱۱۹۷۵۶۸۱۲:۲۹:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲
چینی ها با مدیریت درست اقتصادی حاکمیتشون در حال حاضر ولخرج ترین توریستهای دنیا هستند که سرشون دعوا هست و روز مجردها در این کشور مردمشون دهها میلیارد دلار از علی بابا برای هم هدیه میخرن دقیقا به چی باید اعتراض کنند؟یه چیزی از کنترل اینترنت و بعضی خبرهای دروغ از این کشور شنیدید خیال میکنید مردم اونجا باید بریزن توی خیابون؟یعننی جامعه شناس مملکت ما اطلاعاتش همینقدره یا مارو سرکار گذاشته؟این چند روز چه نظرات مشعشعی از آقایان عبدی،لیلاز،هاشمی طبا و افرادی که منسوب به کارگزاران و اصلاح طلبان هستند شنیدیم..دست مریزاد
ناشناس۱۱۹۸۹۲۱۱۸:۰۰:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲
امپریالیسم واستکبار جهانی
ناشناس۱۱۹۸۱۵۵۱۴:۱۱:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲
امارات سنگین ترین سانسور !!! هموطن امارات رفته من ... امارات اگر سانسور داشت رغبت برای سرمایه گذاری درش بوجود نمی آمد
ناشناس۱۱۹۹۱۵۹۱۹:۳۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲
در امارات سانسور سیاسی وجود دارد نه برای سرمایه گذاری
ناشناس۱۱۹۷۴۷۰۱۲:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲
عباس عبدی با بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا بار خودش را بست و از منافعش بهره برد. ایشان باید خود پاسخگو باشند. نظراتشان هم برای من یکی ارزشی ندارند.
ناشناس۱۱۹۷۴۷۵۱۲:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲
اون موقعی که شما بالای دیوار سفارت آمریکا بودی، چه رویاهایی در سر داشتی؟
سید۱۱۹۷۴۸۰۱۲:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲
توی کشوری که به راحتی بالای یک هفته اینترنت قطع میشه حرف از داشتن حق اعتراض بیشتر شبیه یه شوخی بی مزه ست... .
ناشناس۱۱۹۷۴۸۲۱۲:۰۹:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲
اینا همش آدرس غلط دادن و تفسیرهای ذهنی هست..واقعیت اینه که هرجای دنیا بنزین یکشبه اونم بدون اطلاع قبلی پنجاه تا صددرصد گران میشد بدتر از اینا اتفاق می افتاد..والا مردم نجیبی داریم وهمین نجابت باعث شده که گمان کنیم هر بلایی میتونیم سرشون بیاریم و آخرش هم طلبکار بشیم که پرمصرف هستید و اعداد وارقام نجومی از یارانه پنهان بدیم بیرون..مردم از این پررویی و طلبکاری همزمان عصبانی هستند..یارانه ای که مردم بابت بی درایتی و ناکارآمدی و بدفکری مسولان با عمر واعصاب و ضعیت اقتصادیشون دادن با صدها تریلیون دلار هم برابری نمیکنه
ناشناس۱۱۹۷۵۸۱۱۲:۳۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲
این بار فرق میکنه کسی ساکت نمی نشینه
ناشناس۱۱۹۷۵۱۸۱۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲
عباس عبدی: اگر کلینتون هم رئیس جمهور می شد دچار مشکلات بدتری در برجام می شدیم. برجام ضمانت اجرایی ندارد.
ناشناس۱۱۹۷۶۹۰۱۲:۵۲:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲
بنزین 3000 تومانی گلابی برجام است.
ناشناس۱۱۹۷۵۳۲۱۲:۲۱:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲
اجازه اعتراض نمیدن بعد اینکه عده ای هم خیابان بیان میگن کار امریکا و عربستان بوده بعد فضای سرکوب ایجاد می کنن و راهپیمایی های دولتی راه میندازن اینها هی جمع میشه و جمع میشه یه جایی به شکل بسیار بدی خودش را نشان میده همین الان هم مردم عصبانی هستن خود من اعتراض دارم عصبانی هستم هم هزینه های زندگیم بشدت بالا رفته هم اینترنت ندارم و هم با توهین روبرو میشیم و به ما برچسب میزنن ایران مال همه ایرانی ها است متعلق به یک عده خاص نیست اعتراض حق همه است باید چرخشی باشه من از این وضع راضی نیستم و قطعا با مشاهده ای که داشتم تا یک اصلاح اساسی انجام نشه ول کن نخواهم بود و اعتراضم جدی تر هم شده. چرا همیشه تنها عده ای باید در دولت و حکومت باشند. من تا حالا خیابون نرفتمولی وضعیت کنونی قابل تحمل نیست و باید تغییرات شروع بشه
ناشناس۱۱۹۷۹۱۳۱۳:۲۸:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲
زير شديدترين تحريم هاي تاريخ بشريت ميخاي هزينه هات تكون نخورن فكر مي كنم مردم ما توجيه نيستن.
ناشناس۱۱۹۸۹۷۶۱۸:۲۰:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲
از مردم پرسیدید و این مسیر را طی کردین؟!
ناشناس۱۱۹۷۵۸۵۱۲:۳۲:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲
اصلاح طلبان باید در مورد تورم 400 درصدی و 4 برابر شدن نرخ دلار و سکه و 3 برابر شدن نرخ بنزین و غیره پاسخگوی افکار عمومی باشند و فرار به جلو نکنند.
ناشناس۱۱۹۷۷۴۸۱۳:۰۴:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲
البته دولت روحانی یک دولت بله قربانگو است اما مسئولیت اصلاح طلبها در مجلس را هم نباید نادیده گرفت.
ناشناس۱۱۹۷۶۱۸۱۲:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲
رسمیت شناختن اعتراضات مدنی و عمومی؛ آزادی رسانه و احزاب، حاکمیت قانون و بی طرفی نهادهای حاکمیتی است، و تا این سه موضوع انجام نشود، اعتراضات شکل مدنی و عمومی نخواهد داشت. اعتراضات نهایت به همین شکل خواهد بود
ناشناس۱۱۹۷۶۶۳۱۲:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲
دولت روحانی با حمایت امثال همین عباس عبدی بر سر کار امد اگر حمایت های امثال عبدی و زیباکلام و تاجزاده و خاتمی نبود روحانی رای نمی اورد
ناشناس۱۱۹۷۹۸۰۱۳:۳۷:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲
به قول زیباکلام روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
ناشناس۱۱۹۷۶۹۳۱۲:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲
واقعا زندگی در ایران خیلی سخت شده خدا به داد ما کارگرا برسه
سیدرضا۱۱۹۷۶۹۹۱۲:۵۵:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲
با سلام سخنان اقای عبدی درمتن بالا کاملا منطقی وقانونی است.لطفا مسئولین توجه کنند وآنرا عملی کنند.
ناشناس۱۱۹۸۰۷۹۱۳:۵۵:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲
از عبدی خوشم نمیاد ولی حرفش درسته. اعتراضات باید قبل از آنکه به کف خیابان برسد توسط مجلس که نماینده مردم هستند و بعد هم رسانه ها بویژه رسانه ملی و خود قوه قضائیه پیگیری شوند. اولویت اول کشور مبارزه با این فساد فراگیر است.
ناشناس۱۱۹۹۵۲۷۲۲:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲
واقعا مجلس نماینده مردمه؟ یعنی مردم میتونستن هرنماینده ای که میخوان رو بفرستن مجلس؟
ناشناس۱۱۹۸۱۳۰۱۴:۰۶:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲
چه رویی دارن قماش 2 خردادی
ناشناس۱۱۹۸۱۵۲۱۴:۱۱:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲
هر سری میگن مملکت رو خدا نجات داد ، به خیر گذشت، بعد میرن به رانت و فساد و ... ادامه میدن. دیگه بس نیست؟! نباید مملکت اصلاح بشه؟! فکر اینم کردن شاید یه بارم به خیر نگذره؟!
ناشناس۱۱۹۸۲۴۳۱۴:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
جناب عبدی بزرگترین عامل بدبختی ملت شمایید که امریکا را به جان ملت ایران انداختید اگر از دیوار سفارت بالا نمی رفتید حتی جنگ هم رخ نمیداد خون شهیدان جنگ هم به گردن شماست
ناشناس۱۱۹۸۴۲۰۱۵:۱۰:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲
مسئولین حق دزدی و رانت خواری دارند و مردم حق اعتراض ندارند ! مسئولین حق دارند دهها آپارتمان خالی داشته باشند و مردم حق اعتراض ندارند ! مسئولین حق دارند خانواده هایشان در کشورهای کافر درس بخوانند و مثل ادم های عادی زندگی کنند و مردم حق اعتراض ندارند !
نا شناس۱۱۹۸۴۳۶۱۵:۱۳:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲
قانون مداری وقتی معنی میده که قوای سه گانه مستقل و قدرتمند باشند
ناشناس۱۱۹۸۴۴۶۱۵:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲
جناب اقاي عبدي درست ميفرماييد ولي ........انكه هرگز نرسد گوش همان فرياد است..... كو عمل ؟ كو گوش شنوا ؟ كو صداقت ودرستي؟ كو ايمان واعتقاد راسخ؟
ناشناس۱۱۹۸۶۱۱۱۶:۰۲:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲
همانطوریکه «عباس عبدی» بدرستی گفته و فارغ از اینکه ایشان جزء کدام جریان است- بایستی مثل اغلب کشورها و ضمن «برسمیت شناختن حق اعتراضات مدنی و عمومی» به موارد زیر عمل شود : « آزادی رسانه و احزاب، حاکمیت قانون و بی طرفی نهادهای حاکمیتی »
ناشناس۱۱۹۸۶۳۱۱۶:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲
گفتن بدیهیاتی که همه میدونند گره از چیزی باز نمیکنه , تو خفقان فقط کینه و خشونت رشد میکنه . اصلاح طلبان هم دیگر کارکرد خودشان را از دست دادند .
ناشناس۱۱۹۸۷۳۸۱۶:۴۴:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲
حرفهای ایشون(صرف نظر از اعمال گذشته شون) درسته. اگر مسئولین گوش شنوا نداشته باشن عاقبت بدی خواهد داشت.
ناشناس۱۱۹۸۷۹۸۱۷:۰۳:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
شما اصلاح طلبان آب گیرتون نمیاد وگرنه شناگرای خوبی هستید، در سرکوب و سانسور شما بدتر از دیگران عمل کردید
ناشناس۱۱۹۸۹۹۰۱۸:۲۴:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲
شما خودت مقصر این وضع هستی بعد میگی چرا اجازه اعتراض نمیدن دمت گرم والا
مطلوم۱۱۹۹۰۲۲۱۸:۳۸:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲
تفنگت را زمین بگذار برادر تو از آیین انسانی چه میدانی اگر جانت را خدا داده است چرا باید توبستانی؟ اگر تفنگها نبود آن وقت مینشستیم کنار هم . دردهایمان را بهم میگفتم حتما راهش را پیدا میکردیم و چه قدر زیبا میشد . اما حیف
حامد۱۱۹۹۸۲۸۰۱:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۳
اگر هم حق اعتراض قانونی وجود داشته باشه، اون کسی که بانک آتیش میزنه میره قانونی اعتراض میکنه؟
ناشناس۱۲۰۰۰۷۹۰۷:۴۰:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۳
کاملا با آقای عبدی موافقم .
ناشناس۱۲۰۰۰۹۱۰۷:۴۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۳
چرا با این منافقین وطن فروش که با کارهای پیدا و پنهان خود کشور را به آشوب کشانده اند برخورد انقلابی نمی شود؟؟؟؟؟؟ زبان اینها را باید برید و دهانشان را دوخت تا گفتارهای شیطانی آنها بلای جان مردم نشود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین