حق اعتراض مدنی؛ چرا و چگونه؟/۱ سلیمی‌نمین: احزاب و تشکل‌های موجود باید منعکس‌کننده نظرات واقعی جامعه باشند/ مردم باید به راحتی مطالبه خود را بیان کنند

گروه سیاسی الف،   3980829069 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک فعال سیاسی گفت: احزاب، گروه‌ها و همچنین رسانه‌ها نقش مهمی در کنترل و هدایت اعتراضات مردمی دارند و باید زمینه ای فراهم شود که مردم به راحتی مطالبات خود را مطرح کنند.

سلیمی‌نمین: احزاب و تشکل‌های موجود باید منعکس‌کننده نظرات واقعی جامعه باشند/ مردم باید به راحتی مطالبه خود را بیان کنند

بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد و همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به خانواده های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد. این تصمیم دولت موجب شد تا از روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین برگزار شود که این اعتراض ها از روز شنبه ۲۵ آبان نیز ادامه و موجب سوءاستفاده افراد اغتشاشگر و ضد انقلاب از اعتراضات مردمی شد.

گسترده شدن دامنه اعتراض ها و ابهام های موجود درباره نحوه استفاده از حق مدنی اعتراض و تجمعات اعتراضی نکته ای است که در چند روز گذشته مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است. 

سید عباس سلیمی، کارشناس سیاسی اصواگرا در این زمینه به  الف گفت: متاسفانه در فقدان احزاب، انعکاس صدای مردم دشوار می‌شود و  برای افرادی که دارای سازمان هستند،  فرصت بهره برداری ایجاد می‌کند. ما در حال حاضر با فقدان احزاب قوی مواجه هستیم، بدین معنی که احزاب و امکانات لازم برای هدایت و کنترل یک تظاهرات یا تجمع اعتراضی وجود ندارد. اما از طرف دیگر احزاب و تشکل‌های موجود می‌توانند به طرق مختلف، منعکس کننده نظرات مختلف جامعه باشند، مثلا از طریق رسانه‌ها و حضور نمایندگان سلایق مختلف  در رسانه ملی، در کنار دعوت از دولت. لذا دو راه‌حل برای این بحث وجود دارد؛ ابتدا اینکه رسانه ملی و همچنین رسانه‌های مکتوب منعکس کننده نظرات واقعی مردم باشند و مردم احساس کنند که نظرات آن‌ها عینا منتقل و پاسخ هم داده می‌شود و راه‌حل بعدی این است که بتوانیم برخی تشکل‌ها را به این وادی سوق دهیم که به میدان آمده و مردم نمایندگی کنند و بتوانند تجمعاتی مسالمت‌آمیز به وجود بیاورند.

وی در عین حال تاکید کرد: درست است که احزاب کاملا جامع نداریم ولی گروه‌هایی وجود دارند که دارای اعتبار بوده و می‌توانند تضمین‌های لازم را برای جلوگیری از اغتشاش ها بدهند.  این راهکارها باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. معتقدم حتی تشکل‌های صنفی هم می‌توانند این اقدام را انجام دهند چراکه دارای سازمان بوده و قدرت هدایت این موضوع را دارند، البته به این شرط که آن را بپذیرند چراکه امکان دارد افرادی وارد عمل شده و کارهایی انجام دهند که به هیچ وجه قابل پیش بینی نباشد. در این روزها شاهد بودیم که برخی از مردم برای اعتراض به قیمت بنزین به میدان آمدند و لی بلافاصله عده‌ای که با بیرون ارتباط داشته و یا شرور بودند، برای اهداف دیگری از این اعتراضات سوءاستفاده کردند.

به گفته وی قطعا احزاب، گروه‌ها و همچنین رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در کنترل و هدایت اعتراضات مردمی داشته باشند و با تجارب خود وارد میدان شوند.

سلیمی نمین افزود: در طی دو سال گذشته، در ارتباط با مطالبات محدود با این بحث مواجه بودیم، به طور مثال؛ کارگران برای مطالبات خود مقابل مجلس شورای اسلامی و همچنین ریاست‌جمهوری تجمع کردند و نیروهای انتظامی هم از آنها پشتیبانی کرده و کارگران توانستند مطالبات خود را مطرح کنند، اما امروز سطح مطالبات گسترده‌تر بوده و قشر وسیعی از جامعه درگیر افزایش قیمت بنزین هستند، لذا این رسانه‌ها و احزاب هستند که باید اوضاع را ساماندهی و کنترل کنند. متاسفانه در دوسال اخیر فرصتی برای طرح مطالبات ایجاد شد اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت‌های قانونی برای این اقدام کافی است یا خیر و اگر کافی نیست چگونه باید این ظرفیت‌ها را فراهم کرد؟ گفت:‌این ظرفیت‌ها با تمرین حاصل ‌می‌شود و صرفا داشتن قانون کفایت نمی‌کند، این‌ها رشدیافتگی است که در عرصه تمرین حاصل می‌شود و نه در عرصه قانون، لذا این موضوع امری ابلاغی نبوده و اکتسابی است و جامعه باید این آمادگی لازم را کسب نماید . باید تمرین کنیم که چگونه می‌توانیم نظم را رعایت کرده و مقابل فرصت‌طلبی‌ها بایستیم. همچنین چگونه نیروی انتظامی می‌تواند با کمک سازمان‌دهندگان تجمعات، تعامل داشته و مسیرها و شعارها کاملا مشخص باشد و سازمان دهندگان و افرادی که مجور صادر می‌کنند نیز باید بتوانند با یکدیگر همراه شده و این موضوع را تمرین کنند که این نشانه رشد یافتگی جامعه است یعنی جامعه می‌تواند مطالبه خود را به راحتی بیان کند. ما وارد این فاز شدیم اما در حال حاضر نه نیروی انتظامی و نه گروه‌ها و سازمان‌های ما آمادگی لازم را در این خصوص ندارند که البته دولت نیز باید در این موضوع همکاری کند.

این فعال سیاسی تصریح کرد:  مرز اعتراض و اغتشاش نیز کاملا معلوم است. شما در مطالبات، بالا بردن ظرفیت‌ها و در اغتشاشات نابودی ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنید. زمانی که می‌خواهید بهره‌مندی را در جامعه افزایش بدهید، آنچه که در اختیار دارید را حفظ می‌کنید و بعد مطالبه بیشتر می‌کنید. به طور مثال پمپ‌بنزین‌ها سرویسی را به جامعه می‌دهند که مربوط به بخش خصوصی هم هستند، این سرویس را جامعه دریافت می‌کند ولی در حال حاضر، جامعه نیز معترض است که تعداد پمپ‌بنزین‌ها باید افزایش پیدا کرده و دولت باید دیتای مجوز را تسهیل کند تا افراد بیشتری به تاسیس پمپ بنزین روی بیاورند تا مردم راحت‌تر باشند، پس این مطالبه افزایش ظرفیت‌ها را دنبال می‌کند، اما اغتشاش ها این مطالبات و ظرفیت ها را تخریب می‌کنند.

سلیمی نمین در عین حال یادآوری کرد:  در این تظاهرات گاه شعارهای افراطی داده می‌شود که مردم همراهی نمی‌کنند، اما آیا مردم می‌توانند مقابل سلاح گرم برخی عناصر وابسته بایستند؟ قطعا ایستادگی در مقابل این اشرار، موجب می‌شود تا مردم با مخاطره جدی روبرو شوند، لذا دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی باید از قبل به این موضوع اشراف داشته باشند. خبرهایی از گذشته وجود داشت که برخی از عناصر شرور از ورای مرزها سلاح تهیه می‌کنند، این وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی است تا به این قضیه اشراف داشته باشند. 

وی تاکید کرد: در جوامعی که تظاهرات گسترده صورت می‌گیرد، از قبل عناصر فرصت‌طلب را شناسایی کرده و سعی می‌کنند تا آن‌ها را مهار کنند. لذا این خود مردم و نیروهای برقرار کننده امنیت و متصدی آرامش هستند که باید مسوولیت چشم‌گیری در اعتراضات ایفا کنند. شما مشاهده می‌کنید که مردم در جوامع دیگر سعی می‌کنند در مسیر هدایت شده اعتراض کرده و سازمان‌دهی شوند. چنین امری باید تمرین شود و هم گروه‌های متصدی امنیت و هم گروه‌های مهار و هم احزاب و سازمان‌ها باید این کاستی ها را جبران کنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۸۷۳۲۵۱۴:۵۵:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۹
میدانند چه می گویند؟درخواست فضای باز سیاسی را می کنند؟امکان ندارد چون حتما تشخیص داده شده که این اولویت نیست!
ناشناس۱۱۹۱۸۲۴۱۸:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۳۰
همه از واژه باید استفاده میکنند تاکی؟
ناشناس۱۱۸۷۳۵۱۱۴:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۹
بالاخره راه اعتراض مدنی چیست؟ من همین الان به قطع اینترنت اعتراض دارم، باید چکار کنم؟
ناشناس۱۱۸۹۴۴۹۰۱:۰۶:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۳۰
رو یه کاغذ بنویس اعتراض دارم بعد بگیر دستت چند دور تو خونتون بچرخ تا دلت خنک شه اینم حق اعتراض و شهروندی دیگه چی میخوای اونوقت هی بشینین بگین ما نمیتونیم اعتراض کنیم !!!
ناشناس۱۱۸۷۳۵۹۱۴:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲۹
مردم شهرستان ها که امروز راهپیمایی کردن برای حمایت از رهبری منعکس نظرات جامعه هستند نه کسی دیگر
ناشناس۱۱۸۷۳۶۳۱۴:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
ما هم خیلی خوب می دانیم. شما حرفهایت را به کسی بگو که می گوید احزاب نباید باشند.
ناشناس۱۱۸۸۷۱۶۲۰:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۹
اصلا حزب نداریم جریان داریم
ناشناس۱۱۸۷۴۲۷۱۵:۰۷:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
تو این سیستم هیچ کس به فکر ملت نیست
ناشناس۱۱۸۷۵۳۱۱۵:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۹
احزاب بزرگ هم اگر باشند چون عملا مردم هیچ نقشی در ادراه کشور ندارند و نظر آنها در ادراه کشور دیده نمی شود
ناشناس۱۱۸۷۵۴۴۱۵:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
تشکلهای کارگری که اعلام کردند دستیگر شدند
ناشناس۱۱۸۷۸۲۷۱۶:۳۲:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
همه در ایران وقتی از حزب می گویند در واقع از حزب خودشان می گویند.
ناشناس۱۱۸۷۸۵۱۱۶:۳۸:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۹
خب فاتحه تشکلی که بخواد منعکس کننده نظرات واقعی جامعه باشه کلا خونده اس
ناشناس۱۱۸۸۲۵۸۱۸:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
از آزادی پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده قدری نان دهید
محمد۱۱۸۸۲۸۸۱۸:۳۵:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
در ساختار سیاسی ایران هیچ جایی برای اعتراض وجود ندارد، تا حرفی زده شود فورا به مردم برچسب منافق و آمریکایی زده میشود
ناشناس۱۱۸۹۷۷۷۰۷:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۳۰
مهمترين مشكل اين هست كه معلوم نيست چه كسي مسول هست؟ قانون اساسي قدرت و مسوليت ناشي از قدرت رو متناسب تقصميم نكرده.
ناشناس۱۱۸۸۴۳۹۱۹:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
ساعت خواب آقای سلیمی نمین !!
ناشناس۱۱۸۹۱۲۸۲۳:۰۸:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۹
مردم کلا باید موافق باشند با همه چیز.با احمدی نژاد،هاشمی،روحانی گرانی دوره هرکدام...
شاهرخ۱۱۸۹۳۹۴۰۰:۵۰:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۳۰
حزب!!!؟؟؟کدوم حزب!!!؟؟؟ مگه ما حزب داریم که حرف بزنن.....
ناشناس۱۱۸۹۴۳۵۰۱:۰۱:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۳۰
الان دررمورد کدوم کشور دارین صحبت میکنید ؟ منظورتون سوئیس هست دیگه؟ چون مطمئنم ایران و نمیگین
ناشناس۱۱۹۱۷۰۰۱۷:۳۷:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۳۰
هر حزب و تشکلی که با اینها مختصر اختلاف نظری داشته باشد بلافاصله نوکر اجنبی و عامل استکبار و جاسوس امریکا میشود و از کجا سر در می اورد همه ما میدانیم پس سرت رابینداز پایینپو گنده گویی نکن که خطر داره
ناشناس۱۱۹۲۱۰۵۲۰:۲۲:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۳۰
در جهان سوم این حرف ها فقط در حد حرف می مونه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین