چند توصیه سلامتی برای استفاده از فناوری

گروه سلامت الف،   3980829024

بیشتر مردم از اثرات نامطلوبی که دستگاه‌های دیجیتال ممکن است بر سلامت روان آن‌ها داشته باشند، آگاهند اما شاید کمتر کسی از فواید تکنولوژی برای بهبود وضعیت روانی اطلاع داشته باشد.

چند توصیه سلامتی برای استفاده از فناوری

به گزارش ایسنا، تنها چند دقیقه صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی ممکن است افراد را به این باور برساند که دیگران بسیار سالم‌تر، ثروتمندتر و شادتر از آن‌ها زندگی می‌کنند. این امر می‌تواند سلامت روان افرادی را که چنین تصوری دارند به خطر بیاندازد.

مطالعات هم‌چنین ارتباط مستقیم افسردگی با حسادت‌های فیسبوکی را نشان داده‌اند.

حسادت در رسانه‌های اجتماعی، در کنار مشکلات در روابط، سلامتی و خواب که ناشی از پیمایش بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی است، باعث شده که از این تکنولوژی اغلب به عنوان وسیله‌ای یاد شود که وضعیت سلامت روان را متزلزل می‌کند.

اما آیا این تکنولوژی‌ها واقعاََ سلامت روان ما را ویران می‌کند یا چگونگی استفاده ما از آن‌ها، زیان‌آور بودن یا مفید بودنشان تعیین می‌کند؟

در واقع روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید از دستگاه‌های دیجیتالی خود برای ایجاد قدرت ذهنی استفاده کنید. کنترل عاقلانه‌ی مدت زمانی که در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان، بهبود سلامتی و ایجاد زندگی بهتر کمک کند.

در ادامه چند روش به نقل از مجله "فوربز" آورده شده که به کمک آن‌ها می‌توانید از دستگاه‌های دیجیتالی برای ایجاد قدرت ذهنی استفاده کنید:

۱) از ابزارهای تکنولوژیکی استفاده کنید که باعث تقویت قدرت ذهنی می‌شوند

اگر می‌خواهید تفکر مثبت را تمرین کنید یا حتی تمرین‌های مدیتیشن را یاد بگیرید، برنامه‌هایی را نصب کنید یا به دنبال کلاس‌های آنلاین باشید که به شما در رسیدن به اهداف خودسازی کمک می‌کند.

حتی می‌توانید از طریق تلفن هوشمند خود با یک درمانگر صحبت کنید. اگر می‌خواهید مثبت‌اندیشی را در زندگی‌تان تقویت کنید و زندگی شادی نیز داشته باشید، برنامه‌های بسیاری وجود دارد که شما را در این مسیر یاری می‌کند. مثبت‌اندیشی به شما کمک می‌کند تا در حل مشکلات زندگی خود مانند اختلافات خانوادگی یا افسردگی بهتر عمل کنید.

این برنامه‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند در خدمت شما باشند تا در تقویت قدرت ذهنی همراهی‌تان کنند.

۲) از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد ارتباطات واقعی استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که تنهایی بیشتر از استعمال ۱۵ نخ سیگار در روز می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند و رسانه‌های اجتماعی به طرز عجیبی بر منزوی کردن مردم و گسترش تنهایی نسبت به قبل از عصر دیجیتال تاثیر داشته‌اند.

شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای تعامل با افرادی استفاده کنید که آن‌ها را دوست دارید و ارتباط با آن‌ها برایتان لذت‌بخش است. افراد همفکر با خود را پیدا کنید، برای آن‌ها نظرات زیبا بگذارید و محتواهای لذت‌بخش برای خود را تولید کنید.

هم‌چنین می‌توانید افرادی را که در رسانه‌های اجتماعی با آن‌ها همفکر هستید، بررسی کرده و با آن‌ها در فضای واقعی ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات می‌تواند به شما کمک کند احساس خوبی در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود داشته باشید و در ضمن به شما در ایجاد روابطی که برای سلامت روانی شما مفید است کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی هرگز نباید جایگزین ارتباطات در زندگی واقعی شود. از آن به عنوان ابزاری برای تقویت زندگی اجتماعی خود استفاده کنید، نه به عنوان جایگزینی برای جلسات حضوری.

۳) افرادی را دنبال کنید که برای شما الهام‌بخش هستند

در رسانه‌های اجتماعی افرادی را دنبال کنید که برای شما الهام‌بخش هستند تا به فرد بهتری تبدیل شوید. اکانت‌هایی که به شما اطلاعات مفید برای استفاده در زندگیتان نمی‌دهد، ارزش صرف وقتتان را ندارند. 

بنابراین اطمینان حاصل کنید زمانی را که صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنید به اکانت‌ها و افرادی اختصاص دهید که اطلاعات آموزشی، نکات الهام‌بخش یا پیام‌های انگیزشی ارسال می‌کنند و نگاه کردن به حساب‌هایی را که برای شما مفید نیست، کنار بگذارید. هرگونه اطلاعات یا تصویری که باعث می‌شود نسبت به خود احساس بدی پیدا کنید را از اکانت خود حذف کنید.

افرادی را که نکته مثبتی به زندگی شما اضافه نمی‌کنند را از اکانت خود حذف یا مسدود کنید و در این مورد از افراد خجالت نکشید، چرا که اختیار زمانی که صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنید، دست خود شما است.

تصور کنید هر روز رسانه‌های اجتماعی را باز کنید تا پست‌هایی را مشاهده کنید که شما را ترغیب می‌کند روز بهتری برای خود بسازید.  این امر می‌تواند در ایجاد ذهنیت مورد نیاز شما برای قوی‌تر کردن خودتان مؤثر باشد.

۴) زمانی را که صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنید، کنترل کنید

توجه داشته باشید حتی اگر تمام برنامه‌های مفید دنیا را روی تلفن هوشمند خود نصب کنید اگر با افرادی که می‌خواهند به طور دائم از دنیا شکایت دارند، تعامل داشته باشید، نمی‌توانید قدرت ذهنی لازم را در خود ایجاد کنید. 

راه‌هایی را که دستگاه‌های دیجیتالی شما را از قدرت ذهنی مورد نیازتان دور می‌کند، شناسایی کنید. سپس استراتژی‌های سالم‌تری را برای استفاده از این دستگاه‌ها اتخاذ کنید. برای استفاده از تمام برنامه‌ها محدودیت زمانی در نظر بگیرید. در زمان خواب تلفن همراه خود را کنار بگذارید. در هفته چند بار تصمیم بگیرید بدون به همراه داشتن تلفن همراه از خانه بیرون بروید. 

با کمک این راهکارها می‌توانید از این امر اطمینان حاصل کنید که تکنولوژی در حال کمک به شما برای بهبود وضعیت سلامت روانتان و ایجاد قدرت ذهنی در شما است.

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. از مذاکره به بهانه «سایه جنگ» تا مذاکره به دلیل «شرایط جنگی»...

  2. آقای روحانی! از این حرفها چه باید بفهمیم؟ 

  3. کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصمیم ضدایرانی خود عقب‌نشینی کرد + جزئیات

  4. اوضاع را شیر تو شیر نکنیم!..

  5. آرامش و خنده کودک خردسال در آغوش سردار شهید قاسم سلیمانی

  6. شورای نگهبان و چالش بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس/ شورا به ابهامات پاسخ دهد

  7. بستن خیابان‌های بغداد توسط خشونت‌طلبان

  8. استدلال‌های جالب برای نقد سخنان علی مطهری/ ظریف اروپا را به خروج ایران از NPT تهدید کرد/ سکوت رسانه‌ای درباره محرومیت باشگاهها از میزبانی قابل پذیرش نیست

  9. تاکید کانادا بر ارسال جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی به اوکراین یا فرانسه

  10. تشییع ۱۱ جان‌باخته اوکراینی سقوط هواپیما در کی‌یف

  11. دعوای سیاست در زمین ورزش؛ فدراسیون فوتبال ایران تسلیم تصمیم عجیب AFC نشد

  12. نقدی بر نگاه روحانی به اثر روابط خارجی بر اقتصاد/ مذاکره وقتی گرفتار سرگیجه استراتژیک هستید توصیه پذیر نیست

  13. آمار نگران کننده مصرف شیر در کشور / آفلاتوکسین؛ ادعایی بی‌اساس

  14. ایستادگی تمام‌قد، بهترین تصمیم است

  15. حکم نهایی AFC به فدراسیون ایران ابلاغ شد

  16. رئیس قوه قضائیه: لازمه قوی شدن کشور اجرای قاطع عدالت و مبارزه بی‌امان با فساد است/ اعتماد به غرب، دستاوردی جز خسارت ندارد

  17. ظریف: در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از NPT خارج می‌شویم

  18. پروین: ایران امن‌ترین کشور در جهان است/ کشورهایی که ناامنی زیادی دارند، بهانه تراشی می‌کنند

پربحث‌های هفته

  1. نامه ۲۴ اقتصاددان به رئیس‌جمهور: با این ۱۰راهکار، بدون کمک خارجی اقتصادایران را نجات دهید

  2. محسن تنابنده: پس از «پایتخت ۶» دیگر با تلویزیون کار نخواهم کرد!

  3. لطفا در زمین ترامپ بازی نکنید

  4. تظاهرات دانشجویان و گسست های اجتماعی و سیاسی

  5. از مذاکره به بهانه «سایه جنگ» تا مذاکره به دلیل «شرایط جنگی»...

  6. عذرخواهی خانمی که صحبت‌هایش جنجال به پا کرد

  7. آیا مدیرعامل فراری نیسان، کپی ژاپنی محمود رضا خاوری است؟!

  8. واکنش‌ها به اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس/ چهره های شاخص اصلاح طلب و اصولگرایی که تایید یا رد شدند

  9. چرا ترامپ توییت فارسی منتشر می‌کند؟

  10. واکنش کدخدایی به انتقاد روحانی از ردصلاحیت‌ها/ نظر علی مطهری درباره تجمعات روزهای اخیر/ آمریکا می‌خواهد سقوط هواپیما را بهانه تحریم جدید قرار دهد؟

  11. آلمان، فرانسه و انگلیس مکانیسم ماشه برجام را فعال کردند

  12. انتقاد توکلی از اقدام عجیب وزارت نفت برای تاسیس مجتمع اداری عظیم

  13. آقای روحانی! از این حرفها چه باید بفهمیم؟ 

  14. «بلد نبودن» یا «نخواستن»؛ آقای روحانی، مسئله این است!

  15. شهاب حسینی: انصراف از جشنواره فجر دامن‌زدن به افتراق‌هاست/پشت احساسات پاک مردم قایم نشویم

  16. دیدار سردار حاجی زاده با خانواده شهیده فاطمه محمودی

  17. ماجرای مخالفت رئیس صداوسیما با درخواست عجیب روحانی/ اعمال فشار حداکثری دولت به علی‌عسکری

  18. "شیر" را از سبد غذایی حذف نکنید/ تکذیب ادعاهای یک کارشناس

  19. از منشور سازمان ملل تا تار سبیل نداشته جان کری!

  20. ماجرای کاخ مرمر که مرحوم هاشمی رفسنجانی در آن مستقر بودند

  21. نقش آمریکا در سقوط هواپیمای اوکراینی

  22. تصاویر جدید از ویرانه‌های عین الاسد

  23. تیم‌های ایرانی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف دادند

  24. وقتی ترامپ خودش را حرامزاده توصیف می‌کند

  25. منتشرکننده تصاویر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری شناسایی شد

آخرین عناوین