استفاده دو دهه‌ای ایران از تراریخته‌ها/عمده گیاهان تراریخته در دنیا

گروه سلامت الف،   3980829002 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر اولین نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی با بیان اینکه کاربردهای تراریخته در مواد غذایی و خوراک دام است، گفت: در ایران نزدیک به دو دهه از تراریخته‌ها استفاده می‌شود و شاهد تحول فناوری تراریخته در این مدت بودیم.

به گزارش فارس، اولین نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی، با حضور اساتید دانشگاه، دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه علوم پزشکی امروز در سالن امفی تئاتر شهدای گمنام دانشگاه کشاورزی ساری برگزار شد.

 

این نشست برای بار اول با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران برگزار شد.

علی دهستانی دبیر اولین نشست تخصصی زیست فناوری کشاورزی در ابتدای این نشست اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست آشنایی بیشتر مردم و مخاطبان با محصولات تراریخته و مرور وضعیت محصولات تراریخته در ایران و کل دنیا، جا انداختن این تراریخته‌ها و بحث در مورد خطرات احتمالی آن است.

وی به تعریف مفاهیم مهمی چون ژن، دستورژی ژنتیکی، انتقال ژن، افزایش یا خاموشی ژن یا کاهش و تراریخته پرداخت و اظهار کرد: تفاوت‌هایی بین روش‌های به‌نژادی سنتی و مهندسی ژنتیک وجود دارد، که این اختلاف در بحث‌های انتقال ژن، ساختار ژنتیکی، استفاده از واسطه‌ها، فناوری جدید و تغییرات بزرگ است.

*استفاده دو دهه‌ای ایران از تراریخته‌ها

دهستانی خاطرنشان کرد: کاربردهای تراریخته در مواد غذایی و خوراک دام است که در ایران نزدیک به دو دهه در  استفاده می‌شود و شاهد تحول فناوری تراریخته در این مدت بودیم، عمده گیاهان تراریخته در دنیا؛  سویا، ذرت، کلزا و پنبه هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شوند، البته میوه‌ها و سبزیجاتی چون پاپایای مقاوم در هاوایی و بادمجان مقاوم به حشرات در هند تولید شدند که تولیدشان با وجود موفقیت بنا بر دلایلی متوقف شد.

وی تصریح کرد: حساسیت گیاهان صنعتی کمتر از میوه‌ها و سبزیجات است، با مروری بر سوابق تولید تجاری، شرق آسیا در تولید محصولات تراریخته هنوز به دلایل حقوقی به مقدار انبوه نرسیده، یا اینکه به دلیل عدم استقبال کشاورزان تولیدش کم شده است، کشورهایی از دنیای جدید یا کشورهایی که دچار زیادی جمعیت هستند در این بحث فعالند.

*وجود نوسانات در دنیا در بحث محصولات تراریخته

وی اضافه کرد: در اکثر کشورها سازمان‌هایی چون سلامت بهداشت، محیط زیست و کشاورزی از نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه هستند‌، با مروری بر وضعیت کشورهای مختلف در بخش تولیدات تراریخته درمی که همه دچار نوساناتی شدند.

دهستانی گفت: کشور آمریکا اولین کشور تولیدکننده محصولات تراریخته بوده و استقبال عمومی مردم آن در این بخش زیاد شده است،  اکثر محصولاتشان تراریخته است، در اروپا هم تولید می‌شود که برچسب گذاری محصولاتش الزامی است ولی طی سال‌های اخیر اقبال عمومی کمتر شده است، چین هم تولید می‌کند ولی توسعه ندارد، در کشور هند رشد اولیه داشته به‌طوری که پنبه BT آن در دنیا شاخص است و بیش از هزار نوع آن در هند کشت می‌شود، در مجموع در هند در سه سال اخیر فعالیت تراریخته کمتر شد.

*دهه ۸۰ اوج فعالیت‌های تراریخت در ایران بود

این مسؤول یادآور شد: در کشور نیوزیلند تولید محصولات تراریخته ممنوعیت تولید دارد ولی مصرف می‌کنند، در کل کشورهای جدید که زمین کشاورزی زیادی دارند استقبال  بیشتری در بخش تولید محصولات تراریخته دارند، در مورد وضعیت پژوهش در ایران آمار دقیقی نداریم ولی دهه ۸۰ اوج فعالیت‌های تراریخته در ایران بود که الان فاصله گرفتیم و نیاز به جبران است، الان تکنولوژی ژنومی در دنیا و ایران مطرح است ولی در بخش تراریخته بخش دولتی ورود پیدا نمی‌کند.

*تشریح دلایل موافقان با تولید محصولات تراریخته

وی با اشاره اینکه طرح تولید محصولات تراریخته موافقانی دارد، اظهار کرد: از عمده دلایل موافقان این طرح می‌توان به کاهش افزایش محصولات اساسی غذایی، کاهش فشار بر منابع طبیعی، وجود فرایندهای طبیعی طی تکامل،  مقایسه با روش اصلاح، کاهش مصرف نهاده‌ها، آلودگی محیط، استفاده از منابع غیرقابل استفاده، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کشاورزان اشاره کرد.

دهستانی گفت: مخالفان این طرح هم دلایلی چون انحصار کشورها و دولت‌های بزرگ، حذف کشاورزان خرد، نامتوازن شدن مناسبات و قدرت‌های جهانی در تولیدات غذایی، کاهش تنوع زیستی، افزایش آلودگی محیط زیست، فرار ژن، صدمه به موجودات مفید غیر هدف، ایجاد مقاومت و آثار سوء بر سلامتی اشاره کرد.

*تحلیل نهایی

دبیر این نشست تخصصی افزود: بر این اساس طبق تحلیل می‌توان گفت که ترس ایران از محصولات تراریخته، عدم آگاهی به فرآیند تولید، نوهراسی غذایی چون جوش شیرین، پالم یا شیر پاستوریزه که قبلا وجود داشت، تروریستم، بیوتروریسم و اگروتروسیم  ایجاد آرامش، وحشت و بی‌ثباتی، روانی، اجتماعی، اقتصادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: طبق بررسی روانشناسی در دنیا، کشاورز یا مصرف کننده حس نمی‌کند محصولات تراریخته برایش مفید است و  بیشتر ضررها را می‌بیند، به نظر من وضعیت کشور ایران با توجه به اقلیم متفاوت و کمبود منابع تولیدش شاید چندان مناسب نباشد که نیاز به بررسی دارد، چرا که بازارهای محصولات دیگر دچار خطر می‌شود، برخی می‌گویند ژن‌ها اثرگذار است و ممکن است وارد بدن بشود ولی در واقع اینجور نیست.

در ادامه دکتر شعبانعلی خداشناس در مورد چشم‌انداز بازار و تحقیقات زیست فناوری پزشکی در جهان در مورد وضعیت بازار بیوتکنولوژی پزشکی در دنیا و میزان تجارت و محصولاتش مطالبی را عنوان کرد و گفت: در ایران در سال ۲۰۱۱، بوتاکس به ارزش ۵۰ میلیارد تومان وارد شد با اینکه در کشور تولید داریم، ما خودمان می‌توانیم در این بخش تولیدات بهتری داشته باشیم.

وی افزود: بیوتکنولوژی علمی است که بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد، بیوتکنولوژی مدرن از سال ۱۹۲۰ با کشف پنی‌سیلین آغاز شد در پی آن اولین شرکت در سال ۱۹۷۶ در دنیا با نام جینتک به ساخت انسولین، پنیسیلین و غیره پرداخت که درآمد بالایی کسب کرد،  قرن بیست و یک را قرن طلایی این محصولات نامیدند که دوبرابر بودجه کشور ایران در ۲۰۱۱ دارو در دنیا فروختند نرخ رشد آن ۱۵ درصد در سال است که بیش از نرخ رشد جهانی است.

خداشناس گفت: از نظر میزان و سرعت تولید در این بخش کشور آمریکا حرف اول را در دنیا می‌زند، سال‌های سال طول می‌کشد تا طرحی در بخش بیوتکنولوژی از مرحله تحقیق به تولید برسد،  بیشترین داروهایی که فناوری زیستی دارند داروهای متابولیک هستند.

دیدگاه کاربران

مهدی۱۱۸۵۶۱۸۰۸:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
بنام خدا- آقای دهستانی نفرموده اند که در این دو دهه چه مقدار کالای تراریخته وارد و یا در کشور تولید شده است. بر اساس اطلاعات موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران محصول تراریخته تجاری تولید نمی شود اما دانش تولید آن وجود دارد. مراجع تایید کننده واردات هم که تا چندی پیش میزان واردات رسمی را اعلام نکردند. ایشان اطلاعاتشان مستند به چیست؟ آیا قصدشان عادی سازی واردات و مصرف تراریخته ها است؟ علاوه بر این چرا به علل کاهش میزان تولید یا مصرف تراریخته ها در کشورهای هند و اروپا نپرداخته اند؟ نکند اینجا هم معامله سیاسی یا اقتصادی در جریان است؟
ناشناس۱۱۸۵۹۸۶۱۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
تراریخته سرطان زاست انقدر توجیه چرا
ناشناس۱۱۸۶۱۷۵۱۱:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
ابتدا وزارت جهاد کشاورزی به وظیفه اصلی خود یعنی بررسی وضعیت خاک مزارع، استفاده بهینه از کود های آلی (دورریزهای محصولات کشاورزی)، تشخیص نوع کاشت بر حسب هر اقلیم، ایجاد برنامه کشت و توسعه اراضی (بی برنامگی در کاشت محصولات و معدوم سازی انبوهی از آنها در حال حاضر)، توجه به فراوری محصولات و بهره مندی کشاورزان و باغداران از منافع مربوط به منابع ژنتیکی و .... بپردازد، آنگاه سراغ روشهای مدرن بروید. در حال حاضر وضعیت استفاده مازاد از کود و سموم شیمیایی در اراضی ایران وحشتناک و خارج از استانداردهای دنیاست!!!!!! علت بسیاری از بیماریهای دهه های اخیر استفاده بیش از حد از کود ها و سموم شیمیایی است.
ناشناس۱۱۸۶۶۴۹۱۳:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۹
لیبرالهای وطنی مدافع سرسخت ورود و کشت تراریخته ها هستند
ناشناس۱۱۸۷۱۶۴۱۴:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۲۹
کشت گستره برنج تراریخته در کشور که به مصرف خود ملت ایران میرسد چه کسی باید مانع بشود ؟
ناشناس۱۱۸۷۲۷۳۱۴:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۹
چقدر هم با افتخار میگید؟ این همه مریضی و سرطان و... نتیجه محصولات غیر ارگانیک و تراریخته هست. دنیا دوباره دارد به محصولات طبیعی روی می آورد ولی ما باید خودمون این ضررها رو تجربه کنیم تا برسیم سر خونه اول
علی کرمی۱۱۹۲۱۲۶۲۰:۲۷:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۳۰
ما آمادگی داریم در یک برنامه زنده در صدا و سیما که کاملا علمی و کارشناسی و غیر سیاسی با حضور دانشمندان باشد با اسناد و مدارک کاملا علمی و مستند به همه دانشمندان و مردم عزیز ایران نشان دهیم که واردات و کشت و مصرف تراریخته ها و همچنین سموم و کودها و علف کش های شیمیایی چون گلایفوسایت هیچ ضرورت و مزیتی برای ایران ندارد و ملت ایران همانطور که رهبری در بند 8.1 سیاست های ابلاغی محیط زیست و همچنین دستور رئیس جمهور به وزیر کشاورزی نیازمند توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک و تولید غذای سالم و ارگانیک است امیدواریم بجای فکر به منافع شخصی و جناحی به فکر امنیت ملی و سلامت مردم و میط زیست و ذخایر ژنتیک ارزمند کشور باشیم نه اینکه دولتی صد درصد مخالف و دولت دیگری صد درصد موافق باشد که نشان می دهد دیدگاه سیاسی است نه علمی و ما کاری با تفکرات سیاسی نداریم و به دنبال فظ سلامت کشور هستیم ما آماده ایم البته ار اینها انتقاد پذیر باشند و تمل شنیدن حقیقت را داشته باشند که برنامه های قبلی نشان داده است ندارند.
علی کرمی۱۱۹۶۷۰۸۰۸:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲
سلام خبری با عنوان : استفاده دو دهه ای از ایران از تراریخته ها در تاریخ 29 آبان در این سایت منتشر شد که https://www.alef.ir/news/3980829002.html متاسفانه اطلاعات ارائه شده در این نشست بسیار سطحی غیر علمی و غیر کارشناسانه است یا خبر به نو نامناسبی ارائه شده به نظر می رسد ارائه دهندگان تفاوت بین بیوتکنولوژی پزشکی و دارویی، بیوتکنولوژی کشاورزی و فرایند تولید مصولات غذایی تراریخته را متوجه نشده یا بسیار نامناسب مطر کرده اند . به این جمله در جمع بندی توجه کنید: خداشناس گفت: سال‌های سال طول می‌کشد تا طرحی در بخش بیوتکنولوژی از مرحله تحقیق به تولید برسد، بیشترین داروهایی که فناوری زیستی دارند داروهای متابولیک هستند.؟؟ اینگونه ارائه اطلاعات اشتباه اصلا درست نیست و سبب خلط بحث و گمراهی مخاطب می شود. تولید دارو در بیوتکنولوژی دارویی با تولید محصولات تراریخته تفاوت اساسی دارد. گیاه تراریخته یک موجود زنده و قابل تکثیر با ده ها هزار ژن و پروتئین است و کشت و مصرف آن بسیار متفاوت است با یک داروی تولیدی در بیوتکنولوژی؟ دارو یک ترکیب مرده و خالص شده است؟ موجب حیرت است که در نشستی که علمی عنوان شده حتی چنین مطالب بدیهی درک نشده باشد و تفاوت داروهای تولیدی بیوتکنولوژی مثل داروهای نوترکیب با گیاهان زنده تراریخته مقایسه شود؟ هیچ کس با داروهای نوترکیب تولیدی بیوتکنولوژی مخالفتی ندارد و لزرگترین کاربرد بیوتکنولوژی در وزه پزشکی و دارویی است مثلا این نشست قرار بوده در باره تراریخته ها بحث شود نه داروها و محصولات پزشکی بیوتکنولوژی . محصولات تراریخته یا گیاهان دستکاری شده ژنتیکی بر اساس اسناد و مدارک و تحقیقات معتبر جهانی برای سلامت انسان، میط زیست و ذخایر ژنتیک مناسب نیست و به همین دلیل 39 کشور جهان کشت آن را ممنوع کرده و واردات نیز بشدت نظارت و برچسب زنی می شود. برای جمهوری اسلامی باید واردات کشت و مصرف تراریخته ها ممنوع و بر اساس دستور رهبری در بند 8.1 سیاست های ابلاغی کلان محیط زیست کشاورزی سالم و ارگانیک در الویت باشد و همچنین در دستور رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی در پیوست ابلاغ حکم توسعه محصولات سالم و ارگانیک در الویت قرار گیرد مراقب باشیم که در توطئه بنیاد های صهیونیستی چون راکفلر برای کنترل غذا و جمعیت گرفتار نشویم و دانش آموختگان این بنیاد ایران را تراریخته نکنند در صورت نیاز به مطالعه بیشتر اسناد پرونده مزرعه پدری در سایت تسنیم در این مورد را تا مطالعه فرمایید در اینجا https://www.tasnimnews.com/fa/keyword/604/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B2%D8%B1%D8%B9%D9%87-%D9%BE%D8%AF%D8%B1%DB%8C?page=1
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین