یک کلاغ ، چهل کلاغ فساد در وزارت بهداشت

گروه اجتماعی الف،   3980828121 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هنوز شش ماه از صحبت های جنجالی سعید نمکی وزیر بهداشت نگذشته است، آنجا که از فساد و گم شدن ۱.۴ میلیارد یورو ارز دولتی اختصاص یافته برای واردات تجهیزات پزشکی سخن گفت، حالا اما می گوید: بررسی کردیم میزان فساد ۱۶ میلیون یورو بود.

یک کلاغ ، چهل کلاغ فساد در وزارت بهداشت

به گزارش الف سعید نمکی از زمان تصدی در سمت وزارت بهداشت پرچم مبارزه با فساد را بالا برد و گفت: باندهای مافیایی و فساد در سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی این وزارتخانه رخنه کرده اند.  او در توئیتی به تاریخ 25 خرداد امسال نوشت: شبکه رانت، فساد و انحصار به هزار و یک رنگ از جیب این ملت ارتزاق کرده اند، داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می کنند، در انبارهای پیدا و پنهان احتکار می کنند، داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند. یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه شده است.

آماری تکان دهنده که همه را شوکه کرد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از فعالیت آمیخته با فساد نزدیک به ۲۰ شرکت واردکننده دولتی و خصوصی در حوزه دارو و کالاهای اساسی با رقمی نزدیک به یک میلیارد یورو، خبر داد که البته پس از آن محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری به چهار وزیر برای پاسخگویی فوری به نامه رئیس کل بانک مرکزی و پاسخگویی به این تخلفات نامه نوشت.

نمکی 25 تیر 98 نیز در سومین جلسه هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس گفت: گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند که در حال رسیدگی هستیم و با این موارد برخورد قانونی می‌کنیم.
وزیر بهداشت گفت: برخی رفتند استنت قلب به مبلغ ۲ میلیون یورو وارد کنند و بعد کابل برق آوردند، بعد طوری هماهنگ شده‌اند که تا خبردار می‌شویم از مرز رد شدند. این افراد چه کسانی هستند و از کجا آمدند؟ مبارزه با فساد را شروع کردم و این کار را ادامه می‌دهم.
نمکی بیان کرد: به عنوان وزیر خواب از چشمانم رفته است تا بتوانم برای مردم محروم و بیمار، داروهایی تهیه کنم که نیاز دارند.
او گفت: با یک فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت درگیر بودیم، ابایی ندارم بگویم بسیاری از این شرکت‌های وابسته به هیات‌امنای ارزی هریک به‌نوعی مشکل دارند، یک جریان از بیرون وزارت بهداشت هدایت می‌شود و عده‌ای را تطمیع می‌کند که اتفاقا من را مصمم‌تر کرده با جدیت و سرعت بیشتری برخورد کنم.

اما طولی نکشید که علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری 31 تیر خبر گم شدن و فساد 1.4 میلیارد یورویی ارز اختصاص یافته برای واردات تجهیزات پزشکی را تکذیب کرد و گفت: بحث گم شدن مطرح نیست، قرار شده پیگیری شود که این کالاها زودتر از گمرک ترخیص شوند، لیست تمام شرکت هایی که ارز گرفته اند معلوم است و اینجا جایی نیست که حتی یک سنت گم شود و هیچ پولی به این اندازه گم شود.

بعد از آن حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به خبرنگار الف از ورود نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به پرونده فساد در واردات تجهیزات پزشکی و بازداشت سه نفر از مدیران سازمان غذا و دارو خبر داد. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره جزئیات فساد در هزینه‌کرد ارزهای دارو و تجهیزات پزشکی گفت: جزئیات بیشتری اعلام نشده که چه اتفاقی افتاده میزان آن چقدر بوده و چقدر گسترش داشته است. در مورد صحبتهای وزیر بهداشت و رقم هایی که گفته هم البته دولت و از جمله سخنگوی دولت تکذیب کرده و می گویند چیزی گم نشده است و می گویند در گمرکات 4 میلیون دلار کالا هست و بخشی از کالاهای وارد شده آنجاست. بالاخره هنوز معلوم نیست چه اتفاقی افتاده البته امیدواریم هم ماموران امنیتی و اطلاعاتی و هم قوه قضاییه در نهایت واقعیت را مشخص کنند.

بعد از آن ابوالفتح صانعی، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی نیز گفت: ارزی در حوزه واردات تجهیزات پزشکی گم نشده است. از این یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی که ارز آن به نرخ دو لتی و 4200 تومانی در سال 97 تامین شده، بالای یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یوروی آن ( تا امروز که مرداد 98 است) کالا وارد شده، از گمرک ترخیص و توزیع شده است و هنوز هم مقداری از آن‌ها باقیمانده که زیر نظر اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو توزیع می‌شوند.

سعید نمکی حالا بعد از حدود 5 ماه پس از آن سخنان جنجالی می گوید که رقم فساد و تخلفات مالی در واردات تجهیزات پزشکی آن عددی نبوده که پنج ماه پیش اعلام کرده است.

وزیر بهداشت حالا می گوید: از آن رقم 1.4 میلیارد یورو به شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی که در سال 97 ارز دولتی گرفته اما کالایی وارد نکرده اند، 6  ماه فرصت دادیم که اسناد واردات کالا را به وزارت بهد اشت بدهد.

وزیر بهداشت گفت: این بررسی ها ۶ ماه طول کشید. برخی شرکتها اسناد مربوط به واردات کالاها و تجهیزات پزشکی را ارائه کردند، مدارک بررسی شد. اسناد بانک ها و گمرک را نیز بررسی کردیم. در نهایت و ته خط به ۱۶ میلیون یورو ارزی رسیدیم که هیچ مدرکی دال بر واردات تجهیزات پزشکی نداشتند و دیگر نتوانستند مدرکی دال بر واردات کالا در قبال ارز دریافتی ارائه کنند که آنها را به قوه قضاییه دادیم.

نمکی افزود: در مورد دارو تخلفات کمتر است و در حال پیگیری هستیم تا مدارک آنها را تکمیل کنیم. همه این تخلفات مربوط به سال ۹۷ و ارزهای اختصاص یافته برای واردات کالاها و تجهیزات پزشکی در گذشته است.

وزیر بهداشت افزود: این پرونده ۱۶ میلیون یورویی فقط مربوط به واردات تجهیزات پزشکی است. پرونده های دیگری در حوزه های دیگر از جمله دارو وجود دارد و در مجموع هفت یا هشت پرونده تخلفات مالی در وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

او البته بازداشت سه نفر از کارمندان سابق وزارت بهداشت را که در هیات امنای ارزی و معاونت منابع مالی وزارت بهداشت کار می کردند نیز تایید کرده اما آماری از میزان تخلفات مالی آنها که دستی در واردات کالاهای پزشکی، تعاونی مسکن وزارت بهداشت و شرکت آوا سلامت و نیز مراودات مالی پالایشگاه نفت اصفهان که در اختیار وزارت بهداشت است اعلام نکرد.

اکنون سوال این است که عدد تخلف 1.4 میلیارد یورو فساد در واردات تجهیزات پزشکی از کجا آمده بود و علت اعلام جنجالی آن که بازتاب زیادی هم در رسانه های داخلی و خارجی داشت چه بود و چرا این آمار اشتباه اعلام شد در حالی که عمده شرکتهایی که ارز دولتی 4200 تومانی گرفته بودند کالا را وارد کرده بودند.

کارشناسان می گویند: به علت تحریم و مشکل شدن تراکنش های مالی مسیر واردات کالا از خارج بسیار طولانی تر از گذشته شده است و گاهی واردات یک محموله کالا از خارج که در گذشته سه ماهه انجام می شد بیش از هشت ماه طول می کشد تا به گمرک برسد و مراحل ترخیص را بگذارند تازه بعد از آن مراحل تسویه حساب با بانک هایی که ارز دولتی داده اند باید سپری شود که زمانبر است.

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار الف گفت: گزارش جدیدی از پیگیری تخلفات در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به مجلس داده نشده است. قرار شد پیگیری ها در قوه قضاییه دنبال شود و نهادهای امنیتی موضوع را دنبال می کنند. 

وی ادامه د اد: این نوع تخلفات فقط در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نبوده و متاسفانه در دولت ظاهرا این طور است که هر کس در هر جایی که بوده هر چقدر که دستش رسیده تلاش کرده که یک گوشه ای از اموال را بکند و با خودش ببرد.

شهریاری افزود: علت این مساله هم ضعف نظارت در کشور است. ضعف نظارت در خود سیستم و در نهادهای نظارتی، چون دستگاههای دولتی هر کدام بازرسی و حراست دارند بعد از آن هم سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات همه این سازمانها وجود دارند و واقعا اکنون برای همه جای این سوال است که چطور با این همه سیستم های به اصطلاح  نظارتی این همه تخلف انجام شده که الان یکی یکی اینها را به همت قوه قضاییه پیگیری می کنند تا به نتیجه برسانند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: وقتی پرونده به قوه قضاییه می رود مجلس هم منتظر می ماند تا نتیجه رسیدگی قضایی مشخص شود اما اینکه اول اعلام می کنند 1.4 میلیارد یورو بوده بعد می گویند 16 میلیون یورو تخلف مالی در سازمان غذا و دارو بوده نشان می دهد که شایعات هم دخیل بوده و یک کلاغ و هزار کلاغ کرده اند نه حتی یک کلاغ و چهل کلاغ.در هر صورت گر چه تخلفاتی صورت گرفته اما دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم وارد شده و به دست مردم رسیده است و جای شکرش باقی است که حجم تخلفات 1.4 میلیارد یورو نبوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۸۳۶۷۱۱۵:۲۰:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۸
فعلا که دستپخت دولت جز فساد و.. بدبختی برای مردم چیز دیگری نیست!..
ناشناس۱۱۸۴۱۲۴۱۷:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۸
16 میلیون یورو هم برای شما کمه وگرنه عدد زیادیه
اكبر۱۱۸۵۵۴۵۰۸:۰۴:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۲۹
خدراو شكر ، ٢٠٠ مليارد تومن ، براي ما ٢٠٠ هزار مليون تومن است براي آقا ٢٠٠ تومن. پيدا ميشه، نگران نباشيد، همينجا ها يه گوشه اي افتاده.
ناشناس۱۱۸۵۱۰۳۲۳:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
لطفا از مسئولین بپرسید چگونه به شبکه ملی اطلاعات و جستجو گرهای داخلی اینترنت دسترسی پیدا کنیم.
ناشناس۱۱۸۳۶۸۱۱۵:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۸
پالایشگاه نفت اصفهان که در اختیار وزارت بهداشت است!!!
ناشناس۱۱۸۳۷۰۲۱۵:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۸
واقعیت همیشه بدتر از اون چیزی هست که گفته میشه یعنی .. دستتون میاد چون خدا فقط از دلهای ما انسان ها آگاهه.
ناشناس۱۱۸۳۷۱۸۱۵:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
کدوم حرفات رو باور کنیم ؟
ناشناس۱۱۸۳۷۲۹۱۵:۳۸:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
نیازی به این همه سیستم نظارتی نیست. کافیست دستگاهها کوچک شوند آنوقت نظارت راحت تر میشود
ناشناس۱۱۸۳۷۷۰۱۵:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۲۸
اصلا همه اش دروغه. نه حقوقهای 1 میلیاردی میدهند نه اختلاس و ..بوده نه نعمت زاده و ..،.. بوده همه اش دروغه
ناشناس۱۱۸۳۸۱۶۱۵:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
شربت کوریزان که برای کودک می باشد ،روش زده ۴۵۰۰ ولی به من ۹۰۰۰ تومان فروختند گفتم چرا؟ گفت فاکتوری قیمت میزنیم
ناشناس۱۱۸۵۴۳۳۰۶:۰۹:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
خیلی نامردیه، ولی طبق قانون این کار کاملاً درسته. اینجاست که میگن حواستون باشه که دقیقاً به کی رای میدید.
علی۱۱۸۳۸۵۴۱۶:۰۸:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۸
همان آمار اولی درست است . نه دومی که معلوم نیست با فشار و یا با مصالحه تقلیل یافته شده است !!!!!
صمصام۱۱۸۳۸۶۱۱۶:۱۰:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۲۸
در حال حاضر تمامی اتهاممات متوجه این دولت است والبته که این دولت ایراد دارد ،تخلف کرده است ،و جای هیچگونه دفاع هم ندارد اما این دولت هم زمانی به پایان میرسد . و آنوقت نوبت به دولت بعدی است تا همه بدبختی های موجود را متوجه دولت قبلی اش کند ! باور نمیکنید این خط------ این هم نشان ***** صبر کنید
ناشناس۱۱۸۳۹۸۱۱۶:۴۲:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
کجا 1.6 میلیارد پول رفته خودشان بهتر میدانند اما وضع بیمارستانهای دولتی روز به روز خرابتر میشه خدانکنه شما کارتون به بیمارستانهای دولتی بخوره اول از دکتر و پرسنل میخواهند شما را ترغیب کنند برید به یک بیمارستان خصوصی ثانیا پول تجهیزات و خدمات که خیلی ناچیز بود 3 الی 4 برابر گران کردند نسبت به قبل در صورتی که همان تجهیزات در داروخانه ها بیرون ارزان تر میشه خرید خب وقتی بیمارستان دولتی گوش مردم میبره وای به حال خصوصی ها مثال هم بزنم تعویض سوند در بیمارستان نزدیک 65 هزار تومن شد اما من تجهیزات سوند از داروخانه خریدم 27 هزار تومن
ناشناس۱۱۸۴۸۱۷۲۲:۰۷:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۸
ﻫﻨﻮﺯ ﻣﻮﻧﺪﻩ ﺗﺎ ﻓﺠﺎﻳﻊ ﺩﻭﺭاﻥ ﻭﺯاﺭﺕ ﻗﺎﺿﻲ ﺯاﺩﻩ ﻫﺎﺷﻤﻲ ﺭﻭ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ.اﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺤﺎﻛﻤﻪ ﺷﻮﺩ..
ناشناس۱۱۸۴۰۰۰۱۶:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۸
با سلام متاسفانه ژست های اینچنینی و اعلام رقم های میلیارد دلاری تخلف و اختلاس که در بیشتر موارد بی پایه و اساس است، باعث از دست رفتن اعتماد مردم شده است که حاصل آن را این روزها شاهد هستیم.
ناشناس۱۱۸۴۰۸۴۱۷:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
خواستم همین جا از این رسانه از جناب روحانی عزیز که با بستن اینترنت ایران رو تبدیل به کره شمالی کرده تشکر کنم . دست مریزاد !
ناشناس۱۱۸۴۱۲۱۱۷:۳۲:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۲۸
حالا شما چرا ناراحتی یکی فساد رو اعلام میکنه
پزشک جراح۱۱۸۴۱۵۲۱۷:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۸
چرا وزارت بهداشت ۷۰ درصد کارانه منِ پزشک رو برداشت میکنه ؟اصلا کسی این مطلب رو میدونه؟این اسمش فساد نیست؟دقت کنید این ۷۰ درصدی که برداشت میشه مالیات نیست و کسی نمیدونه چیه.کارانه منِ پزشک رو تمام و کمال به خودم بدید اونوقت من راضی ام ۴۰ درصد مالیات(یعنی بالاترین درصد مالیات بین تمام اصناف) از کارانه ام کم بشه. پ ن:کارانه پولیه که پزشک به ازای هر عمل جراحی و ویزیت میگیره.به عنوان مثال کارانه من به عنوان جراح ارتوپد در ازای حدود ۲۰۰ عمل جراحی در ماه حدود ۴۰ تومنه که از این مقدار حدود ۱۰ تومنش رو به من پرداخت میکنن و ۳۰ تومن بقیه از کارانه من کسر میشه
ناشناس۱۱۸۴۵۸۶۲۰:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۸
ببخشید دیگه تکرار نمیشه
کامران۱۱۸۵۰۲۹۲۳:۲۲:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۸
در عوض تلافی ش را شما از مریضها در مطب ها تون دو تا ۳ برابر می گیرید.
ناشناس۱۱۸۵۴۱۴۰۵:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
خب داری تو وقت اداری کار می‌کنی یا اضافه کار می‌کنی؟ جراحی تو وقت اداری وظیفت هست عزیز
ناشناس۱۱۸۵۴۱۷۰۵:۵۲:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
عدد ۲۰۰ عمل جراحی در ماه صحیح عنوان شده؟
ناشناس۱۱۸۵۵۴۰۰۸:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۹
اگر بیست روزکاری درماه حساب کنیم شما روزی 10 تا عمل جراحی انجام میدی!!!!!!! بنظر تان بقول دکتر حسینی شما روزی 10 تا موتورسیکلت میتونی تعمیر کنی که 10 تا جراحی انجام میدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معلومه کیفیت جراحی هاتون چی جوریه!!!!این بلا رو قبلا امثال شما سرمن وخیلی های دیگه درآوردید که تاالآن هم عوارضش روتحمل میکنیم.
ناشناس۱۱۸۴۵۶۴۲۰:۲۸:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۸
آقای وزیر لطفا قدری در مورد استثمار رزیدنتها در بیمارستانهای آموزشی بیان بفرمایند ، که باهیچیک از موازین حقوقی ، شرعی و انسانی همخوانی ندارد.
ناشناس۱۱۸۴۵۸۱۲۰:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۸
امام حسن عسکری فرمودند همه پلیدیها در اتاق جمعند و کلید ورود به آن اتاق دروغ است
ناشناس۱۱۸۵۵۷۶۰۸:۱۴:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
پزشکان برای مالیات کارانه مصوب مجلس شورای اسلامی به شورای سران سه قوه نامه نوشته اند که در آن شورا این مصوبه لغو شود. روشون یه کم زیاد نیست؟
نگین۱۱۸۷۷۴۶۱۶:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۹
با سلام و عرض ادب جناب آقای دکتر نمکی واقعا مرد عمل و دستگیر بیماران میباشد من بیمار میباشم و نامه دادم به جناب آقای دکتر واقعا دستوری دادن که رفع مشکل شد خداوند کمک حالشان باشد انشالله
ناشناس۱۱۸۸۳۱۵۱۸:۴۷:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۲۹
به نظرم باید نهادهای نظارتی خود آقای دکتر نمکی را بررسی کنند..
ناشناس۱۱۸۹۰۸۱۲۲:۵۳:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
ایشان را دوستان وزارت بهداشت نسخه احمدی نژاد میدانند مسئولیت ادعا هایشان را نمیپذیرند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین