صرف ۹ هزار میلیارد برای احیای دریاچه‌ ارومیه

گروه اجتماعی الف،   3980828097

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با استفاده از علم و تخصص صاحبنظران، کارشناسان و سیاسیون طی یک سال آینده، باید نسخه کاملی برای نجات آب تهیه شود.

صرف ۹ هزار میلیارد برای احیای دریاچه‌ ارومیه

به گزارش فارس، عیسی کلانتری امروز در همایش ملی «راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک» در دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: قوانین مرتبط با آب به سال 1361 باز می‌گردد که در این زمان وضعیت منابع آبی ما با اکنون متفاوت بوده است.

وی افزود: با استفاده از علم و تخصص صاحبنظران کارشناسان و سیاسیون طی یک سال آینده، باید نسخه کاملی برای نجات کامل آب تهیه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آب در کشور ما ارزش زیادی دارد و یکی از عوامل توسعه پایدار است، اضافه کرد: به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک باید نسبت به محوریت‌های رسیدن به توسعه، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

آب؛ یکی از فاکتورهای توسعه کشور

کلانتری یادآور شد: در 60 سال گذشته مشکل آب در ایران وجود نداشت، چراکه تقاضا برای آب نسبت به عرضه کمتر بود اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت با مشکل کم‌آبی مواجه شدیم.

معاون رئیس جمهور یکی از مولفه‌های توسعه کشور را منابع آبی دانست و بیان کرد: در 60 سال گذشته جمعیت ایران 23 میلیون نفر بود و نیاز آبی ما نسبت به اکنون بسیار کمتر بود، اما امروز موضوع با گذشته کاملا متفاوت شده، آخرین قانون جامع آب در سال 61 تصویب شده و در آن دوران از نظر منابع آبی وضعیت خوبی داشتیم.

وی بیان کرد: متاسفانه با افزایش تدریجی جمعیت، شاهد افزایش مصرف آب هستیم، با وجود اینکه نسبت به گذشته با محدودیت‌های بسیاری روبه رو شدیم، اما سیاست‌های ما تغییر نکرده و در مسیر درستی حرکت نکرده است.

آب؛ جامع‌تر از سیاست

کلانتری آب را جامع‌تر از مسائل سیاسی دانست و یادآور شد: کشور ما دارای تمدنی بیش از 7 هزار سال است، برای نسل‌های آینده هم باید این منابع آبی حفظ شود، متاسفانه سیاست‌های آبی طی چند سال اخیر به صورت جامع تدوین نشده، در آینده‌ای بسیار نزدیک با مشکلاتی بیش از اکنون مواجه می‌شویم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در حوزه آب سیاست‌گذاری‌ها، بیشتر جزیره‌ای بوده، گفت: در هیچ کجا این مدل سیاست‌ها پاسخگو نیست، بنابراین باید نگاه جامع‌نگری و سیاست‌گذاری جدیدی انجام شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌ها در حوزه تولید و تمامی بخش‌ها بدون جامع‌نگری در حوزه آب انجام نمی‌شود، چراکه آب مانند مادری برای مردم است و نباید قربانی شود.

انتقال هر متر مربع آب به خراسان 5 یورو هزینه دارد

کلانتری با بیان اینکه کشور ما با محدودیت‌های آبی بسیاری مواجه است، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی باید به حوزه بهره‌وری توجه شود تا میزان مصرف آب کاهش و بهره‌وری افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: حفظ حقوق آب برای نسل‌های بعد را باید در نظر بگیریم، این موضوع یکی از چهار اصل مهم توسعه کشور است و جزیره‌ای عمل کردن عواقب سختی برای ما به دنبال دارد.

وی با اشاره به انتقال آب از دریای عمان به خراسان، تصریح کرد: با این موضوع نمی‌توانیم بگوییم 100 درصد مشکل آب برطرف می‌شود، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد هر متر انتقال آب، پنج یورو هزینه دارد و بخش خصوصی به هیچ عنوان در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

صرف 9 هزار میلیارد برای احیای دریاچه‌ ارومیه

کلانتری افزود: محاسبات حق آبه دریاچه ارومیه دریافت شده و در پنج سال اخیر 9 هزار میلیارد تومان برای احیای این دریاچه هزینه شده است.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: ستادی در کشور برای موضوع آب تشکیل شده است و وظایف دستگاه‌ها مشخص شده، هر کدام از این دستگاه‌ها باید وظایف خود را در خصوص آب انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه درباره گرد و غبار مردم ما در رنج هستند، متذکر شد: یکی از این علت‌ها تک بعدی نگری در سیاست‌های آب کشور است.

کلانتری با اشاره به اینکه برداشت منابع آبی از دشت‌ها عواقب بسیاری دارد و مسؤولان باید به این نکته توجه کنند، بیان کرد: امروزه حیوانات در حوزه حیات وحش نباید قربانی بی‌آبی شوند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: پیشنهاد دارم از تجربه و نظرات صاحب‌نظران در بخش‌های علمی استفاده کنیم و طی یک سال آینده نسخه کاملی برای نجات آب تهیه شود.

وی ادامه داد: این سند باید برنامه راهی برای دولت و مجلس باشد و آنها در این سند دخل و تصرفی نداشته باشند، همچنین تمام دستگاه‌های کشور براساس آن سند حرکت کنند.

کلانتری یادآور شد: اگر این سند تدوین شد دولت‌ها نباید سیاست‌های خود را تغییر دهند، تمامی اهداف و فعالیت‌ها برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین