ربیعی: گازوئیل به‌دلیل هزینه حمل‌ونقل روستائیان گران نشد

گروه اقتصادی الف،   3980828092

سخنگوی دولت با بیان اینکه در پیوست های طرح مدیریت مصرف سوخت به روستاییان توجه ویژه شده است، گفت : در این طرح گازوئیل را گران نکردیم تا هزینه حمل و نقل این قشر افزایش پیدا نکند.

ربیعی: گازوئیل به‌دلیل هزینه حمل‌ونقل روستائیان گران نشد

به گزارش ایرنا، «علی‌ربیعی» روز سه‌شنبه در نخستین دوره آموزشی مدیریت پروژه های اشتغال‌زایی‌ روستایی و کاهش فقر با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، اظهار  داشت: عادلانه نبود پول ‌یارانه بنزین با عنوان قاچاق سوخت به کشورهای همسایه برود و یا به افرادی پرداخت شود که ٣٣ برابر از دهک ها پایین جامعه بیشتر یارانه بگیرند.

وی با بیان اینکه روستاییان بهره مندی کمتری از بنزین دارند،  افزود: شاید نتوانستیم به درستی مزایای این طرح را توضیح بدهیم اما ذات این  تصمیم  نوعی  عادلانه کردن  یارانه های  بنزین است.

سخنگوی دولت گفت:  قطعا آثار مثبت طرح مدیریت مصرف سوخت در میان مدت مشخص می شود کاهش هزینه های حمل و نقل روستایی در پیوست  های این تصمیم وجود دارد.  

ربیعی گفت: گازوییل را گران نکردیم تا هزینه حمل و نقل روستاییان افزایش پیدا نکند توجه به روستا در پیوست طرح بوده است.

سخنگوی دولت همچنین ابراز امیدواری کرد با عادلانه کردن بسیاری از یارانه ها در آینده بتوانیم بیشتر به طبقات پایین جامعه به ویژه روستاییان کمک کنیم.

ربیعی نظام تامین مالی خرد را حائز اهمیت دانست و گفت: این نظام مالی را باید در کشور گسترش دهیم و آنرا بیاموزیم. شورای پول و اعتبار می تواند به عنوان یک رویکرد به این موضوع بپردازد.

وی افزود: اتصال افقی و عمودی بازار در روستا و زنجیره های آن را باید تکمیل کنیم؛ باید بازارهای منطقه‌ای را به یکدیگر متصل کنیم. مصرف از بازارهایی که به اشتغال روستا رونق می دهد آثار اقتصادی و اجتماعی میان مدت در وضعیت زندگی همه ایرانیان خواهد داشت.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه توسعه زنجیره اشتغال و بازار در روستا نیازمند همکاری و دانش بیشتر است، گفت : ما بر روی اشتغال زنان در روستاها تمرکز کردیم آنها بخش بزرگی از جامعه ما هستند اکثریت پذیرفته شدگان در دانشگاه دختران هستند.  بیشترین کنشگران سازمان های مردم نهاد در ایران زنان هستند؛ ۶۶ درصد اشتغال در سال ٩٧ متعلق به زنان است البته چون زن هستند نباید اشتغال‌های غیر رسمی و بی کیفیت را گسترش دهند.  

زنان بهترین و خوش حساب‌ترین وام گیرندگان هستند

ربیعی گفت : سهم زنان از  دریافت تسهیلات خرد ۴٠ درصد است باید نظام پرداخت تسهیلات خرد به جامعه زنان را تجربه کنیم زیرا بهترین و خوش حساب ترین وام گیرندگان هستند.

وی با اشاره به همکاری صندوق کارآفرینی امید و تعدادی از بانک های عامل کشور گفت: زنان روستایی ۴٠ درصد از سهم دریافت تسهیلات را به خود اختصاص داده اند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت : نرخ مشارکت اقتصادی زنان در زمینه اشتغال زنان از ١٢ درصد به ١٨ درصد و در بخش روستایی از ١٨ درصد به ٢٣ درصد رسیده است.

از طرح اشتغالزایی در روستاها دفاع می کنم

ربیعی  گفت : افزایش نرخ مشارکت زنان در روستاها دستاورد تمرکز یک برنامه هدفدار از اشتغال روستایی بوده است؛ من از طرح اشتغالزایی در روستاها که در این دولت دنبال شد، دفاع می کنم به رغم نقدهایی که با آن شد اما کار خوب و درستی انجام شد و هنوز هم جا دارد که آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای مبنی بر مزیت محلی بر روی این طرح بیشتر متمرکز بشوند

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: باید روی بازارهای روستایی بیشتر کار کنیم و ریسک کارآفرینی در روستاها را کاهش دهیم و روحیه ریسک پذیری را به دانش خود اضافه کنیم.

وی درباره پوشش بیمه ای روستاییان اظهار داشت: در سال‌های اخیر ٣ میلیون و ٣٠٠ هزار روستایی را تحت پوشش بیمه قرار داده ایم.

ربیعی با ابراز نگرانی از شرایط سالمندی همراه با فقر، گفت: جمعیت ایران در سال‌های نه چندان دور به ٣٠ میلیون سالمند خواهد رسید؛ اگر نتوانیم اشتغال روستایی و نظام بیمه اجتماعی ایجاد کنیم پدیده فقر و سالمندی و زنان فقیر و سالمند را در آینده تجربه خواهیم کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به طراحی نظام بیمه اظهار داشت: ما صرفا طرح اشتغالزایی را دنبال نکردیم بلکه به نظام بیمه روستاییان هم فکر کردیم.

وی با اشاره اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در توسعه زیرساخت‌ها در روستاها گفت: بیش از ٧٠ درصد روستاهای ما تحت پوشش شبکه ارتباطی و اینترنت هستند. روستاهای بالای پنج خانوار در ایران دارای برق هستند؛ شبکه آب آشامیدنی روستاها هر هفته افزایش می یابد و پوشش شبکه گازرسانی به روستاها بیش از ٩٠ درصد و تقریبا نزدیک به ١٠٠ درصد شده است.

ربیعی گفت: اگر زیر ساخت را به شغل متصل نکنیم در اهداف توسعه و اشتغالزایی روستا موفق نخواهیم شد.  اقدامات زیرساختی ایران در روستاها حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز وجود ندارد.

سخنگوی دولت از فعالیت بنیاد برکت و بنیاد علوی و سایر نهادهای مدنی در روستاها قدردانی کرد و گفت: اخیرا چهل سازمان مردم نهاد در یک روستا تشکلی فراگیر را ایجاد کرده اند که حضور این تشکل ها و مشارکت آنها در مسایل روستایی را همواره در دولت دنبال کرده و استقبال می کنیم.

بی توجهی به توسعه روستایی به حاشیه نشینی در شهرها دامن می‌زند

ربیعی همچنین به پدیده حاشیه نشینی شهرهای بزرگ گفت : مهاجرت و حاشیه نشینی امروز دیگر یک مسأله و پدیده ساده نیست، یک جریان اجتماعی بزرگ و به بسیاری از آسیب‌ها و مسائل در شهرهای بزرگ مرتبط است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری بیان کرد: اگر در روستاها به توسعه انسانی و اشتغالزایی پاسخ ندهیم حاشیه نشینی های نگران کننده‌ای در شهرهای بزرگ خواهیم داشت؛ پاسخ دادن به مسائل حاشیه نشینی به مراتب گران تر  و پر هزینه تر از سرمایه گذاری در توسعه روستایی است و تاخیر در آن به مراتب تبعات اجتماعی بیشتری هم خواهد داشت.

ربیعی حاشیه نشینی شهرهای و تمرکز بر اشتغالزایی روستایی را مسأله بسیار مهمی عنوان کرد و گفت:  اگر در روستاها سرمایه گذاری کنیم به نوعی توازن اجتماعی کمک کردیم، بخشی از مسائل و مشکلات امروز موضوع حاشیه و متن که در شهرهای بزرگ وجود دارد: توقع یک روستایی از زندگی و اشتغال، با یک مهاجر ناامید که در کنار شهرها مانده بسیار متفاوت است.

سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت رشد فراگیر تصریح کرد: هر چه تحریم ها سخت‌تر شد رشد فراگیر در کشور بیشتر شد؛ به گروه های اجتماعی در جوامع شهری و روستایی هم در تحریم هم در زمان توسعه به ویژه به روستاییان فشار وارد می شود؛ لذا ما به یک رشد فراگیر در طبقات پایین اجتماعی و از بین برنده فقر و مهاجرت های مسأله دار نیازمندیم و ما این مدل رشد تجربه کردیم و همچنان باید دنبال کنیم.

ربیعی با اشاره به اختصاص  یک و نیم میلیارد دلار به اشتغال روستایی گفت :تاکنون ١١ هزار میلیارد و پانصد میلیون تومان را تصویب کردیم و ٩٧ هزار میلیارد تومان را پرداخت کردیم و فقط ٢ هزار میلیارد تومان برای گروهای حمایتی مانند امداد و بهزیستی تخصیص دادیم؛ زیرا راه تدوام آنها با اشتغال بوده که باید چرخه توانمندسازی آنها را تقویت می‌کردیم.

پول‌پاشی اشتغال ایجاد نمی کند

ربیعی با تاکید بر اینکه پول پاشی و با وام دادن اشتغال  ایجاد نمی شود، گفت: بر اساس مزیت و دانش منطقه ما نیازمند حرکت در مسیر  توانمند سازی هستیم، این یک مسیر درازمدت است ما به تحرک خود مردم در جوامع محلی نیازمندیم، ما کار را شروع کردیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر نظام مالی خرد و انتقاد از اعطای برخی وام های کلان، گفت: عادت کردیم که وام های بزرگ بدهیم؛ یک نفر ٨٠هزار میلیارد تومان تسهیلات می گیرد و ساختمان سازی می کند یا وام های ۴ هزار میلیارد تومانی و ٢٠ هزار میلیارد تومانی دریافت می کنند و به بخش مسکن می برند این پول کمی نیستند.

وی اظهار داشت: اگر ما نظام تامین مالی خرد را می آموختیم و به این سمت می بردیم که با ١٠٠ یا ١۵٠ میلیون تومان می توانیم اشتغال ایجاد کرده و زندگی هایی را تغییر بدهیم امروز حاشیه و متن حاشیه نشینی‌ها شهرها را به این شکل نداشتیم.  

ربیعی گفت: اشتغال روستایی فقط بخاطر ایجاد شغل در روستا نیست و همه اهمیت آن نیست؛ ما باید بیکاری را در روستا را کم کنیم اما این فقط یک بعد از سیاستهای کلان اشتغال در کشور است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان این که ایجاد اشتغال در روستا ابعاد انسانی و اخلاقی دارد، گفت: ما با ایجاد اشتغال باید فقر را در روستاها از بین ببربم؛ عدالت در کشور باید اجرا شود بخش بزرگ اجرای عدالت باید بر زندگی روستاییان متمرکز شود، بخشی از سیاست های اشتغال در کشور، سیاست مبتنی بر فقرزدایی است

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه مسأله اشتغال روستا به نوعی پاسخ دادن به موضوع کمبود آب است، افزود: ما کمبود آب در کشور داریم که یک مسأله مهم محیط زیستی و در اصل یک بحران است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین