جزئیات جلسه دوم دادگاه پرونده قاچاق کلان ارز و پولشویی

گروه اجتماعی الف،   3980827139

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده قاچاق کلان ارز و پولشویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده قاچاق کلان ارز و پولشویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی در مشهد برگزار شد.

قاضی منصوری، در این جلسه که به ریاست قاضی منصوری و به صورت علنی برگزار شد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، متهمان، وکلای آن‌ها، نمایندگان ادارات و سازمان‌ها، اصحاب رسانه و جمعی از شهروندان حضور داشتند.

در ابتدای جلسه قاضی منصوری با تشریح روند برگزاری دادگاه و بیان مشروح اتهامات متهمان با ارائه تذکرات لازم از حاضران خواست تا نظم و قانون را در طول برگزاری جلسه رعایت کنند.

 پس از آن رئیس دادگاه از دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی خواست تا به بیان مطالب خود و دفاع از کیفرخواست بپردازد.

قاضی درودی با تبیین اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در مرحله تحقیقات مقدماتی گفت: تمامی تحقیقات نشان می‌دهد که اقدامات متهمان آن هم در شرایط موجود که دشمن با تمام امکانات در حال ایجاد فشار به ویژه از طریق اقتصادی به کشور است؛ حتما از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی است.

قاضی درودی افزود: مجموعه قضایی خراسان رضوی در رسیدگی به پرونده‌های گذشته از این دست هم نشان داده که با عزم راسخ و قاطعیت و با محوریت دفاع از حقوق عامه ان شاءالله در چارچوب قانون به اتهامات وارده به هفت متهم این پرونده نیز رسیدگی و قانون را اجرا خواهد کرد.

پس از اظهارات دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، رئیس دادگاه از نماینده مدعی العموم خواست تا به قرائت کیفرخواست متهمان بپردازد.

پس از آن، محمود میرشکار فرزند شاه جهان به عنوان اولین متهم به جایگاه فراخوانده شد.

طبق اعلام نماینده مدعی العموم، نامبرده به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق شبکه‌ای و سازمان یافته، متهم و در محضر دادگاه حاضر است.

نماینده دادستان گفت: اقدامات خلاف قانون نامبرده در کنار دیگر تخلفات سایر متهمان موجب برهم زدن تعادل بازار و در برخی موارد خنثی شدن اقدامات مقامات مسئول شده است.

 قاضی منصوری با تشکر از اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و ضابطان دستگاه قضایی، گفت: اقدامات شبکه‌ای متهم ردیف اول و سایر متهمان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت مظلوم ایران، متضمن اضرار قابل توجه به کشور از طریق قاچاق ارز و پولشویی به مبلغ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان شده است.

متهم محمود میرشکار فرزند شاه جهان گفت: اقرار می‌کنم که اظهارنامه‌های موصوف را من صادر نموده و خلاف قانون رفتار کرده‌ام و قبول دارم.

نماینده دادستان در ادامه بیان داشت: نامبرده رئیس یکی از شعب بانک ملی در یکی از استان‌های جنوب کشور بوده و با صدور اظهارنامه‌های غیرواقعی ارزی، نقش موثری در مجموع این اقدامات سازمان یافته با هدف قاچاق ارز و پولشویی داشته است.

متهم ردیف اول در ادامه دادگاه گفت: اظهارنامه‌ها تحت نظارت خودم بود. رئیس صندوق اقدامات لازم را انجام می‌داد و من اظهارنامه‌ها را امضا می‌کردم.

وی ادامه داد: افراد دیگری نیز با استفاده از همین اظهارنامه‌های غیرواقعی صادر شده، ارزهای موجود در بازار داخلی را جمع و در طول سالیان متمادی از کشور خارج می‌کردند.

این متهم گفت: طبق روال معمول می‌بایست ارزهای اظهاری برای ورود به کشور، شمارش شود؛ اما عملا نزد ما این اتفاق نمی‌افتاد.

متهم میرشکار در ادامه افزود: اشتباهم را قبول دارم و تخلفات محرز است.

نماینده دادستان در ادامه گفت: نامبرده طی چند مرحله بابت اقداماتی که انجام می‌داده مبالغی را دریافت می‌کرده است.

وی از متهمان خواست تمام واقعیت‌ها را بگویند و گفت: مستندات پرونده کامل است.

پس از دفاعیات متهم، قاضی منصوری از وکیل مدافع متهم ردیف اول خواست تا به دفاع از موکل خود بپردازد.

وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده گفت: من به دنبال بیان این نکته که موکلم کاملا بی گناه است، نیستم. همه ما در برابر اعمالمان در پیشگاه قانون و خداوند متعال باید پاسخگو باشیم.

وی افزود: باید دید چه مقامات و چه کسانی مسئولیت نظارت داشته‌اند و چرا به مسئولیت خود عمل نکرده‌اند که این اتفاقات روی دهد؟ چرا باید حلقه‌های مفقوده داشته باشیم؟ باید ابعاد مسائل روشن شود. موکل من خودش صادقانه می‌گوید که اشتباه کرده است. ما از دادگاه تقاضای اجرای عدالت داریم.

پس از دفاعیات وکیل این متهم، نماینده دادستان گفت: متهم میرشکار به عنوان یک عامل مهم زمینه ساز این حجم از تخلفات شده است.

رئیس دادگاه پس از آن از نماینده بانک مرکزی خواست تا به بیان مطالب خود بپردازد.

نماینده بانک مرکزی گفت: متهم ردیف اول شاغل در شبکه بانکی بوده و از شرایط ارزی و اقتصادی مطلع بوده است، بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که وی جهل به اقدامات خود داشته است. این افراد با سوءاستفاده از موقعیت خود با همکاری تعدادی دیگر از افراد، از شهرهای مختلف ارز را جمع آوری و از کشور خارج می‌کردند.

نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با قرار گرفتن در جایگاه گفت: از دادگاه انتظار اجرای قانون و عدالت را داریم.

رئیس دادگاه اعلام کرد: با توجه به اتهامات و دفاعیات متهم ردیف اول، قرار کیفری وی تشدید و به نامبرده تفهیم می‌شود.

با فراخوانده شدن متهم ردیف دوم به جایگاه، کیفرخواست غلامحسین سنگچولی فرزند فداحسین توسط نماینده دادستان قرائت شد.

متهم سنگچولی به پولشویی، اخذ رشوه و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق شبکه‌ای و سازمان یافته ارز است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین