وقتی آشوبگران به کتاب هم رحم نمی‌کنند + عکس

گروه فرهنگی الف،   3980827082 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته بزرگداشت کتاب خبر آتش‌زدن کتابخانه شهریار توسط آشوبگران در لباس معترضان به افزایش قیمت بنزین و سوختن ۱۳ هزار جلد کتاب ذائقه کتاب‌دوستان را تلخ کرد.

ایرنا نوشت: در حالیکه اهالی فرهنگ از ماه ها قبل برای بزرگداشت هفته کتاب در تکاپو بودند تا از غریبگی با کتاب در جامعه بکاهند؛ در گوشه ای از ایران عناصر آشوبگر به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین کتابخانه‌ای در شهریار را به آتش کشیدند و ۱۳ هزار جلد کتاب در آتش جهل سوخت.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خسارت وارده به  کتابخانه تفکر شهریار در استان تهران را  حدود ۲۰ میلیارد ریال ارزیابی کرده است. این اقدام ضدفرهنگی مهم ترین نشانهٔ مرزبندی اعتراض و آشوب است؛ آتش‌سوزی کتاب با فرهنگ ایرانیان سازگاری ندارد.

هرچند در روز ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار حضور بی‌سابقه و استقبال مردم فرهنگ مدار در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران خبرساز و موجب خوشحالی اهالی فرهنگ و کتاب‌دوستان شد، به فاصله دو روز خبر به آتش کشیدن یک کتابخانه در استان تهران شیرینی آن خبر را در ذائقه کتاب دوستان تلخ کرد. حالا کودکان و نوجوانان آن منطقه دیگر پناهگاه امن فرهنگی خود را تا زمان بازسازی این کتابخانه از دست داده‌اند.

اگرچه آتش زدن کتابخانه و کتاب به عنوان مهمترین شناسنامه و سند هویتی ایران کهن در طول تاریخ دست آویزی تقریبا مکرر برای معاندان فرهنگی بوده که قصد ضربه به ریشه های فرهنگی کشور داشته اند و حافظه ایرانیان خالی از این وقایع تاسف بار نیست حتی زمانی که کتاب جنسی غیر کاغذ داشت.

دانشنامه کتابخانه و دانش اطلاعات می‌نویسد: به گفته ابن ندیم، نویسنده الفهرست، که در حدود سال ۹۸۷ میلادی نوشته شده؛ در قصر آپادانا در تخت جمشید نوشته‌هایی به صورت لوح‌های چوبی، سنگ و خاک رس در موضوعات متعدد وجود داشت. تعداد بسیاری از این الواح به وسیله اسکندر مقدونی (۳۳۳ پیش از میلاد) نابود شد یا به کتابخانه اسکندریه فرستاده شد. کشف سی هزار لوحه از گل رس در سال ۱۹۳۴ میلادی در زیر زمین ویرانه‌های کاخ آپادانا در تخت جمشید این گفته را تأیید می‌کند. باستان‌شناسان این بخش را خزانه تخت جمشید یا کتابخانه استخر نامیده‌اند. اسکندر همین‌طور ۲۰ هزار چرم گاوی را که اوستا بر روی آنها نوشته شده بود سوزاند. این کتابها در بایگانی تخت جمشید نگهداری می‌شدند و زمانی که اسکندر آن قصر را به آتش کشید این کتاب‌ها هم از میان رفتند.

این رویه بعدها و در تهاجم‌های مختلف به سرزمین کهن ایران ادامه یافت، در جریان حمله سلطان محمود غزنوی به ری نیز بخشی از کتابخانه بزرگ ری به آتش کشیده شد و بخشی دیگر به بخارا یا به نقلی دیگر به غزنین انتقال یافت.

از دیگر مواردی که در حافظه تاریخی ایرانیان از کتابخانه سوزی وجود دارد سوزاندن کتاب و  کتابخانه در هجوم مغول هاست که سبب شد یک بار دیگر تمدن عظیم ایرانیان به وسیلهٔ مهاجمان نابود شود.

اهانت های تاریخی به کتاب که بخشی از آن در قالب شعله های آتش کینه‌توزان فرهنگی ثبت شده است، اهمیت و مظلومیت این اسناد هویتی را امروز بیشتر از پیش کرده تا امروز در کنار تمام دغدغه های کتاب دوستان از جمله کاهش سرانه مطالعه به فکر بیفتند کاری برای ارج نهادن آن انجام دهند.

اقداماتی که مهمترین جلوه آن نامگذاری روز و هفته ای برای پررنگ کردن برنامه ها و اقدامات در این جهت شده تا جایی که امسال شاهد رقم خوردن بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و برنامه های آن با مشارکت بیش از ۷۰ سازمان و نهاد فرهنگی و تعبیه پایتختی هر ساله برای تمرکز برنامه ها هستیم که امسال پنجمین سال این رویداد را در یزد همچنان شاهدیم.

تقارن هفته کتاب امسال که تا ۳۰ آبان ادامه دارد با هفته وحدت را می توان نقطه عطفی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی دانست؛ زیرا بزرگترین معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب قرآن کریم است که این امر نشان‌دهنده اهمیت ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه است. امری که باید مورد توجه همگان باشد و در این میان عناصر ضد فرهنگی نیز باید متوجه باشند آسیب به کتاب تیشه به ریشه فرهنگ عمومی و هویت است و دود آتش آن چشم آیندگان را بیشتر از کنونی ها خواهد سوزاند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۷۸۸۱۲۱۲:۴۷:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۷
گوگل را باز کنید بابا !! گرفتار شدیم
ناشناس۱۱۷۹۵۴۹۱۵:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۷
قطع اینترنت حق الناس است تعطیلی کسب و کار مردم در اینستاگرام و اینترنت ایمیل و واتس آپ حق الناس است
ناشناس۱۱۷۸۸۱۳۱۲:۴۷:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۷
اینها از مردم نیستند ، اینها یک عده ای از آشوبگران و اراذل و وطن فروشان هستند که به جان و مال مردم تعرض میکنند و گرنه اعتراض چه ربطی به آتش زدن و تخریب اموال مردم دارد. مردم باید صف خود را از این آشوبگران جدا کنند و اعتراض به گرانی بنزین حق طبیعی همه مردم است .
ناشناس۱۱۷۸۸۳۸۱۲:۵۲:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۷
این جانوران را باید قلاده بست تعارف را بگذارید کنار دیگر بازیگوشی و شیطنت و ماجراجویی کودکانه نیست. این ها موجودات فاسدی هستند که جامعه را فاسد می کنند
ناشناس۱۱۷۸۸۵۲۱۲:۵۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۷
وقتی هیچ راهی برای بیان منطقی اعتراضات باقی نمیگذارند کار به اینگونه رفتارهای نامناسب میکشد.
ناشناس۱۱۷۸۸۹۷۱۳:۱۱:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۷
این مزدوران وابسته را اتش بزنید که دیگر مزدوران جرات نکند بیرون بیایند برای اقامت
ناشناس۱۱۷۸۹۳۰۱۳:۱۸:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۷
لعنت خدا بر آشوبگران لعنت خدا بر آنهایی که به اموال مردم مثل چراغ های راهنمایی و رانندگی . سطل زباله و آتش زدن مغازه های مردم ، تعرض میکنند
ناشناس۱۱۷۸۹۸۷۱۳:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۷
ساعت 12 شب بنزین گران کنید درست میشه ! تحریم کاغذ پاره است. بیشتر اعتراضات در محله های فقیر نشین است
ناشناس۱۱۷۹۱۲۴۱۳:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۷
اینها مردم عادی نیستن و مزدوران وحشی هستن
ناشناس۱۱۷۹۶۱۸۱۵:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۷
بی خبر بنزین رو گرون کنید و اینترنت رو قطع کنید و حرف مردم رو نشنوید و راهی برای اعتراض نگذارید احتمالا این مشکلات حل میشه
ناشناس۱۱۷۹۸۹۶۱۶:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۷
متاسفانه در چنین مواقعی تر و خشک با هم میسوزه،بایستی از قبل به فکر باشند مسئولین .
ناشناس۱۱۸۰۳۹۴۱۸:۱۳:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۲۷
بجای اینکه نگران سوختن کتابها باشیم که البته جای هزار تاسف است ، نگران آن باشیم که جامعه ای آنقدر مشغله زندگی و فقر و نداری دارد که نه میتواند کتاب بخرد و نه بخواند.
اقتصاد دان۱۱۸۰۶۲۲۱۹:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۷
روحانی گفته که راهی جز گرانی بنزین نداره یه راه اقتصادی هم من میگم روحانی میتونه آقازاده ها را بیاره داخل کشور ؛ تمام .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین