از فروش خارجی سهام آرامکو خبری نیست

گروه جهان الف،   3980826159

شرکت آرامکوی سعودی ارزش این شرکت برای عرضه اولیه عمومی سهام را بین ۱.۶ تا ۱.۷ تریلیون دلار اعلام کرد که پایین‌تر از هدف دو تریلیون دلاری ولیعهد عربستان سعودی است.

 به گزارش ایسنا، شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی اعلام کرد قصد دارد ۱.۵ درصد از سهام خود یا حدود سه میلیارد سهام را به قیمت ۳۰ تا ۳۲ ریال (هشت دلار) عرضه کند که ارزش عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را به ۹۶ میلیارد ریال (۲۵.۶۰ میلیارد دلار) می رساند.

اگر چنین هدف فروشی تحقق شود، رکورد قبلی ۲۵ میلیارد دلار که مربوط به عرضه اولیه عمومی سهام غول تجارت الکترونیکی چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ بود را خواهد شکست.

عرضه سهام آرامکو در مرکز برنامه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای متنوع کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی قرار دارد.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که آرامکو برنامه‌ای برای عرضه اولیه عمومی سهام خود در بازار خارجی ندارد که نشان می‌دهد برنامه فروش بین‌المللی فعلا برگزار نخواهد شد.

یکی از این منابع آگاه گفت: به این ترتیب عمده بار این توافق روی دوش بانکهای داخلی و منطقه‌ای خواهد افتاد.

آرامکو سرانجام پس از چند بار تاخیر عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را رسما در سوم نوامبر اعلام کرد. محمد بن سلمان که چهار سال پیش ایده فروش سهام آرامکو را مطرح کرد، قصد دارد میلیاردها دلار از فروش سهام این شرکت را برای سرمایه گذاری در صنایع غیرنفتی و اشتغالزایی هزینه کند.

اما دنیای سرمایه گذاری تلاش می‌کند دریابد این شرکت که به محرمانگی معروف است، چقدر ارزش دارد. تحلیلگران بانکهایی که با بورس ریاض همکاری دارند، پیش بینی کرده اند ارزش سهام آرامکو بین ۱.۲ تا ۲.۳ تریلیون دلار است.

از یک سو آرامکو سودآورترین شرکت جهان است که قصد دارد سال آینده ۷۵ میلیارد دلار سود سهام پرداخت کند که بیش از پنج برابر سود پرداختی از سوی اپل است که بزرگترین شرکت ثبت شده در بورس "اس اند پی ۵۰۰" است.

از سوی دیگر آرامکو در حالی روی قیمت نفت حساب می‌کند که انتظار می‌رود همزمان با تدابیری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش استفاده از خودروهای برقی، رشد تقاضای جهانی برای نفت از سال ۲۰۲۵ آهسته شود.

همچنین سرمایه گذاری در آرامکو پر از ریسک سیاسی است زیرا دولت عربستان سعودی که روی این شرکت برای عمده درآمد خود حساب می‌کند، به کنترل این شرکت ادامه خواهد داد و شهرت محمد بن سلمان با قتل جمال خاشقچی، خبرنگار منتقد ریاض در سال میلادی گذشته مخدوش شد.

بعلاوه تاسیسات نفتی آرامکو در ۱۴ سپتامبر هدف حملات هوایی قرار گرفت که تولید نفت این شرکت را نصف کرد. این شرکت اعلام کرده که حملات مذکور روی کسب و کار آرامکو تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت.

پیش بینی می‌شود فروش سهام آرامکو مورد استقبال شهروندان سعودی قرار گیرد که ۰.۵ درصد از سهام این شرکت به آنها عرضه می‌شود.

سرمایه گذاران کوچک تا ۲۸ نوامبر فرصت دارند برای شرکت در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو ثبت نام کنند در حالی که سرمایه گذاران موسسه ای می‌توانند تا چهارم دسامبر ثبت نام کنند.

بر اساس گزارش رویترز، ریاض پیش از این امید داشت پنج درصد از سهام آرامکو را در بورسهای داخلی و بین‌المللی به فروش رساند اما این امید در بحبوحه بحث بر سر ارزش آرامکو و مکان خارجی فروش سهام آن از میان رفت.

آرامکو اعلام کرد زمان بندی عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو به دلیل آغاز فرآیند خرید ۷۰ درصد سهم در شرکت پتروشیمی سابیک به تاخیر افتاد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین