جزئیات اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان قاچاق ارز و پولشویی

گروه اجتماعی الف،   3980826128

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان قاچاق ارز و پولشویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی در استان خراسان رضوی برگزار شد.

جزئیات اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان قاچاق ارز و پولشویی

به گزارش فارس، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان قاچاق ارز و پولشویی به صورت علنی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی در خراسان رضوی به ریاست قاضی منصوری و با حضور مقامات قضایی، متهمان، نماینده دادستان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدا رئیس دادگاه با ذکر موارد قانونی تذکرات لازم را به حاضران در خصوص لزوم رعایت نظم و قانون طی فرآیند رسیدگی ارائه کرد و پس از آن از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست تا به قرائت کیفرخواست صادره برای متهمین بپردازد.

در این هنگام قاضی صفری با حضور در جایگاه، اتهام هفت متهم این پرونده را مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به مبلغ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان به نرخ روز اعلام و به صورت تفصیلی به تشریح اقدامات خلاف قانون این افراد پرداخت.

بر اساس کیفرخواست صادره که توسط نماینده دادستان قرائت شد این افراد با سوءاستفاده از تحریم‌ها، نوسانات قیمت ارز‌های خارجی، ضعف سیستم نظارتی بانکی و با همکاری تعدادی از دلالان ارزی و عوامل بانکی داخلی، اقدام به قاچاق انواع ارز از طریق مرز‌های هوایی می‌کردند.

در این هنگام بخش‌هایی از فیلم مستندات و کشفیات صورت پذیرفته توسط نهاد‌های امنیتی از اقدامات خلاف قانون متهمین در صحن علنی دادگاه پخش شد.

پس از تشریح اقدامات خلاف قانون این افراد توسط نماینده مدعی‌العموم، قاضی سید هادی منصوری ضمن تقدیر از حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در این جلسه خاطرنشان کرد: متهمین با استفاده از اظهارنامه‌های ارزی غیرواقعی با لحاظ درج مبالغ ارزی در آن و تبانی با برخی از کارمندان بانک، مبادرت به قاچاق ارز می‌کردند.

رئیس دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی خراسان رضوی افزود: بیش از ۲۹۰ اظهارنامه ارزی غیرواقعی در این فرآیند مبنی بر تایید غیرواقعی ورود ارز همراه به کشور تنظیم شده و این در حالیست که ارزی وارد کشور نمی‌شده است. بر این اساس این شبکه پس از دریافت اظهارنامه ارزی غیرواقعی به لحاظ درج و تایید غیرواقعی مبالغ ارزی از کارمند بانک، اقدام به جمع‌آوری مبالغ ارزی شامل دلار، ریال سعودی، درهم امارات و مانند آن با منشا داخلی از دلالان و صرافان غیرمجاز می‌کرده و به وسیله عوامل خود به صورت چمدانی و غیرقانونی از طریق دو فرودگاه بین‌المللی کشور به یکی از کشور‌های همسایه در جنوب قاچاق می‌کردند.

پس از تشریح کلیات اقدامات خلاف قانون متهمین؛ رئیس دادگاه از نماینده بانک مرکزی حاضر در دادگاه ویژه خواست تا به ارائه مطالب خود بپردازند.

نماینده بانک مرکزی با حضور در جایگاه اعلام کرد: پرونده حاضر از حیث اعداد و ارقام ارز قاچاق شده به کشور بزرگترین پرونده قاچاق ارز در کشور محسوب می‌شود.

پس از اتمام اظهارات نماینده بانک مرکزی، قاضی منصوری با تشریح فرآیند رسیدگی خاطرنشان کرد: با تاکیدات رئیس کل دادگستری استان در این پرونده از نظرات کارشناسی به صورت دقیق استفاده شده است.

وی پس از بیان این اظهارات از نماینده گمرک خواست تا ضمن قرار گرفتن در جایگاه به ارائه مطالب خود بپردازد.

نماینده گمرک پس از حضور در جایگاه ضمن تقدیر از دستگاه قضایی در زمینه برخورد با مفاسد به تشریح اقدامات خلاف قانون این متهمین پرداخت.

پس از اتمام اظهارات نماینده گمرک، قاضی سید هادی منصوری خاطرنشان کرد: متهمین در خلال اقدامات غیرقانونی خود مبادرت به قاچاق ارز به مبلغ بیش از ۹ میلیارد تومان با در نظر گرفتن نوسانات قیمت ارز‌های خارجی در سال ۹۸ نموده‌اند که ان شا الله با قاطعیت، تصمیمات قانونی در مورد آن‌ها اتخاذ می‌شود.

پس از آن رئیس دادگاه با ختم اولین جلسه؛ ادامه رسیدگی را به روز‌های آتی موکول کرد.

گفتنی است؛ طی دو روز گذشته غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از برگزاری دادگاه علنی رسیدگی به جرایم متهمان پرونده قاچاق کالا و ارز و پولشویی در آینده نزدیک خبر داده بود و تعداد این متهمان را هفت نفر و اتهام آنها را سوء استفاده از نوسان قیمت ارز‌های خارجی، سوءاستفاده از خلاء‌های موجود و ضعف سیستمی بانک مرکزی و ملی و اقدام به پولشویی و قاچاق ارز عنوان کرده بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین