بازگشت به تصمیم بنزینی دولت قبل/ حذف کارت سوخت در دولت روحانی چقدر برای کشور هزینه داشته؟

گروه اقتصادی الف،   3980825060 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پنجشنبه‌شب، ۲۳ آبان در حالی که باخت تلخ تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل عراق به تیتر همه رسانه‌ها تبدیل شده بود، یک خبر دیگر همه را شوکه کرد؛ افزایش دوبرابری قیمت بنزین.

بازگشت به تصمیم بنزینی دولت قبل/ حذف کارت سوخت در دولت روحانی چقدر برای کشور هزینه داشته؟

روزنامه فرهیختگان درباره گرانی بنزین نوشت:‌ طبق اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اجرای مجدد طرح هدفمندی بنزین و سهمیه‌بندی آن، قیمت بنزین برای سهمیه هر خودرو 1500 تومان و مازاد آن 3000 تومان است. دولت در حالی تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفته است که بعد از تورم افسارگسیخته و کاهش قدرت خرید ناشی از شوک ارزی سال گذشته، در چندماه اخیر شاهد پایین آمدن آرام‌آرام تورم و افزایش امید به برون‌رفت از وضعیت رکود اقتصادی در کشور بودیم. افزایش قیمت و دونرخی کردن بنزین در حالی است که حسن روحانی با پیشنهاد بیژن زنگنه در سال 94، با ادعای فساد در دونرخی بودن بنزین آن را تک‌نرخی کرده و عملا کارت سوخت و طرح هدفمندی بنزین را کنار گذاشتند؛ طرحی با صدها ساعت‌ کار کارشناسی و میلیاردها تومان هزینه علاوه‌بر آنکه توانسته بود مصرف بنزین را کنترل کند، درآمدهای بسیاری را نیز برای کشور به وجود آورده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای حذف کارت سوخت توسط دولت تاکنون نزدیک به 66 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شده است.

سریال تصمیمات دولت اما تمام نشده و این‌بار خود را در افزایش قیمت بنزین به نمایش گذاشته است. در حالی که دولت اعلام کرده دلیل افزایش قیمت بنزین کمک به دهک‌‎های پایین درآمدی و کنترل مصرف است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی گرانی بنزین را تصمیمی نه  چندان معقول  برای دلایل فوق می‌دانند و معتقدند تبعات منفی افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی بیشتر از آثار مثبت آن است. ازجمله دلایل دیگری که برای افزایش قیمت بنزین توسط رئیس دولت مطرح شده، ارزان‌بودن آن در مقایسه با کشورهای دیگر است در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد براساس درآمد سرانه به قیمت بنزین، ایران رتبه 53 دنیا را دارد و در 52 کشور قیمت بنزین ارزان‌تر از ایران است. برآوردها از افزایش قیمت بنزین نشان می‌دهد با فرض فروش 94 میلیون لیتر در روز، دولت از محل افزایش قیمت‌ها نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و باید دید آیا همه این حجم از افزایش درآمدهای دولت برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی صرف خواهد شد یا صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود.

کم‌درآمدها قربانی اصلی افزایش قیمت بنزین

«رئیس‌جمهور تاکید کرده تا ریال آخر طرح حمایتی جدید دولت به حساب خانوارها برود و هیچ مبلغی وارد خزانه نشود.» جمله فوق توسط اعضای دولت بعد از اعلام خبر افزایش قیمت بنزین مطرح شد. یکی از گزاره‌هایی که دولت با بیان آن قیمت بنزین را افزایش می‌دهد آن است که بهره‌مندی ثروتمندان و دهک‌های بالای درآمدی از یارانه بنزین بسیار بیشتر از دهک‌های پایین درآمدی است و می‌خواهیم با افزایش قیمت آن، درآمدهای حاصل را صرف حمایت از دهک‌های پایین درآمدی کنیم؛ استدلالی که هنگام افزایش قیمت‌ها و پرداخت یارانه نقدی در دولت دهم نیز بیان شد اما آنچه تجربه شد آن بود که تورم قیمت‌ها بسیار بیشتر از یارانه نقدی بود و عملا بعد از افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافت. این تجربه اکنون سبب شده با وجود وعده دولت در پرداخت یارانه عموم مردم، برآیند افزایش قیمت بنزین را به‌ضرر خود بدانند. در این زمینه می‌توان به گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی درمورد یارانه پنهان انرژی نیز اشاره کرد. براساس این گزارش، با وجود آنکه دهک‌های پایین درآمدی و قشر ضعیف جامعه نسبت به دهک‌های بالای درآمدی کمترین استفاده را از یارانه انرژی دارند اما حذف این یارانه و آثار تورمی آن بیشترین ضربه را به دهک‌های پایین درآمدی خواهد زد و آنها بیشترین فشار را از اصلاح قیمت‌ها متحمل خواهند شد. درواقع به‌رغم آنکه سهم دهک اول از یارانه انرژی 5.06 درصد و از سایر دهک‌ها کمتر است، اما نسبت یارانه انرژی به هزینه کل خانوار در این دهک با 15درصد، بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. در نتیجه آنچه از آن به اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی تعبیر می‌شود درواقع هدف گرفتن معیشت گروه‌های کم‌درآمد جامعه است.

آیا راهی جز افزایش قیمت بنزین نبود

یکی از دلایلی که درمورد افزایش قیمت بنزین بیان می‌شود کاهش مصرف سوخت در کشور است و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا راهی جز افزایش قیمت‌ها برای این کار وجود ندارد. با نگاهی به تجربه سایر کشورها و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است می‌توان به این سوال پاسخ داد. یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزین شود CNG است. همچنین با توجه به برخورداری کشورمان از منابع عظیم گاز طبیعی، وجود شبکه گسترده گازرسانی در سراسر کشور و از طرفی مزیت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی استفاده از گاز طبیعی، مزیت CNG در ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار است. در این زمینه و در حالی که با اجرایی‌شدن طرح هدفمندی بنزین مصرف CNG در کشور رشد بسیار خوبی داشت این مساله در سال‌های اخیر و به‌خصوص بعد از حذف کارت سوخت در سال 94 شاهد افت محسوسی بوده است. با وجود این ایران با برخورداری از 4.5 میلیون خودروی گازسوز رتبه دوم دنیا در این زمینه را دارد. از دیگر دلایلی که منجر به افزایش مصرف بنزین در ایران شده است و حل آنها مصرف را کاهش خواهد داد عبارتند از: ضعف شبکه حمل‌ونقل همگانی شهری و برون‌شهری، کیفیت پایین خودروها و مصرف سوخت بالا، گسترش فرهنگ استفاده از خودروی شخصی و... .

بنزین در 52 کشور از ایران ارزان‌تر است

دو سوالی که همیشه در بحبوحه افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود آن است که اولا دلیل افزایش قیمت بنزین چیست و ثانیا قیمت چه میزان و بر چه اساسی باید افزایش یابد. در این زمینه در پاسخ به سوال اول، دلایلی که معمولا از طرف دولتمردان گفته می‌شود عبارتند از: مقابله با قاچاق، کنترل مصرف، حمایت از دهک‌های پایین و... . دراین‌باره برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست افزایش قیمت یکی از بدترین و آخرین اقدامات برای دلایل فوق است. استدلال‌ها در این زمینه آن است که اگر مساله مقابله با قاچاق است از طریق کارت سوخت این امکان فراهم بود تا با رصد جریان تولید بنزین تا مصرف آن به مقابله صحیح و کم‌هزینه با قاچاق پرداخت، اگر دلیل افزایش قیمت بنزین کنترل مصرف است این‌کار نیز با کارت سوخت مهیا بود و اگر به قول رئیس‌جمهور قرار است تمام هزینه‌های افزایش قیمت بنزین به حساب دهک‌های پایین درآمدی منتقل شود، این‌کار با ابزار مالیات بسیار آسان‌تر  می‌توانست به انجام برسد که اثرات تورمی و به تبع روانی افزایش قیمت بنزین را نداشت. درواقع دولت با توجه به دلایلی که برای افزایش قیمت بنزین ذکر کرده، راه دقیقی  را انتخاب نکرده است.

سوال دیگری که درمورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود آن است که قیمت چه میزان و بر چه اساسی باید افزایش یابد. در این زمینه حسن روحانی در نشست خبری اخیرش با بیان آنکه قیمت بنزین در ترکیه 15 هزار تومان، در اروپا 20 هزار تومان و در کشورهای عربی جنوب ما 6 هزار تومان است، گفت: «ما که نمی‌خواهیم بنزین را 15 هزار تومان کنیم.» این‌گونه اظهارات نشان می‌دهد تصمیم دولت برای افزایش میزان قیمت بنزین چقدر کارشناسی است . در حالی که معیار تعیین قیمت در بسیاری از کشورهای دنیا قدرت خرید مردم است، این معیار در دولت روحانی مقایسه آن با سایر کشورهاست. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد با وجود آنکه ایران به‌لحاظ ارزش قیمت بنزین بر حسب دلار چهارمین کشور ارزان دنیاست ولی با معیار سرانه درآمد به قیمت بنزین، ایران رتبه 53 را در دنیا دارد. یعنی بر حسب قدرت خرید، قیمت بنزین در 52 کشور دنیا از ایران ارزان‌تر است. در جدول زیر ۲۶ کشوری که بر حسب معیار «درآمد سرانه به قیمت بنزین» قیمت بنزین در آنها از ایران گران‌تر است، آورده شده است که نشان می‌دهد قیمت بنزین در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، انگلیس، کره‌جنوبی، عربستان و امارات از ایران ارزان‌تر است. درواقع دولت اگر بخواهد با عینک مقایسه قیمت واقعی بنزین اقدام به افزایش قیمت‌ها کند، هیچ توجیهی در این زمینه وجود ندارد به‌خصوص آنکه بعد از شوک ارزی سال 97 و تورم افسارگسیخته بعد از آن قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.

خسارت حذف کارت سوخت؛ 66 هزار میلیارد تومان!

سهمیه‌بندی بنزین و دونرخی کردن آن در حالی اعلام می‌شود که این طرح در سال 86 با صدها سـاعت کار کارشناسـی و البتـه صدهـا میلیـارد تومـان هزینـه از جیب مردم اجرا شده بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با پافشاری بیژن زنگنه در سال 94، این طرح کنار گذاشته شد. حسن روحانی سال 94 در توئیتی علت تک‌نرخی کردن بنزین را بیان کرد. او نوشت: «بنزین دو نرخی فساد ایجاد می‌کرد و به همین دلیل آن را تک‌نرخی کردیم. حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری در پرداخت یارانه‌ها داریم.» درواقع با وجود آنکه طرح کارت سوخت توانسته بود مصرف را به‌شدت کنترل کرده و عدالت نسبی در یارانه بنزین به وجود آورد، این طرح به ادعای فساد در دونرخی بودن قیمت کنار گذاشته شد. با تک‌نرخی کردن بنزین و حذف کارت سوخت عملا نظارت دولت بر مصرف از بین رفت و علاوه‌بر آنکه مصرف با شیب نسبتا زیادی افزایش یافت، قاچاق سوخت نیز در این بازه شدت گرفت. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد حذف کارت سوخت در این بازه خسارتی نزدیک به 66 هزار میلیارد تومان به کشور وارد کرده است. درواقع اگر بخواهیم آهنگ افزایش مصرف سالانه بنزین را از سال 94 که کارت سوخت حذف شد تاکنون مطابق آهنگ دوره‌ هدفمندی در نظر بگیریم و ما‌به‌التفاوت مصرف با وجود کارت سوخت و مصرف فعلی را طبق قیمت فوب خلیج‌فارس صادر کنیم، 66 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد به وجود می‌آمد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۷۱۸۷۳۱۱:۲۹:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
اگر کشور تحریم نمی شد نیازی به کارت سوخت نبود !
احمد۱۱۷۲۰۰۸۱۲:۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
این صحبت برای سال 90 صدق میکنه ولی بعد از تحریم بنزین ما در تولید بنزین خودکفا شدیم . اون هم با دو تا گام یکی تولید کاتالیزر بنزین ( بعد از آمریکا دومین کشور هستیم که به این تکنولوژی دست پیدا کردیم ) و بعد از آن راه اندازی ستاره خلیج فارس ( بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا ) . ولی مشکل اینه که بعد از حذف کارت سوخت به مرور میزان مصرف سوخت از حدود 60 میلیون لیتر در روز رسیده به 100 میلیون لیتر در روز و این یعنی کم کم باید بریم به سمت واردات بنزین . مطمئنا کارت سوخت و سهمیه بندی میتونه تا حد زیادی جلوی افزایش مصرف بنزین را بگیره .
ناشناس۱۱۷۲۱۴۷۱۳:۰۵:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
چرا نباید امثال روحانی که با توهین به دولت قبل روی کار آمد و سپس همان سیاست ها را اجرا کرد محاکمه شود!
ناشناس۱۱۷۲۲۶۶۱۳:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۵
چقدر زنگنه این کارت سوخت را مسخره کرده بود .
ناشناس۱۱۷۲۵۱۴۱۴:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
این جماعت که منفی دادن همیشه باید تو صف باشند . مگر همه جای دنیا بنزین کارتی پخش میشه ؟؟
ناشناس۱۱۷۲۷۸۸۱۶:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
خسارت حذف کارت سوخت؛ 66 هزار میلیارد تومان! کی پاسخگو است؟؟؟
ناشناس۱۱۷۱۸۸۶۱۱:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۵
مملکت چند سالی است در دست برخی..، افتاده است
ناشناس۱۱۷۱۸۸۹۱۱:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
بنزینی 3000 تومانی حذف می شود و همان 1500 باقی می ماند بعد می گویند ما کم کردیم. به خدا تکراری شده است
ناشناس۱۱۷۲۰۲۲۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۵
به نظر من برعکسه بنزین 1500 تومانی حذف خواهد شد و بنزین 3000 باقی خواهد ماند
ناشناس۱۱۷۱۹۰۰۱۱:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
احمدی نژاد چقدر هزینه داشت ..چقدر هزینه داشت
پارس آباد۱۱۷۳۰۵۵۱۹:۰۳:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۲۵
احمدی نژاد چه هزینه ای داشت ؟ مشکل احمدی نژاد استقلال رایش بود و این به مذاق بعضی ها خوش نمی آمد. همه طرح های احمدی نژاد دارد مجدد اجرایی میشود . اکثر مردم ( با شما سیاسیها و سیاست باز ها نیستم ) با چراغ قوه دنبال احمدی نژاد هستند تا از این فلاکت نجات یابند .
ناشناس۱۱۷۱۹۰۱۱۱:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
آقای روحانی عزیز 2 میلیارد دلار بابک زنجانی به جهنم شما توضیح بده چرا با حذف کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین و احیای دوباره آن به کشور 6.6 میلیارد دلار ضربه زدی؟
مجید۱۱۷۱۹۱۸۱۱:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۲۵
برخی دولت و برخی در مجلس دروغگو و ریا کار مملکت رو دارن رو به تباهی و بن بست میکشونند
ناشناس۱۱۷۱۹۸۴۱۲:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
آیا ضرر ناشی از حذف کارت سوخت به کشور کمتر ار ضررسلطان سکه بود که دادگاهی واعدام شد!!!!!!!!!
ناشناس۱۱۷۲۰۱۸۱۲:۱۸:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
طبق اعلام آقایان 31000 میلیارد تومان عایدی گران کردن بنزین است و به حدود 60 میلیون نفر هم کمک رسانی خواهد شد. با همین فرض حساب کنید سهم هر 60 میلیون ایرانی واجد شرایط 516 هزار تومان در سال خواهد بود . اما بار تورم ناشی از گرانی بنزین بسیار و به مراتب بالاتر از این ارقام خواهد بود . ماهی 43 هزار تومان ( قیمت نیم کیلو گوشت با استخوان و دنبه.!!!) اما دولت عایدی ناشی از 4 برابر کردن قیمت دلار را هیچ وقت به حساب هیچ ایرانی نمیریزد و آن درآمد دولت خواهد بود
ناشناس۱۱۷۲۱۶۸۱۳:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۵
دولت حق ندارد هزینه بی کفایتی و.. را به دوش مردم آنهم مردم فقیر بیندازد . این دولت در بی کفایتی و بی ..،پوپولیستی سرآمد تاریخ است . بیجا کردند که کارت سوخت را حذف کردند که بنزین قاچاق شود .... و ..می کنند که میخواهند با تصمیمات یک شبه و غلط زندگی مردم را به وحشت بیندازند . دلار 4200 تومانی بس نبود که حالا می خواهند .. دیگری را به نمایش بگذارند . این دولت قابل اعتماد نیست .
رضا۱۱۷۲۲۰۴۱۳:۱۶:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
پوپولیسم بلای جان کشور ماست.اگر خرد اقتصادی وجود داشت باید بنزین و ایضا گازئیل به صورت تک نرخی و با نرخ حداقل 8000 تومان و بصورت شناور با نرخ جهانی مثل همه کشورهای دیگر دنیا عرضه می شد و حداکثر 30 درصد عایدات آن بین 6 دهک فقیر تر جامعه توزیع می شد و نه بیشتر در این حالت هم به کارت سوخت نیازی نبود.ما بقی درآمد باید صرف عمران و تامین کسری بودجه دولت می شد تا مجبور به چاپ پول بی پشتوانه نشود که هزار بار مخرب تر است.
مهدی۱۱۷۲۲۷۷۱۳:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۵
بابا اصل مشکل کسری بودجه است. چرا زمین را به آسمان میدوزید؟؟؟؟؟؟؟؟ قسمت اعظم این در آمد اضافه برای کسری بودجه مصرف میشود و تورم هم حدود %60 خواهد شد و مثل همیشه سر مردم عادی بی پناه بی کلاه خواه ماند و دوباره چند سال دیگر روز از نو و روزی از نو. در کشوری که یک آدم بدون اطلاعات وتحصیلات لازم و بی صلاحیت را بعنوان .. در مهمترین شریک سیاسی ایران انتصاب میکنند، این کارها طبیعی میشود. اکثر دست اند کاران کشور فاقد صلاحیت و شایستگی برای پست و مقامی که اشغال کرده اند میباشند و .. سفارشی هستند و خیلی از آنها هم مشغول فسادند, و جور خلافکاری آنها را هم مردم قشر پایین میپردازند. افزایش قیمت بنزین هم بدینگونه است. یک عده میخورند و.. احتکار میکنند و قاچاق میکنند و غارت میکنند، مردم بیچاره بدبخت باید جور این جفاکاران را بکشند و این است داستان کشور ما.
یک اصلاح طلب۱۱۷۲۳۱۱۱۳:۴۴:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
بی تدبیری و ناامیدی / الگوبرداری از دولت احمدی
محمدایوب۱۱۷۲۴۰۱۱۴:۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
زنگنه باید دادگاهی ومحاکمه شود اگه کارت سوخت درست بوده چراحذفش کرد هزینه آنرا چراباید مردم بدن. چه کسانی ازواردات بنزین سودبردند. چرا نزدیک انتخابات گران کردند این درجهت خواست اصلاح طلبان نیست که میگفتند مردم درانتخابات شرکت نمیکنند. دلسرد کردن مردم است
ناشناس۱۱۷۲۵۰۹۱۴:۴۸:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
همین الان یک نظرسنجی برگزار کنید دولت احمدی نژاد بسیار محبوبتر از حسن روحانی خواهد بود به شرطی که از ساکنین تیرانا نظرخواهی نشه
ناشناس۱۱۷۲۵۳۹۱۴:۵۵:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
رفتار دولت فعلی با برخی تصمیمات دولت قبل بیشتر سیاسی است تا فنی . کدینگ کالا، دورکاری، توسعه مسکن، کارت سوخت و .. صرف نظر از نگاه سیاسی یا برخی از اشکالات اجرایی هدف درستی بود که بی توجه به نظرات کارشناسان کنار گذاشته شد. بنزین هم در شرایطی گران شد که برای خدمات جایگزین برای حمل و نقل عمومی یا تمرکز زدایی از کلان شهرها سالهاست دولت معطل است. نمیدانم برای دولت بعد مسیر حرفه ای و کارشناسی از سیاست جدا خواهد شد یا نه اما آرزو میکنم چنین شود.
اعتمادیان ( اصلاح طلب)۱۱۷۲۵۶۵۱۵:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲۵
میزان افزایش قیمت بنزین باید اصلاح شود : سهمیه ای 1200 و آزاد 1500 تومان
شهروند۱۱۷۲۶۲۲۱۵:۲۷:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۲۵
هیچکس در مورد زنگنه نمی پرسد چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۷۲۷۰۳۱۵:۵۷:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۵
متاسفانه مابا مسئولین بی شماری روبرو هستیم که ضرر به انقلاب و مردم هستند و به زودی بسیاری از آنان باید در دادگاه جوابگو باشند.
ناشناس۱۱۷۲۷۸۹۱۶:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
اگر کشور صاحب داشت زنگنه الان توی زندان بود نه اینکه طلبکار باشه. دست یک بینوا را بخاطر دزدیدن گوسفند قطع می کنیم و کسی که اینهمه خسارت به ۸۰ میلیون نفر زده وزیر مملکته. طنز تلخ .. یعنی این؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۷۲۸۷۰۱۷:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
ازمردم پولدار از مسکن های خالی مالیات بگیر نه افزایش بنزین همیشه این چرندیات تکرار شده این دولت روحانی .. را کم کن وتولیدات سنتی را افزایش بده شغل درست میشودوتولید ملی اشغال های چینی راواردنکنید اقازاده بازی جمع کنید
ناشناس۱۱۷۲۸۹۳۱۷:۲۴:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
کلا هر چی محمود اورده غلط است و باید حذف شود این استدلال مشعشع زنگنه و حسن بود شما مخالفی!!!! این طور مملکت اداره میشه چی فکر کردی.
علی کریمی۱۱۷۲۹۰۵۱۷:۲۸:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین مصوبه سران سه قوه بوده.
ناشناس۱۱۷۳۲۷۶۲۰:۴۰:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
..آیا در این سالها اولین بار بنزین گران میشه شما روزی هست که کالای گران نشده در ایران بیاد داری در این سالها آیا روحانی مقصر ۳۴۰۰۰ ریال شدن بجای ۶۷ ریال
ناشناس۱۱۷۳۲۸۱۲۰:۴۲:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
كشور تا پايان دولت خاتمي با استفاده از مشاوران نخبه اقتصادي اداره شد ونظم خاصي هم در كشور وجود داشت و دزدی واختلاس هم يا نبود ويا خيلي جزئي بودولي دولت احمدي نژاد كلا سيستم مديريتي كشور را با حذف سازمان مديريت كشور از بين برد وهر چه خواست خودش با نظر خودش انجام دادوسيستم ونظام كشور را منهدم كرد ورآه دزدي واختلاسهاي هزاران ميلياردي .. واين دولت هم بدتر از قبلي كشوررا به لبه پرتگاه نزديكتر كرده است والان در بد ترين شرايط مردم قيمت بنزين را سه برابر كرده وتازه اعلام مي كند به نفع مردم است واقعا هنوز داره با مردم دودوزه بازي مي كند
ناشناس۱۱۷۳۴۰۸۲۱:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
دولت ضرر و خسارت و .. دولت ضد امید و بی تدبیر، همین!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. نهنگ سواری یک آبادانی

  20. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  21. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  22. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  23. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. تضادی عجیب و پر ابهام!

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین