توکلی: فساد همیشه به دلیل کار غير قانونی نیست ، استبداد راي در تصميم گيري هم فساد است/ نابرابري شديد در دارايي هاي بانكي نكبت است

گروه اقتصادی الف،   3980824086 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی گفت: فسادی که اتفاق می‌افتد، همیشه به دلیل کار غیرقانونی نیست، ممکن است دولت کار غیرعقلانی کند و نظر کارشناسی را رعایت نکند و تصمیمات مستبدانه بگیرد، در نتیجه باز هم فساد رخ می‌دهد.

توکلی: فساد همیشه به دلیل کار غير قانونی نیست ، استبداد راي در تصميم گيري هم فساد است/ نابرابري شديد در دارايي هاي بانكي نكبت است

به گزارش الف، دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام  دیشب درباره منابع ارزی و ذخیره طلایی که قربانی تصمیم های اشتباه مسئولان دولتی شده است با رادیو اقتصاد گفتگو کرد. متن این گفتگو را می خوانید.

سوال -سرنوشت  ماجراي هدر رفتن  53 میلیارد دلار ارز کشور ،  روشن نشد. شما نکاتی را مطرح کردید و ضرورت‌های پرداختن به این موضوع را هم برشمردید. بیشتر توضیح می‌فرمایید؟

دکتر توکلی: یک اشتباهی در این خبر رخ داده؛ در 53 میلیارد دلاري كه عنوان شده، دو تا رقم نسبتا ناهمگن را با هم جمع کردند، آن 35 میلیارد دلار پولی بود که برای پایین نگه داشتن نرخ ارز به بازار تزریق کردند و به این می‌گویند ارز مداخله‌ای. آن 18 میلیارد دلاری که به حساب واردات دادند، ارز مداخله‌ای حساب نمی‌شود و آن‌جا هم یک طور دیگری پول هدر رفت. آنچه در جلسه همایش سراسری‌دیده‌بان شفافیت و عدالت مطرح شد این بود که فساد همانطور که آقای روحانی گفت، مهمتر از مفسد است، ولی توجه ندارند فسادی که اتفاق می‌افتد، همیشه به دلیل کار غیرقانونی نیست، ممکن است دولت کار غیرعقلانی کند و نظر کارشناسی را رعایت نکند و تصمیمات مستبدانه بگیرد، در نتیجه باز هم فساد رخ می‌دهد.

مساله این است که وقتی بازار ارز تهران متلاطم شد و حتی به 19 هزار تومان هم رسید و بعد رسید به 11800 تومان، نمی‌گویند که ما قیمت ارز را سه برابر کردیم، این بزرگ‌ترین فساد کشور در سال‌های اخیر است ، برای این‌که اختلافات طبقاتی را به شدت زیاد می‌کند، فقر را زیاد می‌کند، خروج سرمایه از کشور را زیاد می‌کند، خروج نخبگان را از کشور زیاد می‌کند و همه بدبختی‌ها به دنبالش می‌آید. این فسادی که اتفاق افتاد، اینطوری بود که سیاست ارزی مداخله‌ای را دولت تغییر داد، در حالی که در مهر 96 کارشناسان بانک مرکزی تذکر دادند، من خودم در آبان 96 یک جلسه با معاون اول و با اعضای جلسه تذکر دادم که این کاری که شما دارید می‌کنید، ادامه‌اش امکان‌پذیر نیست. بانک مرکزی در مهرماه 96 به روشنی و به دلایل مختلف گزارش کرد که اگر اینطوری ادامه دهیم، اگر آخر سال بحران پیدا نکنیم، اول سال آینده حتما بحران پیدا می‌کنیم که اتفاقا از بهمن‌ماه بحران شروع شد.

در این دو سال  35 میلیارد دلار در بازار ریختند، ولی آیا توانستند ارز را ثابت نگه دارند؟ اگر بحران ارزی پیش بیاید، کشورهای دیگر دو نوع سیاست را برعهده می‌گیرند. یا سیاست طرف عرضه را انجام می‌دهند که در این صورت باید حجم زیادی از ارز را به شکل تهاجمی وارد بازار کنند و بازار را آرام کنند. اگر این روش امکان‌پذیر نباشد شما بايد سیاست‌ها را عوض کنید و برگردید به سیاست‌های طرف تقاضا و تقاضا را کنترل کنید و اجازه واردات هر چیزی را ندهید، واردات لوکس را ممنوع کنید. در بحث کنترل تقاضا من جدی‌تر از بانک مرکزی اعتقاد داشتم و دارم كه نباید مي گذاشتند سرمایه فرار کند، در حالی که آقایان آمدند طرف عرضه را گرفتند و 18 میلیارد دلار در روزهایی که می‌دانستند دو ماه دیگر تحریم آمریکا تکرار می‌شود و این تحریم هم از طریق منع واردات بوسیله دلار و طلا است، 18 میلیارد دلار را در عرض 60-50 روز به اسم واردات فروختند که همه چیز هم در این واردات بود. 62 تن طلا را هم فروختند، به اسم این‌که بازار را می‌خواهیم آرام کنیم. کشوری این کار را می‌کند که قدرت مانور داشته باشد؛ یا وام بگیرد که وام به ما نمی‌دهند یا قدرت مانور داشته باشد، ‌یعنی ذخیره زیاد داشته باشد. نکته این است که تمام کسانی که ذی مدخل هستند، هیچ کدام این‌ها با رویه خصمانه دولت آمریکا ناآشنا نبودند، هیچ کدام با رویه خصمانه اتحادیه اروپا ناآشنا نبودند و همه کسانی که در این حوزه مسئولیت داشتند، ‌به صورت جمعی حقیقتا مخاطرات ناشی از این تصمیمات را هم در جریان بودند. پیامد این اتفاقات چگونه قابل پیگرد خواهد بود. به هر حال خسارت سنگینی به کشور وارد کرد و این پوشیده نیست. اتفاقا در مسیر مبارزه با فساد و برقراری عدالت، مردم منتظرند که ببیند واکنش‌های منطقی چه خواهد بود.

اگر ما روی شفافیت اصرار داریم،  بايد وقتي خواستند ارز 4200 تومانی بفروشند، حداقل به خودشان زحمت می‌دادند که بگویند این طرف پارسال چقدر ارز گرفته برای این جنسی که می‌خواهد وارد کند. همین! کمترین چیزی که می‌شد انجام داد. همین را شفاف می‌کردند، به عنوان نمونه برای واردات یک کالایی که مواد اولیه داروی خاصی بود سال قبلش سه میلیون دلار واردات مواد اولیه داشتیم که 11 تا شرکت هم این سه میلیون را دریافت و وارد کردند اما امسال به یکی از این 11 تا شرکت 11 میلیون دلار برای همان مواد اولیه پول تخصیص دادند و حتی در این حد که پارسال این آقا چقدر پول گرفته هم شفاف‌سازی نکردند.

سوال - آیا این‌ها جزو موارد ویژه‌ای است که مستلزم پاسخگویی مسئولان مربوطه است یا اینکه از اشتباهاتی است که نیازمند اقدامات عاجلی برای مهارش است؟

نمي شود گفت اشتباه بوده. من خودم در این باره پنج نامه به سران سه قوه نوشته ام و این‌ها احتیاج به کار اطلاعاتی دارد چون تعمد در کار بوده است.

 سوال - یعنی ممکن است یک برنامه از پیش ترسیم شده‌ای باشد؟

بله، برای این‌که وقتی مسئولان می‌دانند ما از چند روز دیگر نمی‌توانیم دلار خودمان را از خارج جابجا کنیم، وقتی اسکناس هایمان را هدر می‌دهیم، وقتی می‌بینیم نمی‌توانیم در سال آینده جنس وارد کنیم و طلا را بر باد می‌دهیم، اینها نمی‌تواند تعمد باشد؟ ما در حال جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی تعارف نمی کنند.

 آقای احمدعراقچی را در حالی گرفتند که در مهرماه نامه نوشته و گزارش کارشناسی خودش را ارجاع کرده به آقای سیف رئیس بانک مرکزی و گفته این کار غلط است و باید برویم طرف تقاضا و نباید ارز تزریق کنیم به بازار. آقای سیف هم این را می‌پذیرد و نامه می‌نویسد به رئیس جمهور ولی آقای روحانی برخلاف مشی عاقلانه در حاشیه‌اش می‌نویسد این گزارش را بیخود گفته‌اند، حرف‌های نامربوط زده‌اند، وضع ارزی ما خیلی هم خوب است! این‌جا آقای عراقچی به نظر من نباید تعقیب و محکوم شود، برای این‌که به رئیس خودش حرف كارشناسي را گفته و چون باید امر می‌برد، امر خودش را انجام داد، ولی آقای سیف مامور رئیس جمهور نبود، رئیس بانک مرکزی مستقل است، با معرفی وزیر اقتصاد و دارایی و رأی دولت تعیین می‌شود و رئیس جمهور برایش آمریت ندارد و سیف نباید این کار را می‌کرد. سیف باید به مردم و دادگاه پاسخ دهد.

سوال - با توجه به این‌که درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کرده، این پرسش وجود دارد که بانک مرکزی چطور می‌تواند باعث حفظ ثبات نسبی در بازار ارز شود و به قول آقای همتی که گفتند بر بازار مسلط هستیم و بازار سازیم، این سوال مطرح می‌شود که واقعا چطور این اتفاق افتاده؟

ما هشدار دادیم که این ارز سه برابر شده، جایزه برای خودتان در نظر نگیرید و برای خودتان کارت پستال صادر نکنید  ما در 9 ماه آخر 97، 747 هزار تا شاغل بیکارشده داریم که این فاجعه است.

- در اجلاس قم نکاتی را مطرح کردید از جمله این‌که اشاره کردید که سیاست‌های دولت، فسادزا است و با دو لایحه ضدفساد نمی‌شود همه فعالیت‌های ضدفساد را نشان داد و اشاره کردید به پاره‌ای از اقداماتی که واقعا در این سیاست‌ها وجود دارد و مخل هستند. می‌توانید چند تا از آن‌ها را نام ببرید و علت بیان این موضوع از سوی شما دقیقا چه بود ؟

اولا من بگویم که دولت آقای روحانی در این چهار سالی که ما دیده‌بان شفافیت و عدالت را تاسیس کردیم و یک سازمان مردم‌نهاد است، انصافا در مجموع با تذکرات و اصلاحاتی که پیشنهاد کردیم برای حذف ساختار فسادزا، مثبت برخورد کرده و من از آن‌ها تشکر می‌کنم، ولی همه کار با دو تا لایحه حل نمی‌شود، به ویژه این‌که الان مفسدها قوی شده‌اند، شبکه‌ای شده‌اند، سازمان‌یافته هستند و جلوی کار را می‌گیرند که این را هم آقای روحانی توجه ندارد که قوه قضاییه یک کار بسیار زیبا دارد انجام می‌دهد که موانع راه اصلاح ساختار را حذف می‌کند. نکته دیگر این‌که یک مثال بزنم. سیاست حذف کارت سوخت که ما اصرار کردیم، بیانیه دادیم،‌ رفتیم و مذاکره کردیم، من خودم رفتم پیش آقای جهانگیری و به ایشان گفتم این کارت سوخت هفت، هشت اعمال سیاست و قدرت دولت را بالا می‌برد، سیاست محیط زیستی را می‌تواند کنترل کند، سیاست سفر را می‌تواند کنترل کند، سیاست فرهنگی را می‌تواند کنترل کند، سیاست مصرف را می‌تواند کنترل کند و... چرا این مساله به این مهمی را از دست می‌دهید؟ گفت این حرف‌ها که خیلی خوب است، چرا زنگنه مخالفت می‌کند؟ گفتم از ایشان بپرسید که چرا مخالفت می‌کند. ما مدام دلیل می‌آوردیم و آقای زنگنه بدون هیچ منطقی مخالفت می‌کرد. فقط همین کار حداقل سه میلیارد دلار قاچاق اضافه کرده است. این فساد نیست؟ فساد سازمانی - سیستمی است، یعنی شما تصمیم غلطی می‌گیرید که توزیع درآمد را به شکل بسیار نامتعادلی درست می‌کند. از 403 میلیون حساب سپرده بانکی اشخاص حقیقی، چهار دهم درصد افراد مالک 52 درصد میزان سپرده‌ها هستند؛ و 99 و شش دهم درصد افرادمالک 48 درصد مابقی سپرده‌ها هستند. این فاجعه است، این نکبت است و فساد ساختاری یعنی همین. 

سوال- یعنی آقای رئیس جمهور خودشان در جریان جزئیات و پیامدهای پاره‌ای از این تصمیمات افراد در بخش‌های اجرایی نیستند؟

نمی‌دانم چی بگویم، من پیشنهاد کردم در این بازار وحشتناکی که قیمت‌ها تا سه برابر رشد می‌کند، شما نمی‌توانید مردم را تنها بگذارید و گفتم باید کارت هوشمند دستشان بدهید و کالای هوشمند بدهید که این کار را آمریکا دارد می‌کند. نگوييد من بدم می‌آید، شما بدت می‌آید برای اینکه داری، سیر هستی! 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۷۰۲۶۸۱۸:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
سیستم نیاز به تحول دارد: قوانین و افراد باید اصلاح شوند. اصلاحات یک ضرورت است. چرا با اصلاحات مخالفت ورزیده می شود؟
ناشناس۱۱۷۰۵۷۰۲۰:۲۳:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
کمپین تجمع اعتراضی مسالمت آمیز برای تصمیم بتزینی دولت که بر خلاف مصوبات مجلس بوده است دایر کنیم
ناشناس۱۱۷۱۵۱۲۰۹:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۲۵
افزایش قیمت بنزین تصمیم سران سه قوه است. در شرایط فعلی تصمیم خوبی است. بیخودی شلوغ نکن.
ناشناس۱۱۷۱۸۳۷۱۱:۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۵
در شرایطی که دچار تورم لجام گسیخته هستیم افزایش قیمت بنزین از سوی دولت و مجلس بی تدبیری محسوب می شود.
ناشناس۱۱۸۶۶۰۱۱۲:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
دانشمند شما نفست جای گرمه الان روی گرونی اجناس کی نظارت میکند
ناشناس۱۱۷۱۵۲۷۰۹:۴۲:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
هدفت از شوراندن مردم علیه دولت چیست؟؟؟
ناشناس۱۱۷۲۰۳۶۱۲:۲۵:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۵
هدف برگشت قیمت بنزین به قبل هست مرگ بر گران فروشان
ناشناس۱۱۷۱۵۳۴۰۹:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
کدوم عقل سلیمی می گوید که بنزین در این مملکت باید از آب ارزانتر باشد؟؟ کمتر مسافرت بروید. هر پنجشنبه سر ماشین رو کج نکنید بروید شمال.
ناشناس۱۱۷۲۳۰۷۱۳:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
برو خجالت بکش درآمد مردم ایران را با دیگر کشورها مقایسه کن بعد درباره قیمت بنزین حرف بزن
علی۱۱۷۳۰۳۴۱۸:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۵
آب شرب مردم لیتری ۴ریال میباشد.
ناشناس۱۱۸۰۸۱۳۱۹:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۲۷
آخه آی کیو دولت پول مصرف بنزین رو پیش پیش روی قیمت خودرو کشیده و از خریدار خودرو گرفته. پراید پنج میلیونی رو پنجاه میلیون داره از مردم میگیره. بماند خودروی دیگه حتی خودروهای خارجی که عوارض گمرگی نود درصدی داره. هر صاحب خودرویی پول بنزینش مصرفیش رو پیش پیش با قیمت بالای خودرو به دولت داده اول فکر کن بعد حرف بزن.
ناشناس۱۱۷۱۵۷۱۰۹:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۵
کسری دولت را با اجرای قانون از کجا اورده ای به این ثروت کلان و افسانه ای و کهکشانی رسیده ای تامین کنید
مصطفی۱۱۷۰۶۲۵۲۰:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اون اصلاحاتی که مد نظر آقایون مدعی اصلاحات هست، این چیز ها نیست. همچنان که عملکرد اونا در اصلاح ساختار بانکی در این شش سال با رشد بسیار وحشتناک نقدینگی که منجر به تورم های بالا شد، این صحبت را تایید می کند. پس مخالفت با اصلاحاتی هست که بیشتر برای رای جمع کردن و دو قطبی درست کردن هست نه با اصلاحات مفید.
راه۱۱۷۰۸۵۲۲۲:۴۹:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
بعضی‌ها فکر میکنن گفتن و شنیدن حرفهای خوب و شجاعانه و انقلابی و روشنگرانه به تنهایی کافیست!!! ___ متاسفانه علی‌الخصوص طی ۶ سال اخیر شاید صدها میلیون بلکه میلیاردها ساعت حرف و نوشته و تئوری خوب دیده و شنیده‌ایم ملت نیازی به سوپاپ اطمینان ندارد متاسفانه تئورسین و مامور خبری هم کم نداریم ___ اما دکتر توکلی بزرگوار ؛ مردم ایران در به در دنبال نان‌حلال‌خورها و عملگرایان و پاکدستان و پرهیزکاران و وفاداران و غیرتمندان و شرافتمندان و ناموس‌پرستان و موحدان حقیقی هستند ..
ناشناس۱۱۷۲۳۳۸۱۳:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۵
چون اصلاحطلبان با وعده اصلاحات میان اما دیکتاتورمآبانه رفتار میکنن
ناشناس۱۱۷۰۲۷۱۱۸:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
در تصمیم گیریهای کلان باید منافع ملی در اولویت باشند.
ناشناس۱۱۷۰۶۰۵۲۰:۳۷:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
بهترین راهکار برای اعتراض به تصمیم دولت در مورد گران کردن بنزین بر پا کردن تجمع مسالمت آمیز است دولت باید قدرت و شعور مردم را درک کند
ناشناس۱۱۷۰۶۱۸۲۰:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
دولت تصمیم گرفته که بنزین را گران کند و مردم اعتراض کنند و دوباره قیمت ها را برگرداند و بعد ناکار آمدی خودش را گردن مردم بیندازد بگوید خودتان نخواستید برایتان کاری بکنیم
ناشناس۱۱۷۱۵۲۰۰۹:۴۰:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
این مصوبه مجلس است.
ناشناس۱۱۷۱۷۰۳۱۰:۳۷:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۲۵
حذف کارت سوخت یک تصمیم غیرعقلانی بود و افزایش قیمت بنزین هم در شرایطی که دچار تورم افسارگسیخته هستیم تصمیمی غیرکارشناسی بود که باعث شدت تورم خواهد شد.
ناشناس۱۱۷۰۲۷۴۱۸:۰۹:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
قوانین نانوشته هم فساد انگیزند. تقسیم افراد به خودی و غیر خودی و دادن امتیازات به خودی ها، ام الفساد است.
ناشناس۱۱۷۰۲۷۸۱۸:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۲۴
فعلا دوسال مونده تا با معجزات حضرت روحانی به فیض الهی برسیم.
ناشناس۱۱۷۰۹۳۸۲۳:۵۱:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
یعنی بعد از اون اوضاع خوب میشه؟
ناشناس۱۱۷۰۲۸۱۱۸:۱۳:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جناب آقای توکلی افراد ام الفاسد، دارایی هایشان را در بانک ها نگهداری نمی کنند تا ارزش آنها کاهش یابند. بلکه آنها را در جهت زر اندوزی چندین و چند برابری بکار می گیرند و در این جهت به تبعات کارهایشان بر روی زندگی هموطنانشان توجه ندارند.
ناشناس۱۱۷۰۳۰۷۱۸:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
با عرض سلام ما که از هر دو گروه چپ و راست قطع اميد کرديم..
ناشناس۱۱۷۰۳۱۲۱۸:۲۸:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
آقای دکتر توکلی عزیز، فساد ممکن از تصمیم گیری خارج از حیطه دولت نیز انجام شود.
ناشناس۱۱۷۱۳۷۳۰۸:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
عزیز من بخش خارج از دولت اگر فسادی داشته باشد ولی دولت سیاست های درست داشته باشد قابل کنترل هستند در این دو مورد حذف کارت سوخت و دلار سیاست های دولت راه فساد را به قول شما برای بخش غیردولتی باز کرد یا بست؟؟ چرا دائما موارد واضح و روشن را رها کرده و احتمالات را قوی تر می دانید ؟؟ دشمنی و دوستیتان فقط بر پایه تعصبات جاهلی است و لاغیر باشد پس بگذارید در همین وضعیت باشیم دولتتان خیلی خوب و کارآمد است دستشان درد نکند
ناشناس۱۱۷۰۳۲۶۱۸:۳۳:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
فساد در شرایط سخت نمایان می شود. این قانون طبیعت است. اگر همه چیز به حد کافی فراوان و راحت الحصول باشد، دیگر فسادی در کار نخواهد شد. سوال این است که چرا باید شرایط زندگی و زنده ماندن در این کشور اینقدر سخت شود، تا زمینه بروز فساد با تصاعد هندسی روز به روزافزایش یابد؟؟
ناشناس۱۱۷۰۳۳۳۱۸:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
متاسفانه یک دودوزه و رکبی که ما از غربی ها خوردیم اعتماد به طرف اروپایی برای برجام بود بعد از تحریم های تروریستی که اوباما در دوره احمدی نژاد وضع کرد وضعیت ایران به حالت انقباضی در آمد همه چیز کنترل شد و اروپا یک فرصت نیم بند به ایران برای تجربه بازار شبه مصرف گرایی مدل کشورهای حوزه خلیج فارس رو به ایران نشان داد تا احساس رفاه نسبی و واردات ازاد رو تجربه کنند بعد این شریان رو به یکباره با تمهید ترامپ بست این انقباض و انبساط و انقباض و شوک های یکباره نه تنها رمق اقتصاد رو گرفت بلکه دولت رو در شرایط بدی قرار داد مانور روحانی روی بازار و رفاه بخاطر برجام از اساس اشتباه محض بود و غربی ها با این حربه اقتصاد و مسوولین ایران رو دور زده و پشتشان را به خاک مالیدن بدجور رکب خوردید و خوردیم :/.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۱۷۰۳۶۷۱۸:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جناب دکتر توکلی لطفا نقطه نظرات خود را در رابطه با نرخ بنزین و نحوه اجرای و اثرات ان را بر قشر ضعیف جامعه طی مصاحبه ای بیان بفرمایید
ناشناس۱۱۷۰۳۶۸۱۸:۴۸:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چرا همه خبرگزاري هاي رسمي ٩٩ درصد خبرهاشون تكراري است ظاهرا يك جا خبر توليد و بين همه پخش مي كند !!!
ناشناس۱۱۷۰۳۸۲۱۸:۵۳:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
ریشه اصلی فساد در ایران مربوط به تقسیم مردم به خودی و غیرخودی است.
ناشناس۱۱۷۰۴۰۶۱۹:۰۳:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
از دکتر توکلی عزیز می خواهیم با توجه به کلام مولی علی ع که فرمودند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز میگردانم راهکارهای عملی و اجرایی برای برگشا ثروت های حرام در این دوره مهم انقلاب بدهند ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۱۱۷۰۴۲۰۱۹:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
این شیوه که در یک دوره با دستکاری نرخ ارز دست در جیب مردم کردند و دو باره با گزان کردن بنزین دست در جیب مردم کردند تمام اینها خوردن از مایه است و در نهایت منجر به فقر و فلاکت عمومی و شورش مردم میگردد
ناشناس۱۱۷۰۷۲۹۲۱:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چرا رییس جمهور با رفراندوم از خانواده ها نخواستند بین گرفتن رایانه بنزین و ارزانی آن یکی را انتخاب کنند؟
ناشناس۱۱۷۰۷۶۷۲۲:۰۶:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جناب توکلی چندین سال نماینده ملت در مجلس بوده اید شخص جناب عالی چه کاری در برداشتن فساد در ان مقطع کاری انجام داده اید ؟
ناشناس۱۱۷۰۹۱۱۲۳:۲۲:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
یکی مثل من خونه، ماشین،... ندارد و دار و ندارش رو میزاره بانک می‌شود 50 میلیون از طرف دولت جزو ثروتمندان تشخیص داده میشه و یارانه اش قطع میشه یکی هم عاقل هست میره سکه و دلار و طلا می‌خرد کسی هم بهش نمیگه ثروتمند..
ناشناس۱۱۷۱۲۹۶۰۸:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
اگر مبارزه با فساد از حالت نمايشي وسياسي خارج شود وواقعي شود وهرسه قوه هم عزم جزم داشته باشند آيا فسادي در سيستم مي ماند؟ولي متاسفانه مبارزه با فسادانجام ميشودولي به غير از خوديها وبه غير از هر حزبي ها و همفكران بطور مثال الان قوه قضاييه .. خيلي جدي وارد عرصه مبارزه با فساد شده ايا واقعادر مفسدين ترس وهراسي ايجاد شده؟ آيا اختلاس،زمين خواري ورشوه در سيستم كاهش پيداكرده؟
ناشناس۱۱۷۱۳۹۵۰۸:۵۹:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
سیف دقیقا کی محاکمه می‌شود؟ بعد بابک زنجانی؟ عمر ما قد می‌دهد؟!
ناشناس۱۱۷۱۴۶۱۰۹:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۵
جناب آقای دکتر توکلی ریاست محترم دیده بان شفافیت و عدالت یکی از راه های شناسایی و شفاف سازی فسادها و تخلفات بانکی اجرایی شدن طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و به تبع ان سایر بانک ها می باشد این طرح تحقیق با وجود تصویب در اردیبهشت 98 در صحن مجلس با جلوگیری گروه های فشار از اجرایی شدن آن تا حالا عملیاتی نشده است لطفا به جهت شفاف سازی و آشکار شدت فساد ها پیگیر اجرایی شدن این مهم باشید
مهر۱۱۷۲۰۰۱۱۲:۱۲:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
نیت برخورد با فساد وجود ندارد وگرنه رساناها را آزاد می گذاشتندو اصول دمکراسی را اجرا می کردند همه می دانند بابگیر ببند فساد درست نمی شود شیپور از سر گشادش می زنند و نمی شود .. سالها هم نشده و فساد هر روز بیشتر شده
مجید۱۱۷۲۶۳۵۱۵:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۵
کشوری که نتونه مسایل سیاسیشو با دنیا از مسایل اقتصادی جدا کنه، وضعش همینه و بس
ناشناس۱۱۷۳۴۴۲۲۲:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۵
آقای توکلی زمانی چین ؛؛ چین شد که سیاست های اقتصادی کمونیستی را بطور کامل کنار گذاشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین