سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی تهران

گروه اجتماعی الف،   3980823088 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ترافیک عجیب و ناگهانی در بزرگراه‌های تهران برای همه پایتخت‌نشین‌ها به سوالی بزرگ تبدیل شده است اما هنوز هیچ‌کدام از عوامل مدیریت ترافیک در این باره، واکنش نشان نداده‌اند. در این میان، یک سرنخ جدید شناسایی شده است.

سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی تهران

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «سرنخ جدید از ماجرای ترافیک ناگهانی و مرموز دو هفته اخیر در پایتخت کشف شد؛ سرنخی که برخلاف اغلب اوقات، ارتباطی با خودروهای شخصی ندارد و این بار نشات گرفته از رفتار تاکسی‌های اینترنتی است. در هفته‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی به سفرهای بیشتر تشویق شده‌اند تا به این ترتیب بتوانند از امتیاز طرح ترافیک سالانه با تخفیف ۷۰ درصد، مشابه آنچه به آژانس‌ها و وانت‌بارهای زیر نظر شهرداری تهران تعلق دارد، استفاده کنند.

ترافیک دو هفته اخیر تهران برای بسیاری از شهروندان سوال‌برانگیز شده است، چراکه نقشه‌های ترافیکی حکایت از آن دارد که در آبان امسال ترافیک هم در ساعات پیک و هم در ساعات غیرپیک در بسیاری از روزها به مراتب بیشتر از ترافیک آبان سال گذشته بوده است. ازدحام ناگهانی خودروها در معابر شهر طی روزهای اخیر و افزایش طول معابر قرمز (ترافیک سنگین) در نقشه‌های ترافیکی طی روزهای اخیر افزون بر مشاهدات میدانی و اظهار شهروندان، همگی موید این واقعیت است که ترافیک سنگین‌تر شده است.

ترافیک روزهای نیمه آبان به بعد از این جهت مرموز توصیف می‌شود که هیچ عامل مرئی که بتواند منشأ آن را توضیح دهد هنوز شناسایی نشده است. اتفاقاتی نظیر برودت، یخبندان یا بارش مکرر در این روزها رخ نداده و محدودیت ترافیکی جدیدی نیز برای شهروندان وضع نشده است که آن را بتوان به ازدحام خودروها نسبت داد. با این حال مدت زمان سفر خودرویی شهروندان در روزهای اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته و بعضا زمان سفرهای بین مبدأ و مقصد یکسان، به ۵/ ۱ برابر ماه گذشته افزایش یافته است. به‌عنوان مثال سفرهای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای از مرکز شهر به شرق و غرب تهران که در گذشته تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشت، اکنون حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

«دنیای اقتصاد» هفته گذشته با انتشار گزارشی از افزایش ناگهانی ترافیک تهران آن‌هم به شکل مرموز خبر داد و در روزهای گذشته نیز مدیران ترافیکی جسته و گریخته از تشدید ترافیک خبر دادند. هرچند نوع بیان این مدیران به شکلی است که بیشتر بنا دارند عاملی را که خود مسبب ترافیک می‌دانند برجسته کنند. حالا تحقیقات میدانی به اولین سرنخ از منشأ این ترافیک ناگهانی رسیده است. این سرنخ البته به‌عنوان یک گمانه مطرح است و چندان قابل اثبات نیست، چراکه میزان تاثیر آن بر ترافیک را باید مسوولان و عوامل مدیریت ترافیک سنجیده و درباره آن اطلاع‌رسانی کنند. اوایل آبان‌ماه برخی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به رانندگان خود وعده دادند اگر در طول مدت زمان مشخصی تا پایان ماه جاری، دست‌کم ۹۰ سفر انجام دهند، می‌توانند از امتیاز مجوز طرح ترافیک تخفیف‌دار استفاده کنند. در واقع یکی از شروط ارائه مجوز طرح ترافیک، افزایش تعداد سفر و پوشش مسافر توسط رانندگان خودروهای ثبت‌نام شده به‌عنوان تاکسی اینترنتی تا رساندن آمار سفرها به یک سقف مشخص بود.

طبعا برخورداری از امتیاز طرح ترافیک با تخفیف ۷۰ درصد یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود، چراکه عمده وسایل نقلیه غیرشخصی که مسافران را جابه‌جا می‌کنند، با نقطه ضعف عدم امکان ورود به محدوده طرح روبه‌رو هستند و تعداد وسایل نقلیه غیرشخصی و غیرعمومی که بتوانند با شرایط پرداخت ویژه وارد محدوده طرح ترافیک شوند، بسیار اندک است. طرح مذکور که مشوق افزایش سفر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای استفاده از طرح ترافیک تخفیف‌دار است، از هفته‌های گذشته به دنبال ساماندهی شرکت‌های ارائه خدمات تاکسی اینترنتی ارائه شده بود. بر اساس این طرح، رانندگانی که در طول آبان‌ماه ۹۰ سفر موفق انجام دهند وارد لیست اولیه حائزان شرایط دریافت مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک با تخفیف ۷۰ درصدی می‌شوند. البته با توجه به اینکه در این طرح از واژه «حداقل» برای تعداد سفرها استفاده شده است، طبعا ممکن است رانندگانی که انگیزه دریافت مجوز سالانه طرح ترافیک ویژه آژانس‌ها را دارند، تلاش کنند در این بازه زمانی سفرهای بیشتری انجام دهند.

نکته مهم‌تر این است که چون اطلاع‌رسانی درباره این طرح در ابتدای آبان ماه انجام شده، هر اندازه که از ایام این ماه گذشته، به تدریج عده بیشتری از رانندگان از آن مطلع شده‌اند و چون مدت‌زمان کمتری را برای رسیدن به سقف ۹۰ سفر فرصت دارند، خود می‌توانند موجب ترافیک‌زایی در روزهای اخیر شده باشند یا دست‌کم سهمی در ازدحام شدید خودروها در روزهای اخیر داشته باشند. در واقع موج حرکت تاکسی‌های اینترنتی در برخی از معابر و بزرگراه‌ها به منظور انجام سفرهای بیشتر و به دنبال آن شمول استفاده از امتیاز ویژه طرح ترافیک به ترافیک تهران دامن زده است.

برآوردها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تاکسی اینترنتی در شهر تهران فعال هستند و این در حالی است که معادل همین تعداد تاکسی اینترنتی غیرفعال نیز احتمالا در شمار ثبت‌نام‌کنندگان شرکت‌های ارائه سرویس تاکسی برخط حضور دارند.اعلام شرایط استفاده از امتیاز طرح ترافیک می‌تواند موجب شود حتی تعدادی از تاکسی‌های اینترنتی غیرفعال نیز در روزهای آبان‌ماه فعال شده باشند، چراکه برخورداری از مجوز طرح ترافیک سالانه با تخفیف ۷۰ درصدی، انگیزه کوچک و کم‌اهمیتی نیست. بنابراین حضور این راننده‌ها نیز می‌تواند موجب تحمیل بار مضاعف بر جریان ترافیک شهر باشد.

به این ترتیب تلاش تاکسی‌های اینترنتی برای کسب شرایط استفاده از طرح ترافیک تخفیف‌دار را می‌توان به‌عنوان یک سرنخ برای ترافیک ناگهانی هفته‌های اخیر تهران در نظر گرفت. البته در کنار این سرنخ، گمانه‌زنی‌های دیگری نیز از سوی شهروندان به‌عنوان عامل انسانی دخیل در امر ترافیک و نیز گروهی از کارشناسان و دست‌اندرکاران امر کنترل ترافیک مطرح شده است. یک گمانه درباره منشأ ترافیک سنگین تهران در روز‌های اخیر،کاهش نسبی حضور عوامل میدانی مدیریت ترافیک در برخی از محور‌های پرترافیک شهر است. این موضوع در مشاهدات عینی خودروسواران و گزارش‌هایی که توسط شهروندان در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، مطرح شده و ممکن است در ایجاد ترافیک مرموز، ابهام‌آمیز و سوال‌برانگیز هفته‌های اخیر اثرگذار باشد.

گمانه دیگر قابل طرح درباره علت تشدید ازدحام خودروها در معابر شهر، به لغو طرح زوج و فرد و اجرای نسخه جایگزین آن باز می‌گردد. هر چند اجرای این طرح در تابستان و حتی در مهر ماه، ترافیک سنگین و فراتر از انتظار به دنبال خود ایجاد نکرد، اما برخی گمان می‌کنند آزاد شدن تردد تمام پلاک‌ها در تمام روزهای هفته منوط به پرداخت عوارض مشخص البته در صورت تردد بیش از ۲۰ روز در هر فصل در محدوده حلقه دوم (زوج و فرد سابق)، در تشدید ترافیک روزهای اخیر اثرگذار بوده است.

گفته می‌شود از آنجا که نرخ پیش‌بینی شده برای بهای عوارض تردد در این محدوده، معادل نصف عوارض طرح ترافیک است و رقم مذکور فاقد بازدارندگی است، میل به استفاده از خودروهای شخصی در این محدوده را کنترل نکرده است. فقدان بازدارندگی این رقم انتقادی است که از ابتدای اجرای این نسخه از طرح ترافیک یعنی از ابتدای تابستان توسط کارشناسان مطرح شده بود و برخی بر این باورند که منشأ ترافیک روزهای اخیر می‌تواند همین کاهش محدودیت خودروهای شخصی برای تردد در حلقه دوم معابر مرکزی شهر یا همان محدوده زوج و فرد سابق باشد که به تدریج آثار خود را نشان داده است. موضوع دیگری که درباره ترافیک روزهای اخیر تهران قابل بررسی است، وضعیت آلودگی هوا در این روزهاست. هرچند عوامل مختلفی از جمله پایداری جوی، کیفیت سوخت و نظایر آن در کیفیت هوا تاثیرگذار هستند، اما با توجه به اینکه منشأ اصلی آلودگی هوای تهران ذرات خروجی از اگزوز خودروهاست، نمی‌توان ارتباط میان ترافیک و آلودگی هوا را کمرنگ تلقی کرد.

داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی است در طول ۵۲ روز سپری شده از ابتدای نیمه دوم امسال تا روز گذشته، تهرانی‌ها هیچ روز پاکی را پشت سر نگذاشته‌اند و ۱۱ روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند، اما در بقیه روزها وضعیت هوا «سالم» بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، نه تنها هوا به مدت ۶ روز پاک بوده، بلکه فقط یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده بود و این یعنی در مدت سپری شده از پاییز، آسمان تهران ۱۰ روز بیشتر از مدت مشابه پارسال آلوده بوده است. افزایش روزهای آلوده در آسمان تهران در روزهای اخیر این نگرانی را ایجاد کرده که وضعیت هوا به سال ۹۶ شباهت پیدا کند؛ سالی که در پاییز آن تهرانی‌ها یکی از آلوده‌ترین اوقات شهر را پشت سر گذاشتند. از آنجا که آلودگی، عارضه ثانویه ترافیک است، افزایش ترافیک روزهای اخیر را می‌توان به ترافیک سنگین ناگهانی در شهر نسبت داد؛ به ویژه با توجه به اینکه آلودگی هوا امسال قدری زودتر  بروز و ظهور پیدا کرده است، چراکه عموما روزهای پیاپی آلوده در آذرماه رخ می‌دهد.

اگرچه استقبال شهروندان از تاکسی‌های اینترنتی که بخشی از سفرهای روزانه درون‌شهری را پوشش می‌دهند یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود، اما در سیستم مدیریت ترافیک تهران این واقعیت نباید مورد غفلت قرار گیرد که تاکسی‌های اینترنتی جزئی از شبکه حمل و نقل عمومی نیستند. آنها عموما فقط یک مسافر را جابه‌جا می‌کنند و در نتیجه هر یک از آنها در واقع جایگزین یک خودروی شخصی در معابر می‌شود. به این ترتیب در ظاهر تاکسی‌های اینترنتی، خودروی شخصی نیستند اما در باطن تفاوت چندانی بین تردد با این وسایل نقلیه و وسایل نقلیه شخصی به لحاظ ترافیکی وجود ندارد. بنابراین اینکه تسهیلات تردد و امتیاز ویژه به تاکسی‌های اینترنتی ارائه شود، برای سپری شدن یک دوره گذار و شیفت شهروندان از خودروی شخصی به وسیله نقلیه غیرشخصی خوب است، اما نباید دائمی شود، چراکه تداوم این ماجرا باری از حجم ترافیک تهران کم نمی‌کند و اهداف توسعه حمل و نقل عمومی و کاستن از استفاده از خودروی شخصی را نیز تحقق نمی‌بخشد. تاکسی‌های اینترنتی به لحاظ جابه‌جایی مسافر حتی یک پله از تاکسی‌های عمومی پایین‌تر هستند، چراکه تاکسی‌های عمومی اغلب پرسرنشین حرکت می‌کنند.

بر این اساس اگر قرار است تسهیلاتی به تاکسی‌های اینترنتی ارائه شود، بهتر است این امتیاز به تاکسی‌های اشتراکی تعلق گیرد. تاکسی‌های اشتراکی در واقع ارائه سرویس همزمان به مسافران مختلف از طریق یک خودرو را عملیاتی می‌کنند. در این دوره از مدیریت شهری گروهی از مدیران از ضرورت شکل‌گیری سامانه‌های سفرهای اشتراکی سخن گفتند تا به این ترتیب از بار تردد خودروهای شخصی بکاهند. به نظر می‌رسد اکنون زمان پوست‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی فرارسیده و اگر قرار است امتیازی به آنها ارائه شود، باید منوط به این باشد که ظرفیت سفرهای اشتراکی در این شرکت‌ها ایجاد شود؛ سفرهای اشتراکی به معنای انجام دست‌کم دو سفر با یک خودرو از دو مقصد جداگانه در یک محدوده به یک مبدا در شهر است. از سوی دیگر آلودگی زودرس روزهای اخیر در تهران نشان داد این تصور که اجرای نسخه جدید طرح ترافیک تاثیر چشمگیری بر کاهش غلظت آلاینده‌ها دارد، چندان به صحت نزدیک نیست و کنترل ترافیکی آلودگی، نیازمند راهکارهای تکمیلی دیگری است. اعمال محدودیت بیشتر برای استفاده از خودروی شخصی، افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی از طریق وضع عوارض سبز (عوارض بر مصرف سوخت) و نیز جذاب کردن ناوگان حمل و نقل عمومی از راهکارهایی است که می‌تواند آثار به مراتب بیشتری نسبت به اجرای طرح ترافیکی ویژه محدوده مرکزی شهر بر ترافیک بگذارد.»

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۸۰۶۸۲۰:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
خیر. مربوط به طرح جدید است
ناشناس۱۱۶۸۸۷۲۰۷:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
عجب مملکت فشلی داریم از ۹۳ به اینور
ناشناس۱۱۶۸۰۹۰۲۰:۲۵:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
این پنجشنبه واقعا افتضاح بود . با این حجم آلودگی باید طرح زوج و فرد برای تمام شهر اجرا بشه
بنده خدا. اصل۱۱۶۸۰۹۱۲۰:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
ملت منعفت طلبی شده ایم. امروز میخواستم بنزین بزنم که باتوجه به صف طولانی خودرها نتوانستم . علت را جویا شدم گفتند که قرار است از فردا بنزین لیتری۲۵۰۰۰﷼ شود.رفتارهای ما الگوی فرزندانمان خواهد شد . واقعا شرم آور است.
ناشناس۱۱۶۹۱۷۰۱۰:۰۸:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
شرم آور بلایی است که سرما آوردند و امثال تو نمیداند علت چیست؟
مسعود۱۱۶۹۱۷۸۱۰:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
ملت منفعت طلب ؟! متاسفم برای شما که دروغگویی و یغماگری دولت رو ول کردی به ملت چسبیدی
ناشناس۱۱۶۸۱۲۴۲۰:۵۹:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
علت خودروهای تک سرنشین.، والسلام
ناشناس۱۱۶۸۲۹۷۲۳:۵۹:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
یک روزه تک سرنشین شدند خیر ..
ناشناس۱۱۶۹۵۰۵۱۲:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
علت بنزین مفت است والسلام بنزین سهمیه هم شده برای 500 کیلومتر بنزین دادند باز هم مفت غیر سهمیه ای هم 300 تومان باز هم مفت 100 کیلومتر رانندگی تک سرنشین و دور دور میشه 30 هزار تومان مفته باز هم و مشکل حل نمیشه
ناشناس۱۱۶۸۱۸۹۲۲:۰۶:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
جناب شهردار چه .. می کنن؟
ناشناس۱۱۶۸۲۹۸۰۰:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
تقصیر شهردار نیست پلیس فعالیت خود را متوقف کرده
ناشناس۱۱۶۹۵۲۱۱۲:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جناب شهردار بگید ماشین ها نیان بیرون تک سرنشین هم نباشند بنزین را هم قیمتشو 10000 هزار تومان بکنید ممنون جناب شهردار
ناشناس۱۱۶۸۲۴۳۲۳:۰۳:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مشکل ترافیک لاینحله! با این ها که نعل وارونه می زنند مشکلی قرار نیست حل بشه.
ناشناس۱۱۶۸۲۶۰۲۳:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
ممکنه نرم افزار ویز باعث این ترافیک بشه؟ روز چهارشنبه سوار یه ماشین شدم که از ویز استفاده میکرد و مسیری که هر روز خودم میرفتم رو طولانی تر کرد و از مسیر پرترافیک تری رفت
ناشناس۱۱۶۸۲۸۴۲۳:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
قطعا طرح تشویقی مطرح شده در حدی نیست که رانندگان مسافر بسازند! فقط منجر به رقابت در قبول مسافران حتی در مسیرهای کم قیمت است که قبلا به سختی قبول میکردند. این طرح ممکنه باعث افزایش جزیی در تعداد مسافران تاکسی های اینترنتی باشد ولی تاثیر داشتن آن در ترافیک منطقی به نظر نمیرسد.
ناشناس۱۱۶۸۳۵۷۰۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
والا شیراز هم قفل شده از ترافیک، ماشین های پلاک شیراز کم بوده، از نقاط مختلف استان و استان های همجوار هم آمدند اینجا، اسنپ و تپسی هم قوز بالا قوز
ناشناس۱۱۶۸۵۹۱۰۱:۴۳:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
تمام اتوبوس های سطح شهر تهران آنقدر قراضه و داغونن که وسط راه می مونند جدا نباید تعویض بشن چرا از سیستم فروش اتومبیل در خارج برای صنعت اتوبوس استفاده نمی کنید مثلا پرداخت بخشی از هزینه به صورت ماهانه و تحویل اتوبوس نو هر پنج سال و اتوبوس کهنه مالکین رو گرفته و هر پنج سال اتوبوس نو بهشون تحویل بدید در مقابل پرداخت ماهانه تا آخر عمرشون یک مقدار پول برای تحویل خودرو پنج سال بعد
رضا۱۱۶۸۷۹۴۰۶:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
در این‌مقاله طول و دراز نویسنده کوشیده با تکرار به اثبات نظر خویش بپردازد در حالیکه متوجه این نکته نیست که این سفرها بفرض اثبات در اثر تقاضای مسافر انجام شده نه تشویق راننده شرکتهای اینترنتی مسافر در صدد رسیدن به مقصد بوده چه با تاکسی اینترنتی چه با وسیله سواری دیگر اگر راننده ای تعداد سفر بیشتری انجام داده راننده دیگری محروم شده لذا عامل رو باید در جای دیگر جستجو کرد
ناشناس۱۱۶۸۸۸۶۰۷:۵۵:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
پایتخت رو منتقل کنید خلاص
حمید۱۱۶۸۹۳۴۰۸:۲۰:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
حدود5 ساله تاکسی های اینترنتی هستند امسال به این نتیجه رسیدی ترافیک مال تاکسی های اینتر نتیه؟ افزایش هر ساله ماشین در سطح شهر نیست؟ حذف طرح دایم در پنجشنبه نیست؟ طرح آلودگی هوا که همه خودرو هاشونو میارند تو طرح زوج و فرد سابق ده تومن هم میدن. نیست؟ امثال شما اینطوری سرنخ پیدا میکنید که وضع مملکت اینه
علی۱۱۶۸۹۸۶۰۸:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
کلا ما در این مملکت از اتفاقات بی خبریم و اصلا نمیدانیم برای چه زنده ایم؟!!
مسعود۱۱۶۹۱۸۳۱۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
دولت ناتوان که فقط بلده دستشو تو جیب مردم کنه برای حل مشکلاتش
ناشناس۱۱۶۹۱۸۸۱۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
گروه اجتماعی گرامی تمام این گزارش خودخوانده کارشناسی همه ماجرا نیست بلکه فقط 50 درصد ماجرا مربوط به میدان آمدن تاکسی های اینترنتی است و شما توجهی به نیمه دوم این ماجرا یعنی مسافران نکرده اید . آیا در این ..،.. مسافران هم همدست شده اند و شمارشان نسبت به مصرف هر روزه افزایش پیدا کرده ؟ آیا آنها را با پیشنهاد سفر ارزانتر گول زده و به میدان کشیده اند؟ آیا اگر من نوعی کاری نداشته باشم با پیشنهاد نصف قیمت الکی بلند شده و راه می افتم بیدلیل در شهر بگردم چون تخفیف دارم ؟ اگر نتیجه کار ..
ناشناس۱۱۶۹۳۰۷۱۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
من در مسیر BRT بزرگراه امام علی تردد می کنم. درساعات اوج تردد، در اتوبوس جای سوار شدن نیست و مردم به ناچار از خودروی شخصی استفاده می کنند.
ناشناس۱۱۶۹۳۳۵۱۱:۰۳:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
این از اون حرفهاست که مریض ،خر خورده
ناشناس۱۱۶۹۳۹۷۱۱:۲۶:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
فعلا که ترافیک در مناطق غیر طرح بیشتره مثلا از پارک وی تا تجریش، بلوار فردوس شرق، آریا شهر، تهرانپارس، شما ساعت 4 بعد از ظهر بری الهیه ساعت 7 بعد از ظهر میتونی خارج بشی، بعد فقط گیر دادید به مناطق طرح آلودگی هوا، نباید فقط مرکز طرح بشه، باید مثل بقیه جاهای دنیا، طرح از طریق GPS یا نصب دوربین در تمامی مناطقی که ترافیک هست اجرا بشه نه فقط مرکز جغرافیایی شهر، اتفاقا الان مرکز شهر به دلیل مترو و BRT و دوچرخه های بیدود و کلا نزدیکی به مراکز اداری تجاری و تفریحی خیلی ترافیکش کمتر از دیگر مناطق است ولی ایرانیان همواره تابو سازی کرده و تغییر ذهنیت نمی دهند
ناشناس۱۱۶۹۴۵۹۱۱:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
این اتفاق خاص تهران نبوده است ، در مشهد هم وضعیت ترافیک طی این مدت بیداد میکنه.

پربحث‌های دیروز

  1. جهانگیری: تفاوت ما با دولت قبل در مبارزه با فساد است؛ هیچ خط قرمزی نداریم/ مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه پاک است

  2. واکنش کاربران به اولین اجرای مزدک میرزایی

  3. بودجه ۹۹ بوی نفت نمی دهد

  4. نماینده مجلس: ممکن است نرخ بنزین دو هزار تومان شود/ دو نرخی بودن بنزین در بودجه ۹۹ حذف می‌شود

  5. کاهش سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور به ۵ درصد

  6. نماینده بسیج دانشجویی خطاب به روحانی: قرار بود رفاه بیاورید؛ نه اینکه مردم گرفتار نان شب شوند/ کلیدتان شکسته است یا آن را برعکس چرخانده‌اید؟

  7. خودتان راجع به این تصاویر قضاوت کنید!

  8. آذری‌جهرمی: پنجشنبه برای مردم سورپرایز خواهیم داشت

  9. نوبخت: آمریکا اجازه واردات بنزین به ایران را نمی‌داد/ حذف یارانه به استرس آن برای مردم نمی‌ارزد

  10. سکه ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان شد + قیمت روز دلار و طلا در بازار

  11. هوای حسابتان را داشته باشید/ رمز یکبار مصرف و کاهش آمار برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب های بانکی

  12. نوبخت: پرداخت حمایت معیشتی دهم و یارانه ۲۰ هر ماه/ وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال آینده

  13. استراماچونی در هواپیما هنگام ترک ایران

  14. چرا می‌گوییم مجلس در راس امور نیست؟

  15. روحانی:‌ چه زمانی گفتم مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنیم؟/ برجام نه مقدس است و نه لعنتی/ مذاکره کار انقلابی است

  16. چرا روسیه از سایت فردو کنار کشید؟

  17. روایت واشنگتن پست از زندگی تندروترین فرقه های یهودی در سرزمین‌های اشغالی 

  18. مناجات‌خوان سحرهای رمضان خاموش شد/ موسوی قهار درگذشت

  19. گزارش اختصاصی الف/ کنار رفتن پرده‌ها در روزهای پر تلاطم و ناآرام؛ «درگیری شیعی - شیعی» و انحلال «حشدالشعبی» سناریوی اصلی آمریکایی‌ها برای عراق + عکس

  20. درد دل مردم | در خواست از نیرو‌های انقلابی برای نجات ایران/ ترافیک جاده چالوس/ قاچاق سازمان یافته

  21. سخنگوی دولت: درباره آمار کشته‌شدگان حوادث اخیر نمی‌توانیم مثل آمریکا آمار فله‌ای بدهیم

  22. منابع هدفمندی یارانه‌ها کسری بودجه کدام نهادها را جبران کرد؟ + جدول

  23. پاسخ ضرغامی به روحانی ! گزارش دقیق ۹۴۷ میلیون دلار در بانک مرکزی است از آنها بخواهید+فیلم

  24. باشگاه ورزشی مختلط در تهران پلمب شد + فیلم

  25. عفو بین الملل: عربستان اول حقوق بشر را رعایت کند بعد در گروه ۲۰ نگران بقیه جاها باشد!

پربحث‌های هفته

  1. شما چه فکر می‌کنید؟ | آشنا: جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می‌کنند...

  2. ترامپ از ایران تشکر کرد؛ مبادله زندانیان حاصل «یک مذاکره بسیار منصفانه» بود

  3. روحانی: بر اساس بودجه ۹۹ حقوق کارمندان و بازنشستگان ۱۵درصد افزایش می‌یابد/ بودجه سال آتی، بودجه استقامت است

  4. روغن ریخته‌ای که رییس جمهور نذر امامزاده کرد!...

  5. جهانگیری: تفاوت ما با دولت قبل در مبارزه با فساد است؛ هیچ خط قرمزی نداریم/ مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه پاک است

  6. وزیر کشور: یک مقدار افزایش قیمت‌ها،‌ در برابر افزایش قیمت بنزین طبیعی است

  7. ده چیز که برای اولین بار در عربستان باب شد

  8. واکنش کاربران به اولین اجرای مزدک میرزایی

  9. مطهری: افزایش قیمت بنزین ضروری بود/ اگر شرایط مناسب بود روحانی را استیضاح می‌کردیم/ یک خانه ۵۷۶ متری و یک پژو دارم

  10. علت طولانی بودن روند صدور کارت ملی چیست؟

  11. ترفند کارمند بانک در برابر اغتشاشگران + عکس

  12. داماد رئیس جمهور در انتخابات ثبت نام کرد!

  13. توضیحات رامبد جوان درباره مهاجرت و خندوانه

  14. ابطحی: روحانی هویت امنیتی خود را در این روزها نشان داد/ انتقاد منیژه حکمت از معافیت مالیاتی هنرمندان/ آخرین اخبار از حضور جلیلی و قالیباف در انتخابات

  15. در نیزارهای ماهشهر چه گذشت؟! / روایتی تازه از وقایع اخیر در بندر ماهشهر

  16. سازمان مبارزه با فساد تشکیل دهید...

  17. لیلاز: مردم دیگر نگران قیمت بنزین نباشند

  18. صندلی اتوبوس‌های پایتخت فروشی می‌شود!

  19. خسارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی زنگنه به کشور

  20. تجمع پراکنده و ساختارشکنانه در چند دانشگاه تهران

  21. آیا محسن لرستانی اعدام شد؟

  22. «اعتراض»، «آشوب»، «اغتشاش» یا «فتنه»؟ ؛ هر چه بود درسی شد برای عبرت...

  23. بودجه ۹۹ بوی نفت نمی دهد

  24. مطهری: عملکرد خوبی در مجلس داشتم/ نیاز زیادی به تبلیغات ندارم

  25. آغاز مصادره اموال مقامات فاسد ترکمنستان+ تصاویر

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. شما چه فکر می‌کنید؟ | آشنا: جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می‌کنند...

    2. روغن ریخته‌ای که رییس جمهور نذر امامزاده کرد!...

    3. جهانگیری: تفاوت ما با دولت قبل در مبارزه با فساد است؛ هیچ خط قرمزی نداریم/ مردم باید باور داشته باشند که قوه قضائیه پاک است

    4. در نیزارهای ماهشهر چه گذشت؟! / روایتی تازه از وقایع اخیر در بندر ماهشهر

    5. صندلی اتوبوس‌های پایتخت فروشی می‌شود!

    6. تجمع پراکنده و ساختارشکنانه در چند دانشگاه تهران

    7. کاهش سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور به ۵ درصد

    8. استاندار تهران: ۹ محل برای اعتراضات قانونی در نظر گرفته‌ایم/ استادیوم شیرودی یکی از محل‌های در نظر گرفته شده برای تجمعات

    9. هوای حسابتان را داشته باشید/ رمز یکبار مصرف و کاهش آمار برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب های بانکی

    10. انتقاد سردار کمالی از ابطال مصوبه ایثارگری

    11. کرایه اتوبوس‌های جدید DRT در پایتخت چقدر است

    12. جزئیات تازه از ماجرای هبه ۲۶۰ میلیارد تومانی به داماد آقای وزیر

    13. مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور لغو شد

    14. منشا بوی نامطبوع تهران مشخص شد

    15. «اعزام به زندان تا تأمین قرار وثیقه و کفالت» ممنوع شد

    16. سگ‌ها و سگ‌داران؛ بی‌قانون و بلاتکلیف

    17. درد دل مردم | در خواست از نیرو‌های انقلابی برای نجات ایران/ ترافیک جاده چالوس/ قاچاق سازمان یافته

    18. آخرین وضعیت مصوبه «تعیین محل تجمعات»

    19. شهردار تهران: خبر فروش صندلی اتوبوس غلط است

    20. اتهام مهناز افشار نشر اکاذیب است

    21. عبدالرضا داوری اتهامات متعدد دارد/ بازداشت پسر آخوندی صحت دارد/ بسیاری از کشته‌شدگان اخیر با تیر اغتشاشگران کشته شدند

    22. جزئیاتی جدید از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر / حمله به ۷۵ فروشگاه و ۱۵۰ خودرو شخصی

    آخرین عناوین