سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی تهران

گروه اجتماعی الف،   3980823088 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ترافیک عجیب و ناگهانی در بزرگراه‌های تهران برای همه پایتخت‌نشین‌ها به سوالی بزرگ تبدیل شده است اما هنوز هیچ‌کدام از عوامل مدیریت ترافیک در این باره، واکنش نشان نداده‌اند. در این میان، یک سرنخ جدید شناسایی شده است.

سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی تهران

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «سرنخ جدید از ماجرای ترافیک ناگهانی و مرموز دو هفته اخیر در پایتخت کشف شد؛ سرنخی که برخلاف اغلب اوقات، ارتباطی با خودروهای شخصی ندارد و این بار نشات گرفته از رفتار تاکسی‌های اینترنتی است. در هفته‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی به سفرهای بیشتر تشویق شده‌اند تا به این ترتیب بتوانند از امتیاز طرح ترافیک سالانه با تخفیف ۷۰ درصد، مشابه آنچه به آژانس‌ها و وانت‌بارهای زیر نظر شهرداری تهران تعلق دارد، استفاده کنند.

ترافیک دو هفته اخیر تهران برای بسیاری از شهروندان سوال‌برانگیز شده است، چراکه نقشه‌های ترافیکی حکایت از آن دارد که در آبان امسال ترافیک هم در ساعات پیک و هم در ساعات غیرپیک در بسیاری از روزها به مراتب بیشتر از ترافیک آبان سال گذشته بوده است. ازدحام ناگهانی خودروها در معابر شهر طی روزهای اخیر و افزایش طول معابر قرمز (ترافیک سنگین) در نقشه‌های ترافیکی طی روزهای اخیر افزون بر مشاهدات میدانی و اظهار شهروندان، همگی موید این واقعیت است که ترافیک سنگین‌تر شده است.

ترافیک روزهای نیمه آبان به بعد از این جهت مرموز توصیف می‌شود که هیچ عامل مرئی که بتواند منشأ آن را توضیح دهد هنوز شناسایی نشده است. اتفاقاتی نظیر برودت، یخبندان یا بارش مکرر در این روزها رخ نداده و محدودیت ترافیکی جدیدی نیز برای شهروندان وضع نشده است که آن را بتوان به ازدحام خودروها نسبت داد. با این حال مدت زمان سفر خودرویی شهروندان در روزهای اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته و بعضا زمان سفرهای بین مبدأ و مقصد یکسان، به ۵/ ۱ برابر ماه گذشته افزایش یافته است. به‌عنوان مثال سفرهای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای از مرکز شهر به شرق و غرب تهران که در گذشته تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشت، اکنون حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

«دنیای اقتصاد» هفته گذشته با انتشار گزارشی از افزایش ناگهانی ترافیک تهران آن‌هم به شکل مرموز خبر داد و در روزهای گذشته نیز مدیران ترافیکی جسته و گریخته از تشدید ترافیک خبر دادند. هرچند نوع بیان این مدیران به شکلی است که بیشتر بنا دارند عاملی را که خود مسبب ترافیک می‌دانند برجسته کنند. حالا تحقیقات میدانی به اولین سرنخ از منشأ این ترافیک ناگهانی رسیده است. این سرنخ البته به‌عنوان یک گمانه مطرح است و چندان قابل اثبات نیست، چراکه میزان تاثیر آن بر ترافیک را باید مسوولان و عوامل مدیریت ترافیک سنجیده و درباره آن اطلاع‌رسانی کنند. اوایل آبان‌ماه برخی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به رانندگان خود وعده دادند اگر در طول مدت زمان مشخصی تا پایان ماه جاری، دست‌کم ۹۰ سفر انجام دهند، می‌توانند از امتیاز مجوز طرح ترافیک تخفیف‌دار استفاده کنند. در واقع یکی از شروط ارائه مجوز طرح ترافیک، افزایش تعداد سفر و پوشش مسافر توسط رانندگان خودروهای ثبت‌نام شده به‌عنوان تاکسی اینترنتی تا رساندن آمار سفرها به یک سقف مشخص بود.

طبعا برخورداری از امتیاز طرح ترافیک با تخفیف ۷۰ درصد یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود، چراکه عمده وسایل نقلیه غیرشخصی که مسافران را جابه‌جا می‌کنند، با نقطه ضعف عدم امکان ورود به محدوده طرح روبه‌رو هستند و تعداد وسایل نقلیه غیرشخصی و غیرعمومی که بتوانند با شرایط پرداخت ویژه وارد محدوده طرح ترافیک شوند، بسیار اندک است. طرح مذکور که مشوق افزایش سفر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای استفاده از طرح ترافیک تخفیف‌دار است، از هفته‌های گذشته به دنبال ساماندهی شرکت‌های ارائه خدمات تاکسی اینترنتی ارائه شده بود. بر اساس این طرح، رانندگانی که در طول آبان‌ماه ۹۰ سفر موفق انجام دهند وارد لیست اولیه حائزان شرایط دریافت مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک با تخفیف ۷۰ درصدی می‌شوند. البته با توجه به اینکه در این طرح از واژه «حداقل» برای تعداد سفرها استفاده شده است، طبعا ممکن است رانندگانی که انگیزه دریافت مجوز سالانه طرح ترافیک ویژه آژانس‌ها را دارند، تلاش کنند در این بازه زمانی سفرهای بیشتری انجام دهند.

نکته مهم‌تر این است که چون اطلاع‌رسانی درباره این طرح در ابتدای آبان ماه انجام شده، هر اندازه که از ایام این ماه گذشته، به تدریج عده بیشتری از رانندگان از آن مطلع شده‌اند و چون مدت‌زمان کمتری را برای رسیدن به سقف ۹۰ سفر فرصت دارند، خود می‌توانند موجب ترافیک‌زایی در روزهای اخیر شده باشند یا دست‌کم سهمی در ازدحام شدید خودروها در روزهای اخیر داشته باشند. در واقع موج حرکت تاکسی‌های اینترنتی در برخی از معابر و بزرگراه‌ها به منظور انجام سفرهای بیشتر و به دنبال آن شمول استفاده از امتیاز ویژه طرح ترافیک به ترافیک تهران دامن زده است.

برآوردها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تاکسی اینترنتی در شهر تهران فعال هستند و این در حالی است که معادل همین تعداد تاکسی اینترنتی غیرفعال نیز احتمالا در شمار ثبت‌نام‌کنندگان شرکت‌های ارائه سرویس تاکسی برخط حضور دارند.اعلام شرایط استفاده از امتیاز طرح ترافیک می‌تواند موجب شود حتی تعدادی از تاکسی‌های اینترنتی غیرفعال نیز در روزهای آبان‌ماه فعال شده باشند، چراکه برخورداری از مجوز طرح ترافیک سالانه با تخفیف ۷۰ درصدی، انگیزه کوچک و کم‌اهمیتی نیست. بنابراین حضور این راننده‌ها نیز می‌تواند موجب تحمیل بار مضاعف بر جریان ترافیک شهر باشد.

به این ترتیب تلاش تاکسی‌های اینترنتی برای کسب شرایط استفاده از طرح ترافیک تخفیف‌دار را می‌توان به‌عنوان یک سرنخ برای ترافیک ناگهانی هفته‌های اخیر تهران در نظر گرفت. البته در کنار این سرنخ، گمانه‌زنی‌های دیگری نیز از سوی شهروندان به‌عنوان عامل انسانی دخیل در امر ترافیک و نیز گروهی از کارشناسان و دست‌اندرکاران امر کنترل ترافیک مطرح شده است. یک گمانه درباره منشأ ترافیک سنگین تهران در روز‌های اخیر،کاهش نسبی حضور عوامل میدانی مدیریت ترافیک در برخی از محور‌های پرترافیک شهر است. این موضوع در مشاهدات عینی خودروسواران و گزارش‌هایی که توسط شهروندان در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، مطرح شده و ممکن است در ایجاد ترافیک مرموز، ابهام‌آمیز و سوال‌برانگیز هفته‌های اخیر اثرگذار باشد.

گمانه دیگر قابل طرح درباره علت تشدید ازدحام خودروها در معابر شهر، به لغو طرح زوج و فرد و اجرای نسخه جایگزین آن باز می‌گردد. هر چند اجرای این طرح در تابستان و حتی در مهر ماه، ترافیک سنگین و فراتر از انتظار به دنبال خود ایجاد نکرد، اما برخی گمان می‌کنند آزاد شدن تردد تمام پلاک‌ها در تمام روزهای هفته منوط به پرداخت عوارض مشخص البته در صورت تردد بیش از ۲۰ روز در هر فصل در محدوده حلقه دوم (زوج و فرد سابق)، در تشدید ترافیک روزهای اخیر اثرگذار بوده است.

گفته می‌شود از آنجا که نرخ پیش‌بینی شده برای بهای عوارض تردد در این محدوده، معادل نصف عوارض طرح ترافیک است و رقم مذکور فاقد بازدارندگی است، میل به استفاده از خودروهای شخصی در این محدوده را کنترل نکرده است. فقدان بازدارندگی این رقم انتقادی است که از ابتدای اجرای این نسخه از طرح ترافیک یعنی از ابتدای تابستان توسط کارشناسان مطرح شده بود و برخی بر این باورند که منشأ ترافیک روزهای اخیر می‌تواند همین کاهش محدودیت خودروهای شخصی برای تردد در حلقه دوم معابر مرکزی شهر یا همان محدوده زوج و فرد سابق باشد که به تدریج آثار خود را نشان داده است. موضوع دیگری که درباره ترافیک روزهای اخیر تهران قابل بررسی است، وضعیت آلودگی هوا در این روزهاست. هرچند عوامل مختلفی از جمله پایداری جوی، کیفیت سوخت و نظایر آن در کیفیت هوا تاثیرگذار هستند، اما با توجه به اینکه منشأ اصلی آلودگی هوای تهران ذرات خروجی از اگزوز خودروهاست، نمی‌توان ارتباط میان ترافیک و آلودگی هوا را کمرنگ تلقی کرد.

داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی است در طول ۵۲ روز سپری شده از ابتدای نیمه دوم امسال تا روز گذشته، تهرانی‌ها هیچ روز پاکی را پشت سر نگذاشته‌اند و ۱۱ روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند، اما در بقیه روزها وضعیت هوا «سالم» بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، نه تنها هوا به مدت ۶ روز پاک بوده، بلکه فقط یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده بود و این یعنی در مدت سپری شده از پاییز، آسمان تهران ۱۰ روز بیشتر از مدت مشابه پارسال آلوده بوده است. افزایش روزهای آلوده در آسمان تهران در روزهای اخیر این نگرانی را ایجاد کرده که وضعیت هوا به سال ۹۶ شباهت پیدا کند؛ سالی که در پاییز آن تهرانی‌ها یکی از آلوده‌ترین اوقات شهر را پشت سر گذاشتند. از آنجا که آلودگی، عارضه ثانویه ترافیک است، افزایش ترافیک روزهای اخیر را می‌توان به ترافیک سنگین ناگهانی در شهر نسبت داد؛ به ویژه با توجه به اینکه آلودگی هوا امسال قدری زودتر  بروز و ظهور پیدا کرده است، چراکه عموما روزهای پیاپی آلوده در آذرماه رخ می‌دهد.

اگرچه استقبال شهروندان از تاکسی‌های اینترنتی که بخشی از سفرهای روزانه درون‌شهری را پوشش می‌دهند یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود، اما در سیستم مدیریت ترافیک تهران این واقعیت نباید مورد غفلت قرار گیرد که تاکسی‌های اینترنتی جزئی از شبکه حمل و نقل عمومی نیستند. آنها عموما فقط یک مسافر را جابه‌جا می‌کنند و در نتیجه هر یک از آنها در واقع جایگزین یک خودروی شخصی در معابر می‌شود. به این ترتیب در ظاهر تاکسی‌های اینترنتی، خودروی شخصی نیستند اما در باطن تفاوت چندانی بین تردد با این وسایل نقلیه و وسایل نقلیه شخصی به لحاظ ترافیکی وجود ندارد. بنابراین اینکه تسهیلات تردد و امتیاز ویژه به تاکسی‌های اینترنتی ارائه شود، برای سپری شدن یک دوره گذار و شیفت شهروندان از خودروی شخصی به وسیله نقلیه غیرشخصی خوب است، اما نباید دائمی شود، چراکه تداوم این ماجرا باری از حجم ترافیک تهران کم نمی‌کند و اهداف توسعه حمل و نقل عمومی و کاستن از استفاده از خودروی شخصی را نیز تحقق نمی‌بخشد. تاکسی‌های اینترنتی به لحاظ جابه‌جایی مسافر حتی یک پله از تاکسی‌های عمومی پایین‌تر هستند، چراکه تاکسی‌های عمومی اغلب پرسرنشین حرکت می‌کنند.

بر این اساس اگر قرار است تسهیلاتی به تاکسی‌های اینترنتی ارائه شود، بهتر است این امتیاز به تاکسی‌های اشتراکی تعلق گیرد. تاکسی‌های اشتراکی در واقع ارائه سرویس همزمان به مسافران مختلف از طریق یک خودرو را عملیاتی می‌کنند. در این دوره از مدیریت شهری گروهی از مدیران از ضرورت شکل‌گیری سامانه‌های سفرهای اشتراکی سخن گفتند تا به این ترتیب از بار تردد خودروهای شخصی بکاهند. به نظر می‌رسد اکنون زمان پوست‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی فرارسیده و اگر قرار است امتیازی به آنها ارائه شود، باید منوط به این باشد که ظرفیت سفرهای اشتراکی در این شرکت‌ها ایجاد شود؛ سفرهای اشتراکی به معنای انجام دست‌کم دو سفر با یک خودرو از دو مقصد جداگانه در یک محدوده به یک مبدا در شهر است. از سوی دیگر آلودگی زودرس روزهای اخیر در تهران نشان داد این تصور که اجرای نسخه جدید طرح ترافیک تاثیر چشمگیری بر کاهش غلظت آلاینده‌ها دارد، چندان به صحت نزدیک نیست و کنترل ترافیکی آلودگی، نیازمند راهکارهای تکمیلی دیگری است. اعمال محدودیت بیشتر برای استفاده از خودروی شخصی، افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی از طریق وضع عوارض سبز (عوارض بر مصرف سوخت) و نیز جذاب کردن ناوگان حمل و نقل عمومی از راهکارهایی است که می‌تواند آثار به مراتب بیشتری نسبت به اجرای طرح ترافیکی ویژه محدوده مرکزی شهر بر ترافیک بگذارد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۸۰۶۸۲۰:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
خیر. مربوط به طرح جدید است
ناشناس۱۱۶۸۸۷۲۰۷:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
عجب مملکت فشلی داریم از ۹۳ به اینور
ناشناس۱۱۶۸۰۹۰۲۰:۲۵:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
این پنجشنبه واقعا افتضاح بود . با این حجم آلودگی باید طرح زوج و فرد برای تمام شهر اجرا بشه
بنده خدا. اصل۱۱۶۸۰۹۱۲۰:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
ملت منعفت طلبی شده ایم. امروز میخواستم بنزین بزنم که باتوجه به صف طولانی خودرها نتوانستم . علت را جویا شدم گفتند که قرار است از فردا بنزین لیتری۲۵۰۰۰﷼ شود.رفتارهای ما الگوی فرزندانمان خواهد شد . واقعا شرم آور است.
ناشناس۱۱۶۹۱۷۰۱۰:۰۸:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
شرم آور بلایی است که سرما آوردند و امثال تو نمیداند علت چیست؟
مسعود۱۱۶۹۱۷۸۱۰:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
ملت منفعت طلب ؟! متاسفم برای شما که دروغگویی و یغماگری دولت رو ول کردی به ملت چسبیدی
ناشناس۱۱۶۸۱۲۴۲۰:۵۹:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
علت خودروهای تک سرنشین.، والسلام
ناشناس۱۱۶۸۲۹۷۲۳:۵۹:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
یک روزه تک سرنشین شدند خیر ..
ناشناس۱۱۶۹۵۰۵۱۲:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
علت بنزین مفت است والسلام بنزین سهمیه هم شده برای 500 کیلومتر بنزین دادند باز هم مفت غیر سهمیه ای هم 300 تومان باز هم مفت 100 کیلومتر رانندگی تک سرنشین و دور دور میشه 30 هزار تومان مفته باز هم و مشکل حل نمیشه
ناشناس۱۱۶۸۱۸۹۲۲:۰۶:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
جناب شهردار چه .. می کنن؟
ناشناس۱۱۶۸۲۹۸۰۰:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
تقصیر شهردار نیست پلیس فعالیت خود را متوقف کرده
ناشناس۱۱۶۹۵۲۱۱۲:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جناب شهردار بگید ماشین ها نیان بیرون تک سرنشین هم نباشند بنزین را هم قیمتشو 10000 هزار تومان بکنید ممنون جناب شهردار
ناشناس۱۱۶۸۲۴۳۲۳:۰۳:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مشکل ترافیک لاینحله! با این ها که نعل وارونه می زنند مشکلی قرار نیست حل بشه.
ناشناس۱۱۶۸۲۶۰۲۳:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
ممکنه نرم افزار ویز باعث این ترافیک بشه؟ روز چهارشنبه سوار یه ماشین شدم که از ویز استفاده میکرد و مسیری که هر روز خودم میرفتم رو طولانی تر کرد و از مسیر پرترافیک تری رفت
ناشناس۱۱۶۸۲۸۴۲۳:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
قطعا طرح تشویقی مطرح شده در حدی نیست که رانندگان مسافر بسازند! فقط منجر به رقابت در قبول مسافران حتی در مسیرهای کم قیمت است که قبلا به سختی قبول میکردند. این طرح ممکنه باعث افزایش جزیی در تعداد مسافران تاکسی های اینترنتی باشد ولی تاثیر داشتن آن در ترافیک منطقی به نظر نمیرسد.
ناشناس۱۱۶۸۳۵۷۰۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
والا شیراز هم قفل شده از ترافیک، ماشین های پلاک شیراز کم بوده، از نقاط مختلف استان و استان های همجوار هم آمدند اینجا، اسنپ و تپسی هم قوز بالا قوز
ناشناس۱۱۶۸۵۹۱۰۱:۴۳:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
تمام اتوبوس های سطح شهر تهران آنقدر قراضه و داغونن که وسط راه می مونند جدا نباید تعویض بشن چرا از سیستم فروش اتومبیل در خارج برای صنعت اتوبوس استفاده نمی کنید مثلا پرداخت بخشی از هزینه به صورت ماهانه و تحویل اتوبوس نو هر پنج سال و اتوبوس کهنه مالکین رو گرفته و هر پنج سال اتوبوس نو بهشون تحویل بدید در مقابل پرداخت ماهانه تا آخر عمرشون یک مقدار پول برای تحویل خودرو پنج سال بعد
رضا۱۱۶۸۷۹۴۰۶:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
در این‌مقاله طول و دراز نویسنده کوشیده با تکرار به اثبات نظر خویش بپردازد در حالیکه متوجه این نکته نیست که این سفرها بفرض اثبات در اثر تقاضای مسافر انجام شده نه تشویق راننده شرکتهای اینترنتی مسافر در صدد رسیدن به مقصد بوده چه با تاکسی اینترنتی چه با وسیله سواری دیگر اگر راننده ای تعداد سفر بیشتری انجام داده راننده دیگری محروم شده لذا عامل رو باید در جای دیگر جستجو کرد
ناشناس۱۱۶۸۸۸۶۰۷:۵۵:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
پایتخت رو منتقل کنید خلاص
حمید۱۱۶۸۹۳۴۰۸:۲۰:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
حدود5 ساله تاکسی های اینترنتی هستند امسال به این نتیجه رسیدی ترافیک مال تاکسی های اینتر نتیه؟ افزایش هر ساله ماشین در سطح شهر نیست؟ حذف طرح دایم در پنجشنبه نیست؟ طرح آلودگی هوا که همه خودرو هاشونو میارند تو طرح زوج و فرد سابق ده تومن هم میدن. نیست؟ امثال شما اینطوری سرنخ پیدا میکنید که وضع مملکت اینه
علی۱۱۶۸۹۸۶۰۸:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
کلا ما در این مملکت از اتفاقات بی خبریم و اصلا نمیدانیم برای چه زنده ایم؟!!
مسعود۱۱۶۹۱۸۳۱۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
دولت ناتوان که فقط بلده دستشو تو جیب مردم کنه برای حل مشکلاتش
ناشناس۱۱۶۹۱۸۸۱۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
گروه اجتماعی گرامی تمام این گزارش خودخوانده کارشناسی همه ماجرا نیست بلکه فقط 50 درصد ماجرا مربوط به میدان آمدن تاکسی های اینترنتی است و شما توجهی به نیمه دوم این ماجرا یعنی مسافران نکرده اید . آیا در این ..،.. مسافران هم همدست شده اند و شمارشان نسبت به مصرف هر روزه افزایش پیدا کرده ؟ آیا آنها را با پیشنهاد سفر ارزانتر گول زده و به میدان کشیده اند؟ آیا اگر من نوعی کاری نداشته باشم با پیشنهاد نصف قیمت الکی بلند شده و راه می افتم بیدلیل در شهر بگردم چون تخفیف دارم ؟ اگر نتیجه کار ..
ناشناس۱۱۶۹۳۰۷۱۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
من در مسیر BRT بزرگراه امام علی تردد می کنم. درساعات اوج تردد، در اتوبوس جای سوار شدن نیست و مردم به ناچار از خودروی شخصی استفاده می کنند.
ناشناس۱۱۶۹۳۳۵۱۱:۰۳:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
این از اون حرفهاست که مریض ،خر خورده
ناشناس۱۱۶۹۳۹۷۱۱:۲۶:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
فعلا که ترافیک در مناطق غیر طرح بیشتره مثلا از پارک وی تا تجریش، بلوار فردوس شرق، آریا شهر، تهرانپارس، شما ساعت 4 بعد از ظهر بری الهیه ساعت 7 بعد از ظهر میتونی خارج بشی، بعد فقط گیر دادید به مناطق طرح آلودگی هوا، نباید فقط مرکز طرح بشه، باید مثل بقیه جاهای دنیا، طرح از طریق GPS یا نصب دوربین در تمامی مناطقی که ترافیک هست اجرا بشه نه فقط مرکز جغرافیایی شهر، اتفاقا الان مرکز شهر به دلیل مترو و BRT و دوچرخه های بیدود و کلا نزدیکی به مراکز اداری تجاری و تفریحی خیلی ترافیکش کمتر از دیگر مناطق است ولی ایرانیان همواره تابو سازی کرده و تغییر ذهنیت نمی دهند
ناشناس۱۱۶۹۴۵۹۱۱:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
این اتفاق خاص تهران نبوده است ، در مشهد هم وضعیت ترافیک طی این مدت بیداد میکنه.

پربحث‌های اخیر

  1. رئیس‌جمهور دستکم موافقان سیاسی خود را تحمل کند!

  2. تحریف در روایت تاریخی مشروطه

  3. روحانی: با وجود جنگ اقتصادی، دولت کشور را مدیریت کرده/ از تعطیل شدن تولید و تشدید بیکاری جلوگیری کرده‌ایم

  4. دستورالعمل وزارت بهداشت برای محرم: جلسات به فضای باز می‌رود/ افراد مسن در مجالس عمومی شرکت نکنند

  5. ریچارد گلدبرگ کیست و چرا ایران او را تحریم کرد؟ + تصاویر

  6. وزیر اقتصاد: سهامی برای جاماندگان سهام عدالت نداریم

  7. هفت عامل که مانع فرزندآوری می‌شود

  8. طرح سوال از رئیس جمهور تا فردا تعیین تکلیف می شود

  9. افتتاح موزه و سراسرنمای سردار قاسم سلیمانی

  10. چراغ سبز کره‌ای‌ها برای پرداخت بدهی ایران

  11. تصویری کمتر دیده شده از رهبر انقلاب

  12. علت برچیده نشدن بزرگ‌ترین داروخانه غیرقانونی کشور

  13. بورس به کانال سه میلیون واحد می‌رسد؟!

  14. کلیات «طرح شفافیت آرا» در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس تصویب شد

  15. چگونه گوشی موبایلی که خیس شده را نجات دهیم

  16. ارتباط مستقیم شیوع مجدد کرونا و افزایش تعداد مبتلایان، با رشد سفرها + نمودار

پربحث‌های دیروز

  1. آیا تعویق کنکور سراسری امکان‌پذیر است؟

  2. تازه‌ترین قیمت خودروها در بازار / پراید ۹۳ میلیون تومان شد!

  3. خرید سکه مشمول پرداخت مالیات شد

  4. رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب چه کسانی می‌رود؟!

  5. کارشناسان زنگ خطر رآکتورهای هسته‌ای امارات را به صدا درآوردند...

  6. رفت و برگشت «دلار» به کانال پایین‌تر

  7. قیمت آپارتمان در تهران روزانه چقدر گران می‌شود؟ + جدول

  8. اوج تجمل‌گرایی در سنت حسنه‌ای به نام ازدواج/ حلالی که روز به روز ناممکن می‌شود

  9. توضیح حناچی درباره عدم حضورش در جلسات هیات دولت/ ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم

  10. رمزگشایی از مزرعه موشکی سپاه + تصاویر

  11. زمان برگزاری کنکور بدون تغییرماند

  12. نصب سایبان‌ در حرم رضوی؛ مطالبه چندین ساله زائران که پاسخ داده شد

  13. نامه وزیر بهداشت درباره کرونا به رهبر انقلاب/ تحلیل جهانگیری از بازار بورس/ فرار داماد وزیر سابق با پاسپورت دیگری/ سلیمی نمین: اصلاح‌طلبان باید عناصر تندرویی مثل تاجزاده را مهار کنند

  14. رئیسی: صاحبان درآمد‌های هنگفت نباید از پرداخت مالیات فرار کنند/ دولت به مدیریت بازار و معیشت مردم توجه کند

  15. شرایط مصیبت بار نتانیاهو در سایه فساد کابینه و اعتراضات شهرک‌نشینان

  16. توضیحات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وقف دماوند و جنگل آق‌مشهد

  17. یک طرح جدید برای واریز یارانه ۴۰ لیتری بنزین

  18. دوربین مخفی از استخدام کادر درمان

  19. متهم ۳ میلیاردی هنگام ورود به کشور دستگیر شد

  20. پیشکسوت کشتی ایران درگذشت

  21. جهانگیری: اجازه بی‌حرمتی به فعالان اقتصادی را ندهیم

  22. رئیس سازمان سنجش: حذف کنکور فعلاً اجرایی نیست‌/ کنکور یک موضوع جذاب سیاسی شده است

  23. دریادار سیاری: وحدت و مودت میان ارتش و سپاه ناگسستنی است

  24. چقدر از درآمد مردم صرف مسکن می‌شود؟

  25. هند ،روسیه و چین در خط مقدم کنار گذاشتن دلار

پربحث‌های هفته

  1. خانه‌های خالی در محاصره مالیاتی / سامانه ملی املاک را دریابید!

  2. آقای حدادیان زودتر تکذیب کنید !

  3. دست از حمایت صنعت نابالغ و نازپروده خودروسازی بردارید

  4. نامه احمد توکلی به میرسلیم درباره قالیباف

  5. ماجرای عضویت دختر رئیس جمهور در هیئت علمی دانشگاه/در سفر احمدی‌نژاد به قم چه گذشت؟/ تحلیل لیلاز از قرارداد ایران و چین/روحانی: اقتصاد کشور در حداقل ضرورت مردم به خوبی اداره شده است

  6. جزئیاتی از طرح مالیات خانه‌های خالی/ مالیات ۴۰ میلیون تومانی از یک خانه خالی

  7. نمایندگانی که خانه سازمانی ۳۸۰ متری مجلس را از آنِ خود کردند!

  8. خداحافظی دکتر احمد توکلی از صاحب‌ ‌امتیازی الف

  9. ساده‌انگاری پیری‌ جمعیت حتما عیب است

  10. ترامپ بازنده انتخابات رياست جمهوری می‌شود؟

  11. روحانی درباره کالاهای اساسی چه گفت؟

  12. درخواست قالیباف برای تعویق کنکور/توکلی: مردم اشکنه هم نمی‌توانند بخورند/رویای ریاست جمهوری؛ از جهانگیری و لاریجانی تا سیدحسن خمینی

  13. چرا کره جنوبی پول‌های ایران را پس نمی‌دهد؟

  14. پشت پرده تجمع طالبان در تهران/احتمال خط خوردن لاریجانی و ناطق نوری از فهرست اصلاح‌طلبان/وضعیت وخیم بیماران کرونایی در پایتخت/تابلویی از تصویر رهبری که به قالیباف هدیه داده شد

  15. آیا تعویق کنکور سراسری امکان‌پذیر است؟

  16. رصد پایگاه آمریکایی العدید با ماهواره نور + تصاویر

  17. ترس و تردیدهای برگزاری کنکور در کرونا رنگ باخت اما ...

  18. روحانی: هدف دشمنان ایجاد هیجان‌زدگی و بی‌برنامه‌گی در مدیریت کشور است

  19. پایانی بر یک مجادله درباره عزاداری محرم امسال

  20. توکلی: برخی دولتمردان مشکل معیشتی ندارند/ کوپن بدتر از نابودی پول ملی نیست

  21. روحانی: زندگی مردم در حد ضرورت به خوبی اداره شد/ صادرکنندگان در ده روز اخیر ۲.۵ میلیارد دلار ارز را بازگرداندند

  22. پیشگیری از گره کوری که به دندان هم باز نمی‌شود!

  23. واقفین دماوند و جنگل‌های هیرکانی چه کسانی هستند؟

  24. یادداشت انتقادی نادران درباره تخلف در فرآیند انتخاب بذرپاش

  25. کوچک‌ترین غسال داوطلب اموات کرونایی کیست؟ + عکس

ابر آروان

پربحث‌های هفته

  1. آقای حدادیان زودتر تکذیب کنید !

  2. ساده‌انگاری پیری‌ جمعیت حتما عیب است

  3. آیا تعویق کنکور سراسری امکان‌پذیر است؟

  4. ترس و تردیدهای برگزاری کنکور در کرونا رنگ باخت اما ...

  5. پایانی بر یک مجادله درباره عزاداری محرم امسال

  6. کوچک‌ترین غسال داوطلب اموات کرونایی کیست؟ + عکس

  7. سند آخرین یال قله دماوند هم به نام دولت صادر شد

  8. نادر طالب‌زاده کرونا گرفت

  9. اوج تجمل‌گرایی در سنت حسنه‌ای به نام ازدواج/ حلالی که روز به روز ناممکن می‌شود

  10. کاهش ۳۷۰۰۰۰ نفری موالید کشور طی ۵ سال! + جدول

  11. توضیح حناچی درباره عدم حضورش در جلسات هیات دولت/ ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم

  12. طرح احتمالی مجلس برای تعویق تمام کنکورها

  13. رئیسی: بانک‌ها اجازه ندهند گیرندگان تسهیلات پول ملت را صرف اموری غیر از تعهدشان کنند

  14. مدافع استقلال به دلیل تخلف از کنکور دکتری محروم شد+عکس

  15. شهادت رئیس بیمارستان امام (ره) آمل بر اثر کرونا

  16. وضعیت نگران کننده شیوع بیماری کرونا در تهران

  17. زمان برگزاری کنکور بدون تغییرماند

  18. نصب سایبان‌ در حرم رضوی؛ مطالبه چندین ساله زائران که پاسخ داده شد

  19. تست و درمان کرونا در بیمارستان های دولتی چند؟

  20. رئیسی: صاحبان درآمد‌های هنگفت نباید از پرداخت مالیات فرار کنند/ دولت به مدیریت بازار و معیشت مردم توجه کند

  21. توضیحات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وقف دماوند و جنگل آق‌مشهد

  22. جسد قاضی منصوری به خانواده‌اش تحویل داده شد

  23. وزیر بهداشت: نخواهیم گذاشت که عزاداران امام حسین (ع) بیمار شوند

  24. دستورالعمل‌های برگزاری مراسم محرم از سوی ستاد مقابله با کرونا اعلام شد

  25. مخالفت وزارت بهداشت با مراسم های پرجمعیت در محرم/ هر خانه یک حسینیه باشد

آخرین عناوین