اردوغان: مخالفان ترامپ به دنبال تخریب روابط ترکیه و آمریکا هستند

گروه جهان الف،   3980823079

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه شروط آمریکا درباره خرید سامانه‌های پدافندی روسی، دخالت در امور داخلی این کشور است،‌ گفت مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا عامل اصلی اختلافات دو کشور هستند.

اردوغان: مخالفان ترامپ به دنبال تخریب روابط ترکیه و آمریکا هستند

به گزارش فارس، علی‌رغم برخی گزارش‌ها مبنی بر حل نشدن اختلافات بین واشنگتن و آنکارا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت بازخورد مثبت‌تری را از همتای آمریکایی خود در قبال مناقشات بر سر جنگنده‌های «اف-۳۵» و «اس-۴۰۰» دریافت کرده است.

اردوغان امروز (پنجشنبه) پس از بازگشت از سفر آمریکا، در فرودگاه استانبول،‌ درباره علت برخی اختلافات بین دو کشور به خبرنگاران گفت: «حلقه افراد ضد ترامپ به شدت در تلاش هستند تا روابط ما را تخریب کنند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه ترامپ تلاش‌های صادقانه‌ای را برای حل مشکلات دوجانبه در روابط با ترکیه انجام می‌دهد، توضیح داد: «امیدوارم در پایان گفت‌وگوها به نتیجه مثبتی برسیم. موضع ترامپ را در این زمینه مثبت و سازنده ارزیابی می‌کنم».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن انتقاد از تهدیدات آمریکا علیه کشورش درباره سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰، افزود: «ترکیه می‌تواند سامانه‌های پاتریوت را از آمریکا خریداری کند اما جنجالی که اکنون بر سر اس-۴۰۰ درست کرده‌اند، دخالت در امور داخلی و حاکمیتی ماست».

اردوغان همچنین تأکید کرد که ترکیه می‌خواهد آمریکا و روسیه را به‌طور همزمان به عنوان متحدان خودش داشته باشد و برای رسیدن به هدف نیز تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه مدارک لازم برای استرداد «فتح‌الله گولن» اپوزیسیون آمریکانشین دولت خود را به واشنگتن ارائه کرده، اظهار داشت: «وزارتخانه‌های دادگستری دو کشور در این زمینه به مذاکره ادامه می‌دهند... درباره حوادث ارمنستان در سال ۱۹۱۵ نیز به ترامپ و سناتورهای آمریکایی توضیح داده‌ایم که سیاسی کردن اتفاقات تاریخی یک اشتباه است».

علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (چهارشنبه)‌ برای برطرف کردن برخی اختلافات با آمریکا به واشنگتن سفر کرد، اما به نظر می‌رسد هنوز هم مسائل زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که حل نشده و موضوع کنار گذاشتن آنکارا از تولید این جنگنده، یکی از آن موضوعات است.

خبرگزاری «رویترز» نیز در یادداشتی درباره دیدار اردوغان با ترامپ نوشت علی‌رغم اینکه این دو گفتند دیدار «فوق‌العاده‌ای» داشتند اما موفق به حل اختلافات خود نشدند.

واشنگتن می‌گوید که اقدام آنکارا در خرید اس-۴۰۰ با ناتو سازگاری ندارد و تهدیدی برای جنگنده های آمریکایی «اف-۳۵» محسوب می‌شود و نگران است که ترکیه به قیمت نادیده گرفتن آمریکا، روابط با مسکو را تقویت کند.

با این وجود، ترکیه بدون توجه به تهدیدات آمریکا به تحریم‌، دریافت اولین محموله اس-۴۰۰ روسیه را در ماه ژوئن آغاز کرد و آمریکا نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، فروش اف-۳۵ به آنکارا را ممنوع اعلام کرد و این کشور را از پروژه تولید این جنگنده‌ها خارج کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین