قبح‌شکنی‌های سریالی برخی از نمایش‌ها

گروه فرهنگی الف،   3980823009 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از مدیران فرهنگی با حمایت‌های پیدا و پنهان خود زمینه تولید و اجرای برخی از نمایش هایی را فراهم می‌کنند که این نمایش ‌ها ترویج قبح‌زدایی فرهنگی را در دستور کار خود دارد.

به گزارش تسنیم، اخیرا نمایش‌هایی در سالن‌های تهران به روی صحنه می‌روند که موارد قبح زدایی در آن به وفور دیده می‌شود. نکاتی که هیچ گاه با فرهنگ و آیین ایرانی – اسلامی همخوانی نداشته و تنها با ترجمه آثار نمایشی غربی برای مخاطب ایرانی اجرا می‌شود.

در یک بازبینی ساده از برخی تئاترهای روی صحنه این‌ روزهای تهران، موضوعات محوری و پیام‌های القایی چون: استفاده از عبارات و رفتارهای جنسی، تلاش برای ترویج  رابطه نامشروع، اشاره به انقلاب جنسی از طریق عادی سازی برقراری رابطه نامشروع برای فرزندان توسط خانواده‌ها، ترویج ازدواج سفید، ترویج فرزندآوری نامشروع و حرام زادگی، تقلیل مفهوم ازدواج به سطح بهره گیری‌های جنسی، تصویر سازی از مردان به عنوان افراد بی‌مسئولیت و خودخواه، اشاره به تجاوز جنسی، تخریب جایگاه دین، اشاره به بحران حرامزادگی و... از جمله مواردی است که پیام آن به راحتی با دیدن این نمایش‌ها به مخاطب القا می‌شود.

اینکه در یکی از تئاتر‌های مذکور،  مرد رهگذری -که توسط پدر خانواده نجات پیدا کرده و به منزل آنها در شب تولد 18 سالگی دختر خانواده آمده است -  در خلوت با دختر خانواده از او می‌پرسد که آیا تو باکره هستی و همان شب دختر توسط مرد رهگذر مورد تعرض قرارمی‌دهد تا چه اندازه می‌تواند با آیین و فرهنگی یک خانواده ایرانی نزدیک باشد؟

برای روی صحنه رفتن یک نمایش دو مجوز لازم است؛ ابتدا از اداره‌ی هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگری قراردادی است که با صاحب سالن برای اجرای نمایش باید منعقد شود.

چرا مدیران فرهنگی پاسخگوی اجرای چنین نمایش‌هایی نیستند؟ ساز و کار نظارتی اداره کل نمایش همانند پانزده سال پیش است که تنها 20 نمایش به روی صحنه می‌رفت، اما در حال حاضر120 نمایش در حال اجرا است و تعداد بازبین‌ها ثابت مانده است.

و یا اینکه اساسا در چند سال اخیر نمایش‌های ضدفرهنگی که مجوز وزارت ارشاد را دریافت کرده‌اند رو به افزایش است که اغلب آنها به صورت سازمان یافته در حال گسترش است مانند نمایشی که همزمان با تجمع همجنس گرایان در اروپا، در تهران نیز به روی صحنه رفته و یا اجرای چندین نمایش با یک نویسنده شائبه دار در سالن‌های اصلی کشور تنها گوشه از اقدامات سازمان یافته است که با مجوز وزارت ارشاد به روی صحنه رفته است.

آیا سازوکار جدی برای مقابله چنین قبح شکنی‌های در وزارت ارشاد ایجاد شده است ؟ و یا حتی سالن‌دارهایی مانند خانه هنرمندان از اینکه چنین نمایش‌هایی روی صحنه می‌رود مدیرانش مطلع هستند؟

این سوالات زمانی در ذهن مخاطب و اهالی رسانه ایجاد می‌شود که تا به حال هیچ عکس العملی از طرف مدیران اداره هنرهای نمایشی داده نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۷۵۶۱۱۰:۴۳:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
این ها عمدی است ، تا حالا نفهمیدی؟
ناشناس۱۱۶۷۸۷۸۱۶:۱۶:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
با پاک کردن صورت مساله، مسایل حل نمی‌شوند..
ناشناس۱۱۶۷۷۵۲۱۳:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
کم نیستند مدیرانی که هیچ باور و اعتقادی به اسلام و مردم ندارند قبله شون جای دیگه است و خداشون یکی دیگه و با نفوذ و پول و مفتخوری..
ناشناس۱۱۶۷۷۷۱۱۳:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
یه بار ازغدی گفت تا چند سال دیگه اروپاییها میترسن ما بهشون تهاجم فرهنگی کنیم.!!!! با این شتاب رفتن به سوی لاقیدی احتمالا سال 1410 ما میشیم آینه عبرت اونا.
ناشناس۱۱۶۷۷۸۲۱۴:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
دولت آقای روحانی اصلا فرهنگ‌رو کاملا رها کرده
ابو۱۱۶۷۷۹۴۱۴:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
متاسفانه بايد اينجور تصور كنيم كه تا حدود ..ي سينما ، تاتر و عوامل تهيه كننده اغلب فيلمهاو سريالهاي تلويزيون بصورت .. غير مستقيم در دست طاغوتيان زمان شاه است بنابراين .. خانواده ها خودشان بايد كنترل بكنند .
ناشناس۱۱۶۷۸۰۷۱۴:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
آیا قتل با فرهنگ ایرانی اسلامی همخوانی دارد؟ پس در نمایش نبایست قتل نشان داده شود؟ همینطور دروغ، غیبت، دزدی و ..
باهر۱۱۶۷۸۴۱۱۵:۳۰:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
این افراد غربی ماب مروج فرهنگ غرب هستند واگر این کارها را نکنند آنها را برکنار می کنند. بعضی شان غلامان حلقه بگوش و بی مزد و مواجب غربیها هستند!
ناشناس۱۱۶۷۸۵۳۱۵:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
یعنی وضعیت واقعی جامعه بهتر از این نمایش هاست؟ فیلم و نمایش و غیره فقط وضعیت جامعه رو منعکس می کنه. چند درصد مردم تئاتر میرن؟ ولی همه مردم جلو چشمشون وضعیت رو می بینند . اگه تو تئاتر شهر خیلی غیر مستقیم اشاره ای بشه به مثلا پسرای دخترنما، بیرون تئاتر شهر بیست و چهار ساعته اینها مشغول گردشن.
ناشناس۱۱۶۷۸۷۷۱۶:۱۱:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
واقعا بده! یه سری همه رو به هرزگی دارن سوق میدن انگار خودشون خانواده ندارن! من خودم جوانم اما از جوان ها میخوام در مورد کارهاشون با خانوده خودشون نظرخواهی کنن که چی خوبه و چی بده چون اونها هستن که دارن باهات زندگی میکنن و میدونن چطوری باشی بهتره نه غریبه ها که هیچ مهم نیست براشون که چطوری باشی چون باهات زندگی نمیکنن که بخوان تحملت کنند !
ناشناس۱۱۶۷۹۴۷۱۷:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اینهایی که گفتید واقعیتهایی است که در جامعه به وفور یافت میشود.ما فقط یاد گرفتیم که کتمان کنیم.
ناشناس۱۱۶۷۹۷۹۱۸:۱۸:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
فقط اعدام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین