خیز افغانستان برای تصاحب بازار زعفران در غیاب ایران

گروه اقتصادی الف،   3980822138 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرماندار قاین گفت: اگر غفلت کنیم افغانستان به کشوری زعفران‌خیز تبدیل شده و کار را برای ما مشکل‌دار می‌کند.

به گزارش فارس از بیرجند، میز ملی توسعه صادرات زعفران، زرشک و عناب خراسان‌جنوبی ظهر امروز با حضور مدیرکل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی در سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مسؤولان برگزار شد.

نظر افضلی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: در حال حاضر 120 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زعفران است و هزینه جمع‌آوری و جداسازی زعفران برای هر کیلو در حدود چهار میلیون تومان است که این موضوع هزینه بالایی بر کشاورزان تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از زعفران اقداماتی مانند ثبت برند ملی زعفران، ورود زعفران به بورس کالا و تشکیل صندوق حمایت از زعفران انجام شده، بیان داشت: مقرر شد نیم درصد از عواید صادرات زعفران به صندوق حمایت اعطا شود و این صندوق در راستای تبلیغ و برندسازی جهانی این محصول تلاش کند.

ضرورت تلاش برای ثبت برند ملی و جهانی زرشک

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس بر ضرورت تلاش برای ثبت برند ملی و جهانی زرشک و توسعه تبلیغات این محصول تأکید کرد و افزود: محصول زرشک نیز اگر در سطح جهانی شناخته شود همانند زعفران به‌سرعت توسعه صادراتی آن را شاهد خواهیم بود.

افضلی با اشاره به اینکه باید به روش‌های خشک کردن و انبار کردن زرشک توجه ویژه‌ای شود، عنوان کرد: در صورت عدم توجه به نکات ویژه فرآوری زرشک شاهد تولید سم آفلاتوکسین خواهیم بود که این موضوع سلامت مصرف‌کنندگان را با مخاطره جدی مواجه خواهد‌ کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه جایگاه اصلی تصمیم‌گیری در مورد زرشک و زعفران کشور به استان خراسان‌جنوبی واگذار شده جای بسی خوشحالی است و باید در مورد عناب و سایر محصولات استراتژیک استان نیز همین طور باشد.

افغانستان بازار زعفران را می‌گیرد!

محمد کریمی فرماندار قاین با بیان اینکه با وجود خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌ها باید برای جلوگیری از مهاجرت گام‌های مؤثری برداریم، گفت: برای نجات شرق کشور لازم است نهاد سرمایه‌گذاری را به سمت خراسان‌رضوی سوق دهیم و اگر غفلت کنیم افغانستان به کشوری زعفران‌خیز تبدیل شده و کار را برای ما مشکل‌دار می‌کند.

وی با اشاره به کیفیت خوب زعفران قاینات، مطرح کرد: قاینات با کیفیت‌ترین زعفران را دارد به طوری که 22 تن  زعفران خشک و هفت هزار تن زرشک در این شهرستان تولید می‌شود.

علی خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اشتراکی بین زرشک، زعفران، عناب، پسته، انار و گیاهان دارویی وجود دارد، گفت: همان‌طور که برای زعفران برندسازی دیده شده باید برای زرشک و عناب نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت زرشک و زعفران زمان کوتاهی است و باید در همان زمان برداشت شود در غیر این صورت نمی‌توان نتیجه گرفت، افزود: می‌توان برای خشک‌کردن محصولات از سالن‌های ادارات استفاده کرد.

داوود شهرکی رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: در این استان 350 تن تولید زعفران، 19 هزار تن زرشک، شش هزار تن تولید عناب داریم و در حوزه زرشک و عناب کمتر از دو درصد صادرات می‌شود و مابقی در  داخل کشور مصرف می‌شود.

صادرات 70 درصد زعفران خراسان‌جنوبی

وی با اعلام اینکه بالای 70 درصد زعفران استان صادرات و زعفران خراسان‌جنوبی نیز با برند معروف تروند صادرات می‌شود، افزود: خراسان‌جنوبی نه تنها در حوزه محصولات استراتژیک بلکه در بخش معادن نیز خاص است و منحصر به‌فرد است.

مشیرالحق عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: موضوع  صادرات محصولات استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است که در همین راستا سال گذشته بحث کارگروه محصولات استراتژیک در استان به‌دستور استاندار رقم خورد.

وی با اعلام اینکه راه‌اندازی کارگروه محصولات استراتژیک با محصولات زرشک، زعفران و عناب محقق و منجر به تدوین سند جامع برای این محصولات شد، بیان داشت: هر چند انار و پسته در سند جامع محصولات استراتژیک استان تاکنون لحاظ نشده اما از این به بعد باید لحاظ شود.

معرفی محصولات خراسان‌جنوبی با برند خاص!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در برگزاری میز زعفران، زرشک و عناب قرار است تحقیقات علمی استان با اقدامات عملی عجین شود و در سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مختلفی رقم خورده که تلاش می‌شود محصولات خراسان‌جنوبی را  با برند خاص معرفی کنیم.

عابدی با بیان اینکه در خصوص اعتبارات استاندار با معاون اول رئیس جمهور رایزنی کرد که منجر به تعامل بنیاد ملی نخبگان شد، عنوان کرد: مبالغ و طرح‌های مشخصی تدوین شده است که از طریق صندوق توسعه ملی تسهیلاتی پرداخت شود تا محصولات راهبردی استان رونق یابد.

وی با بیان اینکه 13 طرح تحقیقاتی 12 میلیارد تومان و 65 طرح عملیاتی با اعتبار 148 میلیارد تومان از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شده است، بیان داشت: عدم وجود تشکل‌های صادراتی در استان از دیگر مشکلات استان است که پیشنهاد می‌شود اتاق بازرگانی نسبت به این موضوع توجه خاص نشان دهند.

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران زعفران، زرشک و عناب را از محصولات راهبردی استان ذکر کرد و گفت: سال به سال محصول زعفران افزایش می‌یابد به طوری که طی شش ماه اول امسال 77 تن زعفران صادر شده است.

خریداران اصلی زعفران ایران

وی با بیان اینکه امارات متحده‌عربی، اسپانیا، هنگ کنگ، ایتالیا، افغانستان، قطر، هند، آلمان و فرانسه به ترتیب کشورهای خریدار عمده زعفران ایران هستند، تبیین کرد: کشاورزان در برابر رنج متحمل شده مزد واقعی خود را دریافت نمی‌کنند و زعفران در بازارهای نوین با مبلغی که از کشاورز خریداری می‌شود، تفاوت زیادی دارد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران پایین بودن راندمان تولید در بخش کشاورزی، آموزش کشاورزان در بخش کاشت، داشت و برداشت، شناسنامه‌دار کردن مزارع زعفران و مکانیزاسیون زعفران را از عمده‌ترین مشکلات ذکر کرد و افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران است.

سود تسهیلات ایجاد بارگاه زرشک کاهش یابد

احتشام خواستار تشکیل صندوق حمایت از محصول زعفران شد و ادامه داد: نیم درصد از فروش زعفران به این صندوق اختصاص یابد تا بتوانیم از محصول راهبردی زعفران به‌صورت جدی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بارگاه‌های زرشک نیازمند تسهیلات کم‌بهره هستیم، اضافه کرد: همچنین در زمینه محصول عناب نیز نیازمند حمایت از سوی سازمان صمت و جهادکشاورزی هستیم تا بتوانیم این محصول را صادراتی کنیم.

دیدگاه کاربران

سید۱۱۶۷۰۳۹۱۹:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۲
..یعنی تو این همه سال نتونستیم زرشک رو ثبت نامش را انجام دهیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین