چرا از پیشرفت‌های پزشكي‌مان پول در نمی‌آوریم؟/ وزیر اسبق بهداشت: شبکه های برون مرزی روایتگر پیشرفت‌ پزشکی ایران باشند

  3980822130 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي پيشرفته هر از چندي يك برش از موفقيت هاي علمي و به ويژه پزشكي كشورشان را به مخاطبان خود نشان مي دهند. امري كه مي تواند هم افتخار و قدرت فكري آنها را بيان كند، هم براي جذب دانشجو و متقاضي مديكال توريسم يا گردشگري سلامت تاثيرگذار باشد. چنین توجهی باید در شبکه های برون مرزی ایران نیز تقویت شود.

چرا از پیشرفت‌های پزشكي‌مان پول در نمی‌آوریم؟/ وزیر اسبق بهداشت: شبکه های برون مرزی روایتگر پیشرفت‌ پزشکی ایران باشند

به گزارش الف آنچه از پيشرفت هاي علمي و پزشكي كشورهاي مطرح دنيا در فكر عموم مردم متبادر مي شود محصول فعاليت رسانه هاي بين الملل به ويژه شبكه هايي تلويزيوني است. بسياري از مردم در كشورهاي منطقه و جهان سوم از اين موفقيت ها اطلاع چنداني ندارند و شايد ايران را با كشور خود مقايسه كنند. 

معرفي توانايي هاي ايران و اطلاع رساني در خصوص پيشرفت هاي كشورمان تا حدي در بخش هايي از برنامه هاي شبكه پرس تي وي انجام مي شود كه يكي از آنها برنامه ايران تو دي است. اما چنين فعاليتي چه مزيت ها و چه مولفه هايي داشته باشد مي تواند تاثير بهتري بر مخاطب داشته باشد؟ 

روايتگر پيشرفت هاي پزشكي كشور

كامران باقري لنكراني وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تاکید دارد: «اگر شبكه هاي برون مرزي روايتگر پيشرفت هاي علمي ايران باشند هم مي تواند در ديپلماسي علمي و هم گردشگري سلامت براي موفقيت بيشتر قابل استفاده باشد. ما در اين خصوص به استفاده از ابزار رسانه هاي ديداري كمتر توجه كرده ايم و بايد بر فعاليت در اين بخش بيشتر سرمايه گذاري كرد.» 

بخش علمي ايران در رشته پزشكي به مراتب از كشورهاي همسايه و حتي جهان سوم مانند افريقا، جنوب آسیا و آمريكاي لاتين پيشرفته تر است و اگر هماهنگي خوبي ميان مراكز درماني بخش خصوصي و شبكه هاي برون مرزي مانند پرس تي وي و هيسپان تي وي انجام شود مي توان بر روي گردشگري سلامت و جذب بيماراني كه براي درمان به كشور ما سفر مي كنند حساب گسترده اي باز كرد. 

لنکرانی فوق تخصص گوارش و عضو فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران در خصوص اینکه چگونه می توان از پرس تی وی برای جذب گردشگری سلامت بهره برد، توضيح مي دهد: باورپذیر کردن پیشرفت های کشورمان بسیار مهم است در نتيحه فعالیت شبکه پرس تی وی در این خصوص می تواند بسیار راهگشا باشد. اگر ما روايتگر اين پيشرفت ها و موفقيت ها نباشيم چگونه مردم دیگر کشورها از آن مطلع خواهند شد. 

اين استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است: يكي از راهكارها براي معرفي توانايي هاي بخش سلامت ايران به كشورهاي ديگر مصاحبه با اشخاص خارجي است كه در ايران خدمات پزشكي دريافت كرده اند و خود يا خانواده شان از اينكه در اين سرزمين درمان شده اند، راضي هستند. 

از مواردي كه مي تواند براي بسياري از مسلمانان كشورهاي ديگر حتي ممالك پيشرفته مطرح باشد توجه به اصول اسلامي مانند حجاب و خوراك حلال است كه در ايران رعايت مي شود.

گردشگري سلامت در برابر تحريم اقتصادي

همه اين موارد در  حاليست كه  ايران با تحريم هاي اقتصادي ظالمانه مقابله مي كند و بايد از ظرفيت هاي ارزشمند موجود براي حل مشكلات اقتصادي مانند كمبود ارز و بيكاري و... نهايت استفاده را ببرد. 

يكي از مواردي كه مي تواند به درآمد ارزي منتهي شود و تحريم ها هم تاثيري بر آن ندارد توجه به گردشگري سلامت است. امري كه با قانون و فرهنگ كشورمان كاملا منطبق است و مشكلات ديگر انواع گردشگري را به همراه ندارد. اما اين مهم به سادگي به دست نمي آيد. 

باقری لنکرانی وزير سابق بهداشت درباره مراجعه بیماران کشورهای دیگر به مراکز درمانی ایران می گوید: تعدادي بيمار خارجي از بخش هاي خصوصي كشورمان استفاده مي كنند اما اين روند نيازمند يك حركت سازماندهي شده است. با اين حال شهرت كشورمان در زمينه پزشكي زياد است.  

اين استاد علوم پزشكي در مورد تخصص هایی كه گردشگران كشورهاي ديگر به آنها نياز دارند مي گويد: تا آنجا كه مي دانم در تخصص هاي چشم پزشكي، جراحي قلب، دندان پزشكي و بيماري هاي گوارش و كبد از كشورهاي همسايه به مراكز درماني كشورمان مراجعه مي كنند. 

در كشورهايي كه به گردشگري سلامت و يك قدم بالاتر ديپلماسي علمي به عنوان يك اولويت مهم نگاه مي كنند بسته هاي كاملي براي درمان در آن كشور در رسانه ها وجود دارد. حتي زماني كه براي مسافرت اقدام مي شود در همان آژانس هاي مسافرتي و هتل ها به معرفي بيمارستان ها و مراكز تخصصي پزشكي  پرداخته مي شود و هماهنگي براي استفاده از بخش هاي مورد نظر انجام مي شود كه در وقت و هزينه صرفه جويي شود. به اين صورت از هم سردرگمي بيمار و خانواده اش هم جلوگيري مي شود  هم اشخاص مي توانند يك سفر امن و راحت داشته باشند. 

اگر توان بالاي علمي ايران در درمان بسياري از بيماري ها و ارائه خدمات پزشكي در حد كشورهاي پيشرفته جهان به دنيا معرفي شود، متقاضيان اين خدمات كه در كشورهاي همسايه بسيار هستند براي درمان به ايران خواهند آمد. اين امر هم براي بخش علمي و خدمات پزشكي درآمدزاست هم براي بخش هاي مسافرتي مانند هتل ها و آژانس هاي هواپيمايي. 

يك سوال كه ممكن است مردم را نگران كند اين است كه اگر گردشگري سلامت رونق گيرد و شمار بسياري از بيماران خارجي به ايران سفر كنند، آيا اين حجم از بيماران خارجي ممكن است فضا را براي استفاده مردم ايران از خدمات پزشكي تنگ كند؟ در پاسخ بايد گفت: از آنجا كه چنين  بيماراني به بخش خصوصي مراجعه مي كنند قطعا از ظرفيت هاي خالي اين بخش استفاده مي شود و براي مردم عادي كشورمان مزاحمتي نخواهد داشت. همچنين با توجه به سرمايه هاي سرگردان در كشور و پزشكان و پزشكياراني كه بيكار هستند مي توانند به اين بخش ها سوق داده شوند. 

در شرايط حال حاضر خاورميانه و حوزه قفقاز و قاره افريقا شاهد جنگ هاي خونيني هستيم كه قطعا اين مجروحان براي درمان به مراكز بيمارستاني نياز خواهند داشت. كشورهاي سوريه، عراق، يمن، ليبي، اوكراين و  كشمير در سال هاي اخير صحنه درگيري هاي شديد نظامي بوده اند. يك راهكار مطرح اين است كه بتوان با سازمان بهداشت جهاني يا آزانس هاي امداد وابسته به سازمان ملل متحدد به توافق رسيد تا مجروحان اين جنگ ها به ويژه كودكان و جوانان آسيب ديده در حملات را براي درمان به ايران اعزام كنند. 

بخش ديگر هم ايجاد اشتغال براي متخصصان رشته هاي پزشكي، پيراپزشكي، نرسينگ و توانبخشی است. کشورهای منطقه که با برخی از استان های ما اشتراک زبانی دارند می توانند در این خصوص مورد توجه باشند. اعزام پزشك و پيراپزشك يك راهكار مطرح در دنياست. حتي كشورهاي پيشرفته مانند اروپا، كانادا و آمريكا هم فيزيوتراپ، كاردرمان و گفتار درمان وارد مي كنند. 

همچنين معرفي صنايع دارويي و تجهيزات پزشكي و خدمات آزمايشگاهي مي تواند مورد توجه باشد. به راستي چرا بايد از فرصت معرفي توانايي هاي صادراتي كشور به همسايگان خودداري كرد؟

با توجه به ظرفيت دانشگاهي ايران مي توان دانشجويان كشورهاي جهان سوم را براي آموزش به دانشگاه هاي علوم پزشكي ايران به ويژه بخش خصوصي دعوت كرد كه ميتواند براي كشور درآمد ارزي هم داشته باشد. بسيار فرصت هايي كه مي توان با استفاده از رسانه هاي برون مرزي به دست آورد و به ثروت تبديل كرد و از آن غفلت مي شود.

                     

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۸۳۸۰۰۰:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
سلام با توجه به اینکه اکثر قبولی های پزشکی و تخصص سهمیه ای هستن و اکثرا ضعف شدید علمی دارند و با لطایف الحیل پاس میشن، در دهه های آتی شاهد ضعف شدید کشور در زمینه پزشکی خواهیم بود
ناشناس۱۱۶۸۳۹۷۰۰:۴۲:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
مافیای پزشکی.... فقط کسب درآمد بدون ارائه هر نوع................ مالیات
محمد۱۱۶۹۹۱۸۱۵:۱۱:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
متاسفم برات بدون خوندن متن نظر میدی
حسن۱۱۶۸۴۰۳۰۰:۴۴:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چرا واقعا از گردشگزی درامد در نمیاریم
ناشناس۱۱۷۱۳۷۶۰۸:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۵
خودمون با کمبود شدید متخصص مواجه هستیم اون وقت توریسم سلامت چه بلایی سر مردم میاره!
ناشناس۱۱۶۸۷۵۸۰۵:۳۲:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
برو عمو دلت خوشه پزشکی ما حتی از بنگلادش هم عقبتره. پزشکان ما به ماشین اسکناس شمار تبدیل شدن. فقط به فکر خالی کردن جیب ملت و فرار از دو قرون مالیات هستن.
ناشناس۱۱۶۹۵۷۴۱۲:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
احتمالا مهندس دانشگاه ازادی هستی
ناشناس۱۱۶۹۷۱۹۱۳:۴۵:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چون تو ایران در نرفتی و جهان را ندیدی و فکر می کنی عقب افتاده ای مانند دیگر تفکرات که دارید و خیلی از انها معلوم است به خاطر تبلیغات منفی است!!!
ماندانا۱۱۶۸۸۱۰۰۷:۱۱:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
با راههای همچون مبارزه با فاسدان و برکناری مدیران ناشایست، دولت می توانست درآمد زیادی برای کشور داشته باشد ولی دولت برداشت پول از جیب مردم را انتخاب کرد!
ناشناس۱۱۶۸۹۲۷۰۸:۱۶:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
پزشکی هیچوقت قدرت سیاسی برای یه کشور نمیاره. در ثانی کی میگه پزشکی ما پیشرفته است؟ احتمالا خود پزشک ها!!!
مصطفي۱۱۶۸۹۴۵۰۸:۲۵:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چون با سود ٢٠٪ كه مجددا بانكها به سپرده هاي مردم ميدهند هيچكسي حاضر به درامدزايي از راه پر زحمت و زحمتكشي و ايجاد توليد و خدمات و... نخواهد بود ٢٠٪ بدون استرس بدون ريسك بدون خطر از دست دادن سرمايه و..... قران : ربا و نزول ، جنگ نظامي و خداست
ناشناس۱۱۷۰۰۹۲۱۶:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
سود بیست در صد در مقابل تورم صد در صد در واقع دزدی سرمایه های مردم توسط بانکها و دولت است .
ناشناس۱۱۷۱۰۹۵۰۴:۰۱:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۵
بله چرا با رباي بانكي كه به معناي دشمني و جنگ با خداست مقابله نميشود تا سرمايه ها در مسير توليد و خدمات مفيد راه بيوفته اسلام كه همه قران است و اين هم آيه از قران است
ناشناس۱۱۶۹۱۱۲۰۹:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۲۴
با این همه جاذبه های گردشگری بی نظیر در منطقه به فکر پول دراوردن از گردشگری پزشکی باشیم ؟؟ شما ها زیر ساخت های فرهنگی و سیاسی و ساختاری صنعت توریسم را گسترش دهید و موانع بی منطق را رفع کنید همه نوع توریست به مملکت خواهد آمد ترکیه و امارات را نگاه کنید !
ناشناس۱۱۶۹۱۴۷۱۰:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
مگه انگیزه ای برای پیشرفت بعد این مونده؟ انقدر توهین وفشار تو 4 5 سال اخیر به پزشکان شد که شریف ترین پزشکا هم انگیزشونو حتی برای کار خیر که قبلا انجام میدادن از دست دادن چون دیدن فرقی بین پرشک خوب وبد تو ایران با این حجم توهینها نیست یه عدشون بارسفر بستن ،یه عده فقط خیلی عادی دچار روزمرگی شدن و... جالب اینجاست کسایی ناراحت انتقال از دامپزشکی به پزشکی و ضعیف شدن و بیسواد شدن پزشکا هستن که تئوریشون افزایش ظرفبت 20 برابری پزشکیه که مثلا رتبه 200هزار بشینه کنار رتبه یک تو کلاس پزشکی
ناشناس۱۱۶۹۱۵۱۱۰:۰۴:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
متاسفانه چنان در مورد آمدن بیماران کشورهای همسایه مخصوصا عراقی ها جو سازی و منفی بافی کردند که باعث شده خیلی از اینها قید جضور در ایران و بزنن و پولی که میتوانست باعث کار بیشتر در استان های همجوار مانند آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان بشود از دست رفت. این فضای منفی رسانه و شایعات عامل و بی برنامگی باعث عدم توسعه شده است
ناشناس۱۱۶۹۴۶۵۱۱:۵۴:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اگر ما اینقدر پیشرفت پزشکی داریم پس چرا برعکس بقیه رشته ها که نفرات برتر و نخبه به دلیل بی توجهه ای مهاجرت می کنند ، در پزشکان مهاجرت معکوس وجود دارد . دلیل این امر چی هست چرا خیلی از کشورها برای دیگر رشته ها ما حتی در حد متوسط سر دست می شکنند ولی در مورد پزشکان اینطور نیست . پزشکانی هم که خارج نشین شده اند اکثرا خانواده آنها خارج هستند اینجا درآمدهای هنگفت کسب می کنند و آنجا سرمایه گذاری و خرج می کنند . پزشکان ایرانی هم که در خارج شهرت دارند تقریبا همه همانجا تحصیل کرده اند و کار می کنند . که اتفاقا بعضی از آنها از میزان درآمد و قدرت پزشکان در ایران اظهار شگفتی می کنند
ناشناس۱۱۶۹۴۹۲۱۲:۰۴:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
آقای دکتر گول این بیماران عراقی که این چند سال اخیر خیلی زیاد به کشور ما برای درمان می آیند نخورید اینها بخاطر پیشرفت پزشکی نیست . همه اینها بخاطر داغون بودن این کشورهست چون امکانات و زیر ساختی ندارند و پول بی ارزش ما هست که درمان برای اینها در ایران بسیار ارزان تمام می شود . حالا چند سال دیگر که نتیجه درمان و طبابت پزشکان ما روی عراقی ها مشخص شد همین ها هم دیگه نمیان
ناشناس۱۱۶۹۶۲۰۱۲:۵۸:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اره واسه شماها كه همش بالا بالاها بودين هيچی کم نشد
ناشناس۱۱۶۹۶۶۷۱۳:۲۲:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
واقعا این سواله یا خواستید سایت مطلبی رفته باشه؟؟؟ اما باید بگم اگه واقعا سوالتون جدیه علتش این است که مقامات کشوری بجای مراجعه به بیمارستان و دکتر داخلی دست به دامن بیمارستان های آلمان و انگلیس میشوند
ناشناس۱۱۶۹۷۳۰۱۳:۴۸:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
کدام پیشرفت پزشکی! نکند شما هم دروغ های این قشر پول پرست،انحصار طلب،سهمیه ای(به گفته مسئولین وزارت بهداشت) را برای تصاحب منابع دولتی بیشتر باور کرده اید.
ناشناس۱۱۶۹۷۹۰۱۴:۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
وقتی فلان پژوهشکده اعلام میکند بیماری ویتلیگو که تا به حال درمان نداشته ، با سلول درمانی درمان قطعی میکنیم(به آرشیو صدا و سیما مراجعه کنید) ولی بعدها معلوم میشود فقط یک تبلیغ بوده است و بعد از کلی بدبختی برای بیمار ، درمان آنها هم مانند درمانهای دیگر موجود در دنیا برگشت پذیر است مسلما مواردی هم که راست باشد نمیتواند به پول برسید چون اصل اعتماد( مخصوصا از طرف برخی خارجی ها که ممکن است ما را قبول داشته باشند) لطمه خورده است. اینکه هر روز از تولید یک دارو رونمایی کنیم ولی نتوانیم تولید انبوه با استاندارد جهانی و یا لااقل خوب داشته باشیم طوری که پزشکان ما بیمار را توصیه به داروی خارجی نکنند ، این رونمایی ها فقط مصرف سیاسی آنهم از نوع داخلی خواهد داشت و بیشتر به درد آرشیو میخورد.
ناشناس۱۱۶۹۸۷۰۱۴:۴۹:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
شما پزشکی را هم سهمیه بندی کنید ببینید چه پولی ازش بیرون بیاد .
ناشناس۱۱۷۰۱۵۷۱۷:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
سیستم پزشکی ما دهه های متمادی است که از دنیا حتی از کشور های همسایه عقب افتاده از هر لحاظ: اخلاق تجهیزات سیستم گایدلاین روشهای درمان متاسفانه مثل سایر موارد سر در برف داریم و‌خود را مرکز ثقل دنیا میدونیم. توصیه می‌کنم مسوولان فقط یک سفر توریستی به یکی از بیمارستان‌های ترکیه (نه اروپا و امریکا) داشته باشند و یک سفر توریستی به یکی از بیمارستان‌های شیراز. از مقایسه طرز برخورد نگهبان دم در و بوی محوطه بیمارستان متوجه می‌شوند چرا هیچ کس حاضر نمی‌شود به ایران توریست درمانی بفرستد.
ناشناس۱۱۷۰۳۶۲۱۸:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
در انگلیسی می گویند "برندینگ" که برای بازاریابی استفاده می شود. موضوع فقط داشتن محصول خوب و یا برتر نیست. برند، یا نام محصول، همراه خود تصویر دهنده است. اگر این تصویر خوب جلوه نکند، محصول نمی تواند رقابت کند. تصویر کشور ایران در نزد مردم دنیا، کلاً جالب نیست. از سیاه نمایی رسانهای غربی گرفته تا سخنان عده ای در داخل، همراه با دشمنی و دشمنان و دشمن! چنین برنامه هایی نمی تواند بدون در نظر گرفتن برند ایران، یا نام ایران در چشمان مردم دنیا، اجرا شده و رشد کند تا این پایه اقتصادی یا "برندینگ" نام ایران، پاک نشود. و برای چنین کاری، سیاستهایی لازم است که امکانش در این زمان اصلا نیست. و این موضوع به همه چیز دیگر ارتباط برقرار می کند و سلسله وار ریشه می دواند.
ناشناس۱۱۷۰۹۴۴۲۳:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
وقتي به سيستم بانكي بين المللي وصل نباشي چه طوري توريست مياري؟
ناشناس۱۱۷۱۲۹۰۰۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۲۵
پزشکهای خودمون بابه راه انداختن انحصاروکمبوددرپذیرش رشته های پزشکی وتخصص خیلی وقته به طمع پول ومال دنیا ملت ایران روبیرحمانه تحریم کردن!!!! تنها یک دلیل وجود داره که دکترها الان وضعشون اینجوری هستش و در جامعه کمبود داریم وفقط و فقط این بوده که در سی سال گذشته، با ایجاد موانع دست و پا گیر اجازه ندادند در کشور جوانهای با استعداد وارد دانشگاهها بشند و دکتر بشند که همیشه تعداد بیمارها به مراتب بیشتر از دکترها باشه. ولی خب جامعه مهندسین این روش خائنانه را استفاده نکردند. همین روش را کانون وکلا و ... و صنوف دیگه از دکترها یاد گرفتند و داشتند عملی میکردند، که اخیرا صداهایی بلند شده که اجازه ندهند یه عده ای یک صنف را برای خودشون انحضاری کنند: نامه زیر نامه دانشجویان حقوق هست علیه بالادستیها که گلوگاه درست کرده بودند. ولی پزشکها ... گلوگاه را اومدن از دیپلم بستند. از طرف دیگه اجازه به رشد تعداد بیمارستانها هم ندادند و خلاصه زنجیره را از همه طرف قفل کردند.
رسول۱۱۷۲۲۵۰۱۳:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۵
اینا فقط بلدن از جیب مردم بدبخت پول دربیارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین