دیپلمات اروپایی: درباره فعالسازی «مکانیسم ماشه» علیه ایران تصمیم نگرفته‌ایم

گروه جهان الف،   3980821205 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک دیپلمات اروپایی روز سه‌شنبه گفته کشورهای اروپایی طرف ایران در توافق هسته‌ای هنوز درباره فعال کردن ساز و کاری که به احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر می‌شود تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

دیپلمات اروپایی: درباره فعالسازی «مکانیسم ماشه» علیه ایران تصمیم نگرفته‌ایم

به گزارش فارس، یک دیپلمات اروپایی روز سه‌شنبه گفته که کشورهای اروپایی قصد ندارند «به زودی» از توافق هسته‌ای «برجام» خارج شوند، اما ممکن است در آینده مجبور شوند درباره ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود، تصمیم‌گیری کنند. 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، تهدید شب گذشته (دوشنبه) سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» را «شکستی مهم» در رایزنی‌های دیپلماتیک برای نجات توافق هسته‌ای توصیف کرده است. 

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای طرف برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای وعده دادند ایران را از مزایای وعده‌داده‌شده در این توافق برخوردار کنند. 

با این حال، کشورهای اروپایی اعتراف کرده‌اند که تا کنون به وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای این توافق عمل نکرده‌اند. در چنین شرایطی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی را برای کاستن از تعهدات خود در توافق آغاز کرد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود روز دوشنبه تأیید کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تأسیسات فردو آغاز کرده است. 

در واکنش، کشورهای اروپایی در بخشی از بیانیه مشترک خود روز دوشنبه برای اولین بار تهدید کرده‌اند که آماده‌اند همه مکانیسم‌ها از جمله آغاز «ساز و کار حل و فصل مناقشات» (یا مکانیسم ماشه) را برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود مورد بررسی قرار دهند. 

طبق مفاد برجام، در صورتی که هر کدام از طرف‌ها معتقد باشد طرف دیگر به تعهداتش متعهد نیست می‌تواند مسئله را به کمیسیونی مشترک شامل نمایندگان ایران، روسیه، چین، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا ارجاع دهند. 

چنانچه طرف شاکی نتواند اختلاف را در سطح کمیسیون مشترک فیصله دهد باید شورای امنیت سازمان ملل متحد را از این مسئله مطلع کند. این شورا هم باید ظرف ۳۰ روز مسئله «ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران» را به رأی‌ بگذارد. 

اگر قطعنامه «ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران» به تصویب نرسد، تحریم‌های سازمان ملل متحد که قبل از برجام علیه ایران وضع شده بودند مجدداً احیا می‌شوند. از این مکانیسم به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود. 

یک دیپلمات اروپایی گفت: «ما نمی‌خواهیم خیلی زود از توافق خارج شویم ولی نمی‌توانیم هم دست روی دست بگذارند. روس‌ها و چینی‌ها این مکانیسم را کلید نخواهند زد، اما ما به عنوان کشورهای اروپایی باید در مقطعی، موضع بگیریم.»

وی اضافه کرد: «مسئله این نیست که این کار انجام می‌شود یا نه، بلکه این است که چه زمانی انجام می‌شود؛ مگر اینکه ایران عقب‌گرد کند. اما حتی در این صورت هم آنها با چرخاندن این سانتریفیوژها دانش به دست می‌آورند، بنابراین ما مجبوریم واکنش نشان بدهیم.»

دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند نشست طرف‌های توافق هسته‌ای برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات هفته آینده برگزار خواهد شد. با وجود این، به گفته دیپلمات‌ها، بعید است اروپایی‌ها مکانیسم ماشه را قبل از ماه ژانویه، یعنی زمان اعلام گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ایران فعال کنند.

یک دیپلمات دیگر گفت: «چیزی که الان شاهدش هستیم، فروپاشی برجام است. هنوز درباره فعال کردن این مکانیسم تصمیم نگرفته‌ایم چون لازم است بدانیم این کار چه کمکی به ما در جهت تنش‌زدایی می‌کند. سوالی که ما می‌پرسیم این است که انجام این کار چگونه و چه زمانی برای ما منفعتی دارد و آیا اصلاً منفعتی دارد یا خیر.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۵۸۷۵۰۰:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۲
پرونده به شورای امنیت بره از NPT خارج میشیم.
ناشناس۱۱۶۵۹۲۳۰۲:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۲
شما هیچ غلطی نکردید چون نگران عکس العمل آمریکا بودید. البته مقصر این وضعیت دولتمردان ما و برخی تندروهای داخل نیز هستند. به ترتیب روی عملکرد اروپا خوشبین بودند و کشورهای نزدیک به آمریکا را تحریک کردند.
ناشناس۱۱۶۵۹۵۱۰۷:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۲۲
اولین برخورد با اقدام ترامپ میبایست تعلیق تمامی تعهدات برجامی وهمچنین مهلت به اروپا به برای جبران خروج آمریکا میبود .درانتهای مهلت خروج از پروتکل الحاقی وبعد از آن nptرو کلید میزدند وتهدید میکردند اگر مکانیسم ماشه فعال بشه ما هم رسما بمب اتم خواهیم ساخت این باعث میشد هم اروپا وهم آمریکا حساب کار بیاد دستشون نه اینکه مارو تحریم کنند وبعد با وقاحت از ایران بخواهند در برجام بماند باید هزینه اقدام آمریکا رو به شدت بالا میبردیم.
مهران۱۱۶۵۹۵۶۰۷:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۲
این همون چیزی بود که جلیلی در کمیسیون برجام گفت و ظریف گوش نکرد جلیلی گفت که اونها هر لحظه اراده کنند میتونند تمام تحریم ها رو یه جا برگردونند اما شما اگر بخواهید برگردید به قبل از برجام هم وقت هم هزینه زیادی رو باید صرف کنید اما ظریف گوش نکرد
ناشناس۱۱۶۵۹۶۲۰۷:۳۵:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۲
خوب در اینصورت تنها پاسخ مناسب و درخور ایران خروج از ان پی تی میتونه باشه.مرگ یکبار،شیون هم یکبار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین