رجزخوانی مقام آمریکایی برای میدان نفتی تازه‌ کشف‌شده ایران

گروه جهان الف،   3980821161

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاها گفته میدان نفتی جدید ایران می‌تواند به «بزرگترین سرمایه سرگردان دنیا» تبدیل شود.

به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه مدعی شده در صورتی که ایران فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خودش را تغییر ندهد، میدان نفتی جدید این کشور می‌تواند به «بزرگترین سرمایه سرگردان دنیا» تبدیل شود.

حجت‌الاسلام «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران چند روز پیش در جمع مردم یزد از کشف یک میدان نفتی بزرگ با ۵۳ میلیارد بشکه نفت خبر داد.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران امروز سه‌شنبه درباره جزئیات کشف این میدان بزرگ نفتی در استان خوزستان گفت: «این میدان یکی از عظیم ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است. ما قبلا در این مناطق میادینی مانند منصوری، سوسنگرد و ... داشتیم و حالا زیر این میادین یک لایه نفتی جدید کشف کردیم.»

وزیر نفت افزود: «در فاصله بین این میادین نفتی در وسعتی به اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری یک لایه نفت دار به اندازه ۸۰ متر کشف کردیم که به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه حجم دارد و البته امکان گسترش این میدان به جنوب غربی و شرقی هم وجود دارد. اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، "نام آوران" گذاشته‌ایم. این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشور هستند.»

به نوشته وبگاه «پلاتز»، «فرانک فانون»، رئیس اداره منابع انرژی در وزارت خارجه آمریکا گفته که این میدان نفتی می‌تواند به «بزرگترین سرمایه سرگردان» تبدیل شود مگر آنکه ایران «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش را متوقف کند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برجام»، تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق علیه ایران را احیا کرده و در راستای سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری»، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

کارشناسان می‌گویند تحریم‌ها علیه ایران به سقف خود رسیده و واشنگتن در ماه‌های گذشته مجبور به اعمال تحریم‌هایی علیه تهران شده که صرفاً اثر نمادین داشته‌اند. دولت آمریکا در ماه‌های گذشته افراد و شرکت‌هایی که از قبل در فهرست تحریم‌ها قرار داشته‌اند را مجدداً تحریم کرده است.  

فرانک فانون گفت: «ما کماکان به دنبال هدف‌های بیشتری برای تشدید کارزار فشار خودمان هستیم. این مسئله، حیطه‌های جدید نظیر محصولات پالایشگاهی، در سطحی گسترده‌تر را شامل می‌شود. ما فقط دنبال یک محصول نیستیم. ما دنبال محصولی هستیم که برای آنها درآمدهایی در جهت تأمین مالی تروریسم ایجاد می‌کند.»

 پلاتز نوشته این مقام وزارت خارجه آمریکا از توضیح بیشتر درباره اینکه کدام محصولات پالایشگاهی ممکن است تحت تحریم قرار بگیرند خودداری کرده است. 

رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه کشف میدان نفتی جدید را گواه ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا خواند. او گفت: «این نشان آن است که ما کشور ثروتمندی داریم و علی‌رغم دشمنی‌های آمریکا به کاخ سفید اعلام می‌کنیم که به کوری چشم همه دشمنان ملت ایران، در آن ایامی که شما فروش نفت ایران را تحریم کرده و به ملت ایران فشار آوردید، کارگران و مهندسان عزیز‌مان توانستند ۵۳ میلیارد بشکه نفت را در یک مخزن بزرگ کشف کنند.»

فرانک فانون گفت: «اگر فرض را بر این بگیریم که خبر کشف این ذخائر [نفتی] صحت داشته باشد، با تحریم‌های فعلی تا وقتی که ایران رفتارهای مخربش را متوقف نکند، این ذخائر بزرگترین سرمایه گردان دنیا خواهد بود.»

مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد تحریم‌های کشورش فروش ۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و کاندنسیت ایران را از بازار قطع کرده است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین