آیا ایران مسئول شکست تجربه‌ی سیاسی عراق است؟

گروه جهان الف،   3980821153 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا ایران مسئول شکست تجربه‌ی سیاسی عراق است؟

به گزارش الف، وبگاه عراقی براثا در یادداشتی به قلم محمود الهاشمی تحلیلگر عربی، درباره حضور ایران در عراق نوشت:

1- اطراف (مشخصی) برای مقصر دانستن ایران در شکست تجربه ی سیاسی عراق تلاش و برای این موضوع دلایلی را مطرح می کنند از جمله اینکه احزاب اسلامگرای عراق که هم اکنون در صحنه سیاسی عراق هستند برای مدت زمانی در ایران حضور داشته اند. این گفته تا حدودی درست است از آن رو که آنان با حضور در ایران، از تجربه انقلاب اسلامی این کشور استفاده کرده وبه عقاید آن ایمان آورده وتحت تاثیر شخصیت برخی مقامات این کشور قرار گرفته اند وپس از به قدرت رسیدن در عراق، در صف ایران علیه آمریکا ایستادند. 

2- باید اذعان کرد که انقلاب اسلامی در ایران تجربه منحصر به فردی است. با یک نگاه می توان به این واقعیت پی برد که ایران در 40 سال عمر انقلاب اسلامی، به خودکفائی رسیده است. مهر "ساخت ایران" بر همه کالاهای این کشور اعم از صنایع سبک وسنگین، به چشم می خورد همچنانکه این کشور توانسته است به موفقیت های قابل توجهی در پزشکی، مهندس وبسیاری از علوم جدید، دست پیدا کند.  

3- ایران در کنار تمامی این موفقیت ها، توانست از تاریخ، دین، آداب ورسوم وفرهنگ خود محافظت کند. خدمات رسانی نیز در این کشور، چشم گیر است، وهرکسی که به ایران سفر می کند، به دلیل تمیزی، مرتب بودن وفراهم بودن امکانات، گمان می کند به یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده است.   

4- حال این پرسش مطرح می شود که معارضین اسلامگرای عراقی (که اکنون در حاکمیت هستند) آیا فقط در ایران حضور داشتند؟ پاسخ به این پرسش این است که آنان پیش از آنکه در ایران زندگی کرده باشند، در اروپا وسوریه حضور داشتند. کنفرانسی که در آن تصمیم به اشغال عراق گرفته شد، در لندن برگزار شد با این وجود باز باید ایران را مسئول شکست تجربه سیاسی خودمان بدانیم. نه ایران ونه اروپا دوره آموزشی "فساد" برای "سیاستمداران" ما نگذاشتند. همه آنان از کشورهای متمدن بازگشتند نه ازکشورهای کم تجربه، بی تاریخ وبی فرهنگ.

5- ایرانی ها می گویند هرچند معارضین اسلامگرا برای مدت زمانی در ایران زندگی کردند ولی عملا با رسیدن به قدرت در عراق، از تجربه ی "ولایت فقیه" برای مدیریت کشورشان بهره نبرده وبه تجربه غرب و "نظام لیبرال" متکی شدند.  

6- منکر تنش میان ایران وآمریکا برای نفوذ هرچه بیشتر در عراق نیستیم ولی ایران مانع هیچ پیشرفتی در عراق نبوده است. اسلام هرگز دلیل شکست تجربه ی سیاسی هیچ کشوری نبوده است. تجربه ایران وترکیه که که یکی از "ولایت فقیه" ودیگری از "عدالت وتوسعه" پیروی می کند،  این را نشان می دهد. 

7- شکست تجربه سیاسی عراق که "شیعیان" آن را رهبری می کنند، به نفع ایران نیست. ایران قطعا به وجود کشور شیعی وشیعیان موفق در همجواری خود افتخار می کند وآن را امتداد حکومت ائمه معصوم ومقدمه ای برای ظهور، می داند. 

8- من معتقدم (نویسنده) که ملت های عرب،افراد سست وتنبلی هستند ونمی توانند با چالش ها مقابله کنند. آنان نه از موقعیت کشورهایشان، نه از تاریخ و نه از ثروت های موجود استفاده می کنند. در میان کشورهای عربی، هیچ کشوری به عنوان الگوی قابل اقتدا، دیده نمی شود.      

9- عراق هم یکی از همین کشورهاست. این کشور علاوه بر جنگ های بی حاصلی که درگیر آن شد، بارها مورد حمله آمریکا قرار گرفت وتمامی تاسیسات زیربنایی آن ویران شد. 

10- بهتر است به جناح سیاسی خود بگوییم "بره بره" (بروید بیرون) و دیگران را مسئول شکست های خودمان معرفی نکنیم!! حال این پرسش مجددا مطرح می شود که آیا ایران مسئول شکست تجربه ی سیاسی عراق است؟ 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۵۵۰۸۱۸:۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
عراق بعد از واقعه عاشورا روی خوش به خودش ندیده.
ناشناس۱۱۶۵۸۰۰۲۲:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
بله ایران باید خودش را از امور سیاسی عراق خارج می کرد . مردم عراق خسته تر از این هستند که سیاستهای ایران را که برایشان نتیجه ای جز تحریم ودور ماندن از روابط بین المللی ست دنبال کنند !
ناشناس۱۱۶۵۹۰۹۰۱:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۲۲
در چه چیزی خودکفا شدیم؟ یه روزی سمند و ساختن گفتن خودروی ملی یهو قیمتش سر به فلک زد ملت گفتن بابا چه خبره مسولین گفتن بخاطر تحریماست مگه داخل نمیسازیم کجاش تحریم شده؟ مسئولین عزیز با هواپیما سفر میکنید از وضیعت بهداشت جادهای کشور خبر ندارین پیاده شید باهم بریم مدیر عامل سایپا میگه پراید در عراق 70میلیون بفروش میره به بچه هم بگی میخنده با 7هزار لار میشه خودروی روز دنیا سوار شد .. مگه قرار نبود ملت در رفا و اسایش باشن بله بی ارزش بودن پول کشور باعث شد یه عراقی بتونه در بهترین هتلها ساکن بشه اما یه ایرانی برای سفر به شمال باید زیر چادر بخوابه چون هزینه هتل نداره یه شب خوابیدن در هتلهای درجه 3تهران شبی 600هزارتومنه با کدوم عقل جور در میاد؟
ناشناس۱۱۶۵۹۴۲۰۵:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۲۲
البته همگان میدانند که پاشنه آشیل و نابودی هر سیستمی،چه یه حکومت باشه چه یه خانواده باشه فساد اقتصادی و رانت و سوء استفاده از مقام میباشد چیزی که در غرب کم میبینیم و اینجا داره روز به روز بیشتر میشه!!!.نگاه کنید به اعتراضهای عراق.بیشتر جنبه اقتصادی و فساد حکومتی است
ناشناس۱۱۶۵۹۵۹۰۷:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۲
مورد دو و سه رو بخونیم دگه تا تهش باید بگیریم. حرفهای دیکته شده این سمت به اون سمت.
ناشناس۱۱۶۶۳۶۱۱۱:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۲
حرفهای دیکته شده را امریکا جونتون می گوید
ناشناس۱۱۶۶۰۱۸۰۸:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۲
حکومت عراق یک حکومت آمریکایی هست و از اول جای تعجب داشت که چرا آمریکا این افراد را در عراق بر سر حکومت آورد و متاسفانه این افراد مانند اغلب مقامات ایران برای منافع شخصی خود هر کاری می کنند نه برای کشورشان!
ناشناس۱۱۶۶۰۷۱۰۹:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۲
با یک نگاه می توان به این واقعیت پی برد که ایران در 40 سال عمر انقلاب اسلامی، به خودکفائی رسیده است. ترا خدا دروغ را تمام کنید کدام خودکفایی؟یکم به اطراف نگاه کنید..
ناشناس۱۱۶۶۰۷۴۰۹:۱۷:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۲
دیگری از عدالت وتوسعه پیروی می کند، این را نشان می دهد. اردوغان با این بازی با دین مملکت را نابود خواهد کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین