در همایش توانبخشی عصبی مطرح شد؛ روزانه ۴۰۰ نفر سکته می‌کنند/ ۷۲ هزار ایرانی بیماری ام‌اس دارند/ تا سال ۲۰۳۰ جمعیت کشور سالخورده خواهد بود

  3980821069 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در ایران سالانه ۱۵۰ هزار نفر و روزانه ۴۰۰ نفر به سکته مغزی دچار می شوند که این بیماری رتبه نخست بیماری‌های کشور است.

روزانه ۴۰۰ نفر سکته می‌کنند/ ۷۲ هزار ایرانی بیماری ام‌اس دارند/ تا سال ۲۰۳۰ جمعیت کشور سالخورده خواهد بود

به گزارش ایسنا، دکتر محمدتقی جغتایی سه شنبه ۲۱ آبان در چهارمین همایش توانبخشی عصبی ابن سینا (سکته مغزی و ام اس) که در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان برگزار شد، با بیان اینکه خدمات بهداشتی روز به روز گسترده تر شده و نیاز به توانبخشی نه تنها کم بلکه افزایش می یابد، افزود: افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی، تغییر الگو بیماری ها از واگیر به غیرواگیر، تغییر رویکرد و تعریف توانبخشی و زنده ماندن کودکان کم توان از دلایل توسعه توانبخشی در جامعه است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با تأکید بر اینکه خدمات توانبخشی روز به روز گسترش می یابد، بیان کرد: هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه است از این رو خدمات توانبخشی به صورت زنجیره ای، پیوسته، مداوم و قابل جدا شدن از نظام سلامت و رفاه نیست‌.

وی با اشاره به اینکه توانبخشی باید در سطح اول خدمات قرار بگیرد و بیمارستان ها یونیت هایی برای این بیماران داشته باشند، تصریح کرد: در آمریکا سالانه ۸۰۰ هزار نفر به سکته مغزی دچار می شوند که ۲۰ درصد آنها می میرند و دوم سوم آنها به توانبخشی نیاز دارند.

جغتایی با بیان اینکه ۳۰ درصد کسانی که در ایران به سکته مغزی دچار می شوند، زیر ۵۰ سال هستند و میانگین این عارضه در کشور ما ۵۰ سال است که کاهش سن سکته عاملی هشداردهنده است، خاطرنشان کرد: اگر درمان در چهار ساعت اول وقوع سکته صورت بگیرد، ۳۰ درصد بیماران بهبود می یابند از این رو توانبخشی سکته مغزی جزء ضروریات است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت طی دو سه سال اخیر پیشنهاد داده که شناسنامه استاندارد خدمات سکته مغزی ایجاد شود چرا که سکته مغزی به مدیریت نیاز دارد، اضافه کرد: توانبخشی کار تنهایی نیست و باید تیمی انجام شود.

توانبخشی باید وارد منازل شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز با بیان اینکه این همایش برای چهارمین سال است که برگزار می شود و آرزو داریم در مرحله بین المللی نیز برگزار شود، اظهار کرد: این واقعیت تلخ را باید بپذیریم که از جمعیت جوان دهه ۶۰ عبور کرده ایم و تا سال ۲۰۳۰ جمعیت کشور ما سالخورده خواهد بود.

دکتر رشید حیدری مقدم با اشاره به اینکه ما با تعریفی از توانبخشی که کلینیکی با فضای بسته است، عبور خواهیم کرد و اگر نتواند نیاز روز را جواب دهد با چالش بزرگی مواجهه خواهیم شد، ادامه داد: کاهش ازدواج و افزایش طلاق پیری جمعیت را در پی خواهد داشت و با عوارض زیادی مواجه خواهیم بود پس از الان باید توانبخشی را به عنوان نیاز اصلی جامعه در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کیفیت توانبخشی رشد زیادی داشتیم، تصریح کرد: اگر توانبخشی را به داخل خانواده نبریم ما را زمین گیر خواهد کرد و اگر فرد را مدیریت کنیم که مشکلات خود را حل کند، نیاز جامعه بسیار بیشتر از این خواهد بود.

حیدری مقدم تصریح کرد: تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ درصد مشاغل از بین خواهد رفت و خانه ها هوشمند خواهد شد و اگر توانبخشی به روز شده و نیازها مطابق اکنون به روز شود، مشکلات ما را برطرف خواهند کرد.

وی با بیان اینکه افزایش وزن، بی تحرکی و جزیره ای زندگی کردن مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است، گفت: برنامه ای برای مدیریت فضای مجازی انجام دادیم و از ۱۰۰ دانش آموز یک مدرسه مرفه نشین تست دو گرفتیم و دریافت کردیم که چهار درصد این دانش آموزان نمی توانند بدوند که این میزان برای آینده جامعه ما فاجعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: بخش عمده نگاه ما این است که بچه ما به پول نیاز دارد و باید نیازهای مادی وی را برطرف کنیم درحالیکه این اشتباه است و فرزندان ما به پدر و مادر نیاز دارند.

رکورددار بروز ام اس در خاورمیانه هستیم

دکتر امیر رحمانی سبک زندگی مدرنیته را از دلایل بروز سکته مغزی عنوان و تصریح کرد: در کل دنیا از هر چهار نفر یک نفر در معرض سکته است و باید تلاش کنیم تا ما جز آن چهار نفر نباشیم.

دبیر همایش توانبخشی عصبی با بیان اینکه ما رکورددار بروز ام اس در خاورمیانه هستیم، تأکید کرد: تعداد ۷۲ هزار ایرانی دچار بیماری ام اس هستند که بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری در اصفهان و تهران ساکن هستند.

دیدگاه کاربران

2030۱۱۶۴۷۸۰۱۱:۴۸:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
سال 2030 جمعیت کشور سالمند می شود. این سالمندان جمعیت دهه شصتی هستند که تا سال 2040 تا 2050 همگی بدرود حیاط خواهند گفت. اگر دولتی که آن موقع روی کار می آید دولت خوب باشد و طبیعت کشور از جمله شمال کشور با خرید و فروش و مسافرت های مکرر ایرانیان نابود نشده باشد، ایران تبدیل به بهشت خواهد شد. جمعیت کمتر شانس بیشتری برای بهره مندی از منابع کشور را دارد. جمعیت زیاد یعنی ترافیک یعنی آلودگی و شلوغی یعنی عدم بهره مندی از منابع طبیعی و غذاهای طبیعی و بیکاری و یعنی مرگ تدریجی، امیدواریم نسل آینده این مصیبت های دهه شصتی ها را نکشد.
ناشناس۱۱۶۴۸۴۹۱۲:۱۶:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۲۱
من خودم وقتی تلگرام فیلتر شد داشتم سکته میکردم چون کل زحماتم و کسب و کارم از بین رفت خدا باعث وبانیشو ..
ناشناس۱۱۶۴۹۸۲۱۳:۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۱
و پزشکان تنها ادعا دارند و هنوز که هنوز است هیچ درمانی برای MS که عمده درگیران آن هم جوانان هستند نیافته اند!
ناشناس۱۱۶۵۱۳۱۱۴:۰۴:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۱
دهه شصتیا توان بخشی نمیخوان فقط قبر کم نیارن موقع مردن توان بخشی پیشکش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین