تناقض‌های عجیب اینفانتینو در ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها

گروه ورزشی الف،   3980821005 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

تناقض‌های رفتاری و کلامی رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها موجب شده تا اذهان به رفتار هدایت شده و سیاسی وی در قبال این موضوع برسند.  

به گزارش فارس، رویکرد فدراسیون کشورمان درباره حضور دوبارهجیانی اینفانتینو رئیس جهانی فوتبال در ایران، آن هم به دلیل تماشای یکی از مسابقات لیگ برتر با حضور هواداران خانم، نشان دهنده این است که آنها هم چندان از روشی که رئیس جهانی در پیش گرفته، رضایت ندارند. موضوعی که بررسی آن نشان می دهد، در پشت پرده اتفاقاتی در حال روی دادن است.

در اسفند 1396، رئیس جهانی فوتبال برای تماشای دربی در تهران حاضر شد. او که قبل از حضور در این بازی، جشنواره فوتبال دختران ایران را دیده بود،‌ در نشست خبری صحبت های قابل توجهی مطرح کرد. او از اینکه حق پخش تلویزیونی در ایران به سود فوتبال نیست، گلایه کرد و به طور جدی تهدید کرد در صورتی که مشکل حق پخش حل نشود، دیگر به تهران نمی آید. جیانی اینفانتینو در ادامه صحبت های قابل توجه خود اشاره به این کرد که سیاست از فوتبال به دور است.

رئیس فیفا گفت: "در دنیایی هستیم که درگیری های سیاسی وجود دارد اما اجازه دهید بار دیگر بطور شفاف بیان کنم سیاست باید از فوتبال خارج شود. فوتبال برای مردم است. فوتبال برای هر کشوری است و خیلی طبیعی است مردم کشورهای مختلف بخواهند تا تیم های کشورهایشان در شهرهای خودشان بازی کنند. همانطور که در ایران باید این موضوع را انتظار داشته باشیم."

متن صحبت های مهم او در 10 اسفند 96 را در زیر می توانید ببینید:

 

اینفانتینو اما درست یک سال بعد از این صحبت، برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیمای ژاپن راهی تهران شد. در واقع، اولین تناقض بین صحبتی که یک سال قبل تر مقابل خبرنگاران انجام داده بود، نمایان شد. او در حالی برای تماشای فینال وارد ایران شد که مسئله حق پخش تلویزیونی هنوز حل نشده بود. این موضوع هنوز هم حل نشده و به یک چالش اساسی بین اهالی فوتبال تبدیل شده است. البته شاید بهانه رئیس جهانی این باشد که نمی توانسته نسبت به فینال لیگ قهرمانان آسیا بی تفاوت باشد و این بار مجبور بوده بدون در نظر گرفتن تهدیدی که کرده بود، وارد تهران شود اما در هر صورت بر کسی هم پوشیده نیست انگیزه او بیش از هر چیزی تماشای حضور بانوان در ورزشگاه آزادی بود. نمایش بیش از حد نخ نمای رئیسی که به یک باره انگشت روی موضوعی در یک فدراسیون گذاشته بود که برای روسای گذشته فدراسیون جهانی اهمیت چندانی نداشت. البته آنها می دانستند که نباید تا این حد در امور داخلی یک فدراسیون و کشور وارد شوند.

رئیس فیفا که اولین حضور رسمی بانوان در ورزشگاه آزادی را به نام خود کرده، با تقدیر فراوان از عملکرد فدراسیون فوتبال، پای خواسته های خود از مسئولان ایرانی را فراتر گذاشته و خواسته تا حضور بانوان در همه ورزشگاه ها و همه مسابقات فراهم شود. در لابه لای همه این فشارها، گویی اینفانتینو یادش رفت که مسئله مهمتر و حیاتی تر برای فوتبال ایران یعنی حق پخش تلویزیونی، هنوز به عنوان یک معضل حل نشدنی باقیمانده و او قرار بود تا رفع قطعی آن، وارد ایران نشود.  

معضل حق پخش تلویزیونی سالهاست که بر پیکره فوتبال آسیب زده و با وجود جلسات متعدد مسئولان فدراسیون با ارگان های مختلف، هنوز لاینحل باقیمانده است. سوالی که ایجاد می شود این است که رئیس فیفا چطور ممکن است درحالی که هنوز این مورد حیاتی برای فوتبال ایران حل نشده، این روزها این چنین بی پروا زیر حرف و تهدید دو سال قبل خود می زند؟ او چطور بدون توجه به امور مهمتری که یک فدراسیون می تواند داشته باشد، این چنین دلسوز حضور بانوان در ورزشگاه های کشور شده که دغدغه ای سیاسی به شمار می رود؟ 

آیا این تناقض نیست که رئیس فیفا بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ایران و زیرساخت های ناقص و ناکامل در ورزشگاه ها، اینچنین غیرمتعارف به حضور بانوان در ورزشگاه اصرار دارد؟ چطور می توان ساده انگارانه به این ماجرا نگاه کرد و برای آن پشت پرده ای متصور نشد؟ او که مدعی است فوتبال سیاسی نیست، چطور به خود اجازه می دهد در امور داخلی یک فدراسیون و یک جامعه دخالت کند؟ آیا تناقض اخیر نشانه ای آشکار نیست که اینفانتینو در جهت سیاسی و با اهدافی غیر فوتبالی در حال حرکت است؟

بحث حضور بانوان در ورزشگاه ها یک موضوع داخلی است که در مورد اتفاق افتادن یانیفتادن آن باید کارشناسی عمیق صورت گیرد. مسئولان ورزش و فوتبال بهتر از هر کسی می دانند که زیرساخت های هنوز پذیرای بانوان به طور گسترده و مداوم نیست و باید تدبیری جدی برای آن صورت گیرد. غیر از این است که در دو بازی رسمی که شرایط حضور بانوان در ورزشگاه آزادی میسر شد، ارگان های متعددی فعالیت چشمگیری داشتند تا این اتفاق بدون کوچکترین هزینه ای صورت گیرد؟ آیا متولیان فوتبال می توانند هر هفته این شرایط را فراهم کنند؟ آیا اینفانتینو از شرایط زیر ساخت های نامناسب ورزشگاه های ایران مطلع است که این چنین، شتابزده و قابل تامل اصرار به حضور بانوان در ورزشگاه ها دارد یا می رسیم به نکته قبلی؛ رویکردی سیاسی و هدایت شده در یک موضوع فوتبالی؟

همه این موارد را که کنار هم قرار می دهیم، تکه های پازل چرایی این رفتار رئیس جهانی فدراسیون شفاف نمی شود و ذهن هر مخاطب بی طرفی را به یک نقطه می رساند؛ تناقض هایی که دلالت آشکار بر رفتار سیاسی اینفانتینو دارد.

دیدگاه کاربران

صمصام۱۱۶۴۳۷۶۰۸:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
گروه فرهنگی الف ذکر دو نکته لازم است اول موضوع حق پخش همانطور که شما هم میدانید نیازمند مساعدت و ورود نهادهای خارج از دستگاه ورزش است مانند صدا وسیما و مجلس، که این موضوع در چارچوب وظایف اینفانتینو نیست او میتواند تنها متولیان دستگاه ورزش کشور را ملزم به تحقق این امر بکند اما موضوع حضور بانوان در ورزشگاها موضوعی است که متولی آن دستگاه ورزش است در واقع نهاد متولی ورزش کشور است که باید این مهم را محقق کند و حق ورود بانوان به ورزشگاهها حتی برای یک نفر چیزی است که فیفا مصر به تحقق آن است دوم اینکه بعد از سالها هنوز زیرساخت های لازم برای پذیرش بانوان به طور گسترده و مداوم فراهم نیست نشان از سوء مدیریت دارد وجود دهها نهاد و سازمان متولی فرهنگسازی در کشور ما پس چکار کرده اند در این همه سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس چکار کرده است به جای پرداختن به اظهارات رییس فیفا به این موضوع بپردازید که چرا با گذشت سالها هنوز زیر ساختهای لازم برای یک مسئله بسیار کوچک و حل شده در کشورهای دیگر فراهم نشده است ؟؟؟!!
احمد۱۱۶۴۴۴۴۰۸:۵۴:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۲۱
زیرساخت لازم مگه چیه؟ مثلا در سینما ها زیرساخت های عجیب و غریبی ساخته شده؟ یک فنس میخواهید بکشید و یکی از گیت های ورودی چند تا سرویس بهداشتی رو مختص بانوان قرار دهید. اینقدر پیچیده است؟؟
ناشناس۱۱۶۴۹۳۴۱۲:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۱
چه ربطی به سیاسی کاری این آقا داره؟
ناشناس۱۱۶۴۴۷۶۰۹:۱۵:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۲۱
اره فوتبال سیاسی نیست... نوکر آمریکا هستید پولهای بلوکه شده ایران رو به بهانه تحریم نمیدید
ناشناس۱۱۶۴۹۱۷۱۲:۴۲:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
نمیتونند بدن چون عضو fatf نیستیم.
ناشناس۱۱۶۴۵۶۸۱۰:۲۰:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۱
مساله ساده حضور بانوان در استادیومها مساله و دغدغه سیاسی است؟!
ناشناس۱۱۶۴۹۳۸۱۲:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
به تنهایی نه اما با توجه به شرایط ذکر شده تو متن یعنی بی توجهی به خواسته های قبلی فیفا بله
ناشناس۱۱۶۴۵۷۰۱۰:۲۲:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۱
اگر فشارهای فیفا نباشد، مساله حضور زنان در استادیومها 22 سال که هیچ، 222 سال دیگر هم حل نخواهد شد. زیرساخت و ... هم همه اش بهانه است
ناشناس۱۱۶۵۱۲۲۱۴:۰۰:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۲۱
آنها حق دخالت در این موارد ندارد و ایران با شکایت به دادگاه عالی ورزش ، فیفا مجبور به عقب نشینی می شود
ناشناس۱۱۶۴۵۷۲۱۰:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
تناقضی وجود ندارد، مساله حق پخش تلویزیونی و حضور زنان در استادیومها باید هر دو حل بشوند، هرکدام زودتر بهتر
ناشناس۱۱۶۴۹۰۶۱۲:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
پرداخت نشد طلب های ایران چطور عزیزم که در مورد ش ساکت مونده این آقای اینفاتینو
ناشناس۱۱۶۴۹۴۴۱۲:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
تناقضش اینجاست که گفته اگه مشکل حق پخش حل نشه ایران نمیام اما اومد حالا تناقض داره یا نه؟
ناشناس۱۱۶۴۵۷۴۱۰:۲۵:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
بهانه جویی ممنوع. دستگاههای عریض و طویل امنیتی و انتظامی که میتوانند امنیت نماز جمعه ها و راهپیماییها و ... را تامین کنند، حتما میتوانند و باید بتوانند امنیت چندهزار نفر در محیط بسته استادیومها را تامین کنند
ناشناس۱۱۶۵۲۰۶۱۴:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
و چجوری امنیت سه میلیون نفر که اکثرا به صورت مختلط و حتی از کشورهای افغانستان و پاکستان هم هستن و بعضا داخل یه کامیون قاطی .. میرن کربلا هیچ مشکلی نیست حالا یه دو سه هزار تا خانم میخوان برن ورزشگاه و اون هم جایگاه جداگونه آسمون ریسمون میبافی!!!!!!؟؟؟؟
ناشناس۱۱۶۵۵۴۲۱۸:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۱
تو نماز جمعه و راهپیمایی فضای هیجانی، فحش‌های رکیک ناموسی و کتک‌کاری هست که پلیس بتونه درست کارشو انجام بده؟!
ناشناس۱۱۶۴۵۷۵۱۰:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
بزودی خواهید فهمید که بر روی سیاره زمین زندگی میکنید نه بر روی مریخ
ناشناس۱۱۶۴۹۹۲۱۳:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۱
بر روی سیاره زمین مردان نیز می توانند وارد استادیوم های زنانه بشوند نه اینکه این داستان تنها یک طرفه باشد!
ناشناس۱۱۶۴۵۹۲۱۰:۳۴:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
اگر كسى چيزى از اين تناقض دستگيرش شد به ماهم بگه
ناشناس۱۱۶۴۸۹۷۱۲:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۱
تناقض با افکار عقب مانده داره.
ناشناس۱۱۶۵۱۲۵۱۴:۰۲:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۱
تناقضش این است که ایشون در عرض ۳ ماه کارهای مهم فیفا در مورد ایران را فقط چسبیدن به زنان آن هم برای رییس این نهاد بین المللی و اصلا هم عجیب نیست!!!!!
ناشناس۱۱۶۴۷۲۰۱۱:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
عجيبه که بعضی ها همه چيز را تناقض ميبينند!
ناشناس۱۱۶۵۰۵۴۱۳:۳۱:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۱
بیخودی که رئیس نشده حتما اولویت ها رو تشخیص میده البته من اصلا اهل فوتبال نیستم ولی به هر حال تا کی این مشکلات با ملت باید همراه باشن بالاخره باید حل بشن
ناشناس۱۱۶۵۱۳۲۱۴:۰۵:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۱
هدف مشخص است فشار بر ایران وقتی میبینیم ورزش های دیگر هم این کارها کردن و روتین کردن دخالت خارجی ها در داخل و رسیدن به هدف بزرگتر که سیاسی است
منصور۱۱۶۵۱۶۲۱۴:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۱
واسه ی مسأله ساده چقدر آسمان ریسمان بابا خب امنتیشونو تامین کنین و اجازه بدین بیان مگه چه زیرساختی میخاد!!!؟چهارتا سرویس بهداشتی و ی ذره نیروی امنیتی بیشتر.
ناشناس۱۱۶۵۲۱۲۱۴:۳۹:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۱
ای وای متاسفم برای خودم که مثلا در قرن ۲۱ زندگی میکنم و دغدعه ما چه چیزای هست!!!!
ناشناس۱۱۶۵۲۷۱۱۵:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۱
رفتار سیاسی چیه؟؟؟؟!!!!چرا حرف الکی میزنین؟؟؟همه کشورها ورود بانوان آزاده به جز ایران.این شما هستین که دیگه شورشو در آوردین
علی۱۱۶۵۹۰۷۰۱:۳۱:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۲
«جیانی اینفانتینو در ادامه صحبت های قابل توجه خود اشاره به این کرد که سیاست از فوتبال به دور است.» برو عمو! خودتی! اون وقت که پول‌های ایران رو بلوکه کردی سیاسی نبود؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین