صف‌بندی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس/ سرلیست‌های احتمالی در تهران چه افرادی خواهند بود؟

گروه سیاسی الف،   3980818194 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که کمتر از یک ماه تا زمان آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات برای مجلس یازدهم باقی مانده صف بندی های سیاسی در حال آشکار شدن است. در حال حاضر جریان اصولگرا در پی ائتلاف حداکثری و اصلاح طلبان نیز مشغول طراحی سازوکاری برای چگونگی گزینش نامزدها و تهیه لیست می باشند.

صف‌بندی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس/ سرلیست‌های احتمالی در تهران چه افرادی خواهند بود؟

 به گزارش الف، بر اساس تقویم انتخابات مجلس یازدهم، ثبت نام داوطلبان برای نمایندگی از دهم آذر به مدت یک هفته  آغاز می شود.  انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه برگزار می شود. 

جریانات و جناح های سیاسی کشور از ماه های قبل مشغول رایزنی و تدارک سازوکارهایی برای نیل به اجماع و تهیه فهرست واحد بوده اند؛ البته در نهایت این که تا چه میزان اشتراک نظر پیدا کنند و بر روی یک فهرست توافق کنند مشخص نیست.  این موضوع به معنای این نیز نیست که تمامی گروه ها و تشکل های سیاسی یک جریان وارد فرایند رایزنی جهت اجماع شده اند بلکه بعضاً مشاهده می شود که برخی گروه های سیاسی یا افراد نیز به صورت منفرد و جداگانه مشغول زمینه سازی برای حضور در انتخابات هستند.

اصولگرایان، دغدغه فهرست واحد و جبهه پایداری

اصولگرایان برای ارائه فهرست واحد در انتخابات اسفندماه، شورای ائتلاف جریان انقلاب را تشکیل داده اند. شورایی که هفته گذشته محسن پیرهادی، چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرد. غلامعلی حداد عادل نیز به عنوان رئیس این شورا فعالیت می کند.

در این بین سرانجام جبهه پایداری مشخص نیست و این که بالاخره آیا آنها به اصولگرایان می پیوندند یا نه در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این باره پرویز سروری، یکی از فعالان اصولگرا و از اعضای شورای ائتلاف در اوائل آبان ماه گفته بود: «صحبت‌های خوبی با دوستان پایداری انجام‌شده و ما با توجه به شناختی که از اعضای پایداری داریم، انتظارمان این است که این جبهه، شورای ائتلاف را در تشکیل مجلسی کارآمد همراهی کند، لذا ما امیدوار به استفاده از ظرفیت همه گروه‌های درون انقلاب از جمله جبهه پایداری هستیم.»

برخی معتقدند جبهه پایداری در پی آن است که با اضافه شدن دقیقه نود به جمع اصولگرایان از قدرت چانه زنی برای قرار دادن نامزدهای بیشتری در لیست اصولگرایان برخوردار شود. برخی فعالان سیاسی نیز از احتمال ارائه فهرست جداگانه توسط پایداری ها خبر داده اند.  از زاویه دید جبهه پایداری در انتخابات ترجیح نامزد اصلح به صالح مقبول حتماً باید حکمفرما باشد. این استراتژی موجب شده در بسیاری از انتخابات اخیر اصولگرایان با مشکل تفرق و عدم اجماع روبه رو شوند.

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلاب چند روز قبل با اشاره به فعالیت‌های اخیر شورای ائتلاف برای وحدت حداکثری گفت: «راهبرد اساسی شورای ائتلاف، وحدت در جبهه نیروهای انقلاب بوده و هست و بر همین اساس ما تلاش داریم از همه گروه‌ها و جریان‌های انقلاب برای وحدت حداکثری در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم.»

وی درباره جبهه پایداری و موضع این جبهه برای پیوستن به شورای ائتلاف نیز گفت: «ما گفت‌وگوهای خوبی با اعضای جبهه پایداری داشتیم و این گفت‌وگوها برای پیوستن جبهه پایداری به شورای ائتلاف ادامه دارد». چمران گفت: امیدوار هستیم که دوستان جبهه پایداری در مسیر وحدت، شورای ائتلاف را همراهی کنند.

موضوع دیگری که در روزها و هفته های اخیر گمانه زنی های فراوانی درباره آن مطرح شده بحث انتخاب سرلیست اصولگراها در تهران است که از چهره های مختلفی نام برده می شود. از جمله این افراد می توان به محمدباقر قالیباف، حداد عادل، سعید جلیلی و ... اشاره کرد. 

اتفاق مهم دیگری که در جبهه اصولگرایی رخ داده بحث نامزد شدن علیرضا زاکانی از شهر قم است. در این ارتباط دو روز قبل فهرست اصولگرایان برای شهر قم منتشر شد. فهرستی که در آن نام امیرآبادی فراهانی، ذوالنوری و علیرضا زاکانی بود و همانند مجلس نهم نام علی لاریجانی، رئیس مجلس در این فهرست به چشم نمی‌خورد.

احمد امیرآبادی درباره حذف نام علی لاریجانی از لیست اصولگرایان در قم اظهار داشت: در روند انتخاب فهرست سه نفره، شورای اصولگرایان قم هیچ رزومه‌ای از علی لاریجانی نخواسته و آقای لاریجانی هم رزومه‌ای را به شورا ارائه نکردند.

ایلنا در این باره نوشت: طبق شنیده ها از یک منبع موثق، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی شود و تا کنون هرچه در توان داشته برای کشور بکار گرفته است.

محمد مهاجری، چهره رسانه ای نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با ایسنا این خبر را تائید می کند و می گوید: اطلاع دارم که علی لاریجانی از یک سال پیش به نزدیکان خود اعلام کرده است که نامزد انتخابات مجلس یازدهم از هیچ حوزه‌ای نخواهد شد.

البته هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که علی لاریجانی در انتخابات اسفندماه نامزد نخواهد شد. دیروز خبرگزاری تسنیم در این باره نوشته بود: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از حضور وی از حوزه انتخابیه ساری و تهران است و برخی نیز احتمال می‌‌دهند وی این بار از حضور در مجلس انصراف دهد تا بخت خود را برای 1400 بیازماید. 

«سرا»ی اصلاح طلبان؛ سازوکاری دموکراتیک یا خانه ای روی آب

از اردوگاه اصلاح طلبان نیز بعد از مدت ها که اخباری درباره چگونگی واکنش نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشت اینک اخباری درباره طرح جدید آنها شنیده می شود. اصلاح طلبان اوائل آبان ماه از تدوین طرح جدید خود در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خبر داند. طرح آنها با عنوان «سامانه رای سنجی اصلاح طلبان» یا «سرا» است که با هدف میدان دادن به بدنه اصلاح طلبان برای انتخاب لیست نهایی است. اگر چه برخی معتقد بودند این طرح بروز شده جمنای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 است اما تا اینجای کار، سرا موجب تشتت و تفرقه بین اصلاح طلبان شده است.

 بر اساس گفته های اصلاح طلبان قرار است با راه اندازی یک وب سایت اینترنتی، طرفداران آنها در سراسر کشور بتوانند با رای گیری لیست نامزدها را در شهرهای مختلف تعیین کنند.

اما این سازوکار با مخالفت جدی دو حزب کارگزاران و اعتماد ملی مواجه شده است. روزنامه سازندگی از مخالفت احزاب کارگزاران سازندگی ، حزب اسلامی کار، حزب اعتمادملی و ادوار تحکیم وحدت نام برده است.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در این باره می گوید: تأکید دوستان روی «بدنه اجتماعی» است. سئوال این است که منظور چه کسانی هستند؟ مردمی که رای‌های‌شان را همیشه به سبد اصلاحات می‌اندازند «بدنه اجتماعی» است، یا اینکه قرار است عده‌ای گزینش و اسامی مشخصی در سامانه‌ای معرفی شوند و بگویند اینها بدنه اجتماعی اصلاحات است و از مردم بخواهند به فرد یا افرادی که این بدنه اجتماعی خودساخته انتخاب می‌کنند رأی بدهند؟ 

کرباسچی در توییتر نیز نوشت: بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟!.. ‏آن چه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رای دادن می‌بخشد، نتیجه رای دادن است و نه مناسک آن... 

اما اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی انتقادات تندتری را نسبت به سرا بیان می کند. گرامی مقدم می گوید: «اینکه فکر کنیم با چنین طرح‌هایی مردم و بدنه اجتماعی دوباره برای انتخاب یک لیست قرار است به اصلاح طلبان اعتماد کنند و در صحنه حاضر شوند باید بگویم این طور نیست. به صراحت عرض می کنم کل انگیزه موجود پشت این طرح این است که بتوانند لیست را به نوعی سازماندهی کنند تا افراد خاص خودشان خروجی آن باشند.»

در واکنش به این سخنان، جواد امام، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ضمن دفاع از طرح سرا با بیان اینکه این طرح مورد موافقت رهبر جریان اصلاحات هم قرار خواهد گرفت معتقد است که منتقدان نقدشان غیرمنصفانه است و می‌خواهند ذهن و فضای ذهنی جامعه را منحرف کنند.

البته فعلاً اعلام نشده قرار است سرلیست اصلاح طلبان در تهران چگونه انتخاب شود. در روزهای اخیر صحبت هایی از سرلیست شدن مصطفی هاشمی طبا، شهیندخت مولاوردی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، علی مطهری، پزشکیان و ... در رسانه ها مطرح شده بود. در این بین حضور محمدرضا عارف در انتخابات در هاله ای از ابهام قرار دارد. به نظر می رسد در بین اصلاح طلبان عده ای به شدت مخالف حضور وی در انتخابات هستند. 

البته فارغ از سرلیست و سازوکار برای تعیین نامزدها، اصلاح طلبان با مشکل اساسی تر به نام عملکرد دولت و فراکسیون امید روبه رو هستند که مشخص نیست قرار است چه پاسخی به آن داشته باشند تا بدنه رای آنها ترغیب به رای دادن به لیست نهایی آنها شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۱۸۰۳۱۶:۱۱:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اصلاح طلبان با وعده کنسرت و دادن و دعوت از سلبریتی های وابسته ، تو همایش های انتخاباتی و البته حمایت رسانه ای خارجی ، در تهران رای خواهند اورد..
ناشناس۱۱۶۱۸۱۳۱۶:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
یعنی نمایندگان دوره قبل رویشان میشود دوباره کاندید شوند
ناشناس۱۱۶۱۹۴۶۱۷:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
همه گزینه ها تکراری و جواب پس داده. وضعیت الان کشور نتیجه کار همین آقایان هستش. پس انتظار بیجاست که بخواهیم وضعیت با این آدمها تغییر کنه.
ناشناس۱۱۶۱۹۸۶۱۸:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
یعنی دوباره تو همین چاله می افتیم؟
ناشناس۱۱۶۲۰۲۶۱۸:۳۹:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
با توجه به زمان اندک باقی مانده تا انتخابات مجلس نیروهای انقلابی و جهادی باید هرچه زودتر به وحدت رسیده و لیست واحد بدهند.
ناشناس۱۱۶۲۰۲۷۱۸:۴۰:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اگر گوش به فرمان اقاسید علی خامنه ای باشیم تمام مشکلات حل میشود
ناشناس۱۱۶۲۱۱۸۲۰:۲۰:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اصلاح طلبان با تورم 400 درصدی مردم را نقره داغ کردند و باید با سیاست خداحافظی نمایند.
معلم امار۱۱۶۲۴۹۵۰۳:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۰
اصول گرایان و پایداری ها از حذف برجام و تحریم ترامپ حداکثر سود را بردند انها با ناکار امد نشان دادن دولت و مایوس کردنطرفداران روحانی پیروز انتخابات خواهند بود. روحانی به قیمت از دست دادن محبوبیت نزد توده مردم نقشه ترامپ را برای شکست و تسلیم ایران خنثی کرد.پیروزی انان مدیون ترامپ است.تاریخ ایینه عبرت است.
ناشناس۱۱۶۲۴۹۸۰۴:۴۲:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۲۰
اين اصولگرايان هيچوقت به وحدت نمي رسند ائتلاف سه نفره ولايتي وديگران ،جمنا وحالا هم چمران وديگران علاوه بر آن مردم ديگه اصول گراهارو انتخاب نمي كنند بعيده خودشون اينو ندونند دور قبل با هنر فهميد اين دور هم لاريجاني ولي چمران بيهوده دست وپا ميزنه
کاظم۱۱۶۲۵۱۴۰۶:۲۷:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۰
دکتر عارف کبریتی بی خطر هستند . نه نوری به کسی میدهند و نه برای خود اعتباری و جایگاهی باقی گذاشته‌اند . بودن و نبودن ایشان در مجلس بواسطه واضح نبودن دیدگاههای ایشان هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد . بسیار خنثی و ساکت در مجلس مینشینند .
قليدون۱۱۶۲۵۶۱۰۷:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۰
صف كشيدن اين عزيزان چه تاثيري بر صف طولاني مشكلات مردم دارد.
ناشناس۱۱۶۲۶۴۲۰۹:۰۰:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۰
نه اصولگرا ونه اصلاح طلب ، هیچکدام درمان درد ملت ایران نیست مردم نیز این را فهمیده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین