عراقچی: در صورت بازگشت قطعنامه‌ها، در «دکترین هسته‌ای» خود تجدید نظر می‌کنیم

گروه جهان الف،   3980818175 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانسی در روسیه به تشریح مواضع ایران در مورد پرونده هسته‌ای و موضوعات منطقه‌ای پرداخت.

عراقچی: در صورت بازگشت قطعنامه‌ها، در «دکترین هسته‌ای» خود تجدید نظر می‌کنیم

به گزارش فارس، سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه با حضور در میزگردی در کنفرانس عدم اشاعه که در شهر مسکو روسیه در حال برگزاری است، به تشریح مواضع ایران در قبال توافق هسته‌ای و همچنین موضوعات منطقه‌ای پرداخت.

عراقچی در ابتدای این نشست به برشمردن تحولات اخیر منطقه از جمله تنش‌های پیش‌آمده در خلیج فارس و همچنین برخورد دو موشک به یک نفتکش ایرانی پرداخت و گفت تحقیقات در مورد این حادثه برای شناسایی عوامل این حمله موشکی ادامه دارد و «ما در زمان و مکان مناسب به آن پاسخ خواهیم داد.»

او با اشاره به برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، این سؤال را مطرح کرد که دلیل و ریشه‌های وضعیت کنونی چیست؟

معاون وزیر خارجه گفت: «سه سال پیش، یعنی ژانویه سال ۲۰۱۷ را در نظر بگیرید. همه‌چیز خوب بود. همه‌چیز بر سر جای خود بود و ایران هم به طور کامل در حال اجرای توافق [هسته‌ای] بود و آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] در گزارش‌های پیاپی این را تأیید کرده بود.»

او با بیان اینکه تا آن برهه امنیت خلیج فارس، تردد دریایی و انتقال انرژی برقرار بود و هیأت‌های تجاری نیز در ایران حضور داشتند، گفت دلیل آن وضعیت این بود که همه‌چیز در جای درست خود قرار داشت و همه هم از شرایط خرسند بودند و جهان نیز از برجام که پرونده هسته‌ای ایران را از طریق تعامل و دیپلماسی حل کرده بود، به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک یاد می‌کرد.

عراقچی افزود: «اما چه اتفاقی افتاد که همه چیز تغییر کرد؟ تنها دلیلش این بود که یک رئیس‌جمهور، میراث رئیس‌جمهور پیشین خودش را دوست نداشت. به همین دلیل ساده، همه‌چیز تغییر کرد و حالا با سیاست فشار حداکثری و سیاست [صادرات] نفت صفر روبرو هستیم، در حالی که در این بازی کاملا بی‌تقصیر هستیم.»

او با بیان اینکه ایران با «حسن نیت» مذاکره کرده، توافق کرده و این توافق را اجرا کرده، گفت با این وجود تحریم‌ها احیا شده و تحریم‌های تازه‌ای هم علیه ایران وضع شده است. معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته، ایران می‌توانست فورا از برجام خارج شود، گفت با این وجود تهران درخواست طرف‌های باقی‌مانده در برجام را اجابت کرد و با ادامه حضور در این توافق، از خود «حسن نیت» نشان داد.

وی یادآور شد که پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا وعده‌هایی یازده‌گانه برای جبران آثار منفی تحریم‌های آمریکا به ایران داد. عراقچی افزود: «روشن است که وقتی توافقی برای شما منفعتی نداشته باشد، دلیلی ندارد که به تعهدات خود پایبند باشید. توازن توافق به کلی بر هم خورده است، همه می‌دانند. هر توافقی بر اساس بده بستان است. اگر قرار است ایران فقط اعطا کند و در مقابل چیزی دریافت نکند، چرا باید در این توافق بمانیم؟»

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران برای تحقق وعده‌های اروپا یک سال تمام صبر کرد، گفت: «ما به دیپلماسی فرصت دادیم، ما به اروپایی‌ها فرصت دادیم، تا آنطور که وعده داده بودند، راهکارهای عملی بیابند.» 

عراقچی افزود: «بنابراین، در ۸ می ۲۰۱۹ (۱۸ اردیبهشت) ما گفتیم دیگر کافی است. ما نمی‌توانیم در توافق بمانیم که به هیچ‌وجه هیچ منفعتی برای ما ندارد. اما باز هم ما تصمیم گرفتیم این کار را به شکلی گام به گام اجرا کنیم و این کار را به مرور انجام دهیم.»

او با بیان اینکه ایران بین هر گام کاهش تعهد دو ماه فاصله انداخت تا به دیپلماسی فرصت دهد، گفت: «اما از آنجا که راه‌حلی برای این مسئله پیدا نشده و تحریم‌های ایالات متحده تشدید شده، بنابراین روشن است که ما به این روند ادامه می‌دهیم و تعهد خود را کاهش می‌دهیم و طبیعی است که به زودی به پایان این روند برسیم، چراکه دیگر تعهدی برای متوقف کردن باقی نمی‌ماند.»

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران از خود حسن نیت نشان داده و انتظار داشته این حسن نیت جبران شود، گفت: «اما این اتفاق نیافتاد.»

او با تأکید بر اینکه کاهش تعهدات ایران در پاسخ به اعمال تحریم‌ها بخشی از حقوق مصرح در برجام است، گفت: «ما این کار را صرفا به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه یا آنطور که برخی همکاران می‌گویند "کمتر در ازای کمتر" انجام نمی‌دهیم. نه. این حق ماست، بر اساس برجام و ساز و کار حل اختلاف بند ۳۶ که عنوان می‌کند ما می‌توانیم اجرای کل یا بخشی از تعهدات خود را متوقف کنیم.»

عراقچی سپس متن این بند از برجام را برای حضار قرائت کرد و گفت تهران دقیقا بر اساس این بند از برجام عمل کرده است. او در مورد دلیل کاهش تدریجی و نه دفعی تعهدات ایران، گفت تهران می‌خواهد به دیپلماسی زمان بدهد، چراکه می‌خواهد «توافق را حفظ کند، نه اینکه آن را از بین ببرد و آن را نابود کند. به این دلیل است که ما از گام‌های ساده‌تر آغاز کردیم و به مرور به سمت گام‌های دشوارتر رفتیم.»

وی افزود: «نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که ما همچنان در حال اجرای توافق هسته‌ای هستیم. بحث بازگشت به "انطباق کامل" [با توافق] نیست، چون ما هنوز هم داریم بر اساس توافق عمل می‌کنیم، بلکه بحث "اجرای کامل" توافق است. بنابراین ما همچنان در انطباق با توافق هستیم و فقط داریم از حقوق خود بر اساس بند ۳۶ بهره می‌گیریم و حاضریم که به اجرای کامل توافق بازگردیم، مشروط بر اینکه منافع ما در توافق تضمین شود.»

او در ادامه به سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران پرداخت و خطاب به مقام‌های دولت آمریکا گفت این سیاست، «سیاستی شکست‌خورده است. این سیاست نتیجه نداده و به اهداف خود نرسیده است. بله، ما در ابتدا تکانه‌هایی داشتیم، اما حالا خود را به تحریم‌ها وفق داده‌ایم و می‌دانیم چطور با آن‌ها کنار بیاییم. در واقع، بسیاری در ایران، از جمله خود من، اعتقاد داریم که سیاست [صادرات] نفت صفر، برای کشور ما یک نعمت و یک فرصت طلایی است تا اقتصاد خود را از وابستگی به نفت خلاص کنیم و داریم بودجه خود را بر اساس عدم صادرات نفت تنظیم می‌کنیم.»

عراقچی همچنین گفت سیاست‌های آمریکا علیه ایران به اتحاد بیشتر مردم و مسئولان منجر شد و جناح‌های مختلف سیاسی را نیز با هم همسو کرده است. وی گفت این سیاست‌ها همچنین موجب تقویت مواضع ضدآمریکایی در داخل ایران شده است و «می‌توانم به شما بگویم که سیاست فشار حداکثری، صرفا به مقاومت حداکثری در ایران منجر شده و ما به این [مقاومت] ادامه می‌دهیم، چراکه اگر سیاست حداکثری موفق شود، دیگر در آینده نمی‌توانیم زندگی کنیم و باید همیشه تحت فشار باشیم. به همین دلیل اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیافتد.»

او تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یک «جنگ اقتصادی» توصیف کرد و گفت تنها راه پایان دادن به تنش‌های کنونی، «آتش‌بس در این جنگ اقتصادی» است. وی گفت در صورتی که آمریکا تمام تحریم‌های اعمال‌شده پس از اردیبهشت ۱۳۹۷ را به عقب بازگرداند، ایران نیز حاضر است به وضعیت پیشین در برجام بازگردد.

در ادامه این نشست، از عراقچی در مورد روابط ایران با روسیه و چین سؤال شد که وی به تمجید از این رابطه پرداخت و گفت در صورتی که تلاش‌های این دو کشور و رایزنی‌های صورت‌گرفته با مسکو و پکن نبود، شاید ایران مدت‌ها پیش از برجام خارج شده بود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد ابتکار ایران برای کاهش تنش در خلیج فارس هم گفت تهران معتقد است که امنیت منطقه باید به صورت جمعی و برای همه تأمین شود و به همین جهت هم رئیس‌جمهور ایران در چارچوب ابتکار صلح هرمز، نامه‌هایی را به سران کشورهای منطقه خلیج فارس، «به همه آن‌ها، حتی به کشورهایی که ما با آن‌ها روابط سیاسی نداریم»، ارسال کرده است. او هدف از این اقدام را اثبات «حسن نیت» خواند و گفت ایران امیدوار است که بتوان مجمعی منطقه‌ای برای گفت‌وگو در مورد مسائل مهم منطقه ایجاد کرد.

او در مورد اثر انتخابات آمریکا بر سیاست‌های ایران هم گفت این مسئله هیچ جایگاهی در محاسبات ایران ندارد و تهران فارغ از نتایج انتخابات آمریکا، برای تأمین منافع ملی خود عمل می‌کند. عراقچی با اشاره به فاصله یک ساله تا انتخابات آمریکا، گفت در صورتی که ظرف چند ماه آینده راهکاری برای پایان دادن به مناقشه پیدا نشود، به زودی برجام به پایان خود می‌رسد.

در ادامه این نشست، از عراقچی این سؤال پرسیده شد که اگر کشورهای اروپایی به سمت احیای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل حرکت کنند واکنش ایران چه خواهد بود. وی گفت: «در خصوص «اسنپ‌بک» (مکانیسم ماشه) من فکر می‌کنم کاملا برای تمام مشارکت‌کنندگان در برجام شفاف ساخته‌ایم که اسنپ‌بک و بازگشت قطعنامه‌های قبلی [شورای امنیت] خط قرمز ایران است. اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل و مذاکره و همکاری با آژانس این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد] قرار گیرد، این به‌معنای آن است که "دکترین هسته‌ای" ما اشتباه بوده است و ما باید سیاست و دکترین هسته‌ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۰۵۸۱۲۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۱۸
ما که تحریم شدیم اگر از مکانیسم ماشه استفاده کردند، بمب اتم بسازید!!!
ناشناس۱۱۶۰۹۴۳۰۹:۰۱:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
مگر احمدی نژاد بتونه .
ناشناس۱۱۶۰۶۱۰۲۱:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۱۸
آن وقت آن قضیه ۱۵ میلیارد دلار چی بود با نفت خالی بدون برداشتن تحریم های دیگر که شما قرار بوده به تعهدات کامل برجام برگردین و با این حرف های شما که گفتید باید امریکا به قبل از سال ۹۷ برگردد ..
ناشناس۱۱۶۰۶۱۷۲۱:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۱۸
باید دید که آخرش هدف چیه؟ فرض کنید بمب اتم ساختیم و پیشرانه اتمی ساختیم، آیا این ضامن بقای ایران هست؟ فکر نکنم ..
ناشناس۱۱۶۰۶۵۲۲۲:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۱۸
..!!! صادرات صفر نفت برای مملکت خوبه : یعنی اینکه نمیدونه که حوزه های مشترک نفتی ما داره توسط قطر و عراق و غیره چپاول میشه .وقتی میتونیم صادرات نفتی داشته باشیم و پول حاصله رو سرمایه گذاری کنیم چرا باید از این نعمت محروم باشیم ؟ ضمنا نشون میده که قبلا خیلی از دلارهای نفتی داشته گم میشده که الان میشه مملکت و بدون نفت اداره کرد !!!!
ناشناس۱۱۶۰۶۶۰۲۲:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۸
..؟! ما چطور تضمین کنیم که اسرائیل یا آمریکا به ما حملۀ هسته‌ای نخواهد کرد؟؟؟ هر روز تهدید می‌شویم، تحریم می‌شویم، با آتش و خشم به منطق ما پاسخ می‌گویند! به نظر من به اندازه کافی نرمش کرده‌ایم. باید از ان‌پی‌تی خارج شویم و تعدادی سلاح هسته‌ای و موشک قاره پیما بسازیم و آزمایش کنیم تا در مقابل دارندگان سلاح هسته‌ای عامل بازدارنده داشته باشیم.
ناشناس۱۱۶۰۸۹۶۰۸:۲۱:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
نظر اون ها هم همینه!
ناشناس۱۱۶۰۶۷۴۲۲:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱۸
از این دولت فشل و ..آبی گرم نمیشه
ناشناس۱۱۶۰۹۳۵۰۸:۵۶:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
-اول پی امریکا می دویدن وقول 100 روزه می دادند همه چیز با کلیدشون درست میشه -حالا هم پی فرانسه و -فکر کنم از آخرش هم پی مالدیو بدوند.
ناشناس۱۱۶۰۷۶۲۰۰:۴۰:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
... در دکترین هسته ای مان تجدید نظر می کنیم...!!! انگار نه انگار که چه خونها و عرقهایی پای این کار ریخته شده؛ ..
ناشناس۱۱۶۰۸۰۰۰۲:۳۸:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
مذاکره دیگه نداریم نفت هم صفر بشه خوبه تحریم هم خودش فرصت است بسیار عالی است
ناشناس۱۱۶۰۸۹۲۰۸:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
قطعنامه ها که برگرده دیگه وقت دکتر بازی نیست!
ناشناس۱۱۶۰۸۹۴۰۸:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
درمورد اینکه مقاومت حداکثری وجود داره باید عرض کنم.فشاری که به مردم بادرآمدثابت وارد میشود نیز حداکثره.من جوان 35 سال بایک پرایدمدل90 دوسال طول کشید با 80تومان بتوانم وام 160بگیرم گه دیگه نشد وسرمایه ام دربانک یک سوم شد که قیمت مسکن منفجرشد مثل پراید و گوشت وشیر و.. فکری به حال مردم کنید..
ناشناس۱۱۶۰۹۲۹۰۸:۵۲:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اگر قطع نامه هاي شوراي امنيت صادر شد سريع آزمايشات سلاح هسته اي را استارت بزنيم البته از هم اكنون بايد مقدماتش را آماده كنيم
ناشناس۱۱۶۰۹۴۰۰۸:۵۸:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اونها شما را شناختن . شما همان اولی را که از 6 ساله پیش می دوید(برجام) درست کنید دکترینتان پیش کش .
ناشناس۱۱۶۰۹۸۶۰۹:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
از یه طرف میگن ایران نمی تونه در توافقی بمونه که منفعتی براش نداره چون تحریم شدیم بعد میگن اینکه ایران نمی تونه نفت بفروشه یه فرصت طلایی هست برای ایران و تحریم امریکا مردم رو متحد کرده. این تناقض نیست؟ اگه فرصت طلایی هست چرا می خواهید تحریم ها رفع بشه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین