اخذ مالیات از سود سپرده‌ها توازن را بهم نمی‌زند  

گروه اقتصادی الف،   3980816065 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگرانی بابت خروج سپرده ها از نظام بانکی در پی اخذ مالیات، درست نیست، گفت: مطالعات علمی نشان می دهد وضع مالیات با نرخ پایین اثری روی خروج سپرده ها ندارد.

وحید عزیزی در گفت و گو با مهر، درباره مالیات بر سود سپرده های بانکی که در پیش نویس اصلاح قانون مالیات های مستقیم ذکر شده و تکذیب آن از سوی رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: مالیات بر سود سپرده بانکی بخشی از لایحه اصلاح قوانین مالیاتی است؛ نکته اصلی در این لایحه جمع شدن تمام منابع در یک ظرف و اخذ مالیات بر مجموع درآمد از آن‌ ظرف است.

این کارشناس اقتصادی افزود: انتشار بعضی اعداد برای اخذ مالیات از سودهای سپرده در رسانه ها، موجب گمراهی مخاطبان شد. برخی از رسانه ها اعلام کرده بودند که مقرر شده ۶۰ درصد از سپرده های کوتاه مدت، ۴۰ درصد از سپرده های میان مدت و ۱۰۰ درصد از سپرده های بلند مدت مالیات اخذ شود. این در حالی است که این اعداد ماخذ مالیات هستند نه نرخ مالیات. این اعداد ضرب در نرخ مالیات بر مجموع درآمد می شوند تا نرخ واقعی موثر روی سپرده های بانکی تعیین شود که نرخ حاصله برای سود سپرده های بانکی بین ۴ تا ۱۰ درصد خواهد شد. در واقع کسی که به عنوان مثال سود سپرده ۲۰ درصدی دریافت می کند با اعمال این سیاست، این سود بین ۱۸ تا ۱۹ درصد می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در پیش نویس اصلاح قانون مالیات های مستقیم آمده و تکذیب دولت کار درستی نبود، گفت: با توجه به اینکه اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی اقدام درستی است دولت باید از آن دفاع می کرد، نه اینکه دست به تکذیب بزند و عقب نشینی کند.

۲ میلیون نفر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده دریافت می کنند

عزیزی در ادامه تاکید کرد: سیاست مالیات بر سود سپرده های بانکی را می توان با ملاحظه اجرا کرد و در ابتدا با نرخ پایین و یا حتی با اعمال معافیت هایی به مرحله اجرا رساند. به عنوان مثال فقط از سپرده های بالای ۵۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود.

وی در واکنش به سخنان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در رابطه با اعمال مالیات با نرخ صفر روی سپرده های بانکی، گفت: نرخ صفر موضوعیتی ندارد؛ نرخ صفر زمانی اعمال می شود که دولت قصد مالیات ستانی نداشته باشد و فقط به دنبال شفافیت باشد. در حالی که سود سپرده ها نکته غیرشفافی ندارند و بحث درآمدی مهم است و اعمال نرخ صفر در سود سپرده های بانکی با عدم اعمال آن، عملا فرقی نخواهد داشت.

عزیزی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ میلیون نفر بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده دریافت می کنند، وقتی همچنین منبع درآمدی در کشور است و از آن استفاده نمی کنیم ظلم به عموم جامعه است.

وی گفت: اگر از این مسیر درآمد کسب نکنیم مجبوریم برای مقابله با کسری بودجه اوراق منتشر و خلق پول کنیم. در بسیاری از کشورها حتی با وجود سود حقیقی منفی، سیاست مالیات بر سود سپرده های بانکی اجرا می شود.

نگرانی بابت خروج سپرده ها، درست نیست

این کارشناس اقتصادی درباره نگرانی ها بابت خروج سپرده های بانکی به دنبال اخذ مالیات، تصریح کرد: مطالعات علمی نشان می دهد وضع مالیات با نرخ پایین اثری روی خروج سپرده ها ندارد. 

وی افزود: نگرانی هایی از این دست که اگر روی سود سپرده ها مالیات اعمال شود، سپرده های بلندمدت به سپرده های جاری تبدیل خواهند شد صحیح نیست.چراکه طبق متن پیش‌نویس لایحه، مالیات بر عایدی سرمایه هم به صورت همزمان اجرا خواهد شد. از این رو نباید نگران افزایش اقدامات سوداگرانه باشیم.

عزیزی افزود: حال حتی اگر مالیات بر عایدی سرمایه هم اجرا نشود، با توجه به پایین بودن نرخ مالیات سود سپرده های بانکی، نگرانی برای خروج سپرده ها معنا ندارد.

وی تاکید کرد: دولت باید با ملاحظه در مورد سیاست مالیات بر سود سپرده های بانکی اقدام کند و از این تصمیمش دفاع کند.

دیدگاه کاربران

پیما۱۱۵۸۸۰۷۰۴:۱۱:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۷
باز رکود و آرامش بسیار کمی تو بازار به وجود اومد .. دست به کار شدن! همین الانش کسی پول بانک نمیذاره این قانون هم بزارید همون تعداد هم پول هاشون رو میکشن بیرون. درآمد حال از این طرح هم خرج آقازادها! میشه
ناشناس۱۱۵۸۸۷۹۰۸:۳۲:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۷
آقای محترم وقتی ارزش پول به یکباره به یک سوم تقلیل می یابد دولت میخواهد از آن یک سوم باقیمانده نیز مالیات بگیرد!! مگر کجا زندگی میکنی ...و تو بهتر است اظهار فضل نکنید .
در جستجوی عدالت۱۱۵۸۸۸۰۰۸:۳۶:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۱۷
در ایران هم از تولید کننده مالیات گرفته میشه و هم از مصرف کننده فقط آقازاده ها معاف از مالیات هستند ! و برای اینکه عذاب وجدان نگیرند می روند و در مجلس هم مصوب می کنند . مدارس غیر انتفاعی از پرداخت مالیات معافند . آستان قدس با آن همه درآمد نجومی معاف از مالیات ! کارمند ضعیف باید بابت حقوق ناچیز مالیات بدهد
ناشناس۱۱۵۸۸۸۲۰۸:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱۷
من هر ماه 200هزار تومان سود بانکی می گیرم. یعنی دولت می خواهد 20 هزار تومان این سود را برداشت کند . خب بدیهی است . پولم را در بانک نگذارم میروم با این پول سه تا سکه میخرم . شاید بدهم دست یک نزول خوار و شاید .. یغماگری از جیب مردم را بس کنید
ناشناس۱۱۵۸۹۳۳۰۹:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۱۷
مطالعات علمی؟؟؟تا کنون کدام مطالعاتتان درست جواب داده؟
علی۱۱۵۸۹۶۸۱۰:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۷
بله مالیات می گیرند و خدمات متقابل هم می دهند و حقوق ها هم کفاف زندگی را میدهد. آقایان اینجا را با سوییس اشتباه گرفته اند. هزینه اختلاس آقا زاده ها، بی کفایتی مدیران ناشایست را هم مردم نمی دهند که شبنم نعمت زاده ها روز به روز تکثیر شوند. و شما سانسورچی بزرگ یعنی الف نظر خوانندگان را گزینشی منتشر نمی کنند.
من۱۱۵۹۰۲۷۱۱:۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۱۷
دولت فخیمه همش دست توجیب مردم میکند.
ناشناس۱۱۵۹۱۳۵۱۲:۵۰:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۷
مالیات بر سود سپرده باعث فرار سرمایه به سایر بازارها میشود بر خلاف نظر این به .. کارشناس با پایین آوردن تدریجی سود سپرده توسط دولت نوعی اخذ مالیات است که از آسیب زدن سیل نقدینگی به احتیاجات مردم جلوگیری میکند.
ناشناس۱۱۵۹۱۶۱۱۳:۱۳:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۷
اولا که این کارشناس محترم عنایت داشته باشند که وجود سپرده ها در بانک هایی که تحت سیاست بانک مرکزی فعالیت میکنند به معنای جیب دولت تلقی میشه و مالیات معنا ندارد و با فلسفه مالیات منافات دارد
علیرضا۱۱۵۹۲۱۷۱۴:۲۲:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۱۷
به کی قسم بخوریم که مردم .. چیزی برای برداشتن ندارن دیگه ..
ناشناس۱۱۵۹۲۲۳۱۴:۲۴:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۷
اختلاسهای نجومی باعث کسر بودجه شده . بااخذ مالیات از سپرده های طبقه متوسط می خواهند جبران کنند
ناشناس۱۱۵۹۲۳۷۱۴:۳۹:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۱۷
این سود نیست که بانک میدهد . سود واقعی عبارت است از سود بانکی منهای تورم سالیانه . شما تورم را مثل اقتصاد نرمال در حد یک‌درصد نگه دارید اصلا 5درصد بهره دهید . کارشناسی . چطور دیه هر ساله ارزشش را حفظ میکنید . این معنی صحیح است . مالیا ت بر درآمد نه مالیات بر ضرر.‌وقتی نرخ تورم از سود بانکی بیشتر است یعنی ضرر سپرده گذار . بعد مالیات بر ضرر شرعی است . ،،،؟؟؟!!!!واقعا نمی‌دانید . ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۵۹۳۴۴۱۶:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۱۷
این مالیات مضاعف است. وقتی بانک با پول مردم کار میکند و مالیاتش را میدهد اگر از سود سپرده هم مالیات بگیرید دو برابر مالیات گرفته اید.
ناشناس۱۱۵۹۳۴۵۱۶:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۱۷
اول از مالیات کم شروع میکنن و بعد زیادش میکنن نگران نباشید.چرا اینجوری میگی اون دو هزار نفر را سرشان شیره میگذارید و تورم صد درصد به آنها تحمیل میکنید و سود بیست درصد به آنها میدهید. آیا این ظلم نیست
ناشناس۱۱۵۹۳۵۱۱۶:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۱۷
چند بار باید مالیات داد دست از جان این ملت بر نمی دارید تا ریشه ی جیبشان را بخشکانید خجالت بکشید
ناشناس۱۱۵۹۳۵۹۱۶:۵۴:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۷
اينهمه برای جيب مردم نقشه نکشيد. خيلی ها با سود سپرده هاشون امرار معاش ميکنند.
سلام سود بر سپرده و تاکید کارشناس اقتصادی بر اخذ ان۱۱۵۹۳۹۳۱۷:۳۸:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۱۷
این کارشناس اقتصادی ادبیات اولیه اقتصادی نمی داند کشوری که تورم 50درصدی دارد سپرده گذار نه تنهاد سود نمی برد که مالیات بر درآمد بدهد بلکه، 50درصد از سرمایه خود از دست می دهد
ناشناس۱۱۵۹۴۳۳۱۸:۵۳:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۷
بیجا کردید دیگه .. ظرفیت مردم هم تمام میشه اونوقت مثل .. میریزن بانک مرکزی.. رو ..
ناشناس۱۱۵۹۴۹۰۱۹:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۱۷
چرا به جای اینکار از مالیات بردرآمد رونمایی نمی کنید. قطعا تمام دارایی های افراد حقیقی و حقوقی جامعه باید در یک بانک اطلاعاتی جامع توسط اداره مالیات گردآوری شود. دریافت بخشی از افراد و دارایی ها سبب خروج سرمایه از یک بازار و ایجاد تلاطم در بازار موازی می شود.
باهر۱۱۵۹۵۰۰۲۰:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۱۷
آیاسود سپرده 20درصد بیشتر از تورم سالیانه 40تا50درصد هست؟ آیا کسانی که پولشان را در بانک می گذارند از ارزش سالیانه آن با توجه به نرخ تورم کاسته نمی نمیشود؟! مثل یخی که در حال آب شدن هست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین