چه کسانی در ترکیه ملک می‌خرند؟

گروه اقتصادی الف،   3980815115 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسام عقبایی می‌گوید: حجم سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بخش املاک در کشور ترکیه طی یک سال گذشته برابر با هفت،هشت سال اخیر بوده است.

 نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: طی ماه‌های اخیر حجم تبلیغات برای خرید ملک توسط خارجی ها در ترکیه به شدت افزایش یافته و اتفاقا ایرانی‌ها مشتریان مهمی برای املاک ترکیه هستند.

ترکیه در سال‌های اخیر تبلیغاتی هدفدار برای سرمایه گذاری خارجی‌ها در بخش املاک در دستور کار قرار داده است.ترکیه با این هدف سیاست‌های تشویقی مهمی را برای خریداران ملک در نظر گرفته است که از جمله این قوانین تسهیل‌گرانه می‌توان به اعطای حق شهروندی در ازای خرید املاکی با ارزش بیش از ۲۵۰ هزار دلار اشاره کرد. بر اساس این گزارش افزایش تقاضا برای خرید ملک در ترکیه در حالی اتفاق افتاده است که تشدید ترحیم ها اقتصاد ایران را با موقعیتی اضطراری مواجه کرده است . ایران سال‌هاست درگیر جنگ اقتصادی است و در این مسیر ممانعت از خروج سرمایه مولفه مهمی برای عبور از این دوران تلقی می‌شود.

پول پاشی برای تبلیغات

 وی با اشاره به اینکه هزینه‌های سنگینی بابت تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای هزینه می‌شود، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می دهد طبقه ثروتمند و بسیار مرفه در ایران مشتری اصلی املاک در ترکیه هستند، کسانی که قصد دارند با خرید ملک ،حق شهروندی و ... را دریافت کنند اما به این موضوع توجه ندارند که تحقق وعده‌های داده شده چندان هم صد در صدی نیست و بسیاری از صاحبان املاک نمی‌توانند در کنار خرید ملک از موقعیت‌های این چنین بهره‌مند شوند. در عین حال بازار املاک ترکیه به دلیل موقعیت اقتصادی این کشور چندان بازار مناسبی نیست و احتمال ضرر اقتصادی در آن بالاست و محدودیت‌های ویژه‌ای بر فروش املاک خریداری شده وضع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات جدید بر تعویض ملک در تهران با ترکیه یا گرجستان و ... استوار است، گفت: این خطر وجود دارد که با پا گرفتن چنین معاملاتی طبقه متوسط نسبت به خروج سرمایه هایش از کشور اقدام کند . 

شرکت های متعددی حتی به صورت ریالی پول ملک را در ایران دریافت می کنند . در عین حال تعویض املاک در تهران با ترکیه و گرجستان و همچنین پرداخت قسطی مبالغ از جمله پیشنهادات تازه به مشتریان است. 

سرمایه‌گذاری در ملک ؛ آری یا نه؟

عقبایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی تصور می کنند خرید ملک در ترکیه یا هر کشور دیگری می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای آینده باشد اما در حقیقت این بازار اصلا بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاران نیست.

 وی گفت:در  برخی موارد مشخص است که برخی با هدف سرمایه‌گذاری قصد ورود به این بازار را دارند اما باید توجه داشت که این بازار، بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی به تجربه سرمایه‌گذاران در بازار املاک دوبی اشاره کرد و گفت: پول‌های سرگردان در ایران، سال‌هاست به بازار املاک دیگر کشورها از جمله گرجستان، دوبی و حتی اسپانیا و کانادا مهاجرت کرده‌اند اما در نهایت زیان مالی محتمل‌تر از سود در این بازارهاست.

وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: همین حالا ارزش لیر در ترکیه با کاهشی قابل توجه روبرو شده است، گفت: جدای از مساله امنیت سرمایه که پیشتر به آن اشاره کردم عوامل اجتماعی ، سیاسی و امنیتی منطقه نیز به شدت در متزلزل کردن جایگاه ترکیه بعنوان مقصد سرمایه گذاری موثر است.

پیش از این آماری به نقل از رضا کامی،رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه منتشر شده است که نشان می‌دهد از آبان سال گذشته تا شهریور امسال، عراقی‌ها ۷۸۱ واحد، ایرانی‌ها ۴۸۹ واحد، روس‌ها ۲۴۸ واحد، سعودی‌ها ۲۱۴ واحد و کویتی‌ها ۱۹۱ واحد آپارتمانی در ترکیه خریداری کرده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۵۸۰۴۲۰۹:۳۸:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
هدف اصلی خرید ملک در خارج دریافت پاسپورت غیر ایرانی است .شما بگو بورکینا فاسو
ناشناس۱۱۵۸۰۶۵۱۰:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
همان کسانی که در دیگر کشورها در این کشور ملک می خرند باید از دفترهای اقامت مالیات های سنگین و در حد نجومی گرفت ولی نمی گیرند و به راحتی به کارشان ادامه می دهند
ناشناس۱۱۵۸۱۶۲۱۱:۴۵:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
بلی وقتی مالیات بر خانه های خالی و عایدی بر سرمایه مطرح می شود و اوضاع اقتصادی نا بسامان کشور از طرف دیگر بسیاری از سرمایه گذاران مسکن و .. کوچ می کنند به این کشور..
ناشناس۱۱۵۸۱۶۳۱۱:۴۶:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۱۶
خیلی از نظرات آقای عقبایی درخصوص مسکن برعکس ازآب در آمده است بخش مسکن فشل شده است
ناشناس۱۱۵۸۱۷۷۱۱:۵۳:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
چرا تبليغاتي وجهت دار حرف ميزني تبديل ريال به لير يا دلار يا يورو ضرر دارد اولا دوما كسي كه ده ها ميليون دلار پول دارد نگران اين مبلغ كم نيست وبراي تفريحات وآسايش خودش خرج مي كند نه سرمايه گذاري سوما..
سید۱۱۵۸۲۰۴۱۲:۰۴:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۱۶
شما بفرمایید کار خودتان را انجام دهید به کار دیگران دخالت نکنید
ناشناس۱۱۵۸۲۷۳۱۳:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
.. مقاله نویس محترم با کدام مدرک و تحقیقی سرمایه گذاری در ترکیه و سایر کشورها را ضرر دانسته و یا تبلیغات اعلام شده را دروغ می خواند. قطعا مردم وقتی می خواهند مبلغ بالایی را جایی سرمایه گذاری کنند اول تحقیق می کنند. افزایش خرید خانه در ترکیه یعنی قبلی ها سود کرده اند. تنها حرف درست نویسنده وجود سرمایه های سرگردان در کشور است که دولت هیچ برنامه ای برایش اعلام نکرده. مطمئن باشید اگر شرایط سود پیشنهاد دولت ایران با سرمایه گذاری در خارج یک اندازه باشد مطمئنا مردم دولت خود ما را انتخاب می کنند
ناشناس۱۱۵۸۳۰۸۱۳:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۱۶
نیست که ایران امنیت داره برای سرمایه گذاری؟؟
ناشناس۱۱۵۸۳۳۸۱۴:۰۴:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
مشاهدات اطرافم رو میگم قشری که مرفه هستن و دنبال تابعیت غیرایرانی برای سفر راحتتر در دنیا هستند میرن دنبال خرید خونه در ترکیه یک قشر دیگر هم هست که میخوان به ایران نزدیک باشند برای رفت و آمد و دلشان با ایران هست ولی از شرایط داخلی ایران و آزادی های شخصی و احتمال جنگ ناراضی هستند ، ملک در ترکیه میخرند فرهنگ ترکیه هم نزدیک به ایران هست اینم شاید دلیلی هست که قشر نسبتا سنتی تر اونجا رو انتخاب کنند بجای کانادا و کشورهای دورتر البته هزینه کانادا بالاتره ولی این قشری که من دیدم پول کانادا رو هم دارند
رسول۱۱۵۸۳۸۵۱۵:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
فقط پونصد واحد، همین!؟ این همه هیاهو برای پونصد واحد ملک!؟ یعنی حدود هزار میلیارد تومن! کاش نسبت به بقیه چیزها هم اینقدر حساس بودیم
ناشناس۱۱۵۸۳۹۰۱۵:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۱۶
همه کسانی که از ایران در ترکیه خانه می خرند مسکن بالای ۲۵۰ هزار دلار نمی خرند. چند نفر رو دیدم که با ۸۰ یا ۱۰۰ هزار لیر معادل تقریبا ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در آنکارا یا مناطق حاشیه ای استانبول خونه خریدن. شاید هفتاد درصد خانه های خریداری شده ایرانیا حول و حوش این ارقام هست. شما باشی توی پایتخت با ۱۶۰ میلیون خونه نمیخری؟ اینجا مسکن یک بخش احتکاری نیست بلکه یک نیاز هست به همین دلیل قیمتش از ایران بارها ارزانتره
ناشناس۱۱۵۸۴۲۱۱۶:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۱۶
حرف شما قبول اما برای تحقق سرمایه‌گذاری در داخل شرایط مناسبتر از ترکیه را فراهم کنید تا حتی ترکها و اعراب تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران پیدا کنند.
ناشناس۱۱۵۸۴۲۶۱۶:۱۰:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
هیچ جای دنیا از خرید خانه و ملک به شکلی که در ایران وجود دارد نمی توان به سود رسید انگلیس، دبی و ترکیه و .. که البته در ترکیه باید پیه تقلب را نیز به تن مالید.
ناشناس۱۱۵۸۴۴۸۱۶:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اگر سامانه شفافیت در کشور راه اندازی می شد از این افراد حداقل 50 درصد مالیات باید میگرفتن. بخش اعظمی از ثروت طبقات مرفه جامعه ماحصل یارانه پنهان سوخت، آب، برق و گاز واحدهای صنعتی، سوداگری در بازارهای ارز و سکه و مسکن و خودرو و عدم پرداخت مالیات است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین