نقض قانون اساسی توسط رئیس‌جمهور! / بودجه «دوسالانه» چه صیغه‌ای است؟

محمدكاظم انبارلويي،   3980811204 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئيس‌جمهور مي‌گويد؛ مسئول اجراي قانون اساسي هستم. بسم‌الله! پس نقض قانون اساسي توسط وي و معاونش چه معنا دارد؟

نقض قانون اساسی توسط رئیس‌جمهور! / بودجه «دوسالانه» چه صیغه‌ای است؟

  اصل 52 قانون اساسي مي‌گويد؛ «بودجه سالانه كشور به ترتيبي كه در قانون مقرر مي‌شود از طرف دولت تهيه و براي رسيدگي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي تسليم مي‌گردد. هر گونه تغيير در ارقام بودجه نيز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود.»


قانون اساسي در اصل 52 مي‌گويد؛ بودجه «سالانه» است. ماده يك فصل اول قانون محاسبات عمومي كشور مي‌گويد؛ «بودجه كل كشور برنامه مالي دولت است كه براي يك سال مالي تهيه مي‌شود» اما آقاي نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مي‌گويد بودجه سال آينده «دوسالانه» است!.


رئيس‌جمهور براساس يك تكليف قانوني در تاريخ 7/4/98 بخشنامه بودجه سال 99 را در 4 فراز و يك پيش‌نويس در 3 بند و 4 جزء به كليه دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ كرد، اما آقاي نوبخت مي‌گويد؛ لايحه دوسالانه بودجه مربوط به سال‌هاي 1399 و 1400 در 15 آذرماه توسط رئيس‌‌جمهور به مجلس ارسال مي‌شود. پس از ابلاغ بخشنامه بودجه سال 99 (بخوانيد بودجه يك‌ساله) رئيس‌جمهور چه مي‌شود؟!


قانون برنامه و بودجه و نيز اصل 52 قانون اساسي حكم مي‌كند لايحه بودجه براساس برنامه مصوب مجلس باشد. همين قانون مي‌گويد «برنامه» يك مقوله است و «بودجه» مقوله ديگر.


اما آقاي نوبخت مي‌گويد؛ همزمان با بودجه دوسالانه 1399 و 1400  سه برنامه دوسالانه نيز به مجلس مي‌رود!.معلوم نيست نسبت اين سه برنامه با برنامه پنجساله‌ ششم توسعه چيست؟ اگر بودجه دوسالانه 1400 - 1399 براساس برنامه پنجساله ششم توسعه نوشته شده است، پس اين سه برنامه چه صيغه‌اي است. اگر برنامه پنجساله ششم توسعه را كنار گذاشته، خودشان به جاي يك برنامه، سه برنامه نوشته‌اند به چه مجوز قانون اساسي و قانون عادي، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه را كه فرآيند قانون‌گذاري‌آن طي شده، كنار گذاشته‌اند؟!.


براساس يك روال قانوني و طبيعي، بودجه شركت‌هاي دولتي سالانه است. حسابرسان و بازرسان قانوني هرساله يك سال مالي را حسابرسي مي‌كنند و به مجامع اطلاع مي‌دهند و اگر جرمي اتفاق افتاده باشد، به مراجع قضائي گزارش مي‌كنند. اگر بودجه، دوسالانه شود، تكليف قانوني حسابرسان و بازرسان قانوني و حساب و كتاب شركت‌هاي دولتي چه مي‌شود؟!.


​​​​​​​شاه‌بيت بودجه دوسالانه آقاي نوبخت اين است كه عوايد حاصل از فروش نفت را از منابع بودجه جاري حذف كرده و آن را برده در برنامه اول كه عمراني، در برنامه دوم مربوط به اشتغال و برنامه سوم كه مربوط به يارانه‌هاست!.

منبع: رسالت


آيا حذف منابع حاصل از فروش نفت از بودجه جاري، مشكل بودجه را حل كرده است؟ بردن اين منابع تحت عنوان سه برنامه آيا اين شاهكار را به نام طراحان بودجه دوسالانه مي‌تواند به ثبت رساند؟!.


بردن منابع فروش نفت تحت سرفصل با سه عنوان «برنامه عمراني»، «اشتغال» و «رفاهي يارانه» يك «تردستي مالي و محاسباتي» است. قاطي كردن مفهوم «بودجه» و «برنامه» تحت عنوان برنامه دوسالانه بودجه نمي‌تواند پرده روي اين تردستي بكشد.
اسم اين كار نقض قانون اساسي، قوانين حاكم بر بودجه‌بندي و برنامه‌نويسي و سر كار گذاشتن مجلس در بگومگوهاي بودجه‌اي آن هم بر سر «هيچ» است!


همين چند روز پيش بود كه آقاي اميدعلي پارسا رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در گفت‌وگو با صدا و سيما گفت: «بررسي ليست تراكنش‌هاي مالي 300 هزار ميلياردر نشان مي‌دهد نيمي از آنها مؤدي مالياتي نيستند و نيم ديگر كمتر از آنچه لازم است، ماليات مي‌پردازند.»


آقاي رئيس‌جمهور، وزير اقتصاد و دارايي و رئيس سازمان برنامه و بودجه بايد به اين سؤال پاسخ دهند چرا نيمي از كساني كه درآمد ميلياردي دارند، در سازمان امور مالياتي حتي يك پرونده هم ندارند. 35 درصد از  اين جماعت ميلياردر كه فرار مالياتي دارند در تهران هستند. از تمام امكانات شهري استفاده مي‌كنند، دولت امنيت آنها را تأمين مي‌كند، اما حاضر نيستند به اندازه يك كارگر و كارمند ماليات بدهند؟!.


در تمام دنيا بودجه دولت‌ها با ماليات اداره مي‌شود. اكثر شركت‌هاي معظم دولتي ازجمله شركت ملي نفت اصلا ماليات نمي‌دهد. به جاي بودجه‌نويسي، خلاف برنامه و خلاف قانون اساسي و خلاف قوانين عادي كشور برويد از صاحبان ثروت‌هاي نجومي ماليات بگيريد، آن وقت خواهيد ديد خود به خود منابع حاصل از فروش نفت از بودجه جاري حذف مي‌شود.


سخنان اميرعلي پارسا رئيس كل سازمان امور مالياتي نشان مي‌دهد 150 هزار ميلياردر گردن‌كلفت در اين مملكت، راست راست مي‌گردند و يك ريال هم ماليات نمي‌دهند.


رئيس‌جمهور به جاي خلق دوقطبي‌هاي كاذب و حاشيه‌سازي دنبال استيفاي حقوق ملت باشد و برود كليد خود را در قفل كساني بيندازد كه بودجه كشور را به اين حال نزار و نحيف انداخته‌اند. كارآمدي دولت در حوزه اقتصاد منوط به حساب و كتاب داشتن مملكت است، منوط به بودجه‌اي است كه درآمدهاي آن خوب ديده شوند و هزينه‌ها كاهش يابند. اين وظيفه‌اي كليدي است كه اصل 126 قانون اساسي منحصرا به عهده رئيس‌جمهور گذاشته است.

دیدگاه کاربران

مرتضی@۱۱۵۱۸۳۴۲۲:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۱
باز اینا به دولت احمدی نژاد خورده می گیرفتن خدایا شکرت این دولت روی همه ی دولتهای قبل رو سفید کرد
ناشناس۱۱۵۱۹۲۴۲۳:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
شما مرجع اعلام تخلف رییس جمهور نیستید.
ناشناس۱۱۵۲۱۶۴۰۸:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۱۲
جالبه شما در مورد همه روسای جمهور این نظر را داشته و داری یا فقط دردانه های .. طلب و ..مذهبان دروغگوی اشرافی مورد عنایت ویژه شما قرار دارند؟>؟؟؟
ناشناس۱۱۵۲۴۲۸۱۱:۳۶:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۲
شما هستید؟ بخدا الان میگم محمود خیلی بهتر بود گول خوردیم
ناشناس۱۱۵۱۹۶۲۰۰:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۲
هیچ آب و صابونی قادر به شستن روی این جماعت نیست
ناشناس۱۱۵۱۸۴۹۲۲:۱۸:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۱
دولت میداند که در مجلس بعدی شانسی برای پیروزی و دور زدن قوانین ندارد بنابراین از الان می خواهد خاطر خود را از بابت بودجه سال آخر کاری خود راحت کند و با این کار دست مجلس بعدی را ..
ناشناس۱۱۵۱۸۷۰۲۲:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۱
اصل بودجه سالانه است . به دلیل اینکه : صحت اجرا و تحقق آن در پایان هرسال سنجیده شود. این بودجه دو سالانه هم از دست گلهای جدید آقای نوبخت است.
ناشناس۱۱۵۲۲۵۳۰۹:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۱۲
فرض کنیم بودجه شش ماهه باشد اگر کسی آمد بودجه ده ساله داد که بهتر است. حداقل تکلیف تا ده سال آینده مشخص است حالا مجلس شش ماهه تصویب کند یا ابلاغ کند اتفاقی نمیفتد. به هر حال هر چند چنین عرضه ای در دولت نمیبینم ولی اتفاق خوبی است
ناشناس۱۱۵۲۰۰۹۰۳:۵۳:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۱۲
با توجه به اینکه ارزش پول ملی ما دائم در نوسان ، وضعیت قدرت خرید و هزینه کرد ارقام بودجه را تضمین کرد ، در حال حاضر بودجه یک ساله هم قابل تکیه کردن نیست و دوساله که جای خود . دولت با این کار تیر خلاص را به باقیمانده ناچیز اقتصاد کشور خواهد زد .
ناشناس۱۱۵۲۰۱۱۰۴:۰۸:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۲
هم بودجه دوسالانه و هم سه برنامه دوساله و هم برنامه های پنج ساله غلط است ، برنامه باید بلند مدت و حداقل 25 ساله باشد و قوانین بودجه سالانه در چارچوب آن تصویب شود وگرنه کشور گرفتار همین آشفتگی اقتصادی و اجرایی خواهد شد که وجود دارد . ممکن است یک نفر بگوید عملکرد برنامه های پنج ساله گذشته چند درصد بوده که ششمیش باشد ؟ برنامه ها و بودجه های دو سالانه هم که دیگر جای خود دارد و هم خلاف قانون اساسی است و هم بدتر از وضع موجود را رقم خواهد زد . کشورهای موفق با برنامه های بلند مدت اداره میشوند و ما هم باید اینگونه اقدام کنیم .
ناشناس۱۱۵۲۱۷۸۰۸:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۱۲
میلیاردر یعنی چی؟ یعنی دآرمد میلیاردی؟ سپرده میلیاردی یا مالکیت خانه یا خودروی میلیاردی؟ یا دلال؟میلیارد ریال به دلار چقدر است؟ اگر مالیات بر درآمد گرفته نشده فکر چاره باشد اگر مالیات بر ثروت است طبق قانون؟ ضمنا مالیات گرفتن حق دولت است اطلاع از نحوه خرج کردنش حق مردم نیست؟ هر روز خبر اختلاس و.. تازه این فقط مواردی است که لازم بوده پیگیری شود!
ناشناس۱۱۵۲۲۰۳۰۹:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۲
البته بودجه ریزی دوسالانه باعث کاهش هزینه ها و تدوین برنامه ها بلند مدت تر می شود. اغلب برنامه ها یک ساله تمام نمی شوند بنابراین بودجه دوساله می تواند برنامه مدون تر و به واقعیت نزدیکتری را شامل شود. اصل کار به نظر درست می آید اما چگونه اجرا شود خدا می داند. اما در مورد عدم مالیات دادن عده ای میلیاردر می خواستم بگویم از کی دزدان مالیات می دهند. بعضا این افراد کسانی هستند که بعد از انقلاب به نون و نوایی رسیده اند آنهم نه از راه سالم بلکه از رانت خواری. همین آقازاده ها حاصل این رانت خواری هستند
ناشناس۱۱۵۲۲۴۲۰۹:۴۳:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۲
جناب‌توکلی‌خواهش‌میکنم‌یک‌برنامه‌بلند‌مدت‌بگذارید‌وهرروز‌یک‌بند‌قانون‌اساسی‌رابررسی کنید‌که‌کدام‌بند‌آن‌اجراشده‌وکدام‌بند‌اجرانشده‌چرا‌وبه‌چه‌علت
ناشناس۱۱۵۲۳۳۶۱۰:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۲
در کشور ما برنامه ریزی معنی ندارد چون شرایط بسیار متغیر است و امکان حرکت برنامه ای وجود ندارد. البته در شعار دادن برنامه ای هستیم
علی 671۱۱۵۲۳۷۳۱۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۱۲
سنگ بزرگ نشانه نزدن است .این آقایون که ظرف این شش سال نتوانستند برای کشور و ملت گامی مثبت بر دارند .می خواهند خود را خلاص کرده و همه را جمع و جور کنند .از پس بودجه یک سال با آن همه کسری بر نمی آیند بودجه دوساله پیش بینی می کنند .معلوم است که بی هدف هستند و می خواهند از زیر بار همه چیز به عناوینی شانه خالی کنند . مردم پیش این آقایون را دیده اند و پسش را هم می بینند .روحانی به کدام ماده قانون اساسی عمل کرده که این دومیش باشد .هر وقت کم آورده عین آدم بیسواد صندوق رای را ملاک قرار داده بدون اینکه از قانون صندوق رای اطلاع داشته باشد .مملکت با این آقایون از این بهتر نمی شود .یکی سکه های کشور را حراج می کند یکی دلار را 4200قیمت می زند .یکی بودجه دو سالانه می نویسد و یکی مرتب دم از رفراندم می زند تا این دوسال بگذرد .و شرشان از سر مردم کم شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین