روحانی و جهانگیری مسئولیت عواقب FATF را می‌پذیرند؟

گروه سیاسی الف،   3980811020 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

توصیه می‌شود آقایان دولتی تعهد کتبی بدهند که اگر پیوستن به FATF مشکلاتی در حوزه امنیت اطلاعات و یا محدودیت‌های بانکی و ... برای کشور ایجاد کرد و یا موجب تکمیل استراتژی تحریمی آمریکا علیه ایران شد، این آقایان رسماً عواقب قضائی و حقوقی آن را بپذیرند.

روحانی و جهانگیری مسئولیت عواقب FATF را می‌پذیرند؟
 

تسنیم نوشت: بعد از برجام و با عدم عادی شدن روابط بانکی خارجی، خصوصاً پرهیز بانک‌های بزرگ خارجی از همکاری با ایران،‌ دولت به اشتباه، قرار داشتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF را به‌عنوان مانع اصلی شناسایی کرد و برای خارج شدن از این لیست وارد مذاکره با FATF شد.

FATF برنامه اقدام ایران را تنظیم و ارایه کرد و از ایران خواست تا تعهد سطح بالای سیاسی خود را برای اجرای کامل آن ارایه دهد. طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد و رئیس شورای‌عالی مبارزه با پولشویی از طرف دولت ایران برای اجرای برنامه اقدام این نهاد بین‌الدولی مطابق با قانون اساسی تعهد داد.

FATF تعهد سطح بالای سیاسی ایران را پذیرفت و در خرداد ماه 1395 در نشست بوسان، FATF تصمیم گرفت‌ ایران را از حالت کانتر مژر تعلیق کرده و اقدامات ایران برای اجرای کامل برنامه اقدام را رصد کند.

بهانه‌ی جدید جریان غربگرا در کشور بعد از برجام، با FATF بدست آمد و از آن به بعد کار این گروه تبلیغ برای ضرورت پیوستن به FATF شد؛ جریان روانی درحالی حمایت از FATF را در دستور کار قرار داد که اصرار داشت راه نجات کشور از غرب می گذرد و اگر ارتباطی با خارجی ها نداشته باشیم نمی توانیم قدم از قدم برداریم. فرایند بررسی ورود به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چند ماه طول کشید و در نهایت هم به دلیل مخالف اکثریتی تصویب نشد.

عدم تصویب FATF در مجمع، و پایان مهلت ایران برای پیوستن به FATF در کنار انتخابات امسال، بهانه ای جدید شده تا دولتِ حاشیه ها و طیف همراهش، دوگانه ی جدیدی ساخته و چند صباحی نیز کشور را درگیر این دوگانه‌ی ساختگی خود کنند.

بعبارت دیگر بعد از ماه‌ها کشمکش بر سر FATF و تبلیغات ریز و درشت جریان غربگرا (و یا جریانی که دست‌کم معتقد به اینکه راه حل مشکلات اقتصادی از غرب می گذرد) مبنی بر اینکه با FATF بخش مهمی از مشکلات فعلی اقتصاد کشور حل می شود؛ حالا ترفند دیگری برای عملیات روانی پیش روی این گروه فکری قرار گرفته است.

جریان غربگرا اینبار تلاش دارد تا عملیات روانی خود را بر روی یک گزاره سلبی قرار دهد؛ این جریان بخوبی از مزایای "نداشته‌ی" FATF آگاه است و تلاش دارد عملیات روانی خود را با ایجاد ترس در جامعه مدیریت کند؛ اینبار به مانند تجربه برجام، مدافعان FATF موجی را راه انداخته اند و به مردم می گویند اگر FATF نباشد خسارت‌زاست و آنها که مخالف پیوستن به آن هستند باید در قبال آن پاسخگو باشند.

 تاکتیک جذاب و البته تکراری جریان غربگرا درحالی مجدداً در دستور کار قرار گرفته است که انتخابات مجلس پیش روست و این دوقطبی کاربردی می تواند دستاوردهایی را برای این جریان در انتخابات امسال داشته باشد.

و از قضا مهمترین دغدغه‌ی آنها هم همین است که برای انتخابات آورده‌ای از قبل ساخته شده داشته باشند؛ ولی باید توجه داشت که مهمترین خباثت و خیانت به منافع ملی هم همینجاست که برای تبلیغات انتخاباتی، منافع ملی را دستمایه ی فریب قرار دادند.

هرچند این جریان روی ناشی‌گری بخشی از منتقدانش حساب ویژه باز کرده و می‌داند که آنها هم احتمالا به این دوقطبی کمک خواهند کرد تا دوگانه‌ی تعامل-انزوا شکل بگیرد، اما حتماً این جریان می‌داند که برای پیش‌برد این هدف انتخاباتی‌اش و پیچیدن یک مسئله‌ی مربوط به امنیت و منافع ملی در زرورق رقابت‌های ناسالم انتخاباتی، محدودیت‌ها و مشکلات سنگینی دارد که رقیب او به راحتی می‌تواند با اتکا به آنها ماهیت این عملیات روانی را برملا کند.

مثلاً کافی است به جای واکنش‌های غریزی و تند به آقایان، صرفاً از آنها خواسته شود آقایان روحانی، جهانگیری، ظریف، همتی، دژپسند و حالا آقای ربیعی، متن مکتوبی امضاء کنند و تعهد بدهند که اگر پیوستن به FATF مشکلاتی در حوزه امنیت اطلاعات و یا محدودیت‌های بانکی و ... برای کشور ایجاد کرد و یا موجب تکمیل استراتژی آمریکا علیه ایران و مقاومت شد این آقایان رسماً عواقب قضائی و حقوقی آن را بپذیرند.

بهتر است در این میان برای اثبات صداقت آقایان جزای چنین اهمالی هم به صورت شفاف در این تعهدنامه درج شود تا این دوستان تصور نکنند که می‌توانند همچون 6 سال گذشته با تصورات و محاسبات غیرواقع‌بینانه و راهبردهای ساده‌انگارانه هرنوع خسارتی را متوجه کشور بکنند اما در نهایت به جای آنکه پاسخگو شوند، در جایگاه مدعی هم قرار بگیرد.

موضوع مهم دیگری که سابقه ی ادعای جریان غربگراست و مدت زیادی از آنهم نگذشته، ادعاهای آقایان در حوزه برجام بود؛ حتماً مرور تاریخ می تواند به کمک حافظه‌ی میان مدت مردم بیاید تا سنجشی بر صداقت مدعیان باشد.

مدعیان بروز هزینه های سنگین در صورت عدم پذیرش FATF در 6 سال گذشته سازشان را روی برجام و ضرورت امضای آن کوک کرده بودند و کارشان به جایی رسیده بود که حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند.

بعد از آنکه مقدمات پذیرش برجام را طی کردند این شعار را سر دادند که اگر یک روز تأخیر در اجرای برجام داشته باشیم خسارت میلیونی به کشور تحمیل کرده ایم؛ این شعارهایشان  زمانی سرداده می شد که دلسوزان تاکید می‌کردند باید با بررسی دقیق برجام، راه را بر سوءاستفاده آمریکا و اروپا بست، ولی آنها جامعه را شرطی کرده بودند که حتی یک روز هم نباید تاخیر شود و اگر تعلل کنیم هر روز فلان میلیون دلار ضرر می کنیم!

برجام | برنامه جامع اقدام مشترک , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران , حسن روحانی , عبدالناصر همتی | همتی , علی ربیعی , تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران , ستاد انتخابات وزارت کشور ,

برجام | برنامه جامع اقدام مشترک , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران , حسن روحانی , عبدالناصر همتی | همتی , علی ربیعی , تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران , ستاد انتخابات وزارت کشور , برجام | برنامه جامع اقدام مشترک , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران , حسن روحانی , عبدالناصر همتی | همتی , علی ربیعی , تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران , ستاد انتخابات وزارت کشور ,
ماحصل این شعارها و تهدیدهای پیاپی برای تصویب برجام این شد که 6 سال تمام کشور را سرکار گذاشتند و در نهایت هم بعد از 6 سال آنچه نصیب کشورمان شد همان "تقریباً هیچ" معروف شد.

البته ای کاش عایدی مان از برجام "تقریباً هیچ" می شد! ولی حقیقت این است که پس از اجرای برجام نه تنها از آن وعده و وعیدهای خیالی خبری نشد، بلکه برجام به سکویی تبدیل شد که شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران به اذعان ترامپ اعمال شد، و بالاترین تهدیدهای نظامی نیز مطرح گشت!

نه تنها بعید نیست بلکه بسیار محتمل است که بعد از FATF نیز مشکلات بسیاری برای کشور پیش آید که هشدارهای آن را بارها کارشناسان و روزنامه نگاران مطرح کرده اند اما به نظر می‌رسد بازهم به هوای انتخابات وبرخی رقابت‌های ناسالم در آن، قرار است منافع ملی به پای مطامع انتخاباتی برخی گروه‌ها و افراد ذبح شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۵۰۷۴۷۰۹:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۱
آیا مخالفین عواقب عدم تصویب آن را می پذیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۵۱۲۹۲۱۵:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۱۱
جناب محترم وقتی تعهد ندهی اتفاق خاصی نمی افتد ولی اگر تعهد دادی و بر فرض مثال خواستی اطلاعات را ندهی انها کاری می کنند مانند هسته ای می برند شما را به سازمان ملل ولی اگر از اول جز ان پی تی نبودیم محال ممکن بود که این کار را بکنند چون هیچ تعهدی به اژانس نداشتیم که انها بخواهند این طور فشار بیاورند و اصلا بازرسی در ایران نداشتند
ناشناس۱۱۵۱۶۱۹۱۸:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
روحانی عواقب تصویب برجامو پدیرفت؟
عباس اکبری۱۱۵۰۷۵۸۰۹:۲۶:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۱
هرگز نمی پدیرند همه عواقب رابه پای مردم میندازنند
هادی۱۱۵۰۷۸۷۰۹:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۱۱
پذیرفتن مسئولیت کارها و تصمیمها, واژه ی بسیار غریبی است در ایران مظلوم.
نسرین۱۱۵۰۷۹۱۰۹:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۱۱
مسئولیت کدام افتضاح را قبول کردند که این دومی باشد؟ Fatf در برابر کارنامه سیاه این دولت است
ناشناس۱۱۵۰۸۲۹۱۰:۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۱
چه حرفها مگر برجام چی شد؟!!
ناشناس۱۱۵۰۸۳۴۱۰:۲۲:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۱۱
اینا قبلا مسعولیت برجام رو هم پذیرفتن چه شد
نعمت الله جوکارنامیوندی۱۱۵۰۸۷۲۱۰:۴۶:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
تحلیل وپیشنهاد جالبی نیست .مگراین دومسوولیت تبعات ناشی از تصویب دلار۴۲۰۰تومانی و واگذاری امتیازات واردات به برخی منصوبان و اقوام‌ونزدیکان را پذیرفته اند !؟
ناشناس۱۱۵۰۸۷۵۱۰:۴۹:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۱۱
دولت و ان اقای طیب نیا بدون اینکه مصوبه مجلس را بگیرد خود مختار تعهد داده بودن باید محاکمه شوند
ناشناس۱۱۵۰۸۸۵۱۰:۵۴:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
اگه شماها عواقب نپذیرفتنشو می پذیرد این اقایونم عواقب پذیرفتنشو می پذیرن
ناشناس۱۱۵۱۳۴۱۱۵:۳۲:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
حرف شما سفسطه است
ناشناس۱۱۵۰۸۸۶۱۰:۵۴:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۱
چه چیزی را می پذیرند بدبختی ما را با بر جام فاتحه همه چیز را خواندند باز با....
مهران۱۱۵۰۸۹۴۱۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
هر وقت روحانی و جهانگیری مسئولیت برجام و دلار رانتی 4200 و بقیه خرابکاریهاشون رو پذیرفتن مسئولیت این رو هم میپذیرن
یک اصلاح طلب۱۱۵۰۹۲۵۱۱:۱۲:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
پشنهاد خوبی است , مقامات اقتصادی و سیاسی بخاطر منافع ملی این تعهد را بدهند, البته به شرطی که برخی نهادهای خاص مانند قضیه برجام کارشکنی نکنند.
ناشناس۱۱۵۰۹۹۱۱۱:۵۱:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۱۱
با كي از پذيرش مسئوليت صحبت مي‌كنين؟ با آقايان روحاني و جهانگيري؟!
ناشناس۱۱۵۱۰۱۵۱۲:۰۰:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۱۱
متن عالی بود. کسانی که منفی می دهند را هم به لیست اضافه کنید.
ناشناس۱۱۵۱۰۷۷۱۲:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۱
راه دیگه ای مگه دارید؟ شد عین قضیه زنان و فشار فیفا
ناشناس۱۱۵۱۰۹۵۱۲:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۱
لطفا فرافکنی نکنید و نگویید آیا فلانی هم مسئولیت فلان کار را قبول میکنه!؟
ناشناس۱۱۵۱۰۹۹۱۲:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۱
هر چقدر مسئولیت افتضاحات قبلی و فعلی را پذیرفتند، مسئولیت این یکی را هم خواهند پذیرفت ! هنوز که هنوز است بازی "کی بود کی بود، من نبودم" راه انداخته اند و دارند دنبال مقصر برای فضاحت دلار 4200 تومانی می گردند [البته ادایش را در می آورند، چون ...]
ناشناس۱۱۵۱۱۵۵۱۳:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۱
ایران چاره ای ندارد مثل اینکه بگویم کسی نکاشتن تریاک را قبول ندارد !
ناشناس۱۱۵۱۱۵۷۱۳:۲۷:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۱۱
ایده جالبیه
ناشناس۱۱۵۱۱۸۶۱۳:۴۲:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۱
اینها مگر درمقابل پذیرش گلابی های برجام تعهدی دادند؟ مگردلار وخانه ومسکن وپوشاک وگوشت را 4برابر کردند تعهدی دادند؟
ناشناس۱۱۵۱۲۳۵۱۴:۱۹:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۱۱
بی انصاف نباشید. به این توجه کنید که اگر برجام نبود وضعیت بهتر می بود یا نه؟ هر چند برجام به اهداف نرسید، لطفا لیستی هم از فوایدی که برجام برای ایران آورد و پولهایی که آزاد شد هم منتشر کنید تا قضاوت بر اساس کلی گویی نباشد و متکی به آمار باشد.
ناشناس۱۱۵۱۲۳۶۱۴:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۱۱
اینها که آخر مسئولیت پدیزی هستند اینم روش
ناشناس۱۱۵۱۲۶۲۱۴:۴۸:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
چه خیری از برجام دیدیم که حالا بیایم عضو fatf و غیره شویم ،اقای روحانی و دولتش غربگرا هستن و لاغیر
ناشناس۱۱۵۱۲۷۰۱۴:۵۴:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۱
واقعا مسخره هست ، اگر نمی پذیرفتند که طرح نمی دادند و مجلس هم تصویب نمی کرد
ناشناس۱۱۵۱۲۷۳۱۴:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۱۱
پیشنهاد خوبیه ، بالاخره هرکسی باید مسئولیت اقداماتش را بپذیرد . این در اصلی در قانون اساسی آمده است .
ناشناس۱۱۵۱۳۰۲۱۵:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۱
هر چی اسحاق بگه همونه...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین