مرگ البغدادی پایان کار داعش است؟

گروه جهان الف،   3980809078

ابوبکر البغدادی سرکرده داعش کشته‌ شده، اما او پیش از مرگ جانشین خود را انتخاب کرده است. «عبدالله قرداش» با نام اصلی «سعید عبدالرحمن مولا» در ماه آگوست گذشته به‌ عنوان جانشین ابوبکر انتخاب ‌شده که البته به دلیل ترکمن بودن، استقبال چندانی از انتخاب او به‌ عنوان جانشین رهبر داعش نشده است.

روز یکشنبه نشریه «نیوزویک» به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی اعلام کرد که ابوبکر البغدادی در «ادلب» سوریه هدف حمله نیروهای ویژه آمریکا قرار گرفته و کشته‌ شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بر اساس گزارش‌ها، تیمی از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، بعد از دریافت اطلاعات محل حضور البغدادی، عملیات بالگردی را برای سرنگونی سرکرده داعش انجام دادند.

یک مقام ارشد پنتاگون در تشریح جزئیات این عملیات گفته است که بعد از ورود نیروهای آمریکایی به محل استقرار البغدادی، درگیری مختصری اتفاق افتاده و سپس البغدادی، با منفجر کردن جلیقه انفجاری‌اش، خود را کشته است. هنگام این عملیات خانواده البغدادی نیز در محل حضور داشته‌اند و تصور می‌شود ۲ همسر سرکرده داعش نیز بر اثر انفجار کشته‌ شده باشند.

واکنش ترامپ به مرگ البغدادی
رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین واکنش به کشته شدن البغدادی گفته است: «در پی تلاش‌های آمریکا بزرگ‌ترین تروریست جهان ابوبکر البغدادی کشته شد. او رهبر داعش و موسس آن بود که بزرگ‌ترین گروه تروریستی جهان است. کشتن و بازداشت البغدادی از اولویت‌های اصلی آمریکا بود. آمریکا عملیات بزرگی را در شمال غرب سوریه انجام داد که عملیات موفقی بود و آن را با موفقیت به پایان رساند.»

او تاکید کرده است: «من عملیاتی را انجام دادم که تاکنون کسی انجام نداده بود. یکسری از همراهان تروریست البغدادی هم کشته شدند. مردم منطقه و کودکان آنجا قبلاً خارج‌ شده بودند. جسد البغدادی تکه‌تکه شده، اما اطمینان حاصل کردیم که این جسد متعلق به اوست. البغدادی در یک تونل خود را با کمربند انتحاری به همراه کودکانش کشت.»

ترامپ با اشاره به همکاری روسیه، ترکیه و عراق در این عملیات گفت: «از سوریه، ترکیه، روسیه و عراق به خاطر کمک‌شان در عملیات کشته شدن بغدادی تشکر می‌کنم. عراق و روسیه در این عملیات به ما کمک کردند و در مناطقی نقش نظارتی داشتند.»

نقش اتاوی و همسر البغدادی در ردیابی سرکرده داعش
تیم‌های اطلاعاتی عراقی در فوریه ۲۰۱۸ «اسماعیل اتاوی» یکی از دستیاران ارشد بغدادی را دستگیر کردند و اطلاعاتی درباره چگونگی فرار البغدادی طی این سال‌ها در اختیار آمریکایی‌ها گذاشتند.

نیویورک‌ تایمز به نقل از ۲ مقام آمریکایی نوشته است: «اطلاعات مربوط به محل اختفای ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، در نتیجه بازداشت و بازجویی از یکی از همسرانش و پیام‌رسان همراه او در تابستان گذشته به‌ دست‌ آمده است.»

یک مقام اطلاعاتی عراقی نیز گفته است: «نقطه عطف بعدی در سال جاری و عملیات مشترکی بود که در آن عوامل اطلاعاتی عراق، آمریکا و ترکیه چند مقام ارشد داعش از جمله چهار عراقی و یک سوری را بازداشت کردند. این افراد اطلاعات بسیار مهمی از مکان‌هایی که با بغدادی درون خاک سوریه دیدار می‌کردند ارائه کردند و مقامات عراقی تصمیم گرفتند این اطلاعات را با سیا در میان بگذارند تا عوامل جاسوسی بیشتری را در این مناطق پراکنده کنند.»

مقامات اطلاعاتی عراقی می‌گویند: «در اواسط ۲۰۱۹ متوجه شدیم ادلب جایی است که ابوبکر بغدادی به همراه خانواده‌اش روستا به روستا مخفیگاهش را عوض می‌کند.»

۲ روز پیش از کشتن بغدادی، ‌او محل استقرارش را با خانواده ترک کرد و با یک مینی‌بوس به روستایی در همان نزدیکی رفت. این منابع می‌گویند تصاویر ماهواره نیز در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ محل اختفای سرکرده داعش را نزدیکی روستای باریشا در ادلب سوریه شناسایی کرد و تصاویر دستی دیگری نیز در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ از همین مکان به دست آمد؛ این لحظه‌ای بود که زندگی ابوبکر البغدادی پایان یافت.

ابهام در کشته شدن ابوبکر البغدادی
هماهنگ‌کننده تیم بازرسان سازمان ملل درباره گروه‌های تروریستی اعلام کرده است به اسناد و ادله کافی برای تایید مرگ سرکرده داعش دست نیافته است. و تیم او تا این لحظه نمی‌تواند مرگ ابوبکر بغدادی سرکرده داعش را تایید کند.

فیتون ادامه داده است: «اگر مرگ بغدادی تایید شود، این یک ضربه برای داعش خواهد بود، اما برای نابودی آن کافی نیست. همه آن چیزی که ما داریم بیانیه منتشرشده آمریکایی‌هاست. آنها اعلام کردند که این اطلاعات را کنترل کرده‌اند و این‌گونه به نظر می‌رسد که نسبت به اظهارات‌شان اطمینان دارند؛ بنابراین من معتقدم باید به این موضوع با جدیت نگاه کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن، در راستای تایید این خبر، سوال‌هایی از آمریکایی‌ها خواهم پرسید.»

مرگ «دست راست» ابوبکر البغدادی
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در سخنانی کشته شدن «ابوالحسن المهاجر»، سخنگوی داعش و «دست راست» البغدادی و از اعضای اصلی این گروه، را در عملیات جداگانه آمریکا در جرابلس تایید کرد.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است: «این عملیات که منجر به هلاکت یکی از بزرگ‌ترین دستیاران ابوبکر بغدادی سرکرده داعش منجر شد نیز توسط نیروهای آمریکا صورت پذیرفت و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) هم نقش مهمی در آن داشتند.

بقایای جسد البغدادی کجاست؟
ابهامت زیادی درباره جسد البغدادی مطرح می‌شود. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، بدون اشاره به اینکه آیا واشینگتن قصد دفن جسد بغدادی را دارد یا نه، تنها اظهار کرده است: «به زودی به طرز مناسبی بقایای جسد بغدادی، تروریست شماره یک، را از بین خواهیم برد.»

این در حالی است که یک منبع در پنتاگون اعلام کرده آمریکایی‌ها بقایای جسد ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش، را به دریا انداخته‌اند.

بنابراین هنوز مشخص نیست که بقایای جسد ابوبکر البغدادی کجاست.

مرگ البغدادی پایان کار داعش است؟
اگرچه سرکرده داعش کشته‌ شده، اما کار داعش به پایان نرسیده و ممکن است این گروه تروریستی با رهبر جدیدی کار خود را ادامه دهد.

خبرنگار مجله نیوزویک مدعی شده است «عبدالله قرداش» با نام اصلی «سعید عبدالرحمن مولا» در ماه آگوست گذشته به‌ عنوان جانشین ابوبکر بغدادی و با پیشنهاد رهبر پیشین داعش برای این مقام انتخاب‌ شده است.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، البغدادی و قرداش بیش از ۱۵ سال در کنار هم فعالیت کرده‌اند. هر ۲ آنها در زمره زندانیانی جای می‌گیرند که در زندان بوکا پس از اشغال عراق توسط آمریکا با یکدیگر آشنا شدند. آنها در سال ۲۰۰۳ نیز با هم بازداشت شدند.

سعید عبدالرحمن مولا در سال ۱۹۷۰ به دنیا آمده و یکی از حامیان و اعضای معتقد حزب بعث به رهبری صدام بود. دلیل بازداشت او توسط آمریکایی‌ها پس از اشغال عراق و سقوط حکومت صدام، عضویتش در حزب بعث بود. او مانند البغدادی پس از آزادی از زندان بوکا، به القاعده در عراق پیوست.

عبدالرحمن مولا را می‌توان در کنار البغدادی، یکی از بنیان‌گذاران داعش در عراق و سوریه قلمداد کرد. کاخ سفید پاداش پنج میلیون دلاری برای کسانی که محل اختفای او را افشا کنند تعیین کرده است. گفته می‌شود جانشینی او با استقبال چندانی در میان افراد تصمیم‌گیرنده گروه داعش مواجه نشده و به نظر می‌رسد دلیل مهم آن اصلیت ترکمن او باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین