مرگ با چند علامت ساده و گمراه کننده!

گروه سلامت الف،   3980808028

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: سرگیجه و بیقراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، خواب آلودگی و کسالت، خستگی و کاهش قدرت عضلانی و کاهش هوشیاری بخشی از علائم گازگرفتگی با مونواکسید کربن است.

مرگ با چند علامت ساده و گمراه کننده!

مهرداد بابایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز مونواکسید کربن یا گازگرفتگی امری شایع در کشور است، اظهار کرد: گزارش‎های ناشی از گازگرفتگی با مونواکسید کربن تنها مختص استان البرز نیست و در تمام کشور به خصوص در فصول سرد شاهد وقوع این مساله که گاه باعث از دست رفتن جان مردم می‌شود، هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسمومیت با گازمونواکسید کربن به دلیل نداشتن علایم خاص به مرگ خاموش معروف است، گفت: گاه به دلیل رعایت نکردن برخی نکات ساده ولی حیاتی شاهد انتشار اخباری ناشی از فوت برخی از افراد به علت گازگرفتگی در گوشه و کنار کشور هستیم.

بابایی با اشاره به آمار سال گذشته  استان در خصوص مسمومیت با مونواکسید کربن ادامه داد: سال گذشته ۵۴۰  نفر با مشکل گاز گرفتگی از خدمات اورژانس برخوردار شدند که از این تعداد حدود ۵۵ درصد خانم و ۴۵ درصد آقا بودند.

این مسئول توضیح داد: ۳۲۱ نفر از این بیماران ضمن دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی  توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ البرز به مراکز درمانی منتقل شده و ۱۹۵ نفر نیز از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند ولی متأسفانه ۲۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

بابایی اظهار کرد: بیشترین آمار مسمومیت مونوکسید کربن در دی ماه سال گذشته بود که همزمان با کاهش شدید دما در سطح استان اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از صدمات جبران ناپذیر مسمومیت با مونواکسید کربن از مردم  درخواست می‌شود نکات بسیار ساده، آسان و کم هزینه را رعایت و به علائم گمراه کننده گاز گرفتگی توجه داشته باشند، افزود: مردم نباید نسبت به علایم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بی تفاوت باشند چون همین بی تفاوتی گاه به مرگ ختم می‌شود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز با اشاره به علایم مسمومیت با مونواکسید کربن گفت: علائم مسمومیت با مونوکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلف دیده می‌شود، متأسفانه بسیاری از این علائم شبیه به سرما خوردگی بوده و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرما خوردگی شده‌اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می کنند و طولانی شدن زمان استنشاق هوای مسموم و عدم ترک محیط آلوده ، آنها را به سمت تشدید علائم مسمومیت و گاه مرگ پیش می‌برد.

وی با اشاره به برخی از این علایم توضیح داد: سرگیجه و بیقراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، خواب آلودگی و کسالت، خستگی و کاهش قدرت عضلانی و کاهش هوشیاری بخشی از این علائم است.

این مسئول با بیان اینکه در زمان گازگرفتگی انجام برخی اقدامات ضروری است، گفت: افرادی که دچار گازگرفتگی شده‌اند باید همسایه‌ها را خبر کنند و با دستمال یا ماسک مرطوب جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند.

وی اظهار کرد: باز کردن درو پنجره‌ها، خاموش کردن وسایل گرمایشی، تماس با اورژانس ۱۱۵، انتقال مسمومین به فضای آزاد، آزادسازی لباسهای تنگ مسمومین از دیگر اقدامات لازم در شرایط گازگرفتگی است.

مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز گفت: در فصول سرد که آمار مسمومیت با مونواکسید کربن افزایش می‌یابد، از مردم تقاضا می‌شود از نصب آبگرمکن در حمام، استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب و استفاده از لوله‌های بخاری فنری یا آکاردئونی خودداری کنند.

وی گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، پرهیز از استفاده وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش مثل چراغ‌های خوراک پزی، پیک نیک، اجاق گاز، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده و اطمینان از باز بودن مسیر آن و مسدود کردن روزنه‌های آن با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر، کنترل دودکش‌ها و وسایل گرمایشی یا پخت و پز توسط افراد مجرب و آگاه در فواصل زمانی مناسب از جمله راهکارهای پیشگیری از بروز حوادث تاسف بار در فصول سرد است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین