روايت هالیوودی از كشته شدن ابوبكر البغدادی/ آيا ترامپ پیروز می شود؟

گروه جهان الف،   3980806165 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

كشته شدن ابوبكر البغدادی كه دونالد ترامپ روز یكشنبه همچون فیلمی هالیوودی تلاش داشت ماوقع آن را روایت كند تاثیری در از بین رفتن افراطی گری و سلفی گری در منطقه نخواهد داشت اما ممكن است موجب عدم موفقیت پروژه استیضاح توسط کنگره و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شود.

روايت هالیوودی از كشته شدن ابوبكر البغدادی/ آيا ترامپ پیروز می شود؟

به گزارش الف، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا روز یكشنبه در توییتر ابتدا از وقوع یك اتفاق بزرگ و بسیار مهم خبر دارد. بعد از مدتی رئیس جمهور آمریكا در نشست خبری حاضر شد و عنوان كرد ابوبكر البغدادی، سركرده گروهك تروریستی داعش در شمال غرب سوریه كشته شده است. 

ترامپ مدعی شد هشت بالگرد در این عملیات حضور داشته و با كشته شدن ابوبكر البغدادی، داعش كاملاً نابود شده است. رئیس جمهور آمریكا گفت او، مارك اسپر و تعدادی از ژنرال های آمریكایی عملیات كشته شدن ابوبكر البغدادی را مانند یك فیلم تماشا كرده اند. 

بیشتر بخوانید:

ترامپ: البغدادی مثل یک سگ کشته شد/در خروج از سوریه بازنگری نمی‌کنم

ترامپ گفت ماه گذشته نیز حمزه بن لادن توسط آمریكایی ها كشته شده و با از بین رفتن این تروریست ها جهان بهتر و امن تر شده است. رئیس جمهور آمریكا از كمك های روسیه، سوریه، تركیه، عراق و نیروهای كرد سوریه در انجام این عملیات قدردانی و تشكر كرد.

ابوبكر البغدادی كه بود؟

ابراهیم عواد السامرائی، معروف به ابوبكر البغدادی متولد سال 1971 در شهر سامرا، 48 ساله و اصالتا عراقی بود. ابوبكر البغدادی در عراق و در دانشگاه های بغداد و صدام تا مقطع دكترا درس خوانده بود. بعد از اشغال عراق توسط نیروهای آمریكایی در سال 2003، ابوبكر بغدادی گروهی به نام جیش اهل السنه و الجماعه راه اندازی كرد اما توسط نیروهای آمریكایی در فلوجه دستگیر و در زندان بوكا در بصره زندانی شد.

بعد از آزادی از زندان به سرعت در ساختار گروه القاعده عراق رشد پیدا كرد. او در در سال 2010 به دستور اسامه بن لادن، چهارمین سركرده گروهك القاعده در عراق شد كه بعد از ابومصعب زرقاوی، ابوحمزه مهاجر و ابوعمر البغدادی به ریاست این گروه دست یافته بود. البغدادی در سال 2013 میلادی، حدوداً دو سال پس از کشته شدن اسامه بن لادن از این گروه جدا شد و گروه تحت امرش را به نام داعش معرفی كرد.

ابوبكر البغدادی با تصرف شهر رقه در سوریه در سال 2014 خلافت خود را آغاز كرد و در همان سال با تصرف موصل به صورت علنی در مسجد جامع النور این شهر تشكیل خلافت داعش را اعلام كرد و خود را خلیفه نامید. بعد از آن در نقاط مختلف جهان طرفداران خلیفه خودخوانده شروع به یارگیری، غارت، قتل و كشتار كردند كه از جمله این کشورها می توان به نیجریه، مصر، لیبی و ... اشاره كرد . همچنین طرفداران این گروه در قالب گرگ های تنها در كشورهای اروپایی و آمریكا به حملات انتحاری، هراس افکنی و آدمكشی روی آوردند.

بعد از تصرف موصل، نیروهای داعش كه قصد داشتند به سمت بغداد و اربیل حركت كنند با مقاومت نیروهای ایرانی، كرد، ارتش عراق و حشد الشعبی روبه رو شدند و از پیشروی بازماندند. در واقع اعلام خلافت خودخوانده پایانی بر تصرف زمین توسط داعش نیز بود.

اما در سال 2017، با حمله نیروهای حشد الشعبی، ارتش عراق و كمك های ایران خلافت داعش در موصل برچیده شد و بعد از فتح این شهر، نیروهای داعش در رقه نیز شكست خوردند و مركز خلافت خود را در سوریه از دست دادند. پس از تصرف موصل و رقه، گمانه زنی های بسیاری درباره محل اختفای ابوبكر البغدادی مطرح شده بود كه در نهایت با خبر كشته شدن وی مشخص شد در استان ادلب حضور داشته است. ادلب سوریه در حال حاضر به محل تجمع تروریست ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

ابوبکر البغدادی برای هشتمین بار مُرد؛ از ادعا تا واقعیت

درباره داعش و البغدادی بیشتر بدانید

البته از زمان اعلام خلافت داعش، كمتر از انگشتان یك دست از سركرده گروهك داعش فایل و تصویر منتشر شد و می توان گفت ظهور و بروز چندانی در رسانه ها نداشت. اما داعش توانسته بود با تصویرسازی و خشونت بیش از حد تاثیر روانی فوق العاده ای بر مخالفان خود داشته باشد. اما همین تصویر نیز بعد از شكست های پی درپی در عراق و سوریه به شدت مخدوش شده بود. 

واكنش ها به كشته شدن ابوبكر البغدادی

بعد از اعلام خبر كشته شدن ابوبكر البغدادی، واكنش های متفاوتی نسبت به این اتفاق صورت گرفت. در این بین از آنجا كه اعلام شده ابوبكر البغدادی با كمربند انتحاری خودش را از بین برده  موجب شد حتی برخی در اصل وقوع ماجرا شك كنند. به خصوص این كه در پنج سال گذشته حدود هشت بار خبر كشته شدن ابوبكر البغدادی منتشر شده بود. در این باره سی ان ان اعلام کرده همانند تصمیم باراک اوباما جسد ابوبکر البغدادی به دریا انداخته شده است.

 روسیه كه دونالد ترامپ از آنها بابت همكاری در این عملیات تشكر و قدردانی كرده بود از این اتفاق اظهار بی اطلاعی كرد و حتی كشته شدن البغدادی را از اساس مشكوك معرفی کرد. برخی از مقامات روسیه نیز عنوان كردند این پنجمین بار است که واشنگتن ادعای کشته شدن ابوبکرالبغدادی را مطرح می کند. 

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز با اشاره به درگیری های جبهه النصره و داعش، حضور ابوبكر البغدادی در شمال حلب را بعید دانست و گفت در منطقه باریشا كه ترامپ مدعی است محل كشته شدن البغدادی است هیچ عملیاتی در روزهای اخیر صورت نگرفته است. در این بین تشکر ترامپ از سوریه نیز عجیب بود و خود سوری ها قدردانی رئیس جمهور آمریکا را به سخره گرفتند.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌های بین‌المللی به مرگ ابوبکر البغدادی

سازمان‌ملل: اسناد معتبری از نابودی سرکرده داعش در دست نیست

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز به صراحت اذعان داشت كشته شدن البغدادی به معنای پایان مبارزه با داعش نیست. امانوئل ماكرون از كشته شدن سركرده داعش با احتیاط استقبال كرد و آن را صرفاً یك مرحله در مبارزه با تروریست دانست اما وزارت كشور فرانسه به پلیس این كشور دستور آماده باش جهت مقابله با حملات تلافی جویانه داده است. 

تركیه هم كه ظاهراً آمریكا از آسمان این كشور جهت پرواز بالگردها استفاده كرده از مطلع بودن از عملیات سخن گفت و اینكه از قبل با واشنگتن در این زمینه تبادل اطلاعات كرده بودند. اردوغان در توییتر نوشت: كشته شدن سركرده داعش نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم است. 

دولت عراق نیز عنوان كرد سرویس اطلاعات ملی این كشور از بیش از یك سال قبل توانسته بود محل دقیق مخفیگاه ابوبكر البغدادی را شناسایی كند و در عملیات آمریكایی ها نیز نقش داشته اند.

آیا تكفر داعش به پایان رسیده است؟

بعد از اعلام خبر كشته شدن ابوبكر البغدادی، آمریكایی ها اعلام كردند بنا به آزمایش های صورت گرفته از بقایای جسد ابوبكر البغدادی، عملیات تائید و فرد هدف قرار گرفته همان سرکرده داعش بوده است. اگر چه آنها اعلام نكردند نمونه دی ان ای رهبر القاعده را از كجا و چرا در اختیار داشته اند اما تقریبا همگان اجماع دارند كشته شدن یك فرد هرگز به معنای پایان تفکر سلفی و افراطی در خاورمیانه نیست.  بخصوص این كه ابوبكر البغدادی در منطقه تحت كنترل جبهه النصره در سوریه بوده و همین موضوع نیز موجب گمانه زنی درباره ارتباط این گروه تروریستی با واشنگتن شده است. در خلال جنگ سوریه كشورهای غربی تلاش می كردند جبهه النصره را در قالب تروریست های خوب به عنوان مخالفان نظام سیاسی سوریه معرفی كنند. 

در حال حاضر این تلقی وجود دارد با توجه به فعالیت توقف ناپذیر آبشخور ذهنی و فكری تفكر افراطی در عربستان سعودی، دخالت آمریكا در منطقه و تلاش برای حاكم كردن گروه های طرفدار خود، فساد و ناكارآمدی ناشی از استبداد و استعمار، غیرممكن است با مرگ یك تروریست منطقه روی آرامش را ببیند.

بیشتر بخوانید:

داعش انتقام مرگ ابوبکر البغدادی را می‌‌گیرد

رسانه‌های آمریکایی: جسد ابوبکر البغدادی به دریا انداخته شد

به این مسائل می باید تلاش آمریكا برای ایجاد آشوب های كنترل شده جهت مقابله با محور مقاومت و همچنین افزایش فروش اسلحه به كشورهای عربی خلیج فارس را نیز اضافه كرد. حتی در حال حاضر این پیش بینی وجود دارد گرگ های تنهای داعش در كشورهای غربی به تلافی كشته شدن ابوبكر البغدادی دست به عملیات انتحاری بزنند. بخش دیگر از گروهك داعش نیز، بعثی های زمان صدام حسین هستند كه در حال حاضر در عراق خواهان تشدید ناآرامی ها و آشوب هستند. بنابراین واضح و مشخص است برخلاف گفته های مقامات آمریکایی، درخت تنومند سلفی و افراطی گری با کشتن یک نفر هرگز ریشه کن نمی شود.

آیا مرگ ابوبكر البغدادی، دونالد ترامپ را رستگار می كند؟ 

نمایشی كه دونالد ترامپ در روز یكشنبه اجرا كرد تشابه بسیار زیادی به كشته شدن اسامه بن لادن توسط باراك اوباما داشت. ترامپ اگر چه نسبت به نام اوباما حساسیت بیش از حد دارد اما فیلم كشته شدن البغدادی به نوعی کپی برابر اصل فیلم باراک اوباما بود. در واقع کشته شدن این دو تروریست شباهت های بسیار زیادی هم به لحاظ نوع پوشش خبری، عكس های منتشر شده از اتاق عملیات، سرنوشت جسد و ... دارد.

همچنین این اتفاق همانند زمان باراك اوباما دقیقاً یك سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دور دوم صورت می گیرد و بدون شك ترامپ بر این تصور است است كه می تواند از این اتفاق به عنوان یك برگ برنده برای پیروزی در انتخابات استفاده كند.بخصوص این که دونالد ترامپ در صحنه سیاست خارجی تاكنون هیچ موفقیت جدی در قبال ایران، كره شمالی، چین و ... نداشته است. 

البته احتمالاً ترامپ نیم نگاهی نیز به آغاز فرایند استیضاحش در مجلس نمایندگان دارد.شاید این اتفاق موجب شود پروژه استیضاح ترامپ به عقب بیفتد البته بسیار بعید است دموکرات ها کلاً مغلوب فضاسازی ترامپ شوند و بر روی استیضاح خط قرمز بکشند.

همچنین این اتفاق احتمالاً موجب خواهد شد خروج نیروهای آمریكایی از سوریه و حمله تركیه به شمال سوریه تا مدتی تحت الشعاع قرار گیرد.بخصوص این که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقادات بسیار زیادی از سیاست خارجی دونالد ترامپ مطرح شده بود. به این مسئله باید به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان را نیز اضافه کرد که باعث شد شعارهای دونالد ترامپ درباره خروج از جنگ های بیهوده در خلیج فارس مورد بی اعتنایی قرار گیرد.

اما این كه استفاده از کارت البغدادی توسط ترامپ تا چه زمانی ادامه پیدا كند و موجب انحراف افكار عمومی شود فعلاً نمی توان با قاطعیت به آن جواب داد اما بسیار بعید است این مسئله خیلی به درازا بكشد و احتمالاً وی راه بسیار سختی برای پیروزی در انتخابات و فرار از استیضاح خواهد داشت و بعید است حتی روایت های هالیوودی وار از كشتن ابوبكر البغدادی نیز به این قضیه کمک کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۶۷۷۱۱۱:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۷
این اتفاق یه تاریخ بود جوان مصری که موصل چند سر مردان شیعه را داخل دیگ انداخت و یا شهادت جنایتکارانه و خوارجی شیعیان مصر و قاهره و ..این حادثه تاریخ بود که سرکوب شد ..
ناشناس۱۱۴۶۷۹۹۱۱:۳۴:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۷
صحبت های ترامپ جوک های مسخره ای بیش نیست البته مقامات آمریکا متناسب با شعور غرب زدگان حرف می زنند
ناشناس۱۱۴۷۱۶۴۱۹:۰۴:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۷
همه می دانیم که در ازبین بردن داعش آمریکا بسیار تلاش کرد.
ناشناس۱۱۴۶۸۳۲۱۱:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۷
ترامپ میگه ابوبکر البغدادی مثل ترسوها جیغ میزد و گریه میکرد آخه آقای پینوکیو، تروریست مخوفی مثل اون با اون همه جنایت که خودش رو با کمربند انتحاری منفجر کرده اهل جیغ و گریه است؟!
ناشناس۱۱۴۷۱۲۵۱۸:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۷
صدام یادت رفت، قذافی چطور؟؟ به زمان درماندگی، جانیان بدبخت ترین هستند.
ناشناس۱۱۴۷۲۷۶۲۲:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۷
صدام و قذافی خودکشی انتحاری نکردند. انتحار تهور میخاد که آدم متهور اهل جیغ و گریه نیست. همین داعشی هایی که تو مجلس خودشون رو منفجر کردند گریه میکردند موقع مرگ؟!
ناشناس۱۱۴۶۹۱۸۱۳:۰۷:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۷
با دقت در این بخش سناریو " بعد از کشته شدن اسامه بن لادن البغدادی از القاعده جدا شد و داعش را تاسیس کرد." و همینطور خروج آمریکا از سوریه باید منتظر خروج یکی از فرماندهان داعش از آن و تاسیس یک گروه جدید بود. آمریکا اینطور استعدادها و توانمندیهای کشورهای منطقه را به چالش کشیده از پاکستان و افغانستان تا سوریه و لیبی
ناشناس۱۱۴۶۹۹۵۱۵:۲۶:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۷
مولانا فرموده : " اي برادر تو همه انديشه اي مابقي تو استخوان و ريشه اي !! اميدوارم كه ابوبكر البغدادي --- لعنت الله عليه الي يوم القيامه -- همان استخوان و گوشت و پي و ريشه باشه كه گويا معدوم شده باشد !!! ... و انشاءالله پي كارش رفته باشد !! اميد است كه آن معدوم يك " انديشه " نباشد كه در فكر و مغز طرفدارانش چون نقش في الحجر ، حك شده باشد !!مولوي فرموده : " تو همه انديشه اي " !!. ، اگر كسي زبانم صد بار لال همه انديشه شد از نوع انديشه داعشي ... . خيلي خطرناك است ، دنيا را به آتش مي كشد !! حالا ميخواد ابوبكر بغدادي باشد ، يا نباشد و يابه ديار عدم رفته باشد !! حالا چه ابوبكر بغدادي يا ابوبكر بصره اي ... يا اابوبكر استانبولي ، يا ابوبكر رومي .... يا فرنگي ... يا ابوبكر امريكايي ... چه ابوبكر افريقايي ..كه در اين صورت زبانم لال ... ابوبكر البغدادي چون اژدهاي هفت سري است ... هفت سر كه چه عرض كنم ... بگو هفتاد سر .. كه با قطع يك سر ، سرهاي ديگري بر پيكر آن اژدها روئيده خواهد شد !! ... بازهم زبانم لال !! ... هزار بار ..!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین