نیوزویک : غرب، سالگرد خاشقچی را با روابط تجاری با عربستان گرامی می دارد!

گروه جهان الف،   3980806122 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آمریکایی نیوزویک با انتقاد از آمادگی رهبران غربی برای شرکت در نشست موسوم به "داوس صحرا" در عربستان، نوشت این سیاستمداران منافع خود را به اصول اخلاقی ترجیح می دهند. 

نیوزویک : غرب، سالگرد خاشقچی را با روابط تجاری با عربستان گرامی می دارد!

به گزارش الف نیوزویک در بخش دیدگاه خود به قلم آنتونی هاردوود با اشاره به قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی به دستور محمد بن سلمان، پرسیده است آیا نفرت ناشی از این قتل با این شدت، با گذشت زمان رفع می شود؟

گزیده نوشته نیوزویک را بخوانید:

   « اگر بپرسیم عبارت "آنچه می گویم انجام بده، نه آنچه انجام می دهم" ، امروز شامل حال چه کسانی می شود؟، پاسخ می دهم آن سیاستمدارانی که عازم عربستان می شوند تا در اجلاس مالی موسوم به "داووس صحرا" شرکت کنند. 

یک سال پیش طبقه حاکم - همراه بسیاری از رهبران تجاری - عموما این نشست را تحریم کردند چرا که بسیاری در سراسر دنیا از قتل و مثله شدن جسد جمال خاشقجی ابراز نفرت کرده بودند.

"استیون منوچین" وزیر خزانه داری آمریکا، یکی از کسانی که اجلاس را تحریم کرده بود، گفت: "افرادی که آن خبرنگار ساکن آمریکا را به صورت وحشیانه کشتند، باید عواقب اقدامات خود را ببینند." 

دوازده ماه به سرعت گذشت. ظن اصلی عامل این قتل، بیش از هر کس دیگر متوجه محمد بن سلمان (ام بی اس) – پادشاه واقعی عربستان - است. در خصوص پرنده جمال "هیچ عدالتی وجود ندارد.": جلسه دادگاه با محاکمه 11 نفر به صورت علنی برگزار نشده، نام هیچ کدام از مظنونین برده نشده و محل اختفای "سعود القحطانی" رهبر آن گروه نیز مشخص نیست.  

بدتر آنکه نتایج تحققات سی آی ای و گزارشگر ویژه سازمان ملل حاکی است، به احتمال بسیار قوی بن سلمان دستور قتل را صادر کرد. و با این وجود بسیار از سیاستمداران اکنون به این نتیجه رسیده اند که خوب است در نشست مالی روز سه شنبه حاضر شوند.  

شاید به اندازه کافی حس می کنند که زمان گذشته است. اما آیا انزجار ناشی از جنایتی با این شدت با گذشت زمان رفع می شود؟ آیا آنقدر نسبت به این قتل بی تفاوت شده ایم که دیگر اهمیتی به آن ندهیم؟ 

یا این که سیاستمداران اصلا نسبت به ما بی تفاوتند و به این نتیجه رسیده اند که منافع موجود، ارزش ریسک تعامل با کسی را دارد که در عرصه جهانی منفور است. 

آقای منوچین تنها کسی نیست که اکنون برای رسیدن به خیمه بن سلمان تلاش می کنند، بلکه در میان آنها جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ و مشاور امور خارجه او، همراه نخست وزیران سابق دستکم چهار کشور دیگر نیز حضور دارند. 

کوشنر می گوید گرچه نتیجه تحقیقات اطلاعاتی آمریکا را در خصوص عوامل قتل خاشقجی "به چالش نمی کشد"، مساله مهم این است که باید در منافع سیاست خارجی آمریکا اولویت قائل شد. منابع اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود اعلام کردند بن سلمان عامل قتل خاشقجی بوده است. 

به عبارت دیگر: بله، بن سلمان کار بدی انجام داد اما  زندگی ادامه دارد  و باید هوای نفر اول را داشت. ظاهرا نخست وزیران سابق انگلیس، فرانسه، ایتالیا و استرالیا هم که قرار است در این نشست حضور یابند، چنین نظر غیراخلاقی دارند.

دیوید کامرون، فرانسوا فیلون، متئو رنزی و کوین رود، علاوه بر نقد کردن یک چک خوب و کمک به روابط عمومی عربستان در آستانه میزبانی اجلاس سران G20 در سال 2020، فکر می کنند چه چیز دیگری در این سفر به دست خواهند آورد؟ 

میزبانی اجلاس سران   G20؟ کمتر از یک سال پیش در اجلاس معروف G20 در آرژانتین – دو ماه بعد از قتل خاشقجی – بن سلمان آنقدر سمی بود که هیچ یک از رهبران حاضر در آن نشت با او دست ندادند، البته به غیر از ولادیمیر پوتین که او را در آغوش گرفت و خوشحالی کرد.

و اکنون این فرد سمی قرار است میزان نشست بعدی  G20 باشد. 

سیاستمدارانی نظیر جرمی هانت وزیر وقت امور خارجه انگلیس که گفته بود این قتل برای عربستان "عواقب جدی" دارد، و چقدر هم این عواقب زیاد بود.  

فقط آلمان بود که مصالحه نکرد و معاملات تسلیحاتی اش را با ریاض لغو کرد، اقدامی که خشم انگلیس و فرانسه را برانگیخت. 

همان طور که دونالد ترامپ گفته وی نمی خواهد به خاطر قتل خاشقجی با سعودی ها درگیر شود زیرا قراردادهای تسلیحاتی در آمریکا اشتغال زایی کرده است، لذا این رهبران جایی که نتوانند هزینه یک موضع اخلاقی را بپردازند، دستشان بسیار بسته است... .

و در حالی که سیاستمداران همچنان بدهکار اربابان سعودی خود هستند، نمی توانند مدعی شوند که قاضیان اخلاقی جهانند، در حالی که رسانه ها را "فاسد و جعلی" می خوانند.

دستکم رسانه ها در محکوم کردن قتل خاشقجی مصمم بوده و همچنان "داووس در صحرا" را تحریم می کنند...

این هفته، شاهزاده ترکی الفیصل از خاندان سلطنتی عربستان با پررویی به نمایندگان کنگره آمریکا در واشنگتن گفت که آنها به خاطر "بی احترامی" و  اظهارات "وحشتناک" نسبت به عربستان، باید "رفتار برتری جویانه خود" را کنار بگذارند.  

وی گفت چند نفر از رهبران کنگره برای "دیدار از پادشاهی عربستان برنامه ریزی کرده اند؟"، "اگر به ریاض سفر کنند، چیزی درباره مراقبت های جهانی بهداشت می آموزند که پادشاهی برای شهروندانش فراهم کرده است." 

چطور است رهبران کنگره در سفر به عربستان از یکی از زندان هایی بازدید کنند که فعال حقوق زنان "لجین الهذلول" و هم فکرانش در آن با بی رحمانه ترین وضع شکنجه می شوند و حبس می کشند؟ من اطلاع دارم که گروهی از نمایندگان مجلس انگلیس چند ماه تلاش کردند این کار را انجام دهند.

مقامات سعودی قطعا اجازه  نمی دهند »

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۶۱۴۵۱۸:۲۹:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۶
هزاران نفر در یمن کشته شدند هزاران نفر در یمن آواره شدند هزاران نفر مشکل تهیه غذا و دارو دارند برای غرب مهم نیست. اون وقت به خاطر مرگ خاشقچی روابط تجاری شون با عربستان را بهم بزنند؟!
ناشناس۱۱۴۶۱۶۹۱۸:۵۳:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۶
این یعنی حقوق بشر از نظر غرب کشک است و فقط به منافع اقتصادی خود می اندیشند و دیگر هیچ.
ناشناس۱۱۴۶۱۷۲۱۸:۵۵:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۶
مبانی سیاست غرب: ناموسم مال تو، پول تو مال من.
ناشناس۱۱۴۶۱۷۳۱۸:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۶
ماجرای خاشقچی ربطی به ما ندارد. هزاران جنایت بدتر از خاشقچی در روز اتفاق می افتد.
ناشناس۱۱۴۶۱۹۱۱۹:۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۶
حقوق بشر امریکایی یعنی همین و بس متاسفم .
ناشناس۱۱۴۶۲۴۸۲۰:۱۱:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۶
پ نه پ تعطیل کنن و عزا بگیرن اون سرو صدا ها هم واسه همین امتیازات تجاری بود
ناشناس۱۱۴۶۳۷۶۲۲:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۶
خود خاشقچی معلوم نیست چه کاره بوده. بد بوده یا خوب بوده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین