مقابله با ۱۴ میلیون حمله سایبری به کشور

گروه اجتماعی الف،   3980806114

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین گفت: سال گذشته پدافند غیرعامل کشور به مقابله با ۱۴ میلیون حمله سایبری پرداخت که به‌غیراز دو مورد که در ابتدای سال و شامل از دسترس خارج کردن چند سایت اینترنتی بود با بقیه به مقابله پرداخته و موفق شدیم.

به گزارش ایسنا، نشست مطبوعاتی محمد افشار - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین - امروز در سالن جلسات معاونت سیاسی برگزار شد. در بخش پرسش و پاسخ این نشست سؤالاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

سؤال: در حوزه سایبری آیا خطری استان را تهدید کرده که بخواهید با آن مقابله کنید؟

افشار: برخی از موضوعات قابل‌طرح و برخی نیز قابل‌طرح نیست، در حوزه سایبری کشورها به‌صورت علنی با هم می‌جنگند و در پی حمله دشمن ما نیز حمله می‌کنیم و متقابلاً دفاع نیز صورت می‌گیرد؛ بالتبع در استان نیز تهدیداتی اتفاق افتاده است.

حملات سایبری توسط ip های مختلف انجام شده است؛ سال گذشته پدافند غیرعامل کشور به مقابله با ۱۴ میلیون حمله سایبری پرداخت و جز دو مورد که در ابتدای سال رخ داد و شامل از دسترس خارج کردن چند سایت اینترنتی بود با بقیه به مقابله پرداخته و موفق شدیم.

بحث‌های سایبری ملی است و در زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه دو سامانه ماهر و گهر وجود دارد که تهدیدات حوزه سایبری را رصد، کنترل، پایش و با آن‌ها مقابله می‌کند.

سؤال: محصولات تراریخته یکی از فضاهای خطرساز برای کشور است آیا در این حوزه ورود داشتید؟

افشار: در بحث بیولوژیک رژیم صهیونیستی طی پروژه‌ای عامل بیولوژیکی را تولید می‌کند که این عامل روی برخی از نژادها ازجمله یهود تأثیر ندارد و در کشور ما نیز تلاش دارند تا ژنوم‌های مختلف کشور را داشته باشند؛ در ایران پروژه‌های در حال اجرای دشمن توسط پدافند غیرعامل شناسایی و ردیابی شده است. این تهدیدات در آزمایشگاه‌های مرجع درجه سه شناسایی و با آن‌ها مقابله می‌شود.

سؤال: آتش سوزی در انبار روغن تجربه‌ای است که باید از آن درس گرفت و نقاط مغفول مانده را در شهر و استان شناسایی کرد، در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

افشار: طرح جامع تاب‌آوری پدافند غیرعامل در حال تدوین است و ۸۰ درصد پیشرفت دارد که طی آن تهدیدات شناسایی خواهند شد.

سؤال: برج‌های بلندمرتبه استان در آتش‌سوزی‌ها آسیب‌پذیر است آیا نباید فکری برای آن کرد؟

افشار: مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در استان قزوین اجرا می شود و نظام‌مهندسی بر احداث واحدهای مسکونی با بیش از چهار طبقه نظارت دارد.

سؤال: هنوز در استان پدافند غیرعامل، عامل نیست، در پل‌سازی‌ها کاملاً برای حملات تروریستی مناسب است، پل روبه روی استانداری پلی غیرضروری است که بعدها ۸۰۰ میلیون برای قاب آن هزینه کردند، پل قدس که در جوار هلال‌احمر قزوین قرار دارد در موقع زلزله بزرگ‌ترین تهدید است؛ پل امام رضا (ع) نیز به همین شکل؛ ما بارها گفتیم ولی شورای شهر کنونی و قبلی قبول نکردند. چرا شما اقدامی انجام ندادید؟

افشار: بر اساس ماده ۲۱۵ قانون اساسی پروژه‌ها باید پیوست زیست‌محیطی و پدافندی داشته باشند که دستگاه‌ها مکلف به رعایت این ماده‌قانونی هستند؛ در برخی از پروژه‌ها ما هم با اجرا موافق نبودیم ولی گاهی حل ترافیک مطرح می‌شود و در این مورد با نظر شما موافق هستم.

در حال حاضر درپی پراکنده‌سازی و مکان‌یابی ذخیره‌سازی سیلوها هستیم، در این راستا مناطق احداث شناسایی‌شده و سرمایه‌گذار نیز جذب‌شده است؛ ذخیره‌سازی اقلام استراتژیک مردم نیز در حال انجام است و در این راستا هیچ مشکلی وجود ندارد.

سؤال: با بارندگی‌هایی که در شهر اتفاق می‌افتد قزوین در معرض سیل است و این در حالی است که باغستان قزوین سیل‌گیر بوده است ولی با تخریب باغستان کارایی آن دست رفته است، پل‌هایی که در قزوین احداث شده بارندگی‌ها را به داخل شهر هدایت می‌کند برای این امر چه پاسخی دارید؟

سؤال: استان قزوین روی گسل‌های اصلی قرار دارد و گسل شمالی استان را تهدید می‌کند، پدافند غیرعامل آیا در این زمینه ورود پیدا کرده است؟

افشار در پاسخ به این دو سؤال: این اشتباه را خیلی از مدیران هم مرتکب می‌شوند، دو اداره کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در استانداری وجود دارد تمام موضوعات و وظایفی که در حوزه تهدیدات طبیعی و غیرانسان‌ساخت است به حوزه مدیریت بحران بازمی‌گردد و پدافند غیرعامل مسئولیتی در حوزه موضوعات طبیعی، سیل، گسل‌ها و بارندگی‌ها ندارد.

سؤال: در استان قزوین پدافند غیرعامل در چه زمینه‌هایی ورود پیدا کرده که اثربخشی داشته است؟

افشار: در سال ۹۶ بالغ‌بر شش میلیون قطعه مرغ در استان تلف شدند که در پی آن قرارگاه زیستی و کارگروه ممیزی در استان تشکیل و طرح ملی واکسیناسیون موجب شد تا در سال ۹۷ این تلفات به ۱۰۰۰ قطعه برسد و در سال جاری نیز خوشبختانه تا به امروز تلفاتی گزارش نشده است. در حوزه دام و طیور آزمایشگاه دامپزشکی قزوین مرجع بوده و موضوعات بیولوژیک دام و طیور استان رصد و کنترل می‌شود. در حوزه آب نیز اقداماتی انجام شده و تله‌متری، رصد و کنترل آلودگی‌ها تحت کنترل پدافند غیرعامل است.

در گذشته با قطع شدن برق نهایتاً تا دو ساعت توسط مولدها برق را روشن نگاه می‌داشتند، در حال حاضر پدافند غیرعامل الزام به تاب‌آوری را مطرح کرده تا دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان تا ۲۴ ساعت بعد از قطع شدن برق انرژی خود را تأمین کنند، بر این اساس ۲۰ درصد بانک‌های استان باید انرژی خود را به‌واسطه انرژی‌های جایگزین تأمین کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین