واکنش‌های بین‌المللی به مرگ ابوبکر البغدادی

گروه جهان الف،   3980806022

اعلام مرگ ابوبکر بغدادی، رهبر داعش واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. دونالد ترامپ خبر حمله نیروهای ویژه آمریکا به محل اختفای ابوبکر بغدادی و مرگ او را اعلام کرد.

واکنش‌های بین‌المللی به مرگ ابوبکر البغدادی

به گزارش ایسنا، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش را در عملیات نیروهای آمریکایی تایید کرد، برخی کشورها، شخصیت‌ها و نهادها به این موضوع واکنش‌ نشان دادند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ تاکید کرد که این عملیات از دو هفته پیش شروع شد اما به دلیل "تغییر محل اختفا" رهبر داعش طول کشید. رئیس جمهور آمریکا، از روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و کُردها سپاسگزاری کرد و یادآور شد آنها از پرواز هلی‌کوپترهای آمریکایی بر فراز سوریه با خبر بودند.

پس از این سخنرانی، رهبران نیروهای دموکراتیک سوریه در یک نشست خبری گفتند محل اختفای رهبر داعش را نیروهای امنیتی این گروه شناسایی کرده بودند.

رهبران این گروه می‌گویند در زمان عملیات در نزدیکی یک پایگاه نظامی ترکیه در روستای باریشا در استان ادلب حضور داشته‌اند.

آنها تاکید کردند که به مبارزه علیه "هسته‌های خفته" داعش ادامه خواهند داد.

نیروهای دموکراتیک سوریه حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین را عامل "تاخیر یک‌ماهه" عملیات علیه ابوبکر بغدادی عنوان می‌کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا این ادعا را رد کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه که تا پیش از خروج نظامیان آمریکا از شمال شرقی سوریه از پشتیبانی مستقیم ارتش برخوردار بودند در حالی از کشف محل اختفای رهبر داعش سخن می‌گویند که ارتش عراق هم ادعایی مشابه را مطرح کرده است.

یگان‌های مدافع خلق هم اعلام کرد که ابوالحسن مهاجر، سخنگوی داعش در این عملیات کشته شده است.

از سویی دیگر ارتش عراق اعلام کرده که اطلاعات مربوط به محل اختفای ابوبکر بغدادی را دستگاه امنیتی این کشور در اختیار آمریکا گذاشته است.

وزارت دفاع روسیه در واکنش به قدردانی ترامپ در همیاری با عملیات، هرگونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی دولت روسیه، سرلشکر ایگور کوناشینکوف گفت: "ما از هرگونه کمک ادعا شده درباره پرواز نیروی هوایی ارتش آمریکا در محدوده هوایی ادلب در این عملیات بی‌اطلاع هستیم."

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین در "اعتبار" موفقیت این عملیات تردید کرده و گفت: "با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان مستقیم و کشورهای که مدعی شرکت در این عملیات هستند و هر کدام جزئیاتی کاملا متناقض را عنوان می‌کنند، سوال‌هایی موجه پیش می‌آید و درباره اعتبار و بویژه موفقیت این عملیات تردیدهایی مطرح می‌شود."

سرلشکر ایگور کوناشینکوف تاکید کرد: "هیچ حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی یا به اصلاح ائتلاف بین‌المللی روز شنبه یا روزهای اخیر در ادلب ثبت نشده است."

برخلاف روسیه، ترکیه به قدردانی رئیس جمهوری آمریکا واکنشی مثبت نشان داد.

رجب طیب اردوغان در توئیتی نوشت: "کشتن سرحلقه داعش نقطه عطفی در نبرد مشترک ما علیه تروریسم است. ترکیه مانند گذشته به پشتیبانی‌اش در تلاش علیه تروریسم ادامه می‌دهد."

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس مرگ ابوبکر بغدادی را "لحظه‌ای مهم" نامید و یادآور شد که مبازره با داعش "هنوز به پایان نرسیده است".

بوریس جانسون در توییتی نوشت که انگلیس به همکاری با شرکای بین‌المللی‌اش برای پایان دادن به "فعالیت‌های وحشیانه" داعش ادامه می‌دهد.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز در پیامی توییتری نوشت: «پس از مرگ رهبر داعش نباید به این گروه اجازه دهیم تا به تجلیل کسی بپردازد که دست به اقدامات جنایتکارانه و غیرانسانی زده است. انگلیس همچنان از تلاش‌ها برای شکست داعش حمایت می‌کند.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز مرگ بغدادی را "ضربه‌ای سخت" به داعش نامید و آن صرفا "یک مرحله" در نبرد با این گروه دانست. 

ماکرون شکست این سازمان تروریستی را "اولویت خاورمیانه" عنوان کرد.

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه هم موفقیت این عملیات را به آمریکا تبریک گفت اما در توییتر هشدار داد که این به معنی پایان داعش نیست. او هم مثل نخست وزیر انگلیس به ادامه مبارزه با گروه داعش اشاره کرد.

هم‌زمان وزارت کشور فرانسه خواستار افزایش هوشیاری در پی کشته شدن بغدادی شده است.

جو بایدن از نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی ایالات متحده اعلام کرد: داعش همچنان تهدیدی برای مردم آمریکا و متحدان ما است و ما باید همچنان به فشارها برای جلوگیری از تجدید حیات این سازمان و تهدید دوباره ایالات متحده توسط آنها ادامه دهیم.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرگ بغدادی قابل توجه است اما مرگ رهبر داعش به معنای مرگ داعش نیست. تعداد زیادی از جنگجویان داعش در شرایط نامشخصی در زندان‌های سوریه به سر می‌برند و تعداد بی‌شمار دیگری در منطقه و در سراسر جهان همچنان در تلاش برای گسترش نفوذ خود و انجام فعالیت‌های تروریستی هستند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بازدید از یک پایگاه هوایی به سخنرانی دونالد ترامپ واکنش نشان داد و از بین رفتن رهبر داعش را "نقطه‌ عطفی مهم" نامید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: به ترامپ برای موفقیت چشمگیری که منجر به قتل بغدادی، رهبر داعش شد تبریک می‌گویم. این نشان دهندۀ عزم مشترک ما با ایالات متحده و همه کشورهای آزاد برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی و حکومت‌های تروریست است. این دستاورد یک نقطه عطف مهم است اما هنوز کارهای زیادی پیش روی ماست.

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: ترکیه مفتخر است که به ایالات متحده، متحدمان در ناتو کمک کرده است تا یک تروریست بدنام به دست عدالت سپرده شود. امروز یاد خواهیم کرد از غیرنظامیان قربانی ابوبکر بغدادی و همچنین قهرمانان نظامی خود که جانشان را برای محافظت از جهان در برابر تروریست‌های داعش از دست دادند.

فخرالدین آلتون در ادامه می‌افزاید: ترکیه که همواره خاکریزی در برابر تروریسم بوده است به همکاری نزدیک خود با ایالات متحده و دیگران برای مبارزه با تروریسم در همۀ اشکال و نمودهای آن ادامه خواهد داد. اکنون زمان آن است که بدون تاخیر اقدام به تقویت نیروها کنیم و همه گروه‌های تروریستی را که در منطقه فعالند، شکست دهیم.

دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: به دنبال کار گسترده برای مدتی بیش از یک سال با تیمی اختصاصی، سرویس اطلاعات ملی عراق توانست محل دقیق مخفیگاه ابوبکر البغدادی تروریست را در استان ادلب شناسایی کند. پس از آن نیروهای آمریکایی با همکاری سرویس اطلاعات ملی عراق عملیاتی را انجام دادند که باعث حذف تروریست بغدادی شد. نیروهای مسلح و سرویس‌های اطلاعاتی عراق به همکاری خود با شرکای عراق در ائتلاف بین‌المللی ادامه خواهند داد تا به تعقیب بی‌امان نیروهای داعش پرداخته و ایدئولوژی این گروه را شکست دهند.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در پیامی توییتری اعلام کرد که مرگ ابوبکر البغدادیِ جنایتکار، ضربۀ مهلکی برای این سازمان تروریستی است. او در ادامه می‌افزاید: ما به برادران و متحدان خود برای تلاش‌هایشان و موفقیت‌شان در مبارزه و رهایی از او درود می‌فرستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین