بیمه سلامت چقدر از هزینه‌های درمان سالمندان را می‌پردازد؟

گروه سلامت الف،   3980805030

پس از رونمایی از سند ملی سلامت سالمندی در اوایل مهرماه سال جاری، مباحثی تحت عنوان در شمول بیمه قرار گرفتن برخی خدمات برای سالمندان نظیر خدمات بازتوانی، سمعک، عینک و... از سوی وزیر بهداشت مطرح شد تا کمکی باشد در جهت ارتقای سلامت سالمندان. در همین راستا مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، چگونگی پوشش هزینه‌های درمانی سالمندان را تشریح کرد.

دکتر حنان حاجی محمودی _ مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه امروزه در دنیا حدود ۷۰۰ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال زندگی می‌کنند، گفت: البته پیش‌بینی شده، این آمار تا سال ۲۰۲۰ به حدود یک میلیارد نفر برسد. بررسی جمعیتی در ایران نیز حاکی از روند پیرشدن جمعیت در کشور است. طبق سرشماری سال ۱۳۳۵ حدود پنج درصد جمعیت کشور را افراد ۶۰ساله و مسن‌تر تشکیل می‌دادند و این در حالی است که با وجود اینکه این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۲/۸ درصد رسید و شاهد طی شدن روند کاهشی بودیم اما، در سال ۱۳۹۵ مجددا شاهد افزایش آن به ۳/۹ درصد بودیم.

وی ضمن بیان اینکه نیازهای فرد سالمند به مراقبت‌های سلامت و خدمات بهداشتی متفاوت از دیگر گروه‌های سنی است، تصریح کرد: مزمن بودن و دوره طولانی بیماری، دو مشخصه بیماری‌های این دوران از زندگی است که مشکلات و هزینه‌هایی بالایی را به فرد و خانواده او تحمیل می‌کند. بر اساس گزارشات، ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال حداقل یک اختلال یا بیماری مزمن دارند. به طور کلی ۲۳ درصد از کل بار بیماری‌ها به اختلالات افراد ۶۰‌ساله و مسن‌تر مربوط می‌شود؛ که به دلیل حساس بودن سالمندان به بیماری‌های مختلف، رویکرد و روش ارائه خدمات سلامت به این گروه، نقش کلیدی در سلامت و درمان آن‌ها خواهد داشت.

حاجی‌محمودی با بیان اینکه ۹ درصد جمعیت بیمه‌شدگان فعال سازمان بیمه سلامت افراد ۶۵ سال و بالاتر هستند، اظهار کرد: سهم این گروه سنی در میان تمامی سنین در صندوق کارکنان دولت ۱۸درصد، سایر اقشار ۱۸درصد، بیماران خاص ۱۴درصد، روستاییان هفت درصد و خویش فرما و بیمه همگانی پنج درصد است.

وی بالاتر بودن نسبت جمعیت در صندوق کارمندی را به دلیل نسبت جمعیت بازنشستگی دانست و افزود: در صندوق سایر اقشار نیز به دلیل وجود  والدین شهدا این عدد به ۱۸درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت درخصوص خدماتی که در حال حاضر این سازمان به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهد، گفت: در سطح یک خدمات، مراقبت‌های بهداشتی ادغام یافته برحسب گروه‌های مختلف مادر، کودک، سالمند و یا با هدف‌گذاری بیماریابی و غربالگری برخی بیماری‌ها یا عوامل خطری همچون سل، دیابت، فشارخون و قندخون از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شده و در حال اجراست.

وی افزود: خدمات سازمان بیمه سلامت در سطح دو و سه که غالباً گروه سالمندان را در برمی‌گیرد شامل مشاوره روانپزشکی، خدمات توانبخشی، کاتاراکت، اعمال جراحی قلب، گرافت عروقی به دنبال سکته قلبی، تعویض مفصل، سمعک، کارگذاری dbs برای پارکینسون، درمان‌های پوکی استخوان اعم از دانسیتومتری برای تشخیص و درمان‌های دارویی می‌باشد. خدمات ارائه شده در بخش بستری ۹۰درصد بر عهده بیمه و ۱۰ درصد بر عهده بیمار و در بخش سرپایی ۷۰درصد بر عهده بیمه و ۳۰ درصد بر عهده بیمار است. همچنین پوشش سمعک نیز به صورت هر ۱۰ سال یکبار، یک عدد برای افراد با افت شنوایی بالای ۴۰ دسی بل بوده و سهم قابل پرداخت سازمان نیز حدود ۹ میلیون ریال است.

 حاجی محمودی سهم گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر از کل تعداد نسخ دارو و پاراکلینیک که از ابتدای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک تاکنون ارائه شده است را به تفکیک برشمرد و ادامه داد: ۲۱درصد برای نسخ دارو، ۱۶درصد برای نسخ آزمایش و ۱۲درصد برای نسخ پرتوپزشکی می‌باشد. همچنین ۲۴درصد از هزینه مربوط به نسخ دارو، ۱۷درصد از هزینه مربوط به نسخ آزمایش و ۱۵درصد از هزینه مربوط نسخ پرتوپزشکی که در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک ثبت شده مربوط به گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین